5 voor de prijs van 1.

Beste T.f.-ers.
Als vervolg op het topic : "Oogstmechanisatie schiet te ver door" een voorbeeld hoe het ook kan.
Velen menen dat mais alleen nog geoogst kan worden met een Krone BigX 750 p.k. of meer, of, een John Deere waarvan het typenummer niet meer in 4 cijfers is uit te drukken , of, een Claas waarvan de Jaguar met een Panter is gekruisd etcetera etcetera, met daarbij 250+ ( liefst 325 p.k. boost) trekkers met 3-asser aangedreven silagewagens om vervolgens (noodzakelijkerwijze) werkdagen van gemakshalve geschreven "klokrond" te maken om de minimale hoeveelheid van 500 hectare ( ik noem maar wat) te halen die nodig is om de kosten van zo'n "hakseltrein" terug te verdienen. ( Heb ik nog geen winstgevendheid genoemd!).
Mijn oog viel op een advertentie van een gebruikte hakselaar. Hierbij memoreerde ik nog twee 125(maximaal) p.k. trekkers bij met twee 15 ton silagekiepers en een aanrijdtrekker/shovel(tje).
Als veehouder/maisteler ben ik liever niet afhankelijk van de bovengenomde "moderne" hakseltrein. Daar wordt alleen de machinefabrikant gelukkig van.
De advertentie:

mechanisatie.nl/aanbod/details.php/…

Deel dit topic

Reacties

jd6620
@Wimsumar

en wat nu? moeten wij zeggen of ie goed is ofzow??
Boemrang
Ja en!!, het is toch ieder zijn eigen keuze.
Wimsumar
Beste JD6620: Liever heb ik dat je zegt dat het niet goed is. ( maar doe dat wel met onderbouwing A.U.B.).
Joop3
Wim,

wij kunnen het ook zelf. 80-90 pk voor de 8 tons kieper/silagewagen, een drierijer in de hef, en zorgen dat je de vastrijtrekker goed voor elkaar hebt. Kwaliteit in de kuil! Geen warmteontwikkeling door de gelijkmatige aanvoer; onze hakselaar heeft korrelkneuzer. En op het moment suprème zijn genoeg gekken te vinden die meehelpen; sterker nog, sommigen komen met de trekker op het land, staan met elkaar (en uitzonderlijk veel voorbijgangers) te praten, en laten een ander liever rijden...

1 ding kan ik zeggen, als je er geen hobby aan hebt kun je het beter laten. Dagen sleutelen om het ding weer op tijd klaar te krijgen...

De loonwerker doet het niet meer zo. Die heeft de capaciteit nodig om zijn klanten tevreden te houden. In Nederland zijn de personeelskosten te hoog om 2 kleine hakseltreinen aan het draaien te houden. De trekkers met minimaal 200 pk staan er toch al (waarom weet ik ook niet). Als je als loonwerker zegt dat je volgende week pas komt heeft een ander de mais er al afgereden.

Een mooie tussenweg is hakselbedrijf Wes hier uit de buurt. Die man heeft een hakselaar (niet te groot, geloof Claas 840, vergelijkbaar met de NH uit jouw advertentie) en een handvol silagewagens. De boer zorgt voor trekkers en personeel. (Eventueel kun je trekkers bijhuren bij Wes.)
Maar, voor deze man is het ook ontstaan uit hobby, en hij gaat de rest van het jaar gewoon heen werken. Dat moet natuurlijk planningstechnisch wel realiseerbaar zijn. Bovendien moet je de ruimte hebben om het spul een jaar binnen te stallen, anders werkt het niet meer als je het nodig hebt...

Opzich heb je gelijk, de uitvoerbaarheid laat te wensen over!
GROENEDEERE
Een simpele 6 rijer met 2 of 3 14-16 tons kippers is gewoon mer dan voldoende. groter komt bij ons het land niet op. de grens is allang berreikt
CaseCS130
Beste Wimsumar, als je in Sumar woont en de mais op jou manier eraf wilt hebben moet je gewoon Loonbedrijf Hoekstra uit de Lytse Geast bij Tietjerk bellen. Doen bij ons ook altijd de mais met een fx375 met trekkers van 130pk met bescheiden kippers erachter en een Terragator met opbouwbak.
hoekstraflowers.hyves.nl/
eppo
Winsumar leuke tekst en ik snap je mening ook wel maar wat is de reden van plaatsing. is dat je onvreden over mega machines? of omdat je als boer alles in eigen hand wil houden?
bert8210
@Wimsumar

ik ben het ook volkomen met je eens, alleen bij ons gaat het meer om de ver doorgedreven aardappelrooiers die ook véél te groot aan het worden zijn, alsook de vacuumtanks. Alleen je kan er weinig aan veranderen en als je het allemaal zelf moet kopen ben je ook nooit klaar. Ik denk dat binnen een jaar of tien nog teruggekeken wordt op deze discussie en men ons gelijk gaat geven, veel beste land van nu zal dan gewoon naar de kloten gereden zijn 😞
dx11
tractorfan.nl/picture/407548/

Ik vind dit nou nog eens stoer! Maar erlijk is eerlijk, ze doen in het hele seizoen maar 160 bunder.

