In de "Trekker" van november staan een uitgebreide test over verschillende opraapwagens. Hier hebben ze het over curvebaanloze pickups die minder bewegende delen hebben etc.
Ik ben benieuwd wat precies het verschil is tussen deze 2 pickups. Hopelijk is er iemand die mij dit uit kan leggen.
Ik heb een aantal plaatjes gevonden die het uitleggen waarschijnlijk makkelijker maken.
fransdunnewind.nl/duport/Foto/…
fransdunnewind.nl/duport/Foto/…
lely.com/nl/ruwvoederwinning/…
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
fransdunnewind.nl/duport/Foto/…
lely.com/nl/ruwvoederwinning/…
fransdunnewind.nl/duport/Foto/…
Bij die link kan je mooi zien dat de stangen waar de tanden aan zitten van de pick-up en bepaalde beweging volgend. Die oranje achtige ovaal vormige plaat met ring er omheen. Een curveloze heeft dat dus niet en maakt een vaste roterende beweging. normaal gesproken zou zo'n curvebaan de pick-up het gras beter kunnen overgeven alleen wordt dit in de praktijk niet uitgewezen
(bij een dubbele hark zie je vaak dat zo'n arm met tanden na dat hij het midden heeft bereikt een beweging maakt waardoor de tanden van de grond af gaan. Dit is te danken aan zo'n curvebaan)
De curvebaan zorgt dus dat een bepaald onderdeel zijn ``primaire beweging``(het rondgaan) volgt maar volgens het patroon van een ``secundaire richting`` (op en neergaan van tanden)
Een Curvebaanloze pick-up kan zonder curvebaan werken omdat de geleideplaten een andere vrom hebben, als ik me niet vergis heeft krone hier patent op, dit is ook de reden dat alleen krone dit systeem heeft..
Curfbaanloze pickups draaien wat sneller: dit geeft een wat middelpuntvliedende kracht aan het opgenomen gewas. Bovendien hebben de gewasgeleidestrippen tussen de tanden een speciaal oplopende vorm gekregen die als het ware het gras van de tanden afstrijkt.
Mogelijk staan de opraaptanden ook iets slepender gemonteerd t.o.v. de rijrichting.
mengele-agrartechnik.de/Pick-up-SevenLine.935+M5e0…
Volgens mij heet t bij een opraapwagen ook een curvebaan. Als je t anders wil zeggen, zoals @Siebenga: met curvebaan heb je een gestuurde pick-up, zonder een ongestuurde.
eentje zonder curvebaan is weer onderhouds vriendelijker
Ik heb zo het vermoeden dat eentje zonder curvebaan een hogere capaciteit heeft. zonder curvebaan kun je die as zo hard rond laten joelen als je zelf wil, maar met zo'n curvebaan rammelt alles kapot, slijt het ook als een gek.
Deutz-fahr heeft ook een curvebaanloze pickup.
Volgens de testpersonen van "trekker" is een curvebaanloze pickup ideaal. Ik denk omdat het onderhoudsvriendelijker is en minder storingsgevoelig. En wellicht en hogere capaciteit heeft?
Zo bedoel ik ja
eens
ik snap ook niet waarom ze dan in een test voor boeren opraapwagens juist de curvebaanloze pickup ideaal vinden, als boer zijnde vind je die capaciteit niet zo belangrijk lijkt me, maar ligt de nadruk meer op schoon oprapen. Het aantal bedrijfsuren bij een boer zijn ook minder als bij een loonwerker, dus het extra beetje onderhoud zou het probleem ook niet zijn.
Dat was bij de vorige wel het geval die wel een curvebaan had.Hierdoor gaan je tanden moeizamer en zullen op den duur vervormen,wat leid tot tandbreuk en dat irritante getik.