Vastrijden maisbulten trekker/shovel
Wat is het verschil in kostprijs tussen een zware trekker en een shovel op de maisbult.
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
op stage had een shovel er 260 liter op een dag door gewerkt
en een trekker bijna de helft minder
Een trekker kan gewoon met veel minder toeren de bult op, het zou minder wringen op de kuil en ze zijn net zo goed zwaar te maken. Fijn schuifbordje voorop en water in de banden. De loonwerker heeft 2 vastrij trekkers in het gras/mais, de ene weegt 15.5 ton, de ander 17.5 ton dacht ik...
en een shovel
ik zou eigenlijk niet weten wat het meeste verbruikt
jullie hebben wel gelijk een shovel rijd vaak/altijd volgas en dat is met een trekker maar af en toe
Het verbruik van diesel is bij een shovel minimaal 100% meer, dit komt in hoofdzaak door de hydraulische aandrijving van de shovel.
denk dat een trekker veel minder kost dan een shovel minder verbruik kan ook voor andere dingen worden gebruikt een shovel is daaar te beperkt voor en verbruikt behoorlijk meer
@DaanHaarHoeveel % van de loonwerkshovels, die worden gebruikt bij inkuilen hebben een hydrostatische transmissie? Ik ken eigenlijk maar 2 merken in die klasse, die dat hebben...
Waarom een CVT?
wij hebben thuis een melkveebedrijf en hebben een shovel aangeschaft puur voor het inrijden van de bult. voorheen deden we het met trekkers. onze oude shovel (Volvo BM LM846) had 11 ton leeggewicht. nu hebben we een L90B (ca. 14 ton leeggewicht) en wij willen niet meer anders. met een shovel kun je (naar mijn mening) veel naukeuriger inrijden. en mensen die dit niet beweren hebben chauffers gezien die geen kunde van het shovelrijden hebben.
shovel heeft meer brandstof nodig dan een trekker, shovel is minder makkelijk in gewicht aan te passen dan een trekker, shovel is duurder in onderhoud dan een trekker, shovel is minder inzetbaar-->minder mogelijkheden als landbouwer/melkveehouder
en tóch hebben wij een shovel. volgens ons is het een stuk beter dan een trekker op de bult
Volvo, Case, Liebherr, werklust enz. allemaal hydraulisch aangedreven. Achter de motor zitten de hydro pompen die weer een rijmotor aandrijft die de versnellingsbak aandrijft.
De koppelomvormers worden pas bij een hoog toerental gesloten waardoor deze wel shovels een slokje brandstof lusten.
Beste Dr Fendt: Helemaal met je eens!
Het hogere brandstofverbruik van de shovel is zeer goed te beperken door met verlaagd toerental de bult heen en weer in te rijden. ( dat hoeft helemaal niet volgas!) Ook voor een vaste inrijdmachinist lijkt 't me in een shovel beter vol te houden.
Bovendien, na afloop de oprit van de bult afwerken lukt alleen goed (en snel) met een shovel.
Bij een shovel heb je onder de 1400toeren totaal geen vermogen op de wielen, sta je zo stil, zeker als je bij een helling omhoog moet. Je moet dan toch wel 1600toeren maken terwijl een trekker het red met 1300.
Een trekker valt heel gemakkelijk te verzwaren, bijvoorbeeld met wielgewichten, gewicht in front/achterste hefinrichting. Water in de banden. Hoef je niet zo gek te doen om boven de 14ton uit te komen, wat een mooi formaat shovel weegt.
Een vario op de kuil met omkeerinrichting en een holarasschuif lijkt mij ideaal!
Beste Fendt-412: Je hebt nauwelijks zicht op het werk met zo'n schuif voorop. De "doorkijk" die een zgn puinvork/bak heeft is een stuk prettiger.
Beste Wim,
De schuif van Hoopman heeft inderdaad wel wat nadelen. Toch ben ik er van overtuigd, dat dit concept, zij het met enige aanpassingen, veel beter is dan een shovel met puinbak! Zoals gezegd moet een shovel veel meer motortoeren hebben, wil hij naar boven komen.
ja dat stond in de trekker ja
wij hebben een rijkuil dus de karren beginnnen van voren te lossen en zijn vanachter klaar
WIJ HOEVEN DUS NIETS MET DE SHOVEL/TREKKER TE VERZETTEN
alleen maar rijden en maar rijden
en wij kunnen gelukkig ook met 3 naast elkaar rijden dus ze kunnen lossen en wij rijden ernaast gewoon vast
dit doen wij nu 2 jaar en die kuil zit MUURVAST!!
dus dan is het verbruik van een shovel/trekker niet zo hoog want de shovel hoeft niets met z'n bak te doen!!!
stond vlgs mij vorig jaar in de Trekker.
