Ford 4610 - Ford 4610 gooit versnellingsbakolie er uit in 2 hoog bij maaien

Heb hier 2 ford 4610 staan, 1 2 wd en 1 fwd, de 2 wd heeft een zgn spaghetti bak en de fwd een H bak.
De laatste heb ik vorig jaar gekocht, en die gooide afgelopen week de versnellingsbak olie er uit via een gat naast de schakelstangen boven op het versnellingsbakdeksel.
Nu zou daar mogelijk een peilstok in horen volgens 'deskundigen', echter de geleverde peilstok die er in zou horen past niet, en het aangegeven peil kan eigenlijk ook niet kloppen want dan zou de bak nagenoeg droog staan.
Heb dit bij de 2 wd nog nooit gehad, iemand een idee?
buorman

Reacties

buorman
buorman
Wimsumar
Bêste Buorman:

Quote:
Nu zou daar mogelijk een peilstok in horen

Blikskaters, de versnellingsbak is geen regenmeter! Met andere woorden, dat gat moet weldegelijk dichtgehouden worden. Ik vermoed dat er (veel) water (en vuil) via dit gat in de versnellingsbak is gekomen en de olie nu gaat schuimen bij trekkergebruik met het "overkoken" als gevolg.
Tap de versnellingsbak af (dit is een apart reservoir, gescheiden van de rest van achterbrug/differentieel) en vul met de voorgeschreven aantal liters olie zodat op dat peil de peilstok geijkt kan worden.

Oliehoeveelheden: (12 of 9,4 liter)

kroon-oil.com/nl/productadvies/…
jammermaarhelaas
In dat gat hoort inderdaad de peilstok, en er moet in totaal iets van 9,5 liter olie in.
Zoals @Wimsumar al zegt, hier zal vuil en water in gekomen zijn, en mijn advies zou zijn, als je de tractor aan wilt houden, sowieso even verversen, en dan de juiste peilstok erin.
Op de vuldeksel zit een rond "schijfje", dit is de ontluchter. Als je hem toch nieuw vult, zou je deze vuldop even kunnen reinigen zodat de ontluchter ook sowieso weer goed open is, en niet verstopt met aangekoekte modder/olietroep.


Foto van een Ford 4610


Foto van een Ford 4610

Dit is de originele peilstok, merkstreep "vol" zit op 28 cm onder onder de stootrand, zie foto.
Is allicht ook nog wel nieuw te koop bij een gerenommeerde dealer.
buorman
Goejûn Wimsumar/ hallo jmh, allereerst dank voor jullie reacties.
Had vrijdag laat al een reactie op Wim geschreven, maar toen ik het zou plaatsen moest ik opnieuw inloggen, jullie begrijpen: alles weg.
Dat inregenen zal wel wel wat meevallen, beide trekkers hebben een cabine de ene een LP en de ander een Super.
Mogelijk dat dat ook de reden is dat de peilstok verwijderd is?
Ik zie op de foto's van jmh dat hij vrij hoog uitsteekt boven het deksel, dus dat zou wel eens niet kunnen passen met de cabinevloer.
Wim had het over 9,5 of 12 liter olie, waar is dit verschil voor?
Wat ik zelf kan bedenken is dat dit komt door het wel of niet vernieuwen van een filter, maar het zou voor mij net zo goed een verschil kunnen wezen tussen type 1, 2 of 3.
Gisteren de olie afgetapt, en na het terug plaatsen van 9,5 liter hield ik ruim 8 liter over......
Op de peilstok die zou moeten passen [maar dit dus niet doet];
histoparts.com/nl/webshop/…
heb ik dan geen olie.
Nu twijfel ik dus of er nu genoeg olie in zit of dat er iig nog 2,5 ltr bij moet?
Nu zit er op beide zijden een plug met een inbus oid, maar daar heb ik geen passende inbus sleutel voor, ook twijfel ik welke de juiste is.
Het lijkt mij dat ik die aan de linkerzijde moet hebben?
Wim jij hebt hier op tractorfan nogal eens een handleiding beschikbaar, heb je er toevallig ook 1 voor de ford 4610?
Ik heb er 1 via ebay, daar zul je gerust een trekker mee kunnen repareren, maar dit soort 'simpele' zaken kan ik er niet in vinden.
Ik zal zo proberen nog een foto van het typeplaatje te plaatsen, voor het geval daar onderscheid in zit.
p.s.; er zat geen water bij de olie
Wimsumar
Beste Buorman:

Quote Reactie van @buorman:
een handleiding

Van dit type Ford kan ik er geen (gratis downloadbare) vinden.
De FORD-4000 heeft bij de rempedalen een vierkant oliepeilplugje voor de versnellingsbakolie. Misschien op de 4610 ook nog aanwezig.
Mooi dat het al met al slechts een storm in een glas ehhh,... bak olie lijkt te zijn en vermoedelijk de vorige eigenaar de versnellingsbak ververst heeft zonder de olie eerst af te tappen. Ik denk niet dat het nog kwalijke gevolgen zal krijgen (mits het peilstokgaatje wel afgedicht wordt).