Een beetje loonwerker doet wel ff wat meer. En ze hebben niet meer tijd, vroegerbeginne gaat niet, en later stoppen staan de boeren ook niet om te springen.

Je moet wat! Al denk ik wel dat het tzt rendabeler is om in plaats van 1 hakselploeg zoals boven beschreven, 2 'goedkope' hakselploegen te hebben, ook al heb je 2 keer zo veel pesoneelskosten, de machinekosten afschrijving zijn zeer zeker lager!
SJB533
Kan me wel vinden in t probleem dat @Wimsumar aanhaalt. Zelf zie ik er ook wel heil in om zelf te gaan hakselen, teneinde goede kuilen te krijgen. Is alleen een knap dure hobby. Zelfrijder en 2 tot 4 trekkers kosten zat, komen nog wagens bij! Zie er veel boeren niet voor aan om ook zelf te gaan hakselen...
DETAIL_MAN
Hier in de buurt rijdt niet ieder loonbedrijf met de grootste hakselaars en ook vaak trekkers van minder dan 200 pk.

Maar ze moeten ook wel capaciteitsmachines hebben, grotere boeren kiezen anders nog sneller er voor om zelf een hakselaar te kopen en wat wagentjes.
bennie john deere
Je kan ook gewoon een 12 rijer naast een 15 ton kipper zetten dan berrijd je ook minder van het land of alles op rupsen zoals oussoren dan heb je ook minder in sporing
interman
@Wimsumar

erg kort door de bocht gedacht. kleiner spul is er alleen 2e hands en oud te krijgen, dan moet de loonwerker uren sleutelen en een grotere kans dat de machine stuk gaat onder bedrijf. Dus de meeste bedrijven kiezen voor nieuw. Wat ook beter aankomt bij de klant.
Nederland is een klein land en een kleine afnemer van landbouwmachines, dus we zijn afhankelijk van wat er op de grote markt word aangeboden. En aangezien de grote markt steeds grotere machines bouwt omdat er in het buitenland wel de ruimte is om de capaciteit te halen zullen wij het hier ook mee moeten doen.

Natuurlijk zijn er bedrijven die ' onnodig' grote machines hebben, maar daar speelt vaak mee dat ze het ook mooi vinden, dus hobby en werk combineren, ik ken ook maar weinig loonwerkers met een andere hobby dan machines. En hobby mag geld kosten....
me
Zie erg veel loonwerkcombinaties rondrijden waarvan alles doordacht is .. Wagens grootste banden onder de hakselaar die er maar te krijgen zijn en een geweld aan gewicht op de kuil .. Als je ziet hoeveel een loonwerker op een dag kan wegrijden zou ik er zelf niet en nooit aan beginnen! Loonwerkers die met 8 rijers en 20 tons wagens rijden .. waar uiteindelijk maar ton of 18 op geladen wordt! Zulk soort situaties worden altijd naar boven gehaald bij een nat jaar! Maar prijsduikers hebben bijvoorbeeld niet de mooiste banden onder een kipper om het land af te komen etc ...
jasper01
Ben jevoor een dikkehalve ton klaar ligt eraan wat voor trekkers/kiepers je er voor zet kan nog uit ook als je het spul metbv de buren koopt bv
IHFan
Wil je dat gaan kopen bij thijs luttenberg?
willem en mf
Beste @Wimsumar,

Een leuk idee zelf hakselen, Als ik jou was zou ik niet een zelfrijdende maishakselaar kopen als ik jou was. Maar een in de hef van een trekker. Trekker is het hele jaar wel te gebruiken. Enne het is mooi om zelf te mais hakselen. Maar reken eerst alles goed na, het moet wel uitkunnen als je alleen maar verliest zou ik gewoon de loonwerker laten komen.
JD 6110
Ja als je met een paar boeren samen doet, meeste boeren hebben wel 1 of 2 trekkers,. en een opraap wagen die je al hebt kan opzich ook wel. doet tfer'meneer kool ook. 😃 en anders een silage wagen aan schaffen of ff huren ergens...
fendt-412
In 9 van de 10 hakselaars die in de hef hangen zit geen korrelkneuzer. Oftewel, waarom haksel je nog?
Kuil ligt ook nog eens een paar dagen open. Moet je ook niet willen.
Kimi4ever
Valt met deze "natte periode" ook wel extra op natuurlijk dat 't materiaal van tegenwoordig "groots" is,hier zie je veel veehouders die bij 't zaaien al greppels er in frezen of drainage en daarbij ook rekening houden met brede in & uitgangen zodat 't materiaal tenminste fatsoenlijk in & uit kan.
sprak vorige week nog met een veehouder die zei als 't weer zo moet koop ik liever mais,want ze maken mijn hele land kapot wat ook weer extra opvalt nu met de nattigheid,want als 't droog is dan hoor je natuurlijk weinig klachten.
Claas-JD
Nou als je meent dat je voordelig uit bent om het zelf te doen al veehouder.. succes!! knooi maar raak!
fordmajor
Allemaal onzin dat er geen korrelkneuzer op zit en dat de kuil lang los licht en dat het niet uit kan!! Onzin

