Gezocht: Frontgewicht (vlakke) Kubota

Even een vraag van een leek/beginnende amateur....

Aangezien ik straks balen hooi wil verplaatsen verwacht ik dat wat zwaarder moet dus ben ik op zoek naar een oplossing voor een verzwaring van mijn frontgewicht.

Nu zit er standaard al een blok(je) op die vlak er op zit )net als een bumper. Op internet zag ik een plaatje van hetzelfde type waar dus een dikker blok opzat.

Als ik ga zoeken op wat er te koop is dan vind ik alleen van de gewichten met een haak die aan een profiel/frame hangen.

Is er een oplossing voor handen waarbij een zwaarder blok monteer of een een blok voor hang dus dat je in de lengte richting van de trekker kan stapelen?
Dus zoals het lijkt op het origineel want dit staat best wel netjes en zo te zien is er wel iets van een systeem bedacht aangezien er gaatjes in zitten.
Zoja heeft iemand tips waar ik dit kan kopen?

Of kan ik beter zelf iets gaan maken of moet ik dit vlakke model er afhalen en een frame met van die andere gewichten monteren. (dat laatste vind ik minder mooi)
Sideswipe

Bijlages

(klik om te vergroten)

Groter gewicht (foto van een GT26 van internet af geplukt)

(klik om te vergroten)

Mijn huidige (standaard) frontgewicht (GT21)

Reacties

Sideswipe
Niemand een idee?
+2
Fendt926Driver
Ik heb jou getagd op 2 fotos van mij.
Daar staat ongeveer op hoe ik het heb voor mijn minitrekker.
Kijk eerst of er schroefdraad in die gaten voorin zit. (98% zeker dat het metrische draad is maar kijk uit...)
Anders misschien achter de gaten ruimte zoeken voor een moer.
En zelf een vorm uitdenken voor de gewichtplaatjes van wel 4cm dik en ongeveer 20 kg zwaar.
Dan kun je er 4 of 6 voor hangen als extra gewicht.
Een 20l jerrycan vol water is ook 20kg.
Maak een ijzer van 1.5m breed vooraan die 2 gaten (met 2 lijmtangen of ijzerdraad of zo) en hang daar 4 jerrycans aan. Probeer dan te heffen wat je wilt. Rij er iets mee en kijk of er nog 2 jerrycans bijaan moeten.
Dan heb je een idee wat er bijvoor zou moeten.
Jerrycans er wel dwars voor hangen en niet in het langs ervoor.
Sideswipe
@Fendt926Driver Je brengt mij wel op ideeën. 😉

Ik vind het wel iets mooier om de gewicht zo "dwars" te monteren ipv aan zo'n ophangbeugel. Misschien kan ik het originele blok wat er nu op zit ook weer hergebruiken als voorste (afsluit) gewicht. Moet wel even kijken hoe die vast zit en maar pallets eronder, ik weet niet hoe zwaar zwaar dat blok is;-)

Alleen hoe kom ik aan die platen? Zeker als ik ze op maat moet hebben in staal/ijzer?

Voor het gewicht t bepalen was ik inderdaad al van plan om met emmers en jerrycans te werken en met wat draadstangen (ik heb nog 3 x 10 liter en 2 keer 30 liter tanks liggen, dus ik kan wat proberen)
Wimsumar
Beste Sideswipe:

Quote:
balen hooi

Bedoel je kleine (15 kilo) pakjes, of, grootpakpersbalen van een paar honderd kilo?

Quote Reactie van @Sideswipe:
met emmers en jerrycans te werken

Monteer een stevige vlakke plaat ijzer tegenhet standaard frontgewicht waarbij dan de bovenrand iets (5 cm) boven het standaardgewicht uit komt. Koop vervolgen een aantal "echte" frontgewichten (gangbare prijs is ruim € 1,- per kilo). Deze frontgewichten nodigen uit om na gebruik af te hangen (in tegenstelling tot 'emmers en jerrycans' of vastgeschroefde metaalplaten).

