Vastrijden maisbulten trekker/shovel

Wat is het verschil in kostprijs tussen een zware trekker en een shovel op de maisbult.

Deel dit topic

Reacties

eppo
En wat is het verschil in effectiviteit?
DETAIL_MAN
Shovel moet veel vaker vol gas rijden en trekker kan het meestal met een veel lager toerental doen, en dat scheelt nog weer diesel.
Mispelaar
Een schovel kan meestal in hondegang
SJB533
Nee, er zijn juist maar weinig shovels die dat kunnen!
fan van JD
Tja wat is goed koper, ik denk dat jij aan je tractor wel een paar gewichten moet hangen..
Fendt-718
Trekker verbruikt veel minder!
op stage had een shovel er 260 liter op een dag door gewerkt
en een trekker bijna de helft minder
Mispelaar
Bij ons rijden ze altijd vast met een Fendt 916 met een grote evers schuif en dubbellucht
ul
Mijn voorkeur gaat uit naar een trekker zonder dubbele lucht en een maís egalisatie schuif... en een goed pak gewichten 😄 ......
ome joop
Wij rijden vast met MF 8470 en die weegt meer dan onze Cat 924, het ding heeft ma 7,5 liter brandstof per uur nodig en is vele malen sneller dan de shovel.
ome joop
Wij rijden vast met MF 8470 met een Holaras V-schaaf en die weegt meer dan onze Cat 924, het ding heeft ma 7,5 liter brandstof per uur nodig en is vele malen sneller dan de shovel.
SJB533
Liest nog op fietswielen zeker? 😃 Dubbellucht is eigenlijk alleen maar nodig om de extra stabiliteit
Mispelaar
Bij ons hebben zo ook maar hele smalle dubblelucht van die cultuurbanden
Boerenjongen16
Hier zie je alleen maar shovels op de kuil! Zou ook een trekker wel eens willen zien tijdens het inkuilen van mais.
GijsMF
Hier zijn ze volgens mij volledig overgestapt van shovel naar trekker. Een shovel moet altijd vol gas knappen, en de meesten kunnen helemaal niet in honden gang.

Een trekker kan gewoon met veel minder toeren de bult op, het zou minder wringen op de kuil en ze zijn net zo goed zwaar te maken. Fijn schuifbordje voorop en water in de banden. De loonwerker heeft 2 vastrij trekkers in het gras/mais, de ene weegt 15.5 ton, de ander 17.5 ton dacht ik...
williamJD
Hier de loonwerker volledig op shovels, vinden ze ideaal.
maartendankers
@williamJD, ja omdat ze waarschijnlijk nog nooit met een grote trekker op de kuil hebben gezeten 😉
jehan
Dat brandstof gebruik is zeker vele malen meer bij een shovel dan een trekker ..maar wij rijden alles vast met shovel ...is mooier werken als met een trekker vooral als je een ahlmann met zwenk giek hebt
bart H
Bij ons een john deere 6620 met van voren een schaaf en vanachteren een schaaf

en een shovel
ik zou eigenlijk niet weten wat het meeste verbruikt

jullie hebben wel gelijk een shovel rijd vaak/altijd volgas en dat is met een trekker maar af en toe
DaanHaar
Doel van vastrijden is vlgs mij zoveel mogelijk lucht uit de mais te persen. Hoe zwaarder de machine hoe beter, hoe harder de banden hoe beter. In het zuiden van Duitsland zit een loonwerker/uitvinder (Claas Cougar/Claas opraapwagens enz) die een Fendt 936 heeft omgebouwd voor vastrijden van mais en gras tot 26 ton!! Krone test momenteel de grote zelfrijdende maaier om deze in te zetten bij het vastrijden, ding weegt zonder maaier nog 15 ton!! (en dat op uw mooie grasland, komen nog maaiers bij).
Het verbruik van diesel is bij een shovel minimaal 100% meer, dit komt in hoofdzaak door de hydraulische aandrijving van de shovel.
Mc_douwel
In de mais als je met kippers rijdt kun je beter met een shovel aanrijden anders met een trekker int gras gewoon met een trekker
denk dat een trekker veel minder kost dan een shovel minder verbruik kan ook voor andere dingen worden gebruikt een shovel is daaar te beperkt voor en verbruikt behoorlijk meer
SJB533
@jehan

Quote:
is mooier werken als met een trekker vooral als je een ahlmann met zwenk giek hebt
Ahlmann is toch enkel een hydrostaat? Iets vertelt mij dat dat niet echt de meest geschikte transmissie is voor dit werk, maar ik kan fout zitten. Dat zo'n zwenkframe mooi werkt op de kuil geloof ik graag, maar een shovel in t algemeen mooier dan een trekker, nee, dat geloof ik niet.