Holaras schuif alleen mooi bij een trekker of shovel met hoog eigen gewicht, dit omdat de wielen anders erg snel slippen. Met de puinbak aan de shovel kun je mooi veel druk op de vooras krijgen van de shovel waardoor deze goed aandrukt en minder gauw slipt. Gewoon een opklapbare puinbak maken van 5 mtr breed, lekker hoog gewicht en minder wielslip.
@DaanHaar Dat heeft niet alleen de Hoopman schuif, maar iedere schuif, bij een te enthousiaste kuilbaas.
Dan is de kostprijs per ha. maishakselen toch ook duurder.
300 liter is ook wel veel voor een L70 hoor. Is dat niet een beetje overdreven.
exacte liters weet ik niet maar wel dat bij een volle dag 's avonds de tank van de shovel compleet leeg is en van de CVX1190 je zeker drie dagen kunt.
Normaal gesproken rijdt de loonwerker, waar ik ook vaak vast rijdt, De kuil aan met een shovel. (case 721 D) Waar een puinbak voor zit en voor en achter dubbellucht.
Het voordeel van een shovel vind ik dat je misschien iets meer `mogelijkheden` hebt. Bij een trekker ben je toch een keer afhankelijk van je hefhoogte enz. En het zicht is op een shovel wat makkelijker tenopzichte van een trekker(als je de schuif àchter de trekker hebt zitten).
Bij een sleufsilo zou ik kiezen om naast het vastrijden met een shovel of trekker met dubbellucht, een extra trekker in te zetten (als dit mogelijk is) zonder(!) dubbellucht. Deze trekker kan de kanten veel beter vast krijgen tegen de muur aan.
Het voordeel van een trekker tenopzichte van een shovel lijkt me idd de overbrenging. De hydrostatische aandrijving van een shovel moet toch wel (continue) veel toeren hebben. Een trekker daarintegen niet. En daarnaast denk ik dat hierdoor een trekker zeker net zo snel is.
weegt zo meer als 16 ton en in brandstof met een shovel ongeveer 250 tot 300 liter op een dag en de trekker kan met 500 liter een hele week. de groeten
En wil jij je beton eruit hebben ..nou koop en neem vooral een shovel.
Ook hoor/lees/zie ik, dat bijvoorbeeld een Fendt 930(!) tot het uiterste detail wordt omgebouwd om "slechts" op de kuil heen en weer te rijden. En dat omdat een shovel iets meer brandstof in zou nemen :?
Jonges, jonges, Wat heeft zo'n trekker in aanschaf gekost? Daar heb je ( bij wije van spreken) 2 heel leuke shovels voor!
( Voor lease zal het verhaal hetzelfde zijn).
Daarbij komt verder ook nog dat vaak over de mais een "afdekmiddel" (perspulp, vezels etc.)moet worden aangebracht waarvoor de trekker/schuif-combinatie (ook) weer kansloos is.
Zo ook, er zijn er die beslist de silagewagen over de kuil laten rijden. Hoeveel kracht ( energie) en tijd kost dat?.
Waar ikzelf ook nog tegenaankijk is dat in mijn silo's met achterwand een trekker de laatste 1,5 meter niet vast kan rijden.
Hier in de buurt hakselt deze loonwerker met 6 maishakselaars en 2 hakselaars staan nog op het gras.
By the way: Hier hoeven (kunnen) de hakselaars niet meer op 'gras' staan.
Klik: waldnet.nl/wn/nieuws/…
( klik op een fototje voor de lange reportage.)
Mij lijkt een trekker ook wel rustiger werken, minder verbruiken en makkelijker te verzwaren. maar een shovel ben je wendbaarder mee, en zou afwerken denk ik makkelijker gaan. bij ons rijden ze ook met shovel vast, en we hebben haast nooit broei in de bult
En dat kuiltje van 2 ha dan die zal dan wel nooit hoger worden dan 30 cm.
belangrijk argument hier voor een kniktrekker was het uitsparen van een trekker of shovel en de persoon erop
kleinste kuiltje is nog minimaal 30-40 ha
(ik moet toegeven, hakselen is leuker in NL)
Waarom moeten die kuilen zo stik dan? Je kan hem wel stik opschuiven ma dat wat je er dan los bovenop gooit moet ook vast en da lukt dan toch niet. Als je hem dan zo stik hebt heb je met trekker altijd nog meer kans om er op te komen dan met de shovel.
Maakt inderdaad ook uit wat voor trekker er voor zit. Die TM190 begon veel sneller te slippen...
kan je goed verzwaren
verbruikt minder en je kan veel meer omhoog douwen dan een shovel
trekker loop idd ook veel rustiger, al dat gebrul van zn shovel
en de sommige boeren kunnen het zelf met de trekker doen maar die moeten er dan zelf ook de tijd voor hebben en de geschikte trekker