Bijvoorbeeld dit model:

sturkhandel.nl/product/frontgewichten/…

Of:
sturkhandel.nl/product/mf-frontgewichten/…

Of:
sturkhandel.nl/product/belarus-frontgewichten/…
Sideswipe
@Wimsumar Het gaat om van die ronde balen van 400-450 kilo. Van die emmers was bedoelt om het gewicht te kunnen bepalen wat ik nodig heb Dus alleen om even te meten voor wat ik echt nodig heb qua gewicht. Ik heb er nu geen idee van 😉.

Bedankt voor de tip! Jouw oplossing is wel het meest praktisch.
Wimsumar
Beste Sideswipe:

Quote Reactie van @Sideswipe:
ronde balen van 400-450 kilo.

Het valt te betwijfelen of zo'n KUBOTA GT21 hiervoor voldoende hefvermogen heeft.
Maar ook ligt het zwaartepunt van ronde balen dusdanig ver achter de trekker (met eigen gewicht +/_ 900 kg) dat bij genoemde baalgewichten erg veel (honderden kg) frontgewicht bijgehangen zal moeten worden.

Meest practisch is eerst eens flink met de trekker en zo'n baal te gaan stoeien om te ontdekken waar het aan schort.
P.S.:
Het zal wel een beetje meevallen omdat ronde hooibalen meestal lang niet de 400-450 kilo halen (de helft).
Sideswipe
@Wimsumar Ik heb juist deze genomen omdat ie net even een stapje groter/zwaarder is. Ze tillen dit soort balen ook al met de subcompacts zoals een Shibaura SX of een solis20 (die hebben eigen gewicht van een kleine 700kg met iets van 600kg hef vermogen.

De GT21 is net even een stapje zwaarder, net iets langer. Maar ik moet dit maar eens gaan ervaren hoe dit gaat. Wel eens gehoord dat ze de hefarmen soms iets inkorten zodat in hefkracht iets scheelt.

Ik heb nu wel een zo licht mogelijk verstelbare palletvork genomen (die komt ook bij het gewicht natuurlijk).

Uiteraard hoe groter de trekker, hoe beter. ....
Sideswipe
@Wimsumar voor die stalen plaat voor het bestaande gewicht te monteren. Wat is een goede dikte van de plaat (10mm?) Oftwel wat de breedte van de gleuf van een doorsnee gewicht? Of is dat geen standaard maat en is elk merk weer anders?
Sideswipe
Hier een voorbeeld van een Solis20 met een vierkante baal. Deze heeft een capaciteit van 500g bij de kogels, eigen gewicht van 810kg en een lengte van 2.31m. Hier hebben ze wel het frontgewicht erg naar voren gebracht. (andersom opgehangen?)

De GT21 weegt zelf 870kg, lengte van 280cm, hefcapaciteit, de ene zegt 800kg de ander zegt 1000kg. Dus dat is idd even uitproberen. Met de GT21 heb ik een poging gedaan om iets zwaarder te gaan.

Bron foto: bosmansmachines.nl/advertenties/advertentie/…

Nieuwe Solis 20 trekker tilt een baal van 450 kg met frontgewicht

(klik om te vergroten)

+2
Fendt926Driver
Misschien veiling van troostwijk even in de gaten houden

troostwijkauctions.com/nl/minitractor/…
Martijn S
Ik weet dat moffett mooie gewichten daar voor heeft. Koffer model met een gat in het midden. 20kg
Sideswipe
Quote Reactie van @Martijn S:
moffett

In het algemeen zijn kleine frontgewichten redelijk zeldzaam. Dat merk kan ik helemaal niet vinden (op google).
+1
Fendt926Driver
@Sideswipe moffet is een ford trekker die door de firma moffet in engeland werd voorzien van een zware achterlader zodat het een soort shovel werdt.
En die hadden dus ook een eigen soort frontgewichten.
+1
SJB533
@Fendt926Driver
Eerst op basis van een Massey Ferguson 300 (390T dacht ik), later op basis van de New Holland 7740 en 7840, en wellicht nog enige andere types uit de serie. Zijn er volgens mij pas na de merkenwissel mee begonnen, die basis te gebruiken. Dus nadat de merknaam Ford geen prominente plaats in nam op de kap
+1
Martijn S
@Sideswipe maandag heb ik vrij, zal dinsdag even op het werk rond snuffelen en een foto maken, ze worden namelijk bij mij op het werk gegoten 😁😁😁
Martijn S
@Sideswipe

