Verschil curvebaan en curvebaanloze pickup

In de "Trekker" van november staan een uitgebreide test over verschillende opraapwagens. Hier hebben ze het over curvebaanloze pickups die minder bewegende delen hebben etc.

Ik ben benieuwd wat precies het verschil is tussen deze 2 pickups. Hopelijk is er iemand die mij dit uit kan leggen.

Ik heb een aantal plaatjes gevonden die het uitleggen waarschijnlijk makkelijker maken.

fransdunnewind.nl/duport/Foto/…

fransdunnewind.nl/duport/Foto/…

lely.com/nl/ruwvoederwinning/…

Deel dit topic

Reacties

Siebenga
Voor zo ver ik weet is het met tandwielen/assen dus geen curvebaan of curvebaan ... Curvebaan is zoals de naam het zegt een baan of strook die gevolgd wordt om zo een bepaalde beweging te krijgen in een onderdeel en wordt volgens mij vooral gebruikt bij de wat duurdere wagens. Ook een hark maakt soms gebruik van een curvebaan.

fransdunnewind.nl/duport/Foto/…

Bij die link kan je mooi zien dat de stangen waar de tanden aan zitten van de pick-up en bepaalde beweging volgend. Die oranje achtige ovaal vormige plaat met ring er omheen. Een curveloze heeft dat dus niet en maakt een vaste roterende beweging. normaal gesproken zou zo'n curvebaan de pick-up het gras beter kunnen overgeven alleen wordt dit in de praktijk niet uitgewezen

(bij een dubbele hark zie je vaak dat zo'n arm met tanden na dat hij het midden heeft bereikt een beweging maakt waardoor de tanden van de grond af gaan. Dit is te danken aan zo'n curvebaan)
Michiel-Biervliet
Een curvebaan zorgt ervoor dat delen kunnen bewegen via een bepaald patroon, zoals Siebenga hierboven al uitlegt is een hark een bekend voorbeeld. De tanden maken door de aandrijving een rondgaande beweging maar de curvebaan zorgt er dus voor dat de tanden in die rondgaande beweging in een andere richting kunnen bewegen. Dit systeem is volgens mij duurder om te maken maar goedkoper in onderhoud. vandaar dat het inderdaad zou kunnen dat het voornamelijk op de duurdere wagens is uitgevoerd.

De curvebaan zorgt dus dat een bepaald onderdeel zijn ``primaire beweging``(het rondgaan) volgt maar volgens het patroon van een ``secundaire richting`` (op en neergaan van tanden)
huub
Volgens mij heeft alleen krone een curvebaanloze pick-up infoportal.krone.de/DisplayInfo.aspx/?id=3400 pagina 7, het voordel van een curvebaanloze pick-up is dat er minder draaiende delenin zitten (minder onderhoud en slijtage) het nadeel lijkt me dat zo'n pick-up eerder gewas mee naar binnen trekt.

Een Curvebaanloze pick-up kan zonder curvebaan werken omdat de geleideplaten een andere vrom hebben, als ik me niet vergis heeft krone hier patent op, dit is ook de reden dat alleen krone dit systeem heeft..
Wimsumar
Beste BenIH: Doordat de opraaptanden in een "curvebaanpickup" gestuurd (rechtop) uit het produkt (gras) worden getrokken wordt vermeden dat op dat moment gras wordt meegetrokken tussen de gewasgeleidestrippen waardoor de opraper ''vol'' zou kunnen lopen.
Curfbaanloze pickups draaien wat sneller: dit geeft een wat middelpuntvliedende kracht aan het opgenomen gewas. Bovendien hebben de gewasgeleidestrippen tussen de tanden een speciaal oplopende vorm gekregen die als het ware het gras van de tanden afstrijkt.
Mogelijk staan de opraaptanden ook iets slepender gemonteerd t.o.v. de rijrichting.
SJB533
Nee Huub, ook Mengele/Lely hebben een curvebaanloze pick-up
mengele-agrartechnik.de/Pick-up-SevenLine.935+M5e0…

