Beste T.f.-ers.
Als vervolg op het topic : "Oogstmechanisatie schiet te ver door" een voorbeeld hoe het ook kan.
Velen menen dat mais alleen nog geoogst kan worden met een Krone BigX 750 p.k. of meer, of, een John Deere waarvan het typenummer niet meer in 4 cijfers is uit te drukken , of, een Claas waarvan de Jaguar met een Panter is gekruisd etcetera etcetera, met daarbij 250+ ( liefst 325 p.k. boost) trekkers met 3-asser aangedreven silagewagens om vervolgens (noodzakelijkerwijze) werkdagen van gemakshalve geschreven "klokrond" te maken om de minimale hoeveelheid van 500 hectare ( ik noem maar wat) te halen die nodig is om de kosten van zo'n "hakseltrein" terug te verdienen. ( Heb ik nog geen winstgevendheid genoemd!).
Mijn oog viel op een advertentie van een gebruikte hakselaar. Hierbij memoreerde ik nog twee 125(maximaal) p.k. trekkers bij met twee 15 ton silagekiepers en een aanrijdtrekker/shovel(tje).
Als veehouder/maisteler ben ik liever niet afhankelijk van de bovengenomde "moderne" hakseltrein. Daar wordt alleen de machinefabrikant gelukkig van.
De advertentie:
mechanisatie.nl/aanbod/details.php/…
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
mechanisatie.nl/aanbod/details.php/…
en wat nu? moeten wij zeggen of ie goed is ofzow??
wij kunnen het ook zelf. 80-90 pk voor de 8 tons kieper/silagewagen, een drierijer in de hef, en zorgen dat je de vastrijtrekker goed voor elkaar hebt. Kwaliteit in de kuil! Geen warmteontwikkeling door de gelijkmatige aanvoer; onze hakselaar heeft korrelkneuzer. En op het moment suprème zijn genoeg gekken te vinden die meehelpen; sterker nog, sommigen komen met de trekker op het land, staan met elkaar (en uitzonderlijk veel voorbijgangers) te praten, en laten een ander liever rijden...
1 ding kan ik zeggen, als je er geen hobby aan hebt kun je het beter laten. Dagen sleutelen om het ding weer op tijd klaar te krijgen...
De loonwerker doet het niet meer zo. Die heeft de capaciteit nodig om zijn klanten tevreden te houden. In Nederland zijn de personeelskosten te hoog om 2 kleine hakseltreinen aan het draaien te houden. De trekkers met minimaal 200 pk staan er toch al (waarom weet ik ook niet). Als je als loonwerker zegt dat je volgende week pas komt heeft een ander de mais er al afgereden.
Een mooie tussenweg is hakselbedrijf Wes hier uit de buurt. Die man heeft een hakselaar (niet te groot, geloof Claas 840, vergelijkbaar met de NH uit jouw advertentie) en een handvol silagewagens. De boer zorgt voor trekkers en personeel. (Eventueel kun je trekkers bijhuren bij Wes.)
Maar, voor deze man is het ook ontstaan uit hobby, en hij gaat de rest van het jaar gewoon heen werken. Dat moet natuurlijk planningstechnisch wel realiseerbaar zijn. Bovendien moet je de ruimte hebben om het spul een jaar binnen te stallen, anders werkt het niet meer als je het nodig hebt...
Opzich heb je gelijk, de uitvoerbaarheid laat te wensen over!
hoekstraflowers.hyves.nl/
ik ben het ook volkomen met je eens, alleen bij ons gaat het meer om de ver doorgedreven aardappelrooiers die ook véél te groot aan het worden zijn, alsook de vacuumtanks. Alleen je kan er weinig aan veranderen en als je het allemaal zelf moet kopen ben je ook nooit klaar. Ik denk dat binnen een jaar of tien nog teruggekeken wordt op deze discussie en men ons gelijk gaat geven, veel beste land van nu zal dan gewoon naar de kloten gereden zijn
Ik vind dit nou nog eens stoer! Maar erlijk is eerlijk, ze doen in het hele seizoen maar 160 bunder.
