International 533 - Startmotor problemen

Hallo,

Vooral als ik mijn trekker een paar dagen niet gebruikt heb doet mijn startmotor het vaak niet. Als ik start hoor ik wel een klik van het startrelais, maar verder niks. Het is niet de accu daar de spanning ruim 12V blijft. Als ik met een voorhamer een paar keer op de startmotor sla start hij weer prima. Wat is dit ?, ziet het startrelais vast ?, moet ik iets smeren of is het tijd voor een "nieuwe" startmotor ?

Alvast bedankt Maarten
Maarten_H

Reacties

fiatfan
Een keer laten reviseren
Tom VB
Dat de spanning ruim 12V blijft wil nog niet zeggen dat je accu genoeg vermogen geeft. Dat meet je in amperes. Dit klinkt echter zoals bovenstaand als een revisiebeurtje voor je startmotor.
Valtra-Fordpower
Hoor je alleen een klik, of ook het ''zoemen'' van je start motor?
Wimsumar
Beste Maarten _H: Heb je nog garantie?
(KLik op de foto voor nader onderschrift)
Boemrang
Gooi er maar een nieuwe startmotor er op.
Dan is het probleem op gelost.
Corne S
Gelijk eentje met 9v anker, gaattie wat sneller rond ook.

Bij oude startmotor zijn waarschijnlijk je koolborstels op. Of de accu is kapot, meet de spanning eerst, dan al je lichten aan en dan nog eens een keer de spanning meten. Als de accu goed is, moet het nauwlijks verschillen.
interman
Hoho direct nieuw is grote onzin, ben je zo 300 euro verder.
Die dingen zijn prima te reviseren voor een paar tientjes. Dus wees slim en ga naar een Case-ih dealer en vraag of ze hem kunnen reviseren.
wil745xl
Idd interman als je het zelf niet kan maar is niet zo moeilijk uit elkaar halen schoonmaken evt nieuwe borstels erin en lagerbusjes en dan doet die het meestal weer succes ermee
staaf
Ik had het ook. Nieuw relais erop en hij doet het weer prima. Hadden eerst al de koolborstels vervangen maar dit hielp niet! Niuew relais heb je ook voor 30 eu ofzo.
jordi 1455
Het kan ook de distributie zijn die slipt door slijtage, meestal na 10.000 uur
Valtra-Fordpower
De trekker word niet gestart op je distributie... Maar op het vliegwiel ofwel starterkrans... 😛
old man jose
@ jordi 1455

het kan ook de distributie zijn die slipt door
slijtage, meestal na 10.000 uur
Joooooooooooooow

Wat een wijs neus !!!!!!!!!!!!
weurding
I don't like mondays omj?
staaf
Ja, tandwielen hebben gauw de neiging om te slippen...
jordi 1455
Als de accu niet goed wordt opgeladen dan dut het ding niet, controleer de aarde want als die door is gebrand dan maak je slechte massa en dat kan het elektrisch flink aantasten.
Valtra-Fordpower
Als je even leest, dan hoef je je reacties ook niet te plaatsen, want er staat
Quote:
het ligt niet aan de accu.
tw25
Zeer waarschijnlijk zijn het je koolborstels. Hebben wij ook gehad met onze trekker en toen even de koolborstels vervangen en gelijk de ankers vervangen
davidje brownie
Nieuwe borsteltjes en die bolt weer of de veertjes een beetje uitrekken
ramrod
Even stapsgewijs spanning meten. Heb je tijdens het indrukken van de startknop ook veel spanningsverlies over het relais (over de twee dikke koperen bouten meten) dan komt de stroom niet door je relais en is die stuk. Dan is een nieuw relaiskapje erop solderen vaak voldoende.
Maarten_H
Allen,

Het is gemaakt, het was inderdaad een grote overgangsweerstand van het relais. Dit Bosch type was dichtfelsd, dus het is een nieuwe spoel/relais geworden; nu gaat hij weer altijd prima.

Iedereen bedankt Maarten
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 533 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!