Volgens mij heet t bij een opraapwagen ook een curvebaan. Als je t anders wil zeggen, zoals @Siebenga: met curvebaan heb je een gestuurde pick-up, zonder een ongestuurde.
huub
Nu de hamvraag, waarom gebruiken fabrikanten niet massaal de curvebaanloze pick-up?
RobinBos
Waarschijnlijk laat een pickup met een curvebaan minder liggen, doordat de hoek van die tanden mee draait.
eentje zonder curvebaan is weer onderhouds vriendelijker
SJB533
Robin, waarom hebben de grote wagens (Lely Tigo R/R Duo, Krone en nog wel een paar anderen) dat wel, en hun kleine broertjes dan niet?
RobinBos
Hoe bedoel je dat? hebben de kleine een curvebaan, en de grote niet? of juist andersom.
Ik heb zo het vermoeden dat eentje zonder curvebaan een hogere capaciteit heeft. zonder curvebaan kun je die as zo hard rond laten joelen als je zelf wil, maar met zo'n curvebaan rammelt alles kapot, slijt het ook als een gek.
BenIH
Oke, het is duidelijk zo!

Deutz-fahr heeft ook een curvebaanloze pickup.

Volgens de testpersonen van "trekker" is een curvebaanloze pickup ideaal. Ik denk omdat het onderhoudsvriendelijker is en minder storingsgevoelig. En wellicht en hogere capaciteit heeft?
SJB533
@RobinBos

Quote:
hoe bedoel je dat? hebben de kleine een curvebaan, en de grote niet?

Zo bedoel ik ja 😉
moarten
Nou ik denk dat een pick up met curve baan ( gestuurde tanden) schooner opraapt dan een niet gestuurde want daar staan de tanden haast haaks op de gelijde stippen en met een gestuurde staan ze iets onder een hoek en pakken ze het denk ik mooier op en ik denk dat de niet gestuurde bij nat gras het nog wel is mee naar binnen wil nemen door dat de tand niet recht naar beneden uit het gras word getrokken zo als bij een gestuurde pickup, maar alleen door een speciale vorm het gras van de tanden af gestreken word.
RobinBos
@moarten

eens 😄
ik snap ook niet waarom ze dan in een test voor boeren opraapwagens juist de curvebaanloze pickup ideaal vinden, als boer zijnde vind je die capaciteit niet zo belangrijk lijkt me, maar ligt de nadruk meer op schoon oprapen. Het aantal bedrijfsuren bij een boer zijn ook minder als bij een loonwerker, dus het extra beetje onderhoud zou het probleem ook niet zijn.
BenIH
Wat het onderhoud betreft.. ik denk dat een boer het liefst onderhoudsvrije machines heeft, omdat mechanisatie niet zijn specialiteit is. (wat bij de loonwerker wel het geval is)
jd user
Ik gebruik nu sinds drie jaar de krone comprima rondebalen pers.Ook deze heeft een pick up met een curveloze baan.Ik was er eerst niet zo enthousiast van.Maar hij raapt veel schoner alles mee.Blijft niets liggen.Hij is geluidsarm en heeft maar twee lagers.Ik heb er tot nu toe weinig tanden uitgehad.Voor in bedrijfsname ben je de eerste paar uren wel met die pick up aan het afstellen voor de juiste positie.Ook al is de stelregel 5 cm vanaf de tand naar het beton.Natuurlijk heb ik wel een pick-up die erg breed is.De pick up lost altijd het gewas netjes af.Kortom je hebt geen gewasresten in je pick up hangen.

Dat was bij de vorige wel het geval die wel een curvebaan had.Hierdoor gaan je tanden moeizamer en zullen op den duur vervormen,wat leid tot tandbreuk en dat irritante getik.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
16
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
8