Omrekenformule "mkg" naar Nm?

Hallo TF'ers,

De reden dat ik "Schlüterfan" ben is niet alleen omdat de trekkers zo legendarisch zijn, maar ook door het heel hoge koppel van de motor bij 1300 tr/min.

Echter bij Schlüter werd het koppel uitgedrukt bij "mkg". Als ik kijk bij andere merken word het veelal ook opgegeven in Nm bij dat toerental, of bij 1400 of zelfs 1500. Ik vergelijk het koppel van een Schlüter graag eens met dat van een ander merk.

Ik zoek daarom de omrekenformule. Kan mij iemand helpen?

mvg,
Simon (Schlüterfan)

Deel dit topic

Reacties

WimBe
Keer 9.8 is het aantal Nm's 😉
hilbertvdberg
Mkg staat toch voor kilogram per meter, dan kan je het gewoon keer 10 doen.
WimBe
1Kg is 9.8 Newton, de meter blijft hetzelfde...
fendt-412
Mkg, Is dat kilogrammeter?
Newton is 9.81. Dus dan zal 1mkg hetzelfde zijn als 9.81Nm?
Grofweg zal je de mkg kunnen vermenigvuldigen met 10 om tot het aantal newtonmeters te komen.
Wimsumar
Beste Schlüterfan: Omrekenen door "mkg" met 9,8 te vermenigvuldigen.

Zie "conversiefactoren":
nl.wikipedia.org/wiki/Newtonmeter/
WimBe
Ja mensen, dat zei ik in mijn eerste reactie al, alleen schreef ik het verkeerd op, foutje...
Schluterfan
@Wimsumar

Hartelijk dank!
Wimsumar
Beste Schlüterfan: 😄 Geen dank. Hier zijn we met z'n allen een perfect KOPPEL
SJB533
@hilbertvdberg

Quote:
mkg staat toch voor kilogram per meter, dan kan je het gewoon keer 10 doen.

Bijna 😉 mkg=meter keer kilogram, net als Nm Newton keer meter is. Als t per was geweest was t m/kg of m kg-1 (-1 is dan hoog geschreven) 😉
Kareltje
Hoho mannen, jullie zijn niet zo precies. Een vergelijking moet je altijd precies doen 😃. Maar in Nederland is het 9,81, op de polen 9,83 en op de evenaar 9,78. 😛 Dit is voor iemand die echt goed wil vergelijken 😛 😛 😃
Kareltje
Trouwens, Schluterfan, de Valtra 8350 haalt zijn maximaal koppel al bij 1110 tpm.
WimBe
@Kareltje

Daarom is de mkg ook een achterhaalde eenheid, aangezien ik het niet eens in mijn boeken heb staan.... Wel weer foot pounds...
SJB533
Nu we t toch over meetwaarden hebben: hoe moet je hefvermogen uitdrukken? Nm of kg?
WimBe
Haha, nee geen Nm 😉 in die testen hebben ze het altijd over daN, wat ongeveer gelijk is aan kg
(een tiende van Newton) en daarbij wordt vaak de laagst gemeten waarde aangehouden.
SJB533
Maar t hefvermogen is anders bij een maaier dan bij gewichten. Dan is Nm toch een betere vergelijkbare waarde?

Quote:
een tiende van Newton)
daN is 10 Newton 😉
Kareltje
@SJB533

Newton meter is trekkracht. De hef hoeft geen trekkracht te leveren. Tenzij je bewerking in de grond gaat uitvoeren en maar dan komt het erop neer wat voor NEWTONS aan trek-/duwkracht de hefarmen minimaal moeten kunnen weerstaan, maar dat is een heel ander verhaal! Dan gaat het over wat voor krachten het staal moet kunnen hebben voordat het gaan verbuigen, blijvend of tijdelijk.
WimBe
Ja hierdoor wordt de keer 9.8 weer (bijna) teniet gedaan.
Zo bedoelde ik het 😉 maar dank voor het eventueel corrigeren 😄 Ik zal het ff beter vermelden 😉
Ja Nm zou wel beter zijn jah.... Maar dit is ook net hoe jeje topstang etc instelt...
WimBe
@Kareltje