Een beetje loonwerker doet wel ff wat meer. En ze hebben niet meer tijd, vroegerbeginne gaat niet, en later stoppen staan de boeren ook niet om te springen.
Je moet wat! Al denk ik wel dat het tzt rendabeler is om in plaats van 1 hakselploeg zoals boven beschreven, 2 'goedkope' hakselploegen te hebben, ook al heb je 2 keer zo veel pesoneelskosten, de machinekosten afschrijving zijn zeer zeker lager!
Maar ze moeten ook wel capaciteitsmachines hebben, grotere boeren kiezen anders nog sneller er voor om zelf een hakselaar te kopen en wat wagentjes.
erg kort door de bocht gedacht. kleiner spul is er alleen 2e hands en oud te krijgen, dan moet de loonwerker uren sleutelen en een grotere kans dat de machine stuk gaat onder bedrijf. Dus de meeste bedrijven kiezen voor nieuw. Wat ook beter aankomt bij de klant.
Nederland is een klein land en een kleine afnemer van landbouwmachines, dus we zijn afhankelijk van wat er op de grote markt word aangeboden. En aangezien de grote markt steeds grotere machines bouwt omdat er in het buitenland wel de ruimte is om de capaciteit te halen zullen wij het hier ook mee moeten doen.
Natuurlijk zijn er bedrijven die ' onnodig' grote machines hebben, maar daar speelt vaak mee dat ze het ook mooi vinden, dus hobby en werk combineren, ik ken ook maar weinig loonwerkers met een andere hobby dan machines. En hobby mag geld kosten....
Een leuk idee zelf hakselen, Als ik jou was zou ik niet een zelfrijdende maishakselaar kopen als ik jou was. Maar een in de hef van een trekker. Trekker is het hele jaar wel te gebruiken. Enne het is mooi om zelf te mais hakselen. Maar reken eerst alles goed na, het moet wel uitkunnen als je alleen maar verliest zou ik gewoon de loonwerker laten komen.
Kuil ligt ook nog eens een paar dagen open. Moet je ook niet willen.
sprak vorige week nog met een veehouder die zei als 't weer zo moet koop ik liever mais,want ze maken mijn hele land kapot wat ook weer extra opvalt nu met de nattigheid,want als 't droog is dan hoor je natuurlijk weinig klachten.
Wij hakselen ook zelf met een zelfrijder 4 rijer zonder korrelkneuzer en ik weet zeker 95% van de korrels zijn kapot. Aanrijden doen we met een trekker van ongeveer 4,5 ton, zwaar genoeg. We hebben nooit last van broei!! Het hele kosten plaatje is nog geen 7000 euro!! We hakselen al 10 jaar zelf. dus geld zat verdient! en het is mooi werk.
Lange sleufsilo waar voorwaards overheen gereden kan worden bijvoorbeeld. Twee kleinere kuilen, een wordt aangereden en bij de andere gelost. Dan staat de shovel ook niet stil tijdens het lossen, dat scheelt per vracht ook zo twee minuten. En dat is per uur toch wel zon 10 minuten.
De hakselaar staat niet stil waardoor de loonwerker minder uren schrijft. Er valt nog veel te verbeteren bij veel boeren, heel veel.
Heel leuk maar je vergeet toch nogal wat zaken! ik hoor je niet over de kosten van, onderhoud, gasolie, rente, arbeid.(verlies in de stal misschien) zet dat er ook maar even bij.
Toen 30jaar terug de eerste sleufsilo's in gang werden gezet kon men natuurlijk geen rekening houden met het materiaal van nu!
Melkstal en stal worden ook up-to-date gehouden, moet je de rest niet vergeten. Er zal toch efficienter gewerkt moeten worden wil je op den duur je hoofd boven water houden.
Ligt er ook aan wat je op de kuil hebt staan. Van bakel uit vredepeel heeft een 30 tons shovel op de kuil en nog een grote MF met voor en achter dubbellucht en voorop in de hef een schuif hangen
Waarom?
Een 14tons trekker met 250pk tokkelt de hele dag op 1400 toeren en verschuift veel meer.
Veel loonwerkers hebben hun zwaarste trekkers al voor de silagewagens staan dus zoeken ze een andere oplossing.
