Schuitemaker Rapide 100 - Ervaringen met oudere typen

Hallo. zou graag een oudere rapide kopen (1990-2000). Prijs tot 10.000 €. waar moet je op letten bij een bezoek? zijn er bepaalde zwakke punten? hoe zit het met het aantal messen, kan er altijd een maximum aantal worden geïnstalleerd? of zijn er ook spar-ontwerpen.
Doseerwals zou hij moeten hebben.
Hartelijk dank voor je antwoorden.
MRVNDT

Reacties

+1
mdoornekamp
Omdat Schuitemaker erg waardevast is, zul je niet een heel best exemplaar vinden voor dat geld.

Grootste en duurste probleem is de rotor. Als de punten dun en rond zijn, laadt het erg slecht. Daarnaast zijn pick up vaak/snel versleten. De hoofd aandrijf bakken begeven het ook wel eens, omdat Schuiten altijd zwaar belast worden.
+1
deJong
@mdoornekamp pick up is gemakkelijk in onderhoud...
mdoornekamp
@deJong mijn strautmann pick-up heeft geen onderhoud. Is zonder curvebaan. De bijna onbreekbare tanden zitten met m10 bouten vast
deJong
@mdoornekamp dat is zo. Maar vergeleken met andere pick ups heb je een schuitemaker pick up er snel onderweg en ik een ochtendje weer compleet gereviseerd.
MRVNDT
Deze is op dit moment interessant voor mij. of is er bezwaar? we hebben een grote en goed uitgeruste werkplaats so dat een Reparatur geen probleem is

tractors-and-machinery.de/item/479176/…
mf 6150
@MRVNDT
Kun je niet beter kijken voor een jonger type met grotere banden? Wat ik heb begrepen is dat je op veengrond zit, bezuinig zeker dan,niet op je banden!
+1
MRVNDT
@mf 6150 ne is te duur.

Banden is goed. heb klei en zandgrond. tot nu toe met nog kleinere banden op de weg, maar met 8 wielophanging. Ik kan dat hier ook installeren.
+2
hoest
Wij hebben van 2009 tot dit jaar gedraaid met een rapide 125 Als het gras droog genoeg is willen ze wel goed laden maar als het iets taaier is krijg je het bijna niet in de bak. Wij hebben in 2012 geloof ik een nieuwe rotor, afstrijkers en pickup in laten zetten kosten 12500 exc btw. Dit jaar ging de idd de eerste tandwielbak aan poeier, dit samen met nog wat kleine dingen die eigenlijk gemaakt moesten worden werd ons te duur en dus hebben we hem ingeruild. Verder wel een degelijke no nonsense bak waar weinig dagelijks onderhoud op zit.
+1
Fendt926Driver
In 2006 heb ik een gebruikte 140 gekocht.
Wagen is van 1998.
De 6mm rotor is onderhand vervangen door een 8mm exemplaar. De pick up is vernieuwd en de messenbalk. Ook totaal rond de 12500.-
Maar vindt het een super machine.
De rapide 100 uit jou advertentie is een 100 swv S(nijden) W(alzen) V(oeren)
Meestal met 3 walzen. Super voor het voeren. Maar ( beetje) waardeloos met inkuilen. Het laatste gras wil zeer slecht onder de onderste wals heen.
Op het laatst zet ik de aftakas vrij zodat de aftakas rem eraf is en de wals meedraaid.
Zelf heb ik dus een rapide 80swv.
Kijk op de rotor hoe dik de vingers nog zijn. Meeter een op aan de zijkant met de schuifmaat. Ik denk dat er nog de eerste 6mm rotor in zit.
Meet dan ook een middelste op als die smaller is dan 3.5mm zit je bijna in de gevarenzone voor een nieuwe rotor. Omdat rond die dikte de roest ook al vergevorderd is en de sterren van de walz knappen.
Dat kun je weer oplassen met halve sterren maar dat is prutswerk.
Zitten er in het midden van de rotor ook al wat dikkere sterren dan de anderen dan is er al wat bijin gelast.
Een 6mm exemplaar kost globaal 6500 euro de 8mm 8500 euro
Verder super wagens heb er ook lang mee gevoerd. Gras halen voor de koeien.
Een meter hoog in de wagen. Daar de aardappels boverop en dan nog 1.5 ton mais en alles ging gemengd voor de koeien.
Er kunnen 39 messen in. Ik heb er meestal 35 in zitten. Dat snijdt dan op 4.5cm theoretisch.
MRVNDT
@Fendt926Driver , Bedankt voor dit geweldige, lange antwoord ... Dat helpt me veel ... Het probleem met het laatste stukje voedsel onder de onderste roller dat ik al van mijn Amigo ken ... geen probleem, denk ik.
MRVNDT
@Fendt926Driver soms leest iemand van een thm-rotor, wat is dat?
+1
Hurli356
@MRVNDT een verbeterde rotor waardoor de wagen lichter en beter laadt
MRVNDT
@Hurli356 en hoe is de prijs in vergelijking met het origineel? Weet jit dat?
+1
casejxu
@MRVNDT goedkoper als origineel. Tenminste bij rapide 135
+1
dx11
@MRVNDT tractorfan.nl/picture/753792/