Wij hakselen ook zelf met een zelfrijder 4 rijer zonder korrelkneuzer en ik weet zeker 95% van de korrels zijn kapot. Aanrijden doen we met een trekker van ongeveer 4,5 ton, zwaar genoeg. We hebben nooit last van broei!! Het hele kosten plaatje is nog geen 7000 euro!! We hakselen al 10 jaar zelf. dus geld zat verdient! en het is mooi werk.
hewi hendriks
Productie capaciteit moet er zijn machines worden steeds groter (meer capaciteit omdat de wereld markt daarom vraagt
lars dankers
Er wordt geld verdient dus er wordt gekocht
Tom VB
Capaciteits vergroting kan nog steeds, je ziet steeds meer Track systemen. Dat is de toekomst denk ik. Wielen kunnen de grotere vermogens ook niet meer overbrengen, tenzij met tripple lucht ofzo en dat is in ons kikkerlandje niet echt handig...
johndeere3640fan
Zoveel capaciteit is misschien ook wel nodig want als het even mooi weer is willen alle boeren de mais dr af of de gras in de kuil 😉 Maarja wanneer komt de grens zal je zeggen 😄
Tim Schenk
Je zie nu ook al vakar dat de capiciteit van de haselaar te groot is. dat licht dan weer aan de aantal rijeien die je hasel in een werkgang. Veel denken wanner er een grote bek an de haselaar zit van bijv 8/10 rijen is dat de wagens sneller vol zijn. maar dan wordt er geen rekening gehouden met de shovel en het vastrijden van de kuil. want de wagens komen zeer snel terug door de korte rijafstanden in NL en dan krijgt de shovel machinist niet langenoefg de tijd om de kuil mooi strak te krijgen en al helmaal geen tijd om de kuil vast te rijden want danb staat de volgende volle vracht alweer klaar om te lossen. kan je beter met de gewone normaal vormaat wagens gaan rijden en zegmaar een maisbek voor 6 rijen dat de. kuil ooknog is mooi vastgereden word. Daar wordt de boer ok blijer van.
tractorliefhebber
Dat de oogstmechanisatie doorschiet in jouw ogen komt dat ook niet mede door schaalvergroting op de boerenbedrijven? Ik bedoel vroeger maaide je 8 tot 10 hectare per boer misschien nu zomaar 30a 40 hectare mais per keer en dan is een oogsttrein die daar op gericht is ook groter.
fendt-412
Een boer kan het de loonwerker ook makkelijker maken.
Lange sleufsilo waar voorwaards overheen gereden kan worden bijvoorbeeld. Twee kleinere kuilen, een wordt aangereden en bij de andere gelost. Dan staat de shovel ook niet stil tijdens het lossen, dat scheelt per vracht ook zo twee minuten. En dat is per uur toch wel zon 10 minuten.

De hakselaar staat niet stil waardoor de loonwerker minder uren schrijft. Er valt nog veel te verbeteren bij veel boeren, heel veel.
Claas-JD
@fordmajor

Heel leuk maar je vergeet toch nogal wat zaken! ik hoor je niet over de kosten van, onderhoud, gasolie, rente, arbeid.(verlies in de stal misschien) zet dat er ook maar even bij.
Valtra-Fordpower
@Fendt-412

Toen 30jaar terug de eerste sleufsilo's in gang werden gezet kon men natuurlijk geen rekening houden met het materiaal van nu! 😉 😄
fendtjuh
Nee raar he, maar daar hebben ze het woord investeren voor uitgevonden, je bedrijf op peil houden, tenminste, als je bij de blijvers wil horen!
HOOIJMAN
Onze sleufsilo voor mais is 30 jaar oud.. en 10 meter breed 50 meter lang en met 1,5 meter hoge muren.. dus toen deden ze het ook al wel 😃
fendt-412
Achterkant eruit tikken, kun je een rijkuil maken en eventueel op het laast er wat wagens achterwaards op drukken. Dat scheelt wel zo enorm veel tijd. Hadden het hier 7jaar geleden ook moeten doen toen de sleufsilo voor mais verlengd is.

Melkstal en stal worden ook up-to-date gehouden, moet je de rest niet vergeten. Er zal toch efficienter gewerkt moeten worden wil je op den duur je hoofd boven water houden.
johndeere3640fan
@Tim Schenk

Ligt er ook aan wat je op de kuil hebt staan. Van bakel uit vredepeel heeft een 30 tons shovel op de kuil en nog een grote MF met voor en achter dubbellucht en voorop in de hef een schuif hangen 😃
HOOIJMAN
Bij ons zit geen achterkant in.. kun je zo doorheen rijden.. 😃 maar wij hebben van het jaar zelf de mais ook weggereden.. alleen met een hakselaar van een ander en de karren ook, en de opraapwagen van ons erbij.. en wij hebben nog nooit zo goedkoop de mais aan de kuil gekregen.. en hij zit vaster als anders.. en nee geen week over gedaan.. 😛
maartendankers
Loonwerker zou moeten beginnen met het aanrijden met een trekker, shovel is allang achterhaalt... Daarnaast hier in groningen(veenkoloniën) is er ruimte, loonwerker komt met een hakselaar van 650 PK, wij rijden zelf met onze eigen wagens van 40 m³ en meer bij en op de bult kunnen ze het ook bijhouden.
fendtjuh
Ligt er net aan waar je zit Wim, net wat Maarten zegt, in bijv. de veenkolonien is ruimte zat en als je dan met een leuk hakselaartje aankomt is het alweer donker als je aan de andere kant van het stuk bent.
SJB533
@maartendankers

Quote:
Loonwerker zou moeten beginnen met het aanrijden met een trekker, shovel is allang achterhaalt..