Gewoon fatsoenlijke banden er onder: smal en hoog!
En schoeisel, een loonwerker heeft wel geld om bij wijze van spreken een 936 te kopen maar het geld voor een setje dubbellucht is dan ook al uitgegeven?
Door de teelaarde heenzakken en een gedeelte daarvan nooit weer terugvinden?
600/710 onder treker en wagen, banden kunnen niet hoog genoeg zijn.
Op de kuil moet je zoveel mogelijk druk per cm2 hebben en niet de kuil weer open wringen, 80cm breed is mooi denk ik. Schuif in de fronthef of met omkeerinrichting en drukken maar, lijkt me erg mooi werken.
Maarten, zo breed hoef je niet te zijn hoor Gewoon zeg maar 580's op breed spoor met de dubbellucht op een eindje van de gewone wielen is zat met vastrijden.
Door de teelaarde heenzakken en een gedeelte daarvan nooit weer terugvinden?
Waarom? Simpel: hoge, smalle banden trekken licht. Ja ze zakken makkelijker door de bouwvoor, maar daar maak ik me niet druk om. Zal direct de uitleg geven :-):
Als je zakt op klei of zand (verhaal geldt inderdaad niet voor veen) kom je onder de bouwvoor, als t goed is een hardere laag tegen, waar je ploeg over heeft gelopen. Hierover blijft ook je combi lopen. Verder sloop je met smalle wielen onder je kieper minder dan met 710's (Ja per cm2 wel, maar over t geheel niet)
Op klei gaan je banden direct volzitten en je komt geen meter meer vooruit. Al zet je er 3trekkers voor, je hebt je wielen vol en je staat wat dom te slippen. Je hele structuur gaat naar de kloten, misoogst is op klei dan het volgende jaar gegarandeerd.
Zo heeft elke grond zijn eigenschappen, je moet wel weten wat je kunt maken, en vooral ook wat niet kan
Woelen hier altijd het aardappel en maisland op ongeveer 40cm, net onder de bouwvoor om juist die laag kapot te krijgen en de verdichting die is opgetreden bij het oogsten weg te krijgen. Want zeker nu het wat natter is is de grond aardig vast gedrukt. 412 lag ook plat voor de woeler. had zn handen er meer dan vol aan.
Beste blijft altijd nog om er alleen maar naar te kijken als t nat is, en te wachten op de droogte of de vorst
Dit blijf je altijd terug zien als er gereden is onder te natte omstandigheden. Dit noemen ze nu structuurbederf.
Zaaien daarom zo vroeg mogelijk een zo zeer vroeg ras om het land zo goed mogelijk achter laten.
9 van de 10 keer laat je het land beter achter wanneer je vroeg oogst dan laat. Hebben dit jaar ook 0,0 kapot gereden. Wanneer er een week was gewacht en gister gehakseld was het hele land op de kop gezet. Dat gaat je op lange duur opbrenst kosten, komt je land nooit ten goede. Zeker op klei niet, structuurschade heb je zo.
1 Van de redenen dat wij alles in eigen beheer hebben is dat ons materiaal lichter is, en doen en laten wannéer we dat willen.
Dan wil het nog even en dan is de kopakker kapot getrokken en sta je nog met de banden vol te slippen.
Wanneer klei nat wordt en je komt wel op een harde laag is het nog net alsof je op een ijsbaan rijdt.
We hebben hier geen halve zandbanen waar je ten alle tijde over kunt jagen en nog geen structuurschade rijdt
Boeren die bij wijze van spreke 100 bunder hebben en het zelf doen oke, maar met 30/40 ha ofzo is er vaak wel plek bij de loonwerker, gewoon op tijd bellen!
@Robert, sommigen snappen gewoon niet wat kleigrond is
Dat kun je zo uitleggen, maar je kunt ook zeggen dat je nog iets langer t land over kunt, zonder schade.
Tsja, maar soms heb je van die weken dat het net een paar dagen droog is, hup gras eraf en volgende dag kuilen.
Dus dat argument van we kunnen bezig wanneer we willen vind ik persoonlijk niet sterk .
Lichtere combinaties heb je wel een punt.