Euh, Nm is juist een moment/koppel 😉 en ja bij de (staal)constructies is de sterkte met de traagheidsmomenten uit te rekenen...
Trouwens, die trek- en drukkrachten worden in Pa, of N/mm^2 gegeven 😉
Maar de hef moet bij een lange machine heel wat meer kracht leveren, dan bij een rij gewichten, die misschien nog een stuk zwaarder zijn ook.
johnd-ts
@SJB533, toevallig heb ik net een onderzoek gedaan naar heflatten voor mijn studie. hefkracht druk je uit in Kg's, om daar eventueel mee verder te rekenen heb je inderdaad het moment nodig om bijvoorbeeld dan weer buigspanningen te kunnen berekenen.

maar voor de 'gewone' boer is het gewoon ik kilo's 😄

@kareltje, net zoals WimBe zegt, Nm is het draaiend moment van de motor, of eventueel aan de wielen, dat is verder niet direct vergelijkbaar met trekkracht..
Robert97
Zo he, wat een geleerde mensen hiero... 😉
SJB533
@johnd-ts

Quote:
toevallig heb ik net een onderzoek gedaan naar heflatten voor mijn studie. hefkracht druk je uit in Kg's, om daar eventueel mee verder te rekenen heb je inderdaad het moment nodig om bijvoorbeeld dan weer buigspanningen te kunnen berekenen.

Maar dan klopt t toch nooit? Een fatsoenlijke maaier of vierscharige ploeg weegt niet zo gek veel, maar ze steken geweldig uit naar achter, wat heffen niet makkelijk maakt..
WimBe
@johnd-ts

Hoe zo'n studie doe je? 😉

Momenten ben je ook nodig bij de plaatsing van de cilinder heh, en dat is ook in Nm...
@Robert97

Is dat een compliment? 😄

@SJB533
Nee idd, maar ik denk dat er teveel factoren afhankelijk zijn, en bedenk maar eens een goede geijkte methode, die ook iedereen gebruikt 😉
johnd-ts
@WimBe, ik doe Agrotechniek en Management.

@SJB533, die last reken je als een puntbelasting, de kracht ontstaat vanaf het punt waar de hefstang omhoog trekt aan de heflat, tot het punt waar de last omlaag 'trekt'. De afstand tussen die 2 punten is dan je arm en op die manier kun je draaimomenten uitrekenen (en daarop volgend de lineaire traagheidsmomenten en buigspanningen in het metaal van de heflat)
WimBe
@johnd-ts

Krijg je dit ook op je opleiding dan?

En wat je met die arm bedoelt, schrijf je verkeerd op 😉
johnd-ts
Ja ik heb een gedeelte sterkteleer binnen de opleiding gehad, de basis zeg maar, naast AutoCAD tekenen 😉

hoe bedoel je dat met die arm trouwens, ik zie zelf de fout niet.. 😄
WimBe
Ja dit is echt de basis...

Jij zegt dat tussen de draaipunten van cilinder en hefstang, de arm is, maar dat klopt niet 😉
johnd-ts
Uhm nee, dat zeg ik niet..

ik weet wat ik bedoel, laten we het daar op houden 😃
WimBe
Quote;
hefstang omhoog trekt aan de heflat, tot het punt waar de last omlaag 'trekt'. De afstand tussen die 2 punten is dan je arm 😉

Maar oké, dat zeg ik ook niet dat jij het niet snapt hoor 😉
johnd-ts
Hmm, gelukkig maar! 😃
Robert97
@WimBe dat ligt eraan hoe je t bekiek... 😉 maar ik denk van wel 😄
Boerenjongen16
Moet je met 9,81 inderdaad vermeningvuldigen 😄. Anders krijg je een te grof antwoord...
WimBe
@Robert97

Waar doel je nu op? Het verhaal van de trekspanningen, of dat wat ik zei over dhr johnd-ts??

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
33
DEELNEMERS
11
WEERGAVES
90