Wel gratis te gebruiken is de Electronische Parts Catalog van New Holland op internet. Ook op de zijkant van de versnellingsbak van de FORD 4610 zit een peilplugje.

Nr. 7:
Bij de gesynchroniseerde versnellingsbak:

partstore.agriculture.newholland.com/us/…

Bij de ongesynchroniseerde versn. bak:

partstore.agriculture.newholland.com/us/…
buorman

Met wat googlen kwam ik uit op bouwjaar 1988, en toen ik hem kocht had hij een urenstand van ruim 5500 uur
buorman
Jmh, dank voor je duidelijke foto's.
Zoals gezegd, de hoogte van de originele peilstok kan weleens een probleem zijn ivm de cabinevloer.
Maar als we hem straks op peil hebben en dat blijft hij ook [dus geen gekkigheden] dan zal ik hem ook direct verversen en jou tip over het schoonmaken van de ontluchting ook meenemen.
Het gat zal ik dan wel afdichten met iets wat met trekkers niks van doen heeft maar wel mooi past.
jammermaarhelaas
@buorman

Wat betreft de peilstok zou je kunnen meten of je 28 cm onder de stootrand (dus waar de peilstok op de versnellingsbak-deksel rust) een merkteken hebt staan, anders zet je er zelf een, en dan heb je het juiste peil.
In de ongesynchroniseerde versnellingsbak gaat ca. 12 liter olie, in de gesynchroniseerde ca. 9,5 liter. Daar zal het verschil in zitten wat door Kroon olie wordt genoemd op hun olie-advies-site.
De ongesynchronideerde bak is de 8x2 bak, met de achteruit op de versnellingspook, en een groepenpook met alleen hoog-laag.

De versnellingsbak en de achterbrug hebben beide een eigen reservoir, en dus ook elk een eigen aftap-plug (inbus 1/2" aan de onderkant van de bak). Op de 4wd aandrijving zit ook een aftap-plug, deze zit op het laagste punt van de achterbrug, maar om de achterbrug goed af te tappen moeten beide van de achterbrug er uit.

Op de versnellingsbak zit geen oliefilter, op de achterbrug wel (dat filter wat in lengterichting naar voren steekt, links van de achterbrug). Als er ook een hulppomp voor de hydrauliek bij op zit (werkt met achterbrugolie) zit deze op de nokkenas van de motor links naast de motor, onder tegen de dieselolietank. En het is een tandwielpomp (er zijn er ook met plunjerpomp) dan zit daar ook nog een filter op.

In de achterbrug gaat iets van 45 liter olie, en omdat het een 4 wd is ongeveer 2 liter extra (voor de aandrijf-kast).
Er zit een peilplug rechts naast de achterbrug, tussen de achteras-trompet en de hoofd-oliepomp (voor de herkenbaarheid: boven deze oliepomp zit de flowcontrol, en tussen de pomp en flowcontrol zit een kort stalen buisje).
De peilplug heeft (standaard) een vierkante kop, steeksleutel 10 past er op, of een 3/8 ratel-verlengstuk.

Er zou inderdaad ook wel een peilplug aan de versnellingsbak moeten zitten, maar waar precies weet ik zo niet.

De tractor heeft als Unit-code 3H22B, dat betekend:
bouwdatum: 22 augustus 1983, dagploeg. De wat oudere typen hadden de spaghetti bak, de H bak kwam in 1983 nog in de generatie 1.
buorman
Jmh dank, nog even een aanvulling wat ik nog niet had vermeld en wat mogelijk verschil maakt?
Deze trekker heeft naast de hoog en laag ook nog een kruip.
Had voor mij niet gehoeven [hij staat er eerder in dan mij lief is] maar zal destijds wel een extra optie zijn geweest, trekker gekocht van akkerbouwer.
jammermaarhelaas
@buorman

De kruipgang is volgens mijn een planetaire reductie op het eind van de uitgaande as, zal wat betreft de oliehoeveelheid geen (beduidend) verschil maken.
mfrijder
@jammermaarhelaas hoe kun je zien of zo'n ford 4610 een kruipbak heeft?
+1
jammermaarhelaas
@mfrijder

De kruipversnelling zit op de groepenhendel, 1 stap verder dan de lage groep, dus als je de hendel van neutraal in laag zet, en je hebt een kruip bak, dan kun je de hendel vanuit de Lage groep nog 1 stap verder vooruit zetten, dat is dan de kruip (een C, "Creep").