@DaanHaarHoeveel % van de loonwerkshovels, die worden gebruikt bij inkuilen hebben een hydrostatische transmissie? Ik ken eigenlijk maar 2 merken in die klasse, die dat hebben...
jehan
Das geen probleem die hydrostaat ..vertel dat iets maar dat het goed gaat sjb533haha
SJB533
@Mc_douwel

Quote:
in de mais als je met kippers rijdt kun je beter met een shovel aanrijden
Nee, waarom? Trekker met schuifblad kan dit super verwerken!
SJB533
@jehanZal ik doen 😃
huub
Dus; een cvt in de ahlmann's leggen en je bent er..
SJB533
@huub
Waarom een CVT?
radium45
Beide op de kuil, shovel van 15 ton en een trekker met een goede schaaf.
huub
Omdat je dan het brandstofverbruik kan drukken sjoerd..
Dr Fendt
@huub haha 😃

wij hebben thuis een melkveebedrijf en hebben een shovel aangeschaft puur voor het inrijden van de bult. voorheen deden we het met trekkers. onze oude shovel (Volvo BM LM846) had 11 ton leeggewicht. nu hebben we een L90B (ca. 14 ton leeggewicht) en wij willen niet meer anders. met een shovel kun je (naar mijn mening) veel naukeuriger inrijden. en mensen die dit niet beweren hebben chauffers gezien die geen kunde van het shovelrijden hebben.

shovel heeft meer brandstof nodig dan een trekker, shovel is minder makkelijk in gewicht aan te passen dan een trekker, shovel is duurder in onderhoud dan een trekker, shovel is minder inzetbaar-->minder mogelijkheden als landbouwer/melkveehouder

en tóch hebben wij een shovel. volgens ons is het een stuk beter dan een trekker op de bult
SJB533
Elektrisch verbruikt anders nog minder diesel, Huub. 😉 kun je net zo goed een hydrodynamische aandrijving inbouwen, drukt t brandstofverbruik ook voldoende, maar je aandrijving is sterker 😉 (Althans, dat begreep ik altijd)
maartendankers
Wij hadden vroeger ook altijd onze shovel (hanomag 44d 13 ton) op de kuil en het gaat wel als de hakseltrein maar niet te veel vermogen heeft en de kuil niet te hoog is. Maar ga maar eens op een grote kuil werken met een shovel. Een shovel wil het best drukken als hij vlak staat en niet als die schuin omhoog iets weg moet drukken, dan ben je tov een trekker veel te lang bezig.
DaanHaar
@SJB533:
Volvo, Case, Liebherr, werklust enz. allemaal hydraulisch aangedreven. Achter de motor zitten de hydro pompen die weer een rijmotor aandrijft die de versnellingsbak aandrijft.
SJB533
Liebherr en Ahlmann zijn de enige hydrostaten, de rest (van dat grote spul) is voor zover ik weet allemaal hydrodynamisch, zit een koppelomvormer in!
Mengeledriver
Ja, Werklust, Volvo en Case hebben een powershiftbak met koppelomvormer.
De koppelomvormers worden pas bij een hoog toerental gesloten waardoor deze wel shovels een slokje brandstof lusten.
DESLAGERURRE
Pb nog gelezen paul ?
Wimsumar
@Dr Fendt

Beste Dr Fendt: Helemaal met je eens!
Het hogere brandstofverbruik van de shovel is zeer goed te beperken door met verlaagd toerental de bult heen en weer in te rijden. ( dat hoeft helemaal niet volgas!) Ook voor een vaste inrijdmachinist lijkt 't me in een shovel beter vol te houden.
Bovendien, na afloop de oprit van de bult afwerken lukt alleen goed (en snel) met een shovel.
__Bulcke__
Volgens mij is een shovel het best, deze kan het best de bult afwerken en meestal wegen ze ook voldoende om de lucht er uit te werken en volgens mij kan je dat hogere brandstofverbruik wel voor een stuk terugwinnen in de bewaring van je kuil.
fendt-412
Weet wel dat een trekker eerder staat te slippen dan een trekker, die tokkelt overal stationair bij omhoog. Bij een graskuil te minste, niet op alle shovels zit een sper, wiel met de minste druk gaat slippen en je bent verloren, trekker zou nooit geen moeite hebben.