Waarom?
maartendankers
Shovel is heeel veel gasolie verstoken en weinig verzetten...
fendtjuh
Leer jij eerst maar 'ns nederlands ipv mais te gaan hakselen 😛.
fendt-412
Doet minder en verbruikt meer.
Een 14tons trekker met 250pk tokkelt de hele dag op 1400 toeren en verschuift veel meer.
Veel loonwerkers hebben hun zwaarste trekkers al voor de silagewagens staan dus zoeken ze een andere oplossing.
HOOIJMAN
Ja die grote trekkers voor de silage wagen is ook onzin.. 150/160 pk kan zat voor een 22 tons wagen..
fendtjuh
Dat ligt er maar net aan hoe nat het is en op wat voor grond je zit.
SJB533
Dankers, iets meer argumenten graag zoals @fendt-412 doet. Ja, als je t zo bekijkt, daar zit wat in. Ander vraagje, wat voor schoenen doet de trekker aan dan?
SJB533
@fendtjuh

Quote:
Dat ligt er maar net aan hoe nat het is en op wat voor grond je zit.

Gewoon fatsoenlijke banden er onder: smal en hoog!
maartendankers
@SJB533 Op leem wel ja die banden

En schoeisel, een loonwerker heeft wel geld om bij wijze van spreken een 936 te kopen maar het geld voor een setje dubbellucht is dan ook al uitgegeven?
fendtjuh
Tsja, maar met smalle wielen zak je er helemaal zo doorheen! Wel meer druk, maar daarom zeg ik, ligt er net aan op wat voor grondsoort je zit. Gister kon je het verschil wel merken tussen een 7530 en een 6820 of 6520...
fendt-412
Smal? Vanwaar die keuze?
Door de teelaarde heenzakken en een gedeelte daarvan nooit weer terugvinden?

600/710 onder treker en wagen, banden kunnen niet hoog genoeg zijn.

Op de kuil moet je zoveel mogelijk druk per cm2 hebben en niet de kuil weer open wringen, 80cm breed is mooi denk ik. Schuif in de fronthef of met omkeerinrichting en drukken maar, lijkt me erg mooi werken.
SJB533
@fendtjuhEn weet je tot hoever je er door zakt? (Er van uit gaande dat jullie op klei zitten)

Maarten, zo breed hoef je niet te zijn hoor 😃 Gewoon zeg maar 580's op breed spoor met de dubbellucht op een eindje van de gewone wielen is zat met vastrijden. 😉
SJB533
@fendt-412

Quote:
smal? Vanwaar die keuze?
Door de teelaarde heenzakken en een gedeelte daarvan nooit weer terugvinden?

Waarom? Simpel: hoge, smalle banden trekken licht. Ja ze zakken makkelijker door de bouwvoor, maar daar maak ik me niet druk om. Zal direct de uitleg geven :-):

Als je zakt op klei of zand (verhaal geldt inderdaad niet voor veen) kom je onder de bouwvoor, als t goed is een hardere laag tegen, waar je ploeg over heeft gelopen. Hierover blijft ook je combi lopen. Verder sloop je met smalle wielen onder je kieper minder dan met 710's (Ja per cm2 wel, maar over t geheel niet)
fendtjuh
Ja je komt op de bouwvoor, maar de grond boven je bouwvoor is verropt dan, en de naam zegt het al, BOUWVOOR, het stuk om op te VERBOUWEN, en dat ga jij dan slopen?
maartendankers
Wat sjoerd zegt werkt wel het beste 😉 Denk dat je met breede banden meer sloopt dan met smalle 😉
SJB533
Slopen is een groot woord, maar ik ga niet voor 70% een grote oppervlakte slopen 😉
fendt-412
Je moet erop blijven lopen ipv erdoor zakken.
Op klei gaan je banden direct volzitten en je komt geen meter meer vooruit. Al zet je er 3trekkers voor, je hebt je wielen vol en je staat wat dom te slippen. Je hele structuur gaat naar de kloten, misoogst is op klei dan het volgende jaar gegarandeerd.
Zo heeft elke grond zijn eigenschappen, je moet wel weten wat je kunt maken, en vooral ook wat niet kan 😛

Woelen hier altijd het aardappel en maisland op ongeveer 40cm, net onder de bouwvoor om juist die laag kapot te krijgen en de verdichting die is opgetreden bij het oogsten weg te krijgen. Want zeker nu het wat natter is is de grond aardig vast gedrukt. 412 lag ook plat voor de woeler. had zn handen er meer dan vol aan.
fendtjuh
Het rijdt misschien wel het beste Maarten, maar als het even kan moet je er toch niet doorzakken...
SJB533
Quote:
Op klei gaan je banden direct volzitten en je komt geen meter meer vooruit.
Cardanassen aansluiten 😉

Beste blijft altijd nog om er alleen maar naar te kijken als t nat is, en te wachten op de droogte of de vorst 😉
Valtra-Fordpower
Als het nat is op klei moet je er niet komen!