Goedkoper en beter als origineel
baksborculo
@Fendt926Driver dat die mooie gele 140 nog steeds draait..😜
+1
Fendt926Driver
@baksborculo draait normaal altijd.
Net vandaag liet hij mij in de steek met maisrijden.
Er wil geen lampje gaan branden in het display waarna ik de kast met de groene knop kan aanzetten.
Kan het zelf niet vinden.
De dealer is er net geweest en heeft alles doorgemeten maar kan het ook niet vinden.
Maandag schuitemaker bellen en anders met de bedieningskast erheen.
Is ook maar 25km rijden vanaf ons
hoest
@Fendt926Driver
had die van ons ook weleens last van, een klap op de kast deed dan wonderen
+2
dx11
Ik zou een goedkope wagen met kapot gedraaide rotor kopen. Deze kun je als je gelukkig bent voor 2000 euro vinden. Dan is er binnen je budget nog volop ruimte voor een @thmtrader rotor. Dan heb je in mijn ogen een beter als originele wagen
rommert14
@dx11 is de rest dan niet oud en versleten?
dx11
@rommert14 aan een schuitemaker verslijt niet veel. Hooguit de pickup
deJong
@dx11 pick up is ook zeer gemakkelijk in onderhoud. Slijtdelen zijn zomaar vervangen..
+1
dx11
@rommert14

(klik om te vergroten)

casejxu
@dx11 jij stap over?? Toch enerzijds gaan wij later ook rapide laden. Als je rotor en pick up vervang heb je n wagen voor t leven. Degelijkere karren zijn der niet!
+1
dx11
@casejxu nee stappen niet over. Taarup is groter en lichter. Dit zijn mooi goedkope silagewagens, dat wil ik de taarups niet aan doen
casejxu
@dx11 en me taarup daalt niet meer in waarde. Dus alles wat ie weg rijd is winst
+1
dx11
@casejxu dat doen deze schuiten ook niet verwacht ik
casejxu
@dx11 kunnen jou schuiten nog wel rapen?
dx11
@casejxu die voorste wel. Zit zelfs een gloednieuwe pickup onder. Die achterste zit momenteel geen rotor in
casejxu
@dx11 oh wauw. Zijn ze dan niet wat duur als silage wagen?
+2
dx11
@casejxu ik kan geen goedkopere silagewagen vinden
SJB533
Quote Reactie van @dx11:
Taarup is groter en lichter

