International 353 - Storing in de hefinrichting.

Hallo allemaal,

Mijn 353 heeft wat kuren in zijn hefinrichting. Als ik bijv een bakje, ploeg oid erinhang, komt het voor dat de hef zich gaat corrigeren onder het rijden/stilstaan. Ook komt het voor dat hij niet corrigeerd, waarna onder het rijden de hef met werktuig langzamerhand zakt. Gebeurd dit, moet je eerst de hef helemaal laten zakken, voordat hij weer omhoog kan worden gehaald.

Dit is overigens alleen als er iets in hangt, onder het rijden zakt hij alleen als je wat hard over een drempeltje gaat...;)

Ikzelf zat al te denken aan de manchet van de zuiger vd hef. Hoe denken jullie hierover?

Bram
BramK

Reacties

SJB533
Hefventiel of eventueel een bedieningsdeel?
BramK
@SJB533 Hoe bedoel je hefventiel? Bedieningsdeel lijkt me niks mee aan de hand, werkt naar behoren.
SJB533
@BramK
Het ventiel, dat er voor zorgt, dat je hef doet, wat je instelt.
BramK
@SJB533 Ahzo. Dit werkt allemaal naar behoren. Hij reageert mooi op de bedieningshendel. Alleen gaat hij corrigeren etc.
Klein Rot
@BramK
Is het niet de diepteregeling die dit veroorzaakt?
BramK
@Klein Rot Diepteregeling stelt volgens mij niet echt veel voor bij deze trekkers, toch? Is alleen het ijzeren pinnetje wat in en uit gaat, wat vroeger tegen de topstang zat. Of is dit niet het geval?
SJB533
Quote Reactie van @BramK:
Is alleen het ijzeren pinnetje wat in en uit gaat, wat vroeger tegen de topstang zat.

Plus wat er aan de binnenkant van het hefdeksel zit, om het ventiel aan te sturen 😉
Wimsumar
Beste Bram K.:

Quote:
353 heeft wat kuren in zijn hefinrichting. Als ik bijv een bakje, ploeg oid erinhang, komt het voor dat de hef zich gaat corrigeren onder het rijden/stilstaan. Ook komt het voor dat hij niet corrigeerd, waarna onder het rijden de hef met werktuig langzamerhand zakt. Gebeurd dit, moet je eerst de hef helemaal laten zakken, voordat hij weer omhoog kan worden gehaald.

Dit is overigens alleen als er iets in hangt, onder het rijden zakt hij alleen als je wat hard over een drempeltje gaat...;)

Ikzelf zat al te denken aan de manchet van de zuiger vd hef. Hoe denken jullie hierover?

Het corrigeren zou inderdaad veroorzaakt kunnen worden door inwendige lekkage van het manchet.
Het andere verschijnsel is vreemd, maar je schrijft:

Quote:
.. het ijzeren pinnetje wat vroeger tegen de topstang zat.

Dat doet mij denken dat het (deels) ingeduwde pinnetje de positieregeling ontregelt. Probeer het pinnetje eens verder naar buiten te trekken zodat het weer zoals vroeger tegen de topstang zat. (En gebruik de juiste pennen op de juiste plaats om de topstangbevestiging in positieregeling vast te zetten).
BramK
@Wimsumar Dankuwel voor de reactie. Het pinnetje van de diepteregeling gaat wel nog in en uit, maar het originele gedeelte v/d topstang is er niet meer bij, waardoor dit pinnetje weinig nut meer heeft.
Wimsumar
Beste BramK:

Quote Reactie van @BramK:
waardoor dit pinnetje weinig nut meer heeft.

Geheel of gedeeltelijk ingedrukt heeft dit pinnetje nog weldegelijk effect op de stand van het inwendige regelmechanisme.
SJB533
@Wimsumar
Dus heeft hij nu geen invloed meer....
Wimsumar
Beste BramK:

Quote Reactie van @BramK:
het originele gedeelte v/d topstang is er niet meer bij

Waarom ontbreekt dit onderdeel?
Hoe lang heeft de trekker de hefinrichtingskuren?
BramK
@Wimsumar Dit onderdeel ontbreekt doordat het originele topstangmechanisme niet meer bij de trekker zat. De verschijnselen heeft hij al sinds ik hem heb gekocht.
Wimsumar
Beste BramK.:

Quote Reactie van @BramK:
originele topstangmechanisme niet meer bij de trekker zat. De verschijnselen heeft hij al sinds ik hem heb gekocht.

Het vermoeden had ik al dat een vorige eigenaar de boel gemolesteerd zou hebben
Er is op 1 of ander ongelukkige manier schade aan het hefinrichtingsregelmechaniek ontstaan doordat de stift bij de topstang te ver is ingedrukt geweest.

Zie pdf pagina 189:

drive.google.com/file/d/…
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 353 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!