Deutz D4005 - Hoe keerring linkerachterwiel lager vervangen?

Olie lekkage uit linker achterwiel , komt uit remtrommel . Nu wiel en remtrommel er af maar hoe nu de keerring vervangen? Moet dan werkelijk de trompet helemaal tegen de achterbrug er af (los). Maar hoe kan dan wel de achteras dan naar buiten schuiven. Ik kan het niet goed zien in onderdelen boek en kan daar ook de gegevens van een eventueel wiellager en keerrnng vinden... heeft iemand antwoord? Alvast bedankt
argenterio

Reacties

argenterio
Foto van situatie

(klik om te vergroten)

Geheel de trompet er af en dan?
+1
Rijkbeker123
Hele trompet eraf dan steek as eruit maar daar zit een klem bus om heen warm maken of door hakken dan wijst het van zelf nieuwe klembus keerring succes
Kramer U800
Ik zou het ook zo als @Rijkbeker123 het uitlegt doen. Van te voren uiteraard wel de olie aftappen.

Van het najaar dit nog gedaan (ook met een D4005) met mijn pa, alleen moesten bijde trompetten eraf, de rechter waar de deferentieelsper in zit was heel lastig omdat hier een rare klembus omheen zat die er niet af te krijgen was met verstoken alleen, dus de slijptol erin. En dat voor 2 keerringen... de linker keerring ging wel makkelijker dan de rechter.

Voor de keerringen kan je terecht bij Kramp, en de remvoering als die nieuw moet kan je terecht bij Delegro in Vierlingsbeek, die hebben dat zo liggen.
+1
faane
@Kramer U800 Beste, ik heb ook een lekkende keerring aan de rechter steekas van mijn Deutz.
Ik heb nu de steekas eruit gehaald en inderdaad daar zit een klembus op, ik heb de klembus ook kapot geslepen met de slijpschijf om die eraf te krijgen.
Nu vraag ik mij af hoe ik de nieuwe klembus het best terug kan monteren?

Hoe hebben jullie het aangepakt om deze te monteren?

Mvg
Kramer U800
Hallo @faane ,

Het is inmiddels al weer anderhalf jaar geleden en ik heb nog eens diep liggen nadenken hoe we dat hebben opgelost maar ik zou het zo niet meer weten. Is deze bus noodzakelijk? Zo ja, dan moet je hem uiteraard weer terug monteren.

Mvg, Dirk
faane
@Kramer U800 ja die bus is noodzakelijk, anders kan de steekas uit de trompet schuiven.
Kramer U800
@faane Oké, zit deze achter een lager? Dan moet je hem uiteraard weer terug monteren. Moet je even kijken of je deze maat bus weer kan kopen anders zelf maken op de draaibank, maar het zal wel speciaal staal zijn.
+1
basia
@faane

Klembus word het hier genoemd ; bij auto.s noemden wij het krimpring .

Bij monteren roodheet stoken en erom laten vallen , na afkoelen zit ie muurvast
+1
Kramer U800
@basia
Quote:
Muurvast

Ja dat weet ik nog donders goed 😅
faane
@basia ok, bedankt voor de hulp alvast.
+3
RPCounty
Alleen vergeten jullie dat de trompet er dus niet af hoeft.... als je rechts doet druk je m op differentieelslot en t pedaal vast zetten anders valt de ring onderuit in de trompet. Vervolgens de bouten m 10 loshalen aan de kant van de remplaat en dan trek je de steekas uit de trompet.....vervolgens de krimpring er af halen en de reparatie uitvoeren als gezegd. Scheelt je een partij werk als je de trompet laat zitten en werk om te werken zit niemand op te wachten denk ik
SJB533
Quote Reactie van @RPCounty:
werk om te werken zit niemand op te wachten denk ik

Anders gezegd:
Quote:
Ik zit niet om werk verlegen, maar om geld
+2
RPCounty
@SJB533 haha zo kun je t stellen. In dit geval zou je dan het spatbord en treeplank en de rest voor jan met de korte achternaam er af halen.
+1
Kramer U800
@RPCounty Weer wat wijzer geworden, bedankt! Nooit geweten dat het zo ook kon joh.
argenterio
@Kramer U800 Weet je nog waar ik de keerringen bij kramp kan vinden? nummers?
Ik heb nu inderdaad de steekassen zoals @RPCounty zegt er uitgetrokken. maar klembus er nog niet af kunnen krijgen. zit er alleen een afdichting (keerring ) tussen klembus en wiellager of ook nog een tweede aan de buitenkant van wiellager?
Kramer U800
@argenterio Bij Kramp werken ze met nummers maar ook met maten (L, B, H in mm). Helaas weet ik zo niet meer wat de maten en nummers waren van de keerringen.
roscho
@argenterio Als het zit zoals bij mijn Schlüter, dan moet je voor het vervangen van de keerring het lager van de steekas trekken. Dat zit erop gekrompen/geperst en ws. krijg je dat niet los zonder het stuk te maken.
Ook het monteren van het nieuwe lager gaat niet zonder slag of stoot. Ik heb dat toen gedaan door de steekas in de diepvries te leggen (krimpt) en als die goed koud is, het lager in olie opkoken (uitzetten). Vervolgens laat je het lager over de as. Dat moet in een keer goed, anders klemt de boel vast. Vergeet trouwens niet om eerst de keerring om de as te doen, anders kun je opnieuw beginnen....
faane
@roscho ok, bedankt voor de info alvast.

Mvg
faane
@RPCounty Beste, ik heb ook een lekkende oliekeerring aan de rechter steekas van mijn deutz 4506, nu vraag ik mij af als ik de klembus er kan afkrijgen mag ik die dan terug gebruiken of beter niet?
En voor die klembus terug te monteren moet ik die opwarmen om die er terug over te krijgen of niet?
en hoe krijg je de klembus terug op zijn plaats want ik zie wel dat die conisch is aan 1 kant, schuif je er dan een buis over met de gepaste diameter waar je dan op slaat?
Ik heb namelijk geen ervaring met klembussen.

Alvast bedankt

Mvg
RPCounty
Wat versta jij onde de trompet dan? Volgens mij noemen we dat de steekas...
+1
roscho
@RPCounty De trompet is het deel dat tegen de achterbrug aan is geschroefd. De steekas zit daar (voor het grootste deel) binnen in.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D4005 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!