FFies geleden hadden we nog zon momentje. We hadden tijdens de stro periode wat gras liggen voor in de ronde baal. We hebben alle loonwerker in directe omgeving gebelt! Uiteindelijk zei Huisman Enkhuizen het "ja" woord... Die zitten ca 32km verderweg!
Duidelijk zo?
Is het nu al zWavelgrond geworden? :lol: Moet je je mee insmeren, een zwavelbad is ook goed voor de huid hoorde ik :lol:
Is wel beste grond
En dat is in de afgelopen 10 jaar ook prima gegaan. Nu is het eerste stuk er weer aan toe wat mooi vlak is, nu kan het geld luikje open gezet worden
Altijd al klei met zavel geweest.
Wanneer wij willen hakselen, wat we altijd bij dezelfde loonwerker doen, bellen we optijd en kan het gebeuren wanneer wij dat willen, kan hoogstens eens een dag, en maxiimaal twee dagen speling inzitten.
Vooral optijd bellen zodat ze al een plekje vrij laten, en niet savonds bellen dat je morgen wilt hakselen. dat kun je wel vergeten.
Je bedoelt zeker zavel?
Zwavel is iets heel anders
Zavel is zand met een bepaald aantal klei deeltjes, wanneer je meer klei deeltjes hebt kom je op den duur uit bij de lichte klei, en daarna de zware klei.
Dus zo lastig is dat nie t:P
Sjonge jonge Vincent, het is zAvelgrond, geen zwavelgrond
Maar sinds we zelf kuilen zijn ze harder én minder broei! Dus tel uit je winst.
De voorjaars kuil van afgelopen jaar bleef zelfs netjes tot het einde koud.
Gezien de reacties in dit topic blijkt wel dat de nieuwste grote modellen lang niet tot hun recht komen, (lang niet die capaciteit kunnen draaien die ze kunnen), dan is het toch eeuwig jammer dat er zoveel geld in wordt gestoken (inclusief bijpassende transportwagens/trekkers). Dit, destemeer daar er eigenlijk maar 3 weken per jaar volop mais is te oogsten waardoor men dan (a-sociaal) lange werkweken moet draaien om de investeringskosten nog enigszins terug te kunnen verdienen. Dit terwijl het van de chauffeurs zeker wel wat extra kwaliteiten vraagt om deze machines goed te kunnen bedienen.
25 Jaar geleden kwam het loonbedrijf met een 225 p.k. hakselaar ( die kreeg het er ook af) maar dat was kwa capaciteit onvoldoende, echter het drievoudige wat nu zo'n beetje tot norm is verheven, daarmee schiet de oogstmechanisatie echt te ver door.
Met enige ironie constateer ik dat de grootste modellen bij mij, voor een ideaalsituatie, eigenlijk nog aan de kleine kant zijn: mijn lange maisperceel is ruim 500 meter. Zelfs met 'slechts' een 6-rijer is 1 rondje hakselen goed voor bijna en halve hectare (= 30 ton mais op de wagen)
Gelukkig is hier nog redelijk keus in loonwerkers met "gebiedsvriendelijke machientjes" en met genoegen zie ik hakselaars van het type "5 voor de prijs van 1" deze kant op komen.
Voor de rest speelt afgunst tussen loonwerkers ook sterk mee,als je concurrent verleden jaar een Claas 900 heeft gekocht koop jij een Claas 930 natuurlijk!
Het ligt dus duidelijk ook aan de loonwerker zelf want de fabrikanten beginnen al vanaf 345 pk (Claas 850) JD 7250 380pk en NH 9040 is 395 pk.
Maar gelukkig kan (hoop ik) iedereen nog zelf kiezen voor klein of groot materieel,hierheen zijn in een straal van 10 km verschillende hakselclubs actief -bovenop de gevestigde loonwerkers- die jouw ideologie volledig aanhangen
Geniet! :
- tractorfan.nl/movie/15760/ V.d. Brink Barneveld
- tractorfan.nl/movie/15736/ Huigenbos Kootwijkerbroek
- tractorfan.nl/movie/15646/ hakselvereniging De Schilschoter
- tractorfan.nl/movie/4111/ van de Brink uit Harskamp
- tractorfan.nl/movie/4271/ Wikselaar barneveld
P.s. misschien is een immigratie naar de Veluwe een overweging waard!