En kan korter snijden? 🙈
mdoornekamp
@SJB533 taarup trekt lichter door de veel betere vorm van de rotor. En de messen van taarup zijn rond zodat ze snijden en niet hakken zoals schuitemaker
SJB533
@mdoornekamp
En er kunnen 70-75 messen in 😉
casejxu
@SJB533zou t niet aanraden denk ik zoveel messen. Dan moet er zoveel vermogen voor dat ie ergens amders stuk zal gaam
SJB533
@casejxu
Nadeel van dat grote tandwiel, maar misschien ook wel een voordeel, is dat hij kunststof tanden heeft. Of is dat pas bij de 465 gekomen?
+1
casejxu
@SJB533 mijn 1030 heb ook kunststof tandjes
MaartenMandemaker
@SJB533 hebben ze allemaal. Als je de ketting goed op spanning houd gaan ze lang mee. En anders is vervangen ook zo gepiept.
SJB533
@MaartenMandemaker
Onder belasting kunnen ze knappen, lijkt me
casejxu
@SJB533 dat gebeurt eigenlijk niet. T is vaak dat als ketting iets te slap is er over heen schiet en dan zijn alle tandjes weg. Heb toevallig een complete set tandjes en dubbele ketting op voorraad
MaartenMandemaker
@SJB533 dat hebben wij in 20 jaar taaruppen niet meegemaakt. Op een gegeven moment zijn de tanden wel ingesleten, tegen die tijd is de ketting vaak ook wel op het eind. Dan alles vervangen. Smeerden de ketting altijd 2 keer per dag
hobbyboer
@mdoornekamp
Is het zo simpel?
Volgens mij kun je prima snijden met een recht mes en eventueel ook lomp hakken met een rond mes.
SJB533
@hobbyboer
Rond snijvlak trekt zwaar en snijdt inderdaad niet. Dat is op te lossen middels een retourtje werkplaats 😂
mdoornekamp
@hobbyboer normale opraapwagens trekken het gras onder een hoek langs het mes zodat een snijdende werking ontstaat.

Bij schuiten staat het mes haaks in de invoer zodat je het gras erdoor hakt
930triplemaaier
@mdoornekamp een schuitemaker knipt ook hoor
mdoornekamp
@930triplemaaier ja maar het gras moet haaks door het mes. En wordt er niet snijdend langs getrokken
MaartenMandemaker
@mdoornekamp en de rotor van een taarup is groter en draait langzamer. Heb dat nooit begrepen die kleine rotor van schuitemaker, of het moet voor meer bodemvrijheid zijn?
Fendt926Driver
@MaartenMandemaker ooit heeft iemand deze rotor uitgevonden in 1982 in een krone wagen....
Krone had geen belandstelling. Schuitemaker wel.en kreeg er dus een ( krone) slepende pick up bij
Als hij toen had geweten wat hij nu wist.....
mdoornekamp
@Fendt926Driver Krone heeft die rotor wel een tijdje gebruikt. Die wagens sneden goed. Beter dan de balk invoer van die tijd
+1
Fendt926Driver
@mdoornekamp nee niet de eerst ontworpen schuitemaker rotor. Die is aangeboden bij bernard krone maar die vondt het niet nodig omdat ze binnen 2 jaar met een andere opraapwagen zouden komen.
En schuitemaker had alleen silage wagens en mest strooiers en zochten er wat bij.
De eerste rapide 80 was een siwa 80 enkelas met een pickup en de rotor invoer
dx11
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
ooit heeft iemand deze rotor uitgevonden in 1982 in een krone wagen

waren de krone HSL wagens toen nog niet op de markt? Volgens mij wel, en daar zit een snijrotor in
Fendt926Driver
@dx11 nee de hsl was toen nog niet op de markt. Is volgens mij in een oude met die opvoer kettingen gebouwd
dx11
@Fendt926Driver Dat is toch de hsl? ik meen dat deze begin jaren 80 op de markt is gekomen. is inderdaat eerst een snijrotor, met daarboven een kettinginvoer