Dit blijf je altijd terug zien als er gereden is onder te natte omstandigheden. Dit noemen ze nu structuurbederf.
fendt-412
Dat laatste is zeker zo!
Zaaien daarom zo vroeg mogelijk een zo zeer vroeg ras om het land zo goed mogelijk achter laten.
9 van de 10 keer laat je het land beter achter wanneer je vroeg oogst dan laat. Hebben dit jaar ook 0,0 kapot gereden. Wanneer er een week was gewacht en gister gehakseld was het hele land op de kop gezet. Dat gaat je op lange duur opbrenst kosten, komt je land nooit ten goede. Zeker op klei niet, structuurschade heb je zo.
SJB533
Vincent dat weet ik, maar:
Quote:
Klagen over structuurbederf, door natte omstandigheden, maar zelf we vergeten dat organische mest goed is voor de bodem en kunstmest niet zijn akkerbouwers goed in.
fendtjuh
Cardanassen aansluiten? WAt bedoel je daarmee? Tractiewagens? :lol:
SJB533
Helemaal 😉
Valtra-Fordpower
Van wie is die Quote dan?

1 Van de redenen dat wij alles in eigen beheer hebben is dat ons materiaal lichter is, en doen en laten wannéer we dat willen.
fendt-412
Als je die nodig bent is het gewoon te nat.
Dan wil het nog even en dan is de kopakker kapot getrokken en sta je nog met de banden vol te slippen.
Wanneer klei nat wordt en je komt wel op een harde laag is het nog net alsof je op een ijsbaan rijdt.
We hebben hier geen halve zandbanen waar je ten alle tijde over kunt jagen en nog geen structuurschade rijdt 😛
SJB533
Quote van gemaakt omdat dat naar mijn mening even iets mooier staat in een bericht. Komt de boodschap beter over, hoop ik...
fendtjuh
Ja leuk Vincent, 'alles in eigen beheer en je kan bezig als je wil'. En dan komt er regen aan, bellen wij de loonwerker, die jagen het gras ff snel aan de bult en tegen de tijd dat wij de bult ondergedekt hebben zitten jullie op een vierde...

Boeren die bij wijze van spreke 100 bunder hebben en het zelf doen oke, maar met 30/40 ha ofzo is er vaak wel plek bij de loonwerker, gewoon op tijd bellen!

@Robert, sommigen snappen gewoon niet wat kleigrond is 😛
SJB533
@fendt-412

Quote:
als je die nodig bent is het gewoon te nat.

Dat kun je zo uitleggen, maar je kunt ook zeggen dat je nog iets langer t land over kunt, zonder schade.
Valtra-Fordpower
Gewoon niet maaien als er regen komt. Vaak is het zelfs zo dat er meerdere boeren te gelijk maaien, en er komt regen? "Stoppen!! We moeten eerst naar Koenis VOF!" Nee Guido, dat werkt zo natuurlijk niet. 😉
fendtjuh
Natuurlijk wel, loonwerker hier heeft een grote capaciteit, en als je op tijd belt kunnen ze vaak wel eerder.

Tsja, maar soms heb je van die weken dat het net een paar dagen droog is, hup gras eraf en volgende dag kuilen.

Dus dat argument van we kunnen bezig wanneer we willen vind ik persoonlijk niet sterk 😛.

Lichtere combinaties heb je wel een punt.
SJB533
Vincent, hoe is jullie bodemcode dan? Ik vermoed klei op veen?
Valtra-Fordpower
En trouwens, wij zijn zo klein dat het meer Hobby is. En voor de loonwerker alleen maar lastig. 😃

FFies geleden hadden we nog zon momentje. We hadden tijdens de stro periode wat gras liggen voor in de ronde baal. We hebben alle loonwerker in directe omgeving gebelt! Uiteindelijk zei Huisman Enkhuizen het "ja" woord... Die zitten ca 32km verderweg!

Duidelijk zo? 😛
fendtjuh
Nou dan kan de loonwerker alleen maar sneller even tussendoor 😃
Valtra-Fordpower
Wij hebben lichte klei/zavel grond, de beste teeltaarde in omgeving. De bollenbouwers willen er graag komen 😛
fendtjuh
Haha ja, krijg je 2 jaar een woest dikke prijs voor de huur en dan is de structuur naar de knoppen 😛. Tenminste, dat hooor je vaak.

Is het nu al zWavelgrond geworden? :lol: Moet je je mee insmeren, een zwavelbad is ook goed voor de huid hoorde ik :lol:

Is wel beste grond 😄
Valtra-Fordpower
Valt mee. 😉 Van oud greppelland naar een mooi nieuw vlak stuk hebben wij graag 😃
En dat is in de afgelopen 10 jaar ook prima gegaan. Nu is het eerste stuk er weer aan toe wat mooi vlak is, nu kan het geld luikje open gezet worden 😃
Altijd al klei met zavel geweest. 😉
fendt-412
Maar dat is het lastige, wanneer je geen vaste klant bent kun je wachten. Wanneer je alles uitbesteed aan een loonwerker laten ze je echt niet stikken.
Wanneer wij willen hakselen, wat we altijd bij dezelfde loonwerker doen, bellen we optijd en kan het gebeuren wanneer wij dat willen, kan hoogstens eens een dag, en maxiimaal twee dagen speling inzitten.
Vooral optijd bellen zodat ze al een plekje vrij laten, en niet savonds bellen dat je morgen wilt hakselen. dat kun je wel vergeten.

