Hakselaar

Vandaag gezien dat een new-holland hakselaar bij natte omstandigheden veel verder geraakt dan claas hoe verklaar je dat ? ondanks dat hij meer weegt denk ik

Deel dit topic

Reacties

DESLAGERURRE
Waar praten we over ???????
HOOIJMAN
Allrad
110-90pwrr
New holland monteert af fabriek standaard helium in de banden... Zo, weer een vraag beantwoordt
maartendankers
NH heeft meer bodemvrijheid.
DESLAGERURRE
Waar gaat het hier nou om dan welk type ?
maartendankers
Gokje
DESLAGERURRE
Die belgen ook altijd ... :lol: ..... FX ,FR , 2305, 1905 , 1900 ,2200 ?? zeg het maar ... of claas 800 serie 900 serie 600 serie ??
SJB533
SF 60 niet vergten, of de 1880's en consorten 😃
HOOIJMAN
Die NH werd geduwt door 3 trekkers 😃
DESLAGERURRE
Kan ook nog .....
john633
NH heeft als brandstof toevoeging red bul 😃
DESLAGERURRE
Lach-gas injectie :lol:
maartendankers
Heb vandaag nog gehakselt in drenthe op huurland... Claas 940 met 10 rijer op drukwissel, nou doe mij die krone dan maar. Als die claas vast rijd ben je echt ver van huis...
DESLAGERURRE
Lier ?
SJB533
Neen, een stel rotors bovenop 😃 Of een paar dikke ventilators icm luchtkussenondersteuning 😃
maartendankers
Eerste x met heel wat trekkers, schuin ervoor. 2e x is mennenga gekomen met de lier en dat ging erg goed ondanks de gekke grond waar we bezig waren
Meneer Kool
Dat de ene Hakselaar verder komt onder natte omstandigheden kan aan een aantal zaken liggen: De bodemvrijheid, het gewicht, maar ook zeker de gewicht verdeling. (Los gelaten welk type precies..)

Nou weet ik niet precies hoe het bij Claas en New holland zit(Heb er wel van horen zeggen dat een aantal New hollands normaliter verder komen bij zware omstandigheden dan bijvoorbeeld een claas).

Maar als je bijvoorbeeld naar de meeste John deere's kijkt. Zie je dat de kooi, onder de machine uitkomt en zo'n beetje voor de Vooras hangt. Tel daar de bek bij op, die dus ook ver voor de machine uithangt.

En dan volgens een principe wat de meeste wel zullen kennen: Moment=Kracht×Arm. Dan snap je dus dat er veel gewicht op de vooras komt. En dit kan er voor zorgen dat het de gewichtsverdeling niet ten goede komt. Waardoor een hakselaar eerder weg zal zakken.

Als je daarin tegen een Mengele neemt. Waar ik dan wel ervaring mee heb. Dan zie je dat de bek er veel korter opzit.
(Zie de bijgevoegde foto) Omdat de kooi bij een mengele haast op de zelfde lijn als de vooras zit. Hierdoor wordt de belasting op de vooras minder. En wordt het gewicht van de hakselaar en de bek beter verdeeld over de 4 banden van de hakselaar.

Dat zou een reden kunnen zijn 😉 Ik weet dus niet hoe het bij Claas en New Holland zit. Maar ik gok dat het er iets mee te maken heeft.
maan820tms
Bodemvrijheid lijkt me onzin is maar net wat voor banden je eronder hebt en het gewicht van de maisbek speelt oook een rol
old man jose
Voor wie het aangaat.Zo alweer een topic om zeep geholpen!!!!!!!!!!!!
bert8210
@maan820tms

bodemvrijheid speelt wel degelijk een rol, wat ben je met banden van 2 m hoog als je hakselkooi op 30 cm van de grond hangt 😛

@fiat666, zaten die 2 hakselaars op hetzelfde perceel? twee naast elkaar liggende percelen kunnen nog zoveel verschillen
Boemrang
Waar gaat het eigelijk nog over.....
HollandNew
1 perceel kan nog zelfs zoveel verschillen
NH 1880
New Holland is gewoon veel beter!
tone29
Dat ligt aan hoe hoog de hakselaar op de wielen staat! dus meer bodemvrijheid
SJB533
@NH 1880

Quote:
New Holland is gewoon veel beter!
Niet gewoon! Hangt van de omstandigheden af.
fendt-412
Je moet zorgen dat je erboven blijft ipv erdoor zakt. dan zou een bodemvrijheid van 10cm al meer dan genoeg zijn.
Alleen het gaat nog wel eens anders..

Wanneer je 20cm wegzakt lijkt me de kans vrij klein dat je jezelf er nog weer bovenop kunt krijgen. Zou hier op de klei iig nooit lukken, banden zitten vol en je bent verloren.
Mengeledriver
Die NH was vast geen FR maar een FX 😃
Mc_douwel
New holland heeft een rechtstreekse aanndrijving wat ook beter trekt en heeft meer bodemvrijheid tov JD die hydrostaat aandrijving heeft
weet niet precies wat claas heeft maar denk niet meer bodemvrijheid dan NH
Mengeledriver
JD heeft meer bodemvrijheid als een NH maar Nh heeft een mechanisch aangedreven achteras.
maartendankers
@robert, ligt er maar net aan waar je rijd. Als je op leem rijd dan is bodemvrijheid en smalle banden alles. Banden kneiter hard en dan zorgen dat je op die vaste laag komt.
DESLAGERURRE
@old man jose

????? ???????????????????
tuurlijk !!! als de topic-maker nou ook eens wat DUIDELIJKER WAS 😉
bert8210
@DESLAGERURRE

dat kun je ons, west-vlamingen, niet kwalijk nemen 😃 wij zijn net als friezen, hier in belgie verstaat er ons ook bijna niemand 😃
maan820tms
Ik bedoel.. het is maar net wat voor banden je neemt.. voor de bodemvrijheid:)
me
Diverse nieuwe 900's gezien met drukwissel en extra brede en hoge banden meen dat je dan op 900's komt .. Zulk soort dingen maakt een hoop verschil!

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
35
DEELNEMERS
19
WEERGAVES
2