Fendt926Driver
@dx11 ik ken geen krone wagens.
Maar wel de bedenker van de schuitemaker rotor. En in de wagen waar hij hem gebouwd heeft zat geen rotor.
De oude wagen van hem met ketting invoer( bouwjaar ergens in de 70er jaren) was op en toen heeft hij zelf een rotor gemaakt in die wagen. En dat laadde zo goed dat hij er mee naar krone ging....
MaartenMandemaker
@dx11 en daarna is krine weer gestopt met de rotor? Ze hebben nog een poosje de taarup invoer gebruikt dacht ik
dx11
@MaartenMandemaker dat klopt. De krone garant hete die meen ik
Fendt926Driver
@dx11 alleen thm rotor ben je er toch niet?
Je zult er ook een thm afstrijker bij moeten hebben. Of die in de wagen aanpassen.
En dat kan alleen bij de geschroefde afstrijkers.
Maar deze 100 zal geschroefde afstrijkers hebben omdat die ook al de tandwielkast aandrijving heeft aan de rechterkant.
Mijne heeft daar nog een duplo ketting.
Een thm rotor is bijna dezelfde als de nieuwe schuitemaker rotor. Om en om 2 vingers als het ware aan elkaar gelast zodat je bredere vingers om het gras door de messen te drukken.
De info die ik heb gekregen over de 3 rotors die in een rapide kunnen is dat er een thm een schuitemaker en een meinders wearga rotor in kan.
Omdat thm toendertijd niet de staal kwaliteit bekend wou maken heeft meinders er zelf ook een ontworpen
dx11
@Fendt926Driver ik ken ze alleen met geschroefde afstrijkerbalk
casejxu
@dx11 Sr schroeft de afstrijker balk in de wagen. Thm schroeft 2 afstrijkers per set aan de wagen. Hierdoor bij schade wel makkelijk te vervangen
Fendt926Driver
@casejxu afstrijkers van schuitemaker zijn ook uit 2 en ook uit 3 delen verkrijgbaar
deJong
@Fendt926Driver heb eens geholpen bij het reviseren van schuitemaker 145 en 185 wagens, en daar werden de afstrijkers in 2 delen eerst opgeschroefd en daarna nog voor de veiligheid vast gezet met een paar las rupsjes.
Fendt926Driver
@dx11 onze 80 heeft een gelaste afstrijker.
En bij meinderts toen gehoord dat je die er niet zo maar met de snijbrander uit mocht snijden
ronald-deutz-fahr
@Fendt926Driver bij Meinderts is ook zeer veel kennis over rapide’s, ze beweren zelfs meer als de fabriek 😎 Versleten is een schuitemaker nooit beweren ze, alles krijgt een nieuw baasje💪🏻
Heb jij je 2e grote wagen al gevonden?
930triplemaaier
@ronald-deutz-fahr meinderst heeft ook zeer veel kennis van de rapides en prettige mensen om mee samen te werken. De rapide waar ik mee gewerkt heb komt ook bij meinderts vandaan
ronald-deutz-fahr
@930triplemaaier dat was mijn ervaring ook bij Meinderts. De rapide waar je mee gewerkt hebt? Heb je m verkocht?
930triplemaaier
@ronald-deutz-fahr werk ergens anders nu
ronald-deutz-fahr
@930triplemaaier aha, ik dacht dat dat jou eigen spullen waren.
Wel weer werk in de agrarische sector? 💪🏻
+1
930triplemaaier
@ronald-deutz-fahr
aanverwant
zit op de vrachtwagen. druk geweest met suiker rijden en nu tijdelijk in de werkplaats en vanaf dinsdag snachts in de bietenrace
thmtrader
@Fendt926Driver De smid maakt zelden of nooit zijn materiaal keuze bekend, het gezegde luid niet voor niets "het geheim van de smid"!
Het was echter niet de reden voor het niet voorzetten van een samenwerking met Meinderts.
Fendt926Driver
@thmtrader ik veroordeel ook niets.
maar dat kwam uit het verhaal van Meinderts naar voren.
+1
thmtrader
@Fendt926Driver Ik spreek ook geen oordeel uit. Meinderts is een goed bedrijf met heel veel know how, zeker op het gebied van Rapide.
Voor ons was het gewoon beter om rechtstreeks contact te houden met onze afnemers.
ronald-deutz-fahr
@dx11 is dat bij 125’s of 130’s ook zo of blijven die duur? Kom ze nooit tegen ik de staat die jij beweerd eigenlijk...
+1
dx11
@ronald-deutz-fahr die ben ik voor deze prijs nog niet tegen gekomen. De banden zelf zijn bij die wagens vaak ook al 2000 meer waard
MRVNDT
Heb ik dat goed begrepen, dat je altijd 39 messen kunt installeren, maar niet elke trailer heeft alles geïnstalleerd? maar het is altijd mogelijk?
+1
Fendt926Driver
@MRVNDT klopt. Messenbalk heeft altijd plek voor 39 stuks messen.
Nieuwe messen kosten rond de 20 euro
+1
thmtrader
@MRVNDT Let even goed op want hier gaat het wel vaker mis. Of je alle messen kunt monteren is afhankelijk van de gemonteerde stikstof bollen op je mesbeveiliging. Zitten er 2 op (weerszijde 1) dan kun je maar de helft van de messen monteren. zitten er aan beide kanten 2 gemonteerd, dan kun je alle messen plaatsen.
Fendt926Driver
@thmtrader dat is voor mij ook nieuw.
Nooit eerder geweten.
Wat kan er gebeuren als je enkele stikstof bollen hebt en wel alle messen monteerd?
thmtrader
@Fendt926Driver het is een hydrolisch ingewikkeld verhaal maar ik probeer het zo eenvoudig mogelijk uit te leggen, (correcties zijn uiteraard welkom!)
Als je de helft van de messen monteert geef je volgens de SR richtlijnen zon 100 bar tegen druk, de standaard gemonteerde bollen zijn gevuld met 80 bar hierdoor kunnen je messen wijken.
Monteer je alle messen dan geef je een tegendruk van zon 140/150 bar echter moet je dan wel een 2e set bollen monteren die zijn gevuld met 120 bar. anders heb je te weinig compensatie en staan je messen als het ware te massief in de invoer.
fastrac3155
@thmtrader zoals ik je verhaal lees, dan komt het er eigenlijk op neer dat de volle messenset zoveel weerstand geeft dat de enkele accumulator set gewoon niet genoeg tegendruk kan leveren (dan staan de messen eigenlijk constant in de mesbeveiliging) dus zal de dubbele accumulator set gemonteerd moeten worden gemonteerd om die extra weerstand te compenseren.