Je bedoelt zeker zavel?
Zwavel is iets heel anders 😛
Zavel is zand met een bepaald aantal klei deeltjes, wanneer je meer klei deeltjes hebt kom je op den duur uit bij de lichte klei, en daarna de zware klei.
fendtjuh
Inderdaad, als je van loonwerker naar loonwerker gaat zetten ze je echt wel achteraan.

Dus zo lastig is dat nie t:P

Sjonge jonge Vincent, het is zAvelgrond, geen zwavelgrond 😃
Valtra-Fordpower
We zitten wel gewoon bij 1 loonwerker.
Maar sinds we zelf kuilen zijn ze harder én minder broei! Dus tel uit je winst. 😛
De voorjaars kuil van afgelopen jaar bleef zelfs netjes tot het einde koud. 😄
Valtra-Fordpower
Ik weet niet waar julie die W lezen ? :lol: 😃
fendtjuh
Das idd ook winst, niet zo makkelijk in geld uit te drukken, maar wel heel belangrijk 😄
Wimsumar
Beste T.F.-ers: Hoe "goedkoop" de N.H. FX 38 met een prijs van € 28.900,- dan ook lijkt, ik heb beslist niet het plan zelf te gaan maishakselen. ( Met 3,5 hectare niet echt zinvol!) Wat ik niet begrijp is dat zo'n hakselaar vervangen wordt ( door, bij wijze van spreken, een 2 (of 3) X zo grote) en welhaast als "afdankertje" te koop staat. Deze 11 jarige, met +/_ 2.000 draaiuren, kan motorisch en m.b.t. de aandrijflijn wel 50 jaar mee! Het 'hakselgedeelte' heeft z'n onderhoud nodig, maar dat is met een splinternieuwe precies hetzelfde om de machine betrouwbaar in het werk te houden.
Gezien de reacties in dit topic blijkt wel dat de nieuwste grote modellen lang niet tot hun recht komen, (lang niet die capaciteit kunnen draaien die ze kunnen), dan is het toch eeuwig jammer dat er zoveel geld in wordt gestoken (inclusief bijpassende transportwagens/trekkers). Dit, destemeer daar er eigenlijk maar 3 weken per jaar volop mais is te oogsten waardoor men dan (a-sociaal) lange werkweken moet draaien om de investeringskosten nog enigszins terug te kunnen verdienen. Dit terwijl het van de chauffeurs zeker wel wat extra kwaliteiten vraagt om deze machines goed te kunnen bedienen.

25 Jaar geleden kwam het loonbedrijf met een 225 p.k. hakselaar ( die kreeg het er ook af) maar dat was kwa capaciteit onvoldoende, echter het drievoudige wat nu zo'n beetje tot norm is verheven, daarmee schiet de oogstmechanisatie echt te ver door.

Met enige ironie constateer ik dat de grootste modellen bij mij, voor een ideaalsituatie, eigenlijk nog aan de kleine kant zijn: mijn lange maisperceel is ruim 500 meter. Zelfs met 'slechts' een 6-rijer is 1 rondje hakselen goed voor bijna en halve hectare (= 30 ton mais op de wagen) 😃
Gelukkig is hier nog redelijk keus in loonwerkers met "gebiedsvriendelijke machientjes" en met genoegen zie ik hakselaars van het type "5 voor de prijs van 1" deze kant op komen.
valtradriver
Há há WimSumar je maak er weer een mooi verhaal van,maar ik begrijp je best maar er zijn streken in Ned. waar de schaalvergroting dusdanig zijn werk heeft gedaan dat zo'n (in jouw ogen) oversized hakseltrein wel een must is!
Voor de rest speelt afgunst tussen loonwerkers ook sterk mee,als je concurrent verleden jaar een Claas 900 heeft gekocht koop jij een Claas 930 natuurlijk!
Het ligt dus duidelijk ook aan de loonwerker zelf want de fabrikanten beginnen al vanaf 345 pk (Claas 850) JD 7250 380pk en NH 9040 is 395 pk.

Maar gelukkig kan (hoop ik) iedereen nog zelf kiezen voor klein of groot materieel,hierheen zijn in een straal van 10 km verschillende hakselclubs actief -bovenop de gevestigde loonwerkers- die jouw ideologie volledig aanhangen 😉

Geniet! :
- tractorfan.nl/movie/15760/ V.d. Brink Barneveld
- tractorfan.nl/movie/15736/ Huigenbos Kootwijkerbroek
- tractorfan.nl/movie/15646/ hakselvereniging De Schilschoter
- tractorfan.nl/movie/4111/ van de Brink uit Harskamp
- tractorfan.nl/movie/4271/ Wikselaar barneveld