(klik om te vergroten)

Gat is 24mm
Sideswipe
@Martijn S Dit zijn ook mooie platen!
+1
Wimsumar
Beste Sideswipe:

Quote:
goede dikte van de plaat (10mm?)

Ja, bij mijn ISEKI-1300TX Mini heb ik ook van een 10 mm plaat (hoeklijn) een frontgewichtendrager gemaakt (geschikt voor FENDT frontgewichten). Overigens stuurt mijn trekkertje met 1 (33 kg) gewicht al zwaar zat dus ik rijdt vrijwel altijd met hooguit 1 gewicht (meer is voor de werkzaamheden ook niet nodig).
Kijk ik echter naar de SOLIS met frontgewichten (foto iets hierboven) dan vraag ik me af of de haak van het frontgewicht voldoende ruimte heeft tussen eventuele plaat en de frontgril. ( Wat materiaal van de haak afslijpen kan natuurlijk).
Dat geeft mij de volgende ingeving:

Quote:
Mijn huidige (standaard) frontgewicht (GT21)

Ik zie op dat GT21-standaardgewicht een opstaande rand (bij de gril langs). Hierin hoef je slechts 2 inkepingen (enkele centimeters diep) in te slijpen en je hebt een passend inhaaksysteem voor FENDT frontgewichten. Een frontgewichtophangplaat kan daarbij dan achterwege blijven. Het standaardblok moet echter wel minimaal 45 cm breed zijn! (anders is wel een voldoende brede plaat nodig).
Ander "voordeel" is dat Fendt-frontgewichten niet ver voor de trekker uitsteken zoals andere 'merken' doen.
Last but not least: Je hebt dan een prachtig mooie, zeer vernuftig gebouwde Japanse trekker waarbij (vooral jeugdige) T.F.-fans bij staan te kwijlen omdat er toch FENDT op staat. (Merkloze FENDT-passende- -gewichten zijn er ook hoor). 😜 😎

Op onderstaande foto een vijftal FENDT-frontgewichten waarbij langs de groene bindstrips de aankoppelhaken zijn te zien.



Aanbieder:
traktorpool.nl/details/Toebehoren-frontlader/…
Sideswipe
@Wimsumar Dat van dei Fendt gewichten is wel een mooie oplossing.

Hoe zit het eigenlijk met de bevestiging? De bout(en) van de eerste plaat/gewicht die heeft het het zwaarst. Hoeveel mag een bout dan hebben qua gewicht?
+1
Fendt926Driver
@Sideswipe de originele plaat bij een 600 serie zit met 6 bouten vast en daar mogen 13 gewichten aan hangen.
Sideswipe
@Fendt926Driver dus 13 x 33kg =429kg. per bout dus 71kg.
+1
Fendt926Driver
@Sideswipe een 600 serie heeft 45 kg platen ipv 35. Dus daar mag 585kg voor hangen.
En dat heeft niets te maken met bouten maar alles met de haken van het eerste gewicht. Die moet de rest er veilig bij kunnen houden.
Dus de 13 stuks zijn leidend niet de bouten en niet het gewicht per stuk
Sideswipe
@Fendt926Driver De bouten maak ik mij dan nog wat zorgen om wat betreft het standaard blok. Dit zit nl vast met 2 stuks M10 8.8 bouten (ik denk wel fijn schroefdraad) dus het gewicht dat ik weer aan het blok kan hangen is ook beperkt (lijkt mij). Het blok heeft diverse dikte's maar op het grootste vlak is deze 30mm dik.
+1
Wimsumar
Beste Sideswipe:

Quote:
standaard blok. Dit zit nl vast met 2 stuks M10

Dat klinkt inderdaad niet overtuigend sterk. Boor de gaten uit voor een dikker bout en/of boor nog een tweetal nieuwe gaten voor extra bouten. Het (pisbakijzer)materiaal van zo'n gewichtblok, daar 'waait' de boor doorheen.
Sideswipe
@Wimsumar Achter het blok zitten wel meer gaten in het frame van de trekker (zelfs al twee met opgelaste moeren aan de achterkant). Dus qua frame komt het wel goed aangezien dat is voorbereid op een beugel of voorlader etc.