Wagen is eigenlijk qua constructie voorbereid voor 39 messen, alleen het kan zijn dat dit hydraulisch nog niet zo is (denk ik maar zo begrijp ik het verhaal)
thmtrader
Het klopt ook dat een THM Rotor altijd word verkocht in combinatie met THM afstrijkers.
+2
thmtrader
De tip van DX11 vind in de praktijk veel gevolg. Het gebeurd regelmatig dat wij een wagen in orde maken die "versleten" is aangekocht. De aankoopprijs is dan aanzienlijk voordeliger dan dat een dealer hem ook nog klaar moet maken.
+1
MRVNDT
@thmtrader Bedankt voor je antwoorden. en ook voor de anderen, die hier iets hebben geschreven. dat helpt me veel en ik zal waarschijnlijk binnenkort een SR Rapide 100 kopen. Ik heb er al een chassis met acht wielen voor gevonden. veel dank aan iedereen.
+3
MRVNDT
Ik wil je vertellen wat er is gebeurd ... Rapide125 in Deutz uitvoering, dus FE 8.51, zonder as en met gloednieuwe rotor gekocht. het is voor restauratie. Ik zal foto's uploaden als er iets te zien is.
+1
dx11
@MRVNDT dat zijn heel leuke wagens. Vooral de veel grotere banden als van een rapide 100 zijn een groot voordeel
Fendt926Driver
@MRVNDT gloednieuwe 6 of 8mm rotor?
Zat er een 8 wielig tandem onder dat je zonder as kocht en de vorige eigenaar die houden wil?
Ik heb laatst de folder van sr geplaatst staat een 130 op de middenplaat met uitleg.....
MRVNDT
@Fendt926Driver Conversie naar 20 mm hardox rotor. maar de as is te klein voor mij, ik zal een nieuwe bouwen.
MRVNDT
@Fendt926Driver dar zat een 8wieler onder maar Van rapide 100. te klein vor 19to
+2
jjthefrenchman
Slag groter, dikke capaciteit 😂 .
Hebben zelf een rapide 130 in deutz uitvoering.
MRVNDT
@jjthefrenchman Heb je hier ook een foto van?
ronald-deutz-fahr
@jjthefrenchman ik wist niet die er ook waren, machtig 💪🏻
+2
jjthefrenchman
Rapide 130