P.s. misschien is een immigratie naar de Veluwe een overweging waard!
Siebenga
Haha wat schrijf je lekker! 😃
fordmajor
@Claas-JD onderhoud valt valt reuze mee nog geen 400 euro per jaar. diesel moet je wel tellen. Rentte niet! als ik alles weer verkoop krijg ik het zelfde geld wel weer!! arbeid kun je niet tellen anders bestond er geen boer!!! als je laat hakselen dan staa je er ook de heledag bij te kijken, die uren vergeten de meest mensen dan ook te tellen.,
Veken
Ik denk dat ik valtradriver moet volgen. Ik snap Wimsumar wel. Je hebt boeren zoals bij ons thuis. Een leefbaar bedrijf, alles aan zichzelf, en weinig af te korten en investeren waar mogelijk. Maar niet investeren om te investeren. (Zoals eerder gezegd had iemand zijn sleufsilo verlengd om bij het maïsoogst efficiënter te werken. Ik vraag hem hoeveel dat gekost heeft en op hoeveel jaar hij rendement ziet van die investering?) Een loonwerker echter heeft niet alleen zo'n klanten. Hij heeft ook grote boeren of instanties die klant zijn waar zo'n oogsttrein wel rendabel is. Onze loonwerker zit qua trekkers tussen de 150-200pk. De hakselaars zijn jaguars maar weet niet wat type (heb dit jaar niet meegereden, had werk met de kuil bij te houden, nieuwtje op de loader). Maar wanneer ik wel meereed met een 90pk trekker en "kleine" kipper hadden ze me graag. Ik kon makkelijk zat komen waar de grotere machines voor vreesden. Een fabrikant bouwt meestal zijn machines voor verschillende markten. Zoals de grootschalige amerikaanse markt versus de europese. Loonwerkers die moeten zelf kiezen wat ze aankopen. Trouwens je hebt nog altijd een dialoog met je loonwerker. Als jij vraagt om de kuil extra goed aan te rijden en enkel met "normaal" getuig de mais af te doen. Zal hij je wel vertellen of dat ie dat kan of niet en wat de hectare-prijs dan is.
Wimsumar
@valtradriver

Beste Valtradriver: Neem nu dat derde filmpje eens critisch onder de loep ( met de ietwat grotere Claas 840 haks): het is gelijk één grote "figuuragerij' met heen en weer rijden om weer op de goede plek te komen, om maar te zwijgen van de mais die over de wagen heengaat! Knudde met een rietje!

Verder inderdaad genieten van de kleine John Deere en de zeer oude Claas nr 80: Op het einde van de rij kijkt de machinist even achterom of de mais er ook af is. Schitterend!
Claas-JD
@fordmajor

hoef je rente niet te rekenen?? ben ik wel benieuwd welke bank jullie hebben..

En zelfde prijs er voor weer krijgen?? meestal dalen machines alleen in prijs.. of je moet een oldtimer gekocht hebben die eventueel nog kan stijgen.

Arbeid word niet gerekend?? dan mag je ook wel voor mij komen werken. En of je er bij gaat staan kijken als de loonwerker er is ligt aan jezelf. keb meestal wel wat beters te doen.
valtradriver
Ja hallo Wimsumar nu ga je toch echt off topic 😄 hebben we toch nog "goede" hakseltreinen gevonden ga je ze op hun werk bekritiseren 😃
Maar ik zal ze het van de week ff melden dat het knudde met een rietje is met hun werk há há !
Hier ging het al weer beter:
Mengeledriver
Haha, die NH hakselaar komt van een veiling van het materiaal van een loonbedrijf en Tijs maakt een mooie winst als hij voor dat bedrag verkocht wordt!
SJB533
Paul, jij weet dus waar Tijs m voor aangekocht heeft? 😃
Mengeledriver
Jep, wie niet. Online veiling hé 😃
DESLAGERURRE
15000 😉 ?
SJB533
Weet ik nog niks. Troostwijk?
Mengeledriver
Geloof je me niet dan?
Als ik wat zeg klopt het 😃
SJB533
Ik weet niks, is t enige wat ik zeg.

Bij 15000 hebben ze nog een leuke marge, circa 8500 euro, moeten ze er alleen niet aan hebben moeten sleutelen.
Mengeledriver
bva-auctions.com/auction/lot/…

Laatste bod € 19.200,00
•Bedragen zijn exclusief BTW en veilingkosten
RooieRood
Tjah zelf hakselen is volgens mij al uitgesloten bij het aantal bunder`s wat een gemiddelde melkveehouder heeft en de prijs waarvoor de loonwerker komt... en dan ook nog berekeningen maken waar voor het gemak even de helft van de kosten vergeten worden, gewoon lachwekkend 😃 En degene die zegt dat we doorschieten met de grote van oogstmachine`s. Stop maar met boeren want bij schaalvergroting moet gewoon alles meegroeien, dus ook oogstcapaciteit!. En ja degene die 15 jaar geleden zei dat groeien niks is zijn meestal geen boer meer...
Mengeledriver
Helemaal mee eens.
Wimsumar
@RooieRood

Quote:
dus ook oogstcapaciteit!.

Beste RooieRood: Precies, oogstcapaciteit! Vijf stuks van het merk en type "5 voor de prijs van 1" hebben nogal wat meer capaciteit dan 1 stuks van merk en type "1 voor de prijs van 5". Daarmee valt de oogstmechanisatie-schaalvergroting in eigen zwaard! 😞
RooieRood
@Wimsumar

Quote:
Beste RooieRood: Precies, oogstcapaciteit! Vijf stuks van het merk en type "5 voor de prijs van 1" hebben nogal wat meer capaciteit dan 1 stuks van merk en type "1 voor de prijs van 5". Daarmee valt de oogstmechanisatie-schaalvergroting in eigen zwaard!