Kan het kwaad als je die gaten wat groter boort, in dat blok dus? (Ik heb nl geen boorkolom meer dus 100% recht is dan lastig.)
Wimsumar
Beste Sideswipe:

Quote Reactie van @Sideswipe:
100% recht is dan lastig

De boor volgt het bestaande gat bij uitboren.
Sideswipe
@Wimsumar Ik heb een bestaand gat (in het kubotaframe) achter het blok. Ik zal de maat over moeten nemen met een schuifmaat van het frame en dat weer overzetten op het gewichtenblokje.
Sideswipe
@Wimsumar
Als ik in de wurth catalogus kijk dan heeft een M10 8.8 schroefdraad bout een treksterkte van ca 45000N en een vloeigrens van 33000N....Das best veel toch....
Sideswipe
Ik heb een paar rechthoekige platen van 50kg per stuk (a €30) op de kop kunnen tikken. Dat is niet duur toch?

De platen zelf zijn met bouten aan elkaar te koppelen dus moet alleen de eerste bedenken om vast maken.
Fendt926Driver
@Sideswipe mooi goedkoop.
Misschien een soort koppel mechanisme erop maken met sleuf gaten.
Hoeveel platen heb je?
Sideswipe
@Fendt926Driver 3 stuks. Ik heb er maar 2 echt nodig maar toch 1 reserve (en die kan er ook wel op.

Met een baal achterop komt de neus omhoog, met één 1 volwassen persoon op de vooras gaat het net goed. Het frontgewicht zit ook weer verder, dus was even uitgegaan van 100kg max maar ik heb nu dus 150kg. Ook voor het eventuele plan om de drie platen te monteren ipv het originele blokje.
Fendt926Driver
Maak de eerste goed vast en maak daar 2 draadeinden op vast van m16
Maak in de plaat een gat van 16mm met daaronder een gat van moer m16 grootte.
Dan kun je hem over de moer schuiven en zakken laten en met een contra moer vast zetten.
Of moeren eraf draaien en met een m16 of m18 draadeind uitstekend daar de platen overheen schuiven en moer er weer voor
Sideswipe
@Fendt926Driver Er zitten al gaten in en zijn bedoelt om dan om -en-om op elkaar te zetten. Ik maak nog wel een foto dan is het wat duidelijker . De platen zelf zitten dan met 4 inbus M12 aan elkaar vast.
Zijn 50cmx30cm en 5cm dik.

Dus ik kan de eerste plaat op de twee lege gaten vastmaken met een M12 bout/draadeind en dan verder "stapelen". Het blokje zit vast met 2x M10 (8.8) en dan de andere gewichten met M12 aan het blok weer vast.

Of ik monteer de eerste plaat ipv het standaard blokje. Op het frame (achter het blokje) zitten 6 gaten (waarvan 2 al met opgelaste moeren) Ik dacht dus 4 gaten voor M10 en 2 gaten voor M12. Dus ik kan het eerste gewicht aan 6 bouten vastzetten.
Sideswipe
Update , even wat foto's. Deze blokken heb ik kunnen kopen en nu even tijdelijk zo vastgezet.

De eerste zit met draadeind door het originele gewicht heen (zaten al 2 gaten in), de tweede zit vast op de eerste (normaal horen ze strak op elkaar maar ik kon de boutkop/moer nog niet verzonken monteren. ( ik heb inmiddels wel een verzinkboor gekocht om de eerste plaat dan vast te zetten met van die verzonken platte inbusbouten)

Wat ik nog overweeg is om het originele blok weg te laten en dan de eerste plaat direct op het frame te bouten. Ik heb dan mogelijkheid om deze met meer (4 of 6) bouten vast te zetten.
Nu hangt het "zooitje" op 2 stuks M10.
(of ik moet het blok laten maar dan kan moet ik daar ook doorheen boren )

p.s hoeveel kan zo'n tractorframe hebben aan de voorkant qua gewicht?