(klik om te vergroten)

Rapide 130
Fendt926Driver
@jjthefrenchman als het mogelijk is zie ik liever dat je de fotos via de site in de juiste categorie zet.
Dan kunnen we hem later nog eens weer opzoeken.
Nu staat die in een topic die lang niet iedereen zal zoeken.
Wel mooie kar. Nog niet eens zo hele grote banden onder....
+1
jjthefrenchman
Nog een

(klik om te vergroten)

Fendt926Driver
@jjthefrenchman weet je zeker dat het een 130 is?
In de blauwe kleur was volgens mij een 125.
Maar de cijfers zeggen niet alles.
Het lijkt een pracht wagen.met walzen. Ben ik wel iets jaloers op.
Had ik er ook graag bij en dan de rapide 80 weg. Maar dan moet er te veel bij .
En dat is al op voor dit jaar
MRVNDT
@Fendt926Driver rapide 130 zal een Deutz FE 8.52 zijn denk ik. dat zegt tenminste mijn onderdelencatalogus.
jjthefrenchman
@MRVNDT Zal morgen eens kijken wat er op staat, hij is kwa volume groter als 125 en lager volgens mij.
+1
ronald-deutz-fahr
@jjthefrenchman wat mij ooit verteld is, is dat een 130 net zo groot is als een 125, maar het tandemstel is zwaarder/ groter waardoor er grotere banden onder kunnen... klopt dit? Prachtige wagen trouwens! Gele tandwielkast nog even bij verven en hij is op en top 😎
+1
SjoerdHylke
@ronald-deutz-fahr Een 125 is een super rapide welke hoger gebouwd is. Heeft een extra schot.
jjthefrenchman
@MRVNDT klopt , een 8,52
rickboer blija
@jjthefrenchman er zouden ook 8.66 drie assers geleverd zijn, vergelijkbaar met een 160 3 asser
+1
jjthefrenchman
@Fendt926Driver Weet ik niet zeker, zeer nette wagen, ben er heel blij mee, ziet er geen eens oud uit.
Kleur is antraciet grijs, niet oud deutz blauw dus.
Banden zijn 550/55 22,5 volgens mij, liggen er nieuw op, was goede aanbieding.
MRVNDT
@Fendt926Driver mijn 125 is ook antraciet eronder. normaal gesproken is er geen blauwe zou moeten zijn, omdat de deutzemaker er 95-98 was en er was blauw lang weg uit de Deutz bereik. Ten tijde van de agrotrons was antraciet de eerste keer.
jjthefrenchman
@Fendt926Driver Jij hebt toch een 140? Nog mooier..... 😂
Fendt926Driver
@jjthefrenchman ja klopt. Maar mijn 140 heeft een hele zware bak. Met 30 tons gedwongen gestuurd tandem met iets te kleine/ smalle 20.5*20.5 ( 520*20.5) banden.
Verder een super machine uit 98 met ruim 40m3 inhoud
+2
thmtrader
Een 125 is gelijk aan een 100 maar heeft een bak die 1 "laag" hoger is, een 130 is groter dan een 125 (meer lengte) een 140 is een 130 met 1 "laag" meer.
mdoornekamp
@thmtrader ik dacht dat een 140 ook al breder is. Net als 155
rickboer blija
@mdoornekamp 145 wel, de 140 niet
Fendt926Driver
@rickboer blija de laatste 140 hebben ook al de brede bak. Tenminste de mijne uit 98 wel die is ook 2.40m breed
Fendt926Driver
@thmtrader en de 140 is 20 cm breder dan de 130
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Schuitemaker Rapide 100 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!