Bij een shovel heb je onder de 1400toeren totaal geen vermogen op de wielen, sta je zo stil, zeker als je bij een helling omhoog moet. Je moet dan toch wel 1600toeren maken terwijl een trekker het red met 1300.
Een trekker valt heel gemakkelijk te verzwaren, bijvoorbeeld met wielgewichten, gewicht in front/achterste hefinrichting. Water in de banden. Hoef je niet zo gek te doen om boven de 14ton uit te komen, wat een mooi formaat shovel weegt.

Een vario op de kuil met omkeerinrichting en een holarasschuif lijkt mij ideaal!
massey-ferguson
Nouja mooiste vind ik een shovel op de bult.trekker drukt ook wel aan maar hoe je het went of keert een trekker is er op gebouwt kwa banden enz om de drukt op de bodem min tehouden en een shovel niet.
Wimsumar
@fendt-412

Quote:
een holarasschuif lijkt mij ideaal

Beste Fendt-412: Je hebt nauwelijks zicht op het werk met zo'n schuif voorop. De "doorkijk" die een zgn puinvork/bak heeft is een stuk prettiger.
SJB533
@Wimsumar

Beste Wim,
De schuif van Hoopman heeft inderdaad wel wat nadelen. Toch ben ik er van overtuigd, dat dit concept, zij het met enige aanpassingen, veel beter is dan een shovel met puinbak! Zoals gezegd moet een shovel veel meer motortoeren hebben, wil hij naar boven komen.
maartendankers
@Wimsumar Je kan beter een dag rustig over de kuil heen hobbelen met de trekker dan met de shovel. Die trekker heeft veel meer comfort. Als wij thuis in de kleine silo's kuilen dan doen we het met onze eigen shovel omdat die trekker anders te veel staat te wachten vanwege zijn hoge capaciteit.
bart H
@DaanHaar
ja dat stond in de trekker ja
bart H
EN ZOALS WIJ HET DOEN GAAT DIE KUIL MUURVAST ZITTEN

wij hebben een rijkuil dus de karren beginnnen van voren te lossen en zijn vanachter klaar

WIJ HOEVEN DUS NIETS MET DE SHOVEL/TREKKER TE VERZETTEN

alleen maar rijden en maar rijden
en wij kunnen gelukkig ook met 3 naast elkaar rijden dus ze kunnen lossen en wij rijden ernaast gewoon vast

dit doen wij nu 2 jaar en die kuil zit MUURVAST!!

dus dan is het verbruik van een shovel/trekker niet zo hoog want de shovel hoeft niets met z'n bak te doen!!!
SJB533
Toch kun je beter met een trekker aankomen dan, omdat de shovel meer zuipt! Trouwens er moet altijd iets verdeeld worden... Leegrijden over de lengte met een doseerwagen scheelt wel. Jullie hebben dan wel een hoog RAS gehalte, of niet?
DaanHaar
@bart H:
stond vlgs mij vorig jaar in de Trekker.