Beste Valtradriver: Neem nu dat derde filmpje eens critisch onder de loep ( met de ietwat grotere Claas 840 haks): het is gelijk één grote "figuuragerij' met heen en weer rijden om weer op de goede plek te komen, om maar te zwijgen van de mais die over de wagen heengaat! Knudde met een rietje!
Verder inderdaad genieten van de kleine John Deere en de zeer oude Claas nr 80: Op het einde van de rij kijkt de machinist even achterom of de mais er ook af is. Schitterend!
hoef je rente niet te rekenen?? ben ik wel benieuwd welke bank jullie hebben..
En zelfde prijs er voor weer krijgen?? meestal dalen machines alleen in prijs.. of je moet een oldtimer gekocht hebben die eventueel nog kan stijgen.
Arbeid word niet gerekend?? dan mag je ook wel voor mij komen werken. En of je er bij gaat staan kijken als de loonwerker er is ligt aan jezelf. keb meestal wel wat beters te doen.
Maar ik zal ze het van de week ff melden dat het knudde met een rietje is met hun werk há há !
Hier ging het al weer beter:
Als ik wat zeg klopt het
Bij 15000 hebben ze nog een leuke marge, circa 8500 euro, moeten ze er alleen niet aan hebben moeten sleutelen.
Laatste bod € 19.200,00
•Bedragen zijn exclusief BTW en veilingkosten
Beste RooieRood: Precies, oogstcapaciteit! Vijf stuks van het merk en type "5 voor de prijs van 1" hebben nogal wat meer capaciteit dan 1 stuks van merk en type "1 voor de prijs van 5". Daarmee valt de oogstmechanisatie-schaalvergroting in eigen zwaard!
Leuk bedacht, je vergeet alleen ook even dat alle vaste kosten zoals personeel in jouw opzet ook keer 5 moeten. Ken verder je achtergrond en ervaring niet, maar ik weet dat je als manager 10 keer makkelijker 1 of 2 goeie ploegen met goed en efficient materiaal aan de gang houdt dan 5 ploegen in jouw opzet.
De eenvoudigere "5 voor de prijs van 1" hakseltreinen kunnen ook door wat minder ervaren personeel bediend worden.
Kijken we echter naar de totaalcapaciteit dan is bij 1 hectare per uur voor de "5 voor de prijs van 1" hakselcombinaties dit zelfs gelijk of hoger dan de 2,5 hectare per uur van de ( 1 of 2 ? ) "1 voor de prijs van 5" hakselcombinatie(s).
Daarbij komt ook nog, dat de (extra hoge)kwaliteit van "de 1 voor de prijs van 5" hakseltrein niet in een hoger tarief doorberekend kan worden aangezien voor hetzelfde hectaretarief gewerkt wordt als de "5 voor de prijs van 1".
ja en als er dan weer eens een stilstaat met stukken of mankementen dan weten ze die vast zelf wel weer aan de praat te krijgen.... not. Verongelukken bedoel je.
tractorfan.nl/movie/15802/…
Nee rente hoe je niet te rekenen, Arbeid kun je niet rekenen dat kan een boer niet!! Anders bestond er geen boer meer!! En ja de machines leveren nu meer op dat ze mij hebben gekost. Ik geef niet graag 300 euro per ha aan een loonwerker,
Er zijn mensen die het maar alte graag willen en zitten te arzelen om bij een ander mee te kunnen rijden, en zegen wij hakselen ok mais ( ja bij een ander)
er zijn mensen die A technies zijn dus kunnen ook niet zelf hakselen, dus zegen ze maar dat het niet uit kan,
hoe betaald een boer zijn werknemer dan? arbeid word niet gerekend hahaha je kunt het mooi vertellen
Jezelf rijk rekenen lukt iedereen wel.
Al moet je je uren wel rekenen, kan me niet voorstellen dat jij liever dagenlang gaat hakselen ipv een rondje touren of weet ik wat.