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Sideswipe
Ik vraag mij wel af hoever je kunt gaan met frontgewichten qua kg. Er zal wel een limiet aan frame/constructie maar ook de as last zijn?
Fendt926Driver
@Sideswipe jou vooras kan er gerust 500 kg bij hebben.
En constructie technisch kan die 150 kg die jij er voorhangt nog wel aan 1 m10 bout kunt hangen..
Sideswipe
@Fendt926Driver Dank je wel voor je reactie! Ik heb er namelijk nog niet echt een gevoel bij met dit soort massa's .
Voor de hobbytractor sleutelde ik vaak aan motorfietsen maar dat is barbiespul vergeleken met trekkers 😉

Nu merk ik met 2 van die platen (2x 50) op dat standaard blokje (20 a 30kg?) wel gaat op straatwerk met een baal maar als ik het zand inga dat de achterwielen wat wegzakken en daardoor de voorwielen wat gaan schrapen (nog net beetje kunnen sturen) vandaar dat ik zwaarder wil.

Nu is het of 50 kg erbij door een plaat bij te schroeven (dan zit ik wel met die m10 bouten dat moet dan ook goed gaan)
Of dat standaard blokje eraf en dan 3 platen doen. (dan kan ik de eerste plaat wel met meer bouten vastzetten).

Ik heb het net even in excel gezet
(ik gebruik niet alle data voor het frontgewicht maar als ik dit goed heb zou ik 350kg moeten doen als ik de baal wil compenseren)

Dat is misschien wel erg enthousiast maar ik hoef mij geen zorgen dat maken dat de vooras teveel belast word.

(klik om te vergroten)

Fendt926Driver
De platen zijn gewoon ijzer neem ik aan (geen giet ijzer) dan kun je aan de eerste ook boven over een strip van 5cm breed ongeveer lassen met daar weer een strip van 3 of 4 cm haaks aan die achter de haak van het voor blokje van de trekker hangt dan heb je het iets sterker. Doe dan in de eerste plaat verzonken gaten met ploegbouten (10.4 of 12.0)
En maak in de zijkant gaten draad einden (tappen) om de andere 2 platen bij aan te kunnen koppelen en datborgen met een moer.
Als vooruit door de modder niet wil probeer dan achterwaarts.

En die 350 kg is theorie om dezelfde gewicht op de vooras te houden als met niets achter de trekker.
50 kg extra kan welvoor 55kg doen omdat het er verder voor hangt
Sideswipe
@Fendt926Driver
Die platen zijn wel al doorgeboord (en van ijzer/staal) en reeds met schroefdraad voorzien. Die kun je dan op elkaar bouten met 4 inbus M12 (en dan steeds de volgende om en om 180graden gedraaid).

Ik moet alleen de eerste plaat aan de trekker vast hebben.
Dat was dan een van mijn plannen op die met verzonken inbus bouten vast te zetten.
Nu hangt de eerste plaat aan het standaard blok vast aan de bovenkant (2xm10)

Die ploegbouten kon ik nog niet maar dat is zeker een goede optie met die treksterktes.

Ik maak er wel even een foto van (ik heb er een in de garage liggen)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Fendt926Driver
Ploegbouten zijn heel sterk maar ook een konische kop net als spaanplaat schroeven
Dan hoef je minder diep in de eerste plaat te boren.
Sideswipe
Nu één plaat erbij en dat gaat met even lekkerder.

(klik om te vergroten)

+1
Fendt926Driver
@Sideswipe kijk dat is het werk.

anders is achteruit rijden ook nog een mogelijkheid om de trekker beter aan de grond te houden als het er net om spant of die aan de grond blijft
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!