Holaras schuif alleen mooi bij een trekker of shovel met hoog eigen gewicht, dit omdat de wielen anders erg snel slippen. Met de puinbak aan de shovel kun je mooi veel druk op de vooras krijgen van de shovel waardoor deze goed aandrukt en minder gauw slipt. Gewoon een opklapbare puinbak maken van 5 mtr breed, lekker hoog gewicht en minder wielslip.
guus hiddink
Ik ken iemand die doet het met een kraan
SJB533
Guus, laatst zijn er ook al foto's verschenen van een Bulldozer op de kuil ja. Van een kraan heb ik ook wel s gezien, en van een trilwals had ik ook al s gehoord (OK, dat was in de vm DDR) Nu echt iets aparts? 😃

@DaanHaar Dat heeft niet alleen de Hoopman schuif, maar iedere schuif, bij een te enthousiaste kuilbaas.
egesink
Wie rijd de kuil met de kraan aan? 😃
guus hiddink
Idd gesink doet alles met de kraan ha ha
SJB533
Woarumme zol dat neet goan?
guus hiddink
Wel makkelijk om mooie strakke kanten te krijgen
obelix
Hier in buurt zegt een grote loonwerker dat een trekker van 14 ton 100 liter diesel per volle dag nodig heeft en een volvo L 70 shovel 300 liter diesel per volle dag, dan heb je toch een verschil van 200 liter.
Dan is de kostprijs per ha. maishakselen toch ook duurder.
Ja hoef je de kanten niet bij te harken 😄
@obelix

300 liter is ook wel veel voor een L70 hoor. Is dat niet een beetje overdreven.
DaanHaar
@Obelix:

exacte liters weet ik niet maar wel dat bij een volle dag 's avonds de tank van de shovel compleet leeg is en van de CVX1190 je zeker drie dagen kunt.
Koentjuh
Lammertink doet hier met gras met shovels en trekkers en met de mais alleen met shovels
eppie
Met een trekker kun je beter de kanten aanrijden, terwijl je ze met een shovel eruit drukt door al dat geknik en gedraai.
eddie
Wat versta je onder een dag ? een l70 verbruikt in 8 a 9 uur flink schuiven ongeveer 200 liter .. 300 lijkt me aardig veel idd
kun20
Goedemiddag,

Normaal gesproken rijdt de loonwerker, waar ik ook vaak vast rijdt, De kuil aan met een shovel. (case 721 D) Waar een puinbak voor zit en voor en achter dubbellucht.
Het voordeel van een shovel vind ik dat je misschien iets meer `mogelijkheden` hebt. Bij een trekker ben je toch een keer afhankelijk van je hefhoogte enz. En het zicht is op een shovel wat makkelijker tenopzichte van een trekker(als je de schuif àchter de trekker hebt zitten).
Bij een sleufsilo zou ik kiezen om naast het vastrijden met een shovel of trekker met dubbellucht, een extra trekker in te zetten (als dit mogelijk is) zonder(!) dubbellucht. Deze trekker kan de kanten veel beter vast krijgen tegen de muur aan.
Het voordeel van een trekker tenopzichte van een shovel lijkt me idd de overbrenging. De hydrostatische aandrijving van een shovel moet toch wel (continue) veel toeren hebben. Een trekker daarintegen niet. En daarnaast denk ik dat hierdoor een trekker zeker net zo snel is.
deutz 1507
Aanrijden met een shovel is inb brandstof een heel beetje goedkoper,bij ons rijden we sinds dit jaar met een fendt 930 de kuil aan holoras schaaf in de fronthef dubbellucht derop en extra gewicht in de hef en achtervelgen.
weegt zo meer als 16 ton en in brandstof met een shovel ongeveer 250 tot 300 liter op een dag en de trekker kan met 500 liter een hele week. de groeten
Claas-JD
Lekker boeie! als de kuil maar goed aangereden wordt
jd user
Een shovel moet in héél korte tijd een berg kunnen verstouwen.En dus heeft een shovel meer capaciteit!!!.....Maaaaaar...een trekker rijd de bult nog altijd beter aan ,dan een shovel...Waarom?.....een shovel kan niet dicht bij de kant komen.Heeft voor.... vaak al dubbellucht..waardoor de druk lager komt te liggen.De meeste shovelmachinisten rijden veel te snel heen en weer.Het komt ook op een beetje vakmanschap aan...In dat geval is een shovel oké.