Leuk bedacht, je vergeet alleen ook even dat alle vaste kosten zoals personeel in jouw opzet ook keer 5 moeten. Ken verder je achtergrond en ervaring niet, maar ik weet dat je als manager 10 keer makkelijker 1 of 2 goeie ploegen met goed en efficient materiaal aan de gang houdt dan 5 ploegen in jouw opzet.
Wimsumar
Beste Rooie Rood: Natuurlijk is 1 (of 2) hakselploeg(en) gemakkelijker aan de gang te houden, immers dat is de in dit topic besproken nieuwe, geautomatiseerde en door betrouwbaar, geschoold en ervaren personeel bediende "1 voor de prijs van 5" hakseltrein.( daar kun je geen 16 jarige schooljongens mee op pad sturen!)
De eenvoudigere "5 voor de prijs van 1" hakseltreinen kunnen ook door wat minder ervaren personeel bediend worden.

Kijken we echter naar de totaalcapaciteit dan is bij 1 hectare per uur voor de "5 voor de prijs van 1" hakselcombinaties dit zelfs gelijk of hoger dan de 2,5 hectare per uur van de ( 1 of 2 ? ) "1 voor de prijs van 5" hakselcombinatie(s).

Daarbij komt ook nog, dat de (extra hoge)kwaliteit van "de 1 voor de prijs van 5" hakseltrein niet in een hoger tarief doorberekend kan worden aangezien voor hetzelfde hectaretarief gewerkt wordt als de "5 voor de prijs van 1".
Tom VB
@Wimsumar

Quote:
De eenvoudigere "5 voor de prijs van 1" hakseltreinen kunnen ook door wat minder ervaren personeel bediend worden.

ja en als er dan weer eens een stilstaat met stukken of mankementen dan weten ze die vast zelf wel weer aan de praat te krijgen.... not. Verongelukken bedoel je.
Wimsumar
Beste TomVB: Sorry, om mijn reactie (bovenstaand) niet al te lang te maken heb ik een taakverdeling niet uitgebreid er bij vermeld. Vanzelfsprekend moet de hakselmachinist over voldoende (machine)ervaring beschikken. De chauffeurs van de relatief kleinere trekkers en silagekiepers/wagens ( +/_125 p.k. met +/_15 tonner wagen) hoeven niet beslist die kwaliteit te hebben die de chauffeurs van de "1 voor de prijs van 5" hakseltrein ( met 250+ p.k. en tig-ton 2 à 3-assig tractiesilagewagens). Ook de inrijdpiloot mag bij een aanvoer van 1 hectare mais per uur wat minder vakbekwaam zijn dan bij de grote vergelijkingscombinatie.
valtradriver
@Wimsumar,zag net nog een mooi filmpje,i.p.v. de Vredo 😉
tractorfan.nl/movie/15802/…
jasper01
Iedereen maakt zn eigen berekening zon machine kan best uit een nieuwe is per uur bv veel duurder in afschrijvingwij hebben bv een vrij klein akkerbouw bedrijf maar hier word bijna alles zelf gedaan alleen geen kraan werk maar zijn met 3 man als de kosten van zon machine niette duur zijn waarom niet dan mag het iets langer duren maarvoor die paar weken is 10.000 erg veel geld om per jaar af te schrijven en die machine die hier werd genoemt is beslist njietantiek
fordmajor
@Claas-JD

Nee rente hoe je niet te rekenen, Arbeid kun je niet rekenen dat kan een boer niet!! Anders bestond er geen boer meer!! En ja de machines leveren nu meer op dat ze mij hebben gekost. Ik geef niet graag 300 euro per ha aan een loonwerker,

Er zijn mensen die het maar alte graag willen en zitten te arzelen om bij een ander mee te kunnen rijden, en zegen wij hakselen ok mais ( ja bij een ander)

er zijn mensen die A technies zijn dus kunnen ook niet zelf hakselen, dus zegen ze maar dat het niet uit kan,
SJB533
Waarom rente niet rekenen?
Claas-JD
@fordmajor

hoe betaald een boer zijn werknemer dan? arbeid word niet gerekend hahaha je kunt het mooi vertellen 😉
fendt-412
Je gaat zelf toch niet voor die 5euro winst in het uur aan het werk ofwel?
Jezelf rijk rekenen lukt iedereen wel.
Claas-JD
Precies! de winst haald ie niet eens omdat hij vrijwilliger is in zijn eigen bedrijf zo te zien... Als je tijd over hebt moet je voor werk erbij zoeken wat wel geld in het laadje brengt
fendt-412
We zijn niet van de firma werkverschaffing 😛
John k
Rente niet rekenen??? je bent aan het werk om wat te verdienen toch? of zie je het als hobby?
fendtjuh
Meeste boeren zien het als hobby, een hobby waarvan je (hopelijk) kan leven. Uurtje meer of minder doen de meesten niet moeilijk over.

Al moet je je uren wel rekenen, kan me niet voorstellen dat jij liever dagenlang gaat hakselen ipv een rondje touren of weet ik wat.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
114
DEELNEMERS
39
WEERGAVES
5