Dat geldt zowel bij de niet gesynchroniseerde als voor de gesynchroniseerde bak.
buorman
Jammermaarhelaas en wimsumar, dank voor jullie tips en uitleg, verduidelijkende foto's en/of link's.
Heb van beide trekkers de bak opnieuw gevuld met 9,5 ltr olie, de 4wd had dus ruim 8 ltr teveel, en de 2wd [schat ik] 5 a 6 ltr te weinig........
Ik heb een link geplaatst naar de peilstok van Histoparts die zou moeten passen maar dat dus niet doet.
Daarom lijkt het mij wel zo netjes om hier ook even te vermelden dat Histoparts dit keurig heeft opgelost, en inmiddels de beschrijving bij dit onderdeel zodanig heeft aangepast dat er niet meer vermeld word dat hij passend is voor de 4610.
De originele of een alternatief hiervoor kunnen ze [en hun leveranciers] echter niet leveren, dus voor het afdichten gaan we een alternatief inzetten.
JMH, de 2wd heeft als unit code; 3C29B:
29 maart 1983 dagploeg?
Dat zou dan ook wel kloppen met wat jij schreef over de overgang van spaghetti naar H bak, de 2wd in maart een spaghettibak en de 4wd in aug een H bak.
mvg Buorman
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @buorman:
JMH, de 2wd heeft als unit code; 3C29B:29 maart 1983 dagploeg?

Klop.

Mooi dat het nu is opgelost met de transmissie olie.
mfrijder
@buorman wat is het verschil tussn die spagettibak en H-bak?
en hoe kun je dat als leek zien?
+1
Emmink
@mfrijder volgens mij word met zo'n spaghettiebak bedoeld dat de versnellingen onder t stuur zitten ipv tussen de benen zegmaar. Heb onze 4610 helaas niet bij huis momenteel, daarom even deze link tractorfan.nl/picture/697746/…
+1
ford4610
@Emmink dat is een H bak
+1
jammermaarhelaas
@mfrijder

Een Spaghetti bak was de eerste synchro bak van de 3 cilinders, hendels onder het stuur. Je had ze van 1981 tot 1983. In 1983 kwam deze bak met een H patroon vanwege een ander schakel mechanisme.

De spaghetti bak heeft als het ware vierkantige hendels, en de H bak heeft ronde hendels. Daar kun je ze op de foto aan herkennen. Zoals op de foto in de bijdrage van @Emmink hier boven.
Emmink
@jammermaarhelaas @ford4610 weer wat geleerd, danku😃. Zijn verder wel goeie bakken dacht ik toch?
jammermaarhelaas
@Emmink

Heb er nog maar heel weinig mee gewerkt, maar geeft de indruk een sterke bak te zijn.
Heb een 4610 met zo'n bak gekocht vanwege de achteruit groep.
Qua bedieningsgemak ga ik persoonlijk toch voor de 8+2 niet gesynchroniseerde bak. Hendels tussen de benen, veel makkelijker/handiger op een open trekker, maar dat is mijn persoonlijke voorkeur.
Emmink
@jammermaarhelaas mn opa heeft deze 4610 al jaaarenlang, uit mn hoofd 8900 uur. Is nooit wat mee, keer dynamo of startmotor. Ligt een accu van een vrachtwagen in zelfs. Altijd starten & lopen.
Versnellingsbak is nog prima, soms vooruit-achteruit behoorlijk kraken bij de hendel (vanuit stilstand) maar dat is al 20 jaar zo dus zal wel zo horen😂.
Olie verversen hoeft ook nooit, regelmatig bijvullen heeft dezelfde werking😅
+1
buorman
@Emmink Ligt een accu van een vrachtwagen in zelfs.