En wil jij je beton eruit hebben ..nou koop en neem vooral een shovel.
maartendankers
@JD user, die opmerking is echt uit de lucht gegrepen... Een 15 tons shovel heeft nooit de capaciteit van een dikke trekker die je vollaad tot 15 ton... En al helemaal niet als je berg op moet...
SJB533
Inderdaad @jd user dat is gewoon pure onzin!
Wimsumar
Beste T.F.-ers: Veelgenoemd wordt het brandstofverbruiksvoordeel bij het inzetten van een trekker om de kuilhoop aan te rijden. Okee, ik kan er wat bij voorstellen maar het gewicht van de stalen neus in de werkschoen aan de rechtervoet van de chauffeur is hierbij veelbetekenend.
Ook hoor/lees/zie ik, dat bijvoorbeeld een Fendt 930(!) tot het uiterste detail wordt omgebouwd om "slechts" op de kuil heen en weer te rijden. En dat omdat een shovel iets meer brandstof in zou nemen :?
Jonges, jonges, Wat heeft zo'n trekker in aanschaf gekost? Daar heb je ( bij wije van spreken) 2 heel leuke shovels voor!
( Voor lease zal het verhaal hetzelfde zijn).

Daarbij komt verder ook nog dat vaak over de mais een "afdekmiddel" (perspulp, vezels etc.)moet worden aangebracht waarvoor de trekker/schuif-combinatie (ook) weer kansloos is.
maartendankers
@wim, als de rechtervoet van de shovel piloot niet zwaar genoeg is dan komt de shovel nooit boven... En ga eens een nieuwe Volvo l70 Kopen. Daar koop je bijna een nieuwe 930 voor hoor 😉
SJB533
Wim, 930 is wel erg overdreven, lukt je ook met een 816 Turboshift (even de vergelijking binnen Fendt houden 😉, wel zo eerlijk). Een shovel heeft meer moeite om bij gereduceert toerental (laten we zeggen 1200, bij t maximum draaimoment). "Vaak een afdekmiddel" :? weet niet wat volksgebruik is in Friesland, maar ik vind t knap ongebruikelijk hier...
maartendankers
Mooiste is een vario op de kuil. Dan ben je niet aal met die koppeling in de weer.
SJB533
Nee, maar moest ff wat redelijk vergelijkbaars hebben, 916 Vario Gen 1 kan ook 😃
Wimsumar
Beste MaartenDankers: Ja, het is allemaal op dubbelle manier uit te leggen.
Zo ook, er zijn er die beslist de silagewagen over de kuil laten rijden. Hoeveel kracht ( energie) en tijd kost dat?.

Waar ikzelf ook nog tegenaankijk is dat in mijn silo's met achterwand een trekker de laatste 1,5 meter niet vast kan rijden.
SJB533
En hoeveel RAS krijg je in je kuil? Vooral in deze periode?
ome joop
Bij ons rijden we altijd met wagens op de kuil tot 2 meter is dat geen enkel probleem en een achterwand in silo is gewoon altijd drama ook met een shovel is dat gemartel om die hoeken vol en vast te krijgen. Het makkelijkst is helamaal geen muren
huub
Dat het tegen de achterwand niet vast zit is geen probleem, die 1,5 meter voor je in één week op, en dat is ook nog eens de laatste week dat je van die kuil voert..
obelix
Wimsumar@, Hier rijd de loonwerker met 3 Case Magnums en 3 Maxxum de maisbulten vast en als er een boer met meer dan 25 á 30 ha. gaan ze met de shovel na toe om de bult vast te rijden.
Hier in de buurt hakselt deze loonwerker met 6 maishakselaars en 2 hakselaars staan nog op het gras.
obelix
Wimsumar@. heb je al een keer van draaien gehoord om de 1.5 meter aan te rijden, had niet gedacht dat ze in Friesland zo moe waren.
Wimsumar
Beste Obelix: Met een schuif of een gewicht in de fronthef en een verdeler of een gewicht in de achterhef heeft omdraaien geen zin en in de meeste sleufsilo's ontbreekt de ruimte om achterin de silo overdwars aan te gaan rijden, nietwaar?

By the way: Hier hoeven (kunnen) de hakselaars niet meer op 'gras' staan.