Bij een 4610 helemaal niet nodig, als die wil lopen start hij gelijk.
Enige wanneer iets extra accucapaciteit wel makkelijk is; als je de tank hebt leeggereden 😃
Welgerap52
@Emmink bakken zijn hufterproef , mijn pa ging de achterbrug en bak van onze 4610 spagetie verversen en ging er van uit dat het 1geheel was en daarom alleen de achterbrug gevuld waardoor de bak leeg bleef en daarmee misschien wel 100 gereden en toen liep deze vast, uiteindelijk 1 busje in de bak vervangen en hij rijd weer als vanouds
Fred4130
@Welgerap52 bakken zijn idd super , motorisch is het een dramatrekker. Die 3 cilinders met metname de vierkante blokken (boring x slag 112x112) rotten vroeg of laat allemaal door. Heb er 2 gehad , 1 met spaghetti bak die het 3 weken uithield en toen plofte en de 2de heeft het 20 jr volgehouden en met 6000 uur ook het water bij de olie, cilinderwanden bij beide doorgerot ondanks regelmatig verversen van koelvloeistof. Bekende kwaal bij de reviseerder/dealer.
Tom_1
@Fred4130 Oei, zo erg gesteld met deze blokken? Heb er ook een, 4610 met kruisblok. Kan je op een of andere manier controleren hoe de toestand is zonder te openen? Heb wel al gemerkt dat het koelwater bruin kleurt.
ford4610
@Tom_1 Over het algemeen zijn kruisblokken beter dan gladde blokken. Kruisblokken zijn er vanaf 1983 in gekomen.
Ik heb weleens gehoord dat ze van koelvloeistof langer meegaan dan puur water. En op tijd koelvloeistof verversen worden ze ook niet slechter van lijkt me.
Bruin water zou kunnen komen van corrosie in het koelsysteem. Ook zou het kunnen komen door het gebruik van grondwater met een hoog ijzergehalte (zou ik dus nooit gebruiken)
Fred4130
@Tom_1 dat is vaak het begin van het einde , teken dat het roestproces al volop bezig is.
@ford4610 En dat de kruisblokken beter zijn schijnt dus niet zo te zijn volgens een expert die ze reviseert, eerder nog slechter. Mijn laatste was een 4610 met kruisblok, netjes regelmatig koelvloeistof en waterfilter vervangen en toch rond de 6000 uur vorig jaar geploft, einde oefening. De eerste 4610 had geen kruisblok, maar die heb ik slechts 3 weken gehad voor die de geest gaf. Met een hoop gedonder weer retour forddealer gegaan. Geloof overigens een dealer of handelaar nooit op zijn blauwe ogen als ze beweren een perfect en altijd op tijd onderhouden trekker aan je proberen te slijten. Wordt dan erg argwanend, want dan is het meestal het omgekeerde als het niet aangetoond kan worden. De vertegenwoordiger van de forddealer is tenminste van zijn eerste leugen niet gebarsten.....
+2
buorman
@Fred4130
''dat is vaak het begin van het einde ''

Dat is het starten van een nieuwe ook 😃
Fred4130
@buorman daar heb je een punt....🤣
ford4610
@Fred4130 Kruisblokken moesten wel beter worden dan de voorgangers. En dat is niet gelukt blijkbaar.
Met die vertegenwoordigers is het vaak hetzelfde. Wat ze ook verkopen, het gaat meestal om het zoveel mogelijk verkopen, of het nou goed is of niet. Ze liegen erom of ze draaien er omheen. En als het later niet goed blijkt te zijn, hebben ze het niet geweten. En alleen als ze je als klant willen houden gaan ze dan nog voor je lopen.
+1
jammermaarhelaas
@ford4610

Met al dat gebruikte spul is het gewoon zelf goed kijken, en bieden tot wat je kwijt wilt.

De categorie boeren die een gebruikte trekker gaat kopen en daar van verwacht dat ie helemaal goed is, gaat naar een vertrouwde dealer waar ze hem ook kennen en betaald daar dan ook voor.
+1
Fred4130
@jammermaarhelaas nou , het was mijn eigen ford dealer, had er al een en ander gekocht, was er al jaren klant, liet er onderhoud door doen en dan verwacht je een eerlijke trekker, zeker als je vraagt hoe onderhoud e.d. was. En als je dan later de vorige gebruiker tegen komt (toen was die al in de soep gelopen...) en die precies het tegenovergestelde zegt van wat de vertegenwoordiger beweert, dus niks elk jaar in de werkplaats , perfect onderhouden etc. en het was bij hem al bekend dat ie niet 100% was , dan ben je ronduit een leugenaar. Dit was letterlijk een gevalletje: al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt hem wel.
ford4610
@Fred4130 En als je niet oppast als dealer lopen zo je klanten weg.
+1
dirkford
Een spaghettie bak zijn 2 halve H op een ander niveau , begin van gen I
+2
buorman
    [
    Quote:

(klik om te vergroten)

+2
buorman
Groepen

(klik om te vergroten)

mfrijder
Als er op de sticker " R-|-L-C " staat, betekend het dan dat deze kruip zou hebben of is dit gewoon de algemene sticker die op elke trekker wordt geplakt?
Het is al een trekker met ronde poken onder het stuur.
+2
jammermaarhelaas
@mfrijder

Zonder kruip staan de L, H en R groep op de sticker. Heb je er ook C op staan, dan is het in elk geval een sticker met kruip-snelheden, en dus vrijwel zeker heeft die dan een kruipbak (je weet het pas als je het probeert, want wie weet is er een andere bak in of kap op gekomen...).
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 4610 en hebben de trefwoorden olie , versnellingsbak en lekkage geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!