Klik: waldnet.nl/wn/nieuws/…
( klik op een fototje voor de lange reportage.)
obelix
Zo gauw als boven de muur of wand zit maakt het toch niks meer uit om even te draaien. hebben ze daar geen ruimte dan, maar deze forum ging eigelijk om de kosten tussen een trekker en een shovel op de maisbult.
wibe
Je kunt toch eerst tegen de achterwand een paa wagens kiepen, dat je schuin omhoog tegen de achterwand aan rijd/vastdrukt, dan druk je dat laatste stuk ook aan
obelix
Wibe@, bedankt. Bij jullie wordt er ook mee gedacht bij het inkuilen, dat doen ze in Friesland niet.
wibe
Wij hebben alleen maar een kuilplaat, geen wanden of niks. Onze plaat is 8 meter breed, dus als je wat hoger komt kun je niet met 2e naast elkaar, dus zou je als je geen 'rijkuil' hebt moeten wachten tot de wagen leeg is, en moet je in een keer een hele bult verplaatsten, en omdat je bij ons gewoon over de hele lengte verdeeld kun de shovel meteen gaan verdelen, en hoeft minder te verplaatsen, wat ook weer een lager brandsftofverbruik betekend. ideaal.

Mij lijkt een trekker ook wel rustiger werken, minder verbruiken en makkelijker te verzwaren. maar een shovel ben je wendbaarder mee, en zou afwerken denk ik makkelijker gaan. bij ons rijden ze ook met shovel vast, en we hebben haast nooit broei in de bult
John k
Rijden nu aan op m'n werk met een 9430 knikker met degelman schuif voorop, totaal ruim 32 ton, doe je meer mee dan voorheen met een Fendt 930 en volvo op de bult samen
jehan
Kuil afwerken dat gaat met een shovel vele male beter ..vooral de begin en eind kant
maartendankers
Ja ja John, dat zal best 😛
ome joop
@John k

En dat kuiltje van 2 ha dan die zal dan wel nooit hoger worden dan 30 cm.
John k
Jehan, ligt er maar net aan hoe groot je de kuilen hebt, hier zijn de wanden zo hoog dat de oprit aan het eind veel te steil is voor de shovel. je staat er verstelt van waar een knikker nog tegen op tokkelt.

belangrijk argument hier voor een kniktrekker was het uitsparen van een trekker of shovel en de persoon erop

kleinste kuiltje is nog minimaal 30-40 ha

(ik moet toegeven, hakselen is leuker in NL)
ome joop
@jehan
Waarom moeten die kuilen zo stik dan? Je kan hem wel stik opschuiven ma dat wat je er dan los bovenop gooit moet ook vast en da lukt dan toch niet. Als je hem dan zo stik hebt heb je met trekker altijd nog meer kans om er op te komen dan met de shovel.
jehan
Dat vast rijden dat kan best met een stikke kant ..daar heb ik mn foefjes voor omdat vast te krijgen ..en waarom zo steil omdat boeren dat vragen
Ernst-Jan
Met deze combinatie gaat het monsterachtig (Holaras schuif en een set treinwielen achterin) bult zit ook goed vast, je kunt er gewoon overheen rijden met de silagewagens zonder te slippen.

Maakt inderdaad ook uit wat voor trekker er voor zit. Die TM190 begon veel sneller te slippen...
maartendankers
Die treinwielen, die zijn goud waard. Kennis in oost dld heeft dat ook, die laat die dingen gewoon de heledag over de kuil heen rollen en die heeft de kuil echt bikkel hard.
obelix
Dus TFers, het is toch beter en goedkoper met de trekker dan met de shovel?
Wimsumar
Beste Obelix: Het is te vroeg voor conclusies. "Beter" staat niet onomstotelijk vast en de financiële onderbouwing ontbreekt zelfs volledig.
SJB533
Niet volledig, grotendeels al ingevuld, al staat t niet letterlijk uitgedrukt in €'s...
eddie
Tja soms is et ook voordelig voor de loonwerker zelf, als de shovel altijd in de grondverzet zit dan kan die deze maanden in de mais, zijn toch zwakke maanden in de grondverzet dusja..
Valtrapowerr
Trekker is mooier!
kan je goed verzwaren
verbruikt minder en je kan veel meer omhoog douwen dan een shovel
trekker loop idd ook veel rustiger, al dat gebrul van zn shovel
en de sommige boeren kunnen het zelf met de trekker doen maar die moeten er dan zelf ook de tijd voor hebben en de geschikte trekker

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
95
DEELNEMERS
40
WEERGAVES
15