13

Welke tractor heb ik nodig?

Ik ben nieuw op dit forum en ben nog niet in het bezit van een tractor.
Binnenkort verhuizen we naar een paardenpension. We zullen een tractor nodig hebben maar we weten niet goed welk soort tractor geschikt is voor het werk we willen doen.
Volgende zaken zou de tractor zeker moeten aankunnen:
* maaien van 3 hectare weide
* Achterlader monteren voor het laden van hooi en stro
* trekken van een pistesleep
* Laadbak die kan kippen voor mest, ...
Is dit haalbaar met een minitractor?
Waar moeten we op letten?
Wat zijn betrouwbare merken waar je makkelijk stukken voor kan vinden?

Deel dit topic

Reacties

Beter met een oldtimer dan, die zijn prijstechnisch beter dan een minitractor. Bijvoorbeeld een Deutz luchtgekoeld... Kan je een hoop meer mee.
@erik9831 Bedankt voor de info. Deutz ziet er inderdaad goed uit.
Hoe kan je de types met luchtkoeling herkennen en wat zijn de voordelen hiervan?
@erik9831 een deutz 06 serie lijkt mij ook het beste alle onderdelen zijn nog te krijgen en zijn makkelijk in gebruik.
+1
Elke oldtimer deutz is luchtgekoeld.
Het mooist is iets van 5206 3 cyl luchtgekoeld of de 55064 cyl lucht gekoeld.
Luchtkoeling kan nooit bevriezen s winters
+1
@Fendt926Driver tot begin jaren 50 waren de Deutzen toch echt watergekoeld , F1m F2M F3M MTZ ect.
+1
@bas101 klopt. Buurman is net een mtz aan het opknappen.
Maar die hebben geen hef dus vallen bij voorbaat al af.
Maar je hebt gelijk.
Zeer lastig of ook weer niet.
Als je een trekker kiest die voor het ene zwaar genoeg is is hij voor het andere misschien weer te lomp. Ik zou zeggen dat een (semi) smalspoor het beste is voor jullie. Deze is wendbaar genoeg voor in de rijbak. Is sterk genoeg voor een maaier, kan met een bakje in de hef vele dingen vervoeren maar ik zou i.p.v. een achterlader een hefmast of voorlader nemen.
Er zijn verschillende merken voor verschillende budgetten. Iedereen heeft zijn eigen merk.
Ik hou niet van de luchtgekoelde Deutz maar dat is persoonlijk, ik geef de voorkeur aan een stillere watergekoelde.
Ook erg belangrijk is natuurlijk het budget wat je hebt. Waarom met een achterlader gaan werken? Ik zou kijken voor een trekker met voorlader. Luchtkoeling is ook niet belangrijk, vloeistof gekoeld is ook prima, voor de winter checken of de koelvloeistof nog goed is en wanneer die echt water gekoeld is, controleren of er antivries bij moet. Luchtgekoeld komt alleen voor op brommers en op oldtimers, is dus eigenlijk gewoon achterhaalde techniek. Ik ga hier geen merken noemen, dat eindigt hier toch altijd in een oeverloze discussie met vooral persoonlijke voorkeuren.
@walker1 naast het budget is ook de vraag hoe groot/proffesioneel is de paardenpension? Een oudere trekker met voorlader werkt nou niet echt fijn, en totaal niet wendbaar, zou dan echt voor een shoveltje gaan en dat maaien uitbesteden.
Is het hobby matig dan beste met plaatselijke dealer overleggen
@houthandel1056 dat ook. Maar als er een redelijk budget is, dan is een wat modernere trekker met voorlader misschien een optie. Eentje van 30 jaar oud zou ik niet willen. Met 4wd heb je een draaicirkel die net zo groot is als de paardenbak, met 2wd is er niet fatsoenlijk mee te werken.
Als er budget is kan een New Holland Boomer 50 of iets gelijkaardig ook. Al dan niet met voorlader. Sterk genoeg voor het werk dat jij ermee wil doen, bedrijfszeker, wendbaar, betaalbaar,...
Voornaamste aandachtspunt is voor mij het laden van hooi en stro met een achterlader. De andere aandachtspunten kunnen eenvoudig vervuld worden met een low budget oldtimer met twee wiel aandrijving met iets van 40 pk.
Als de 3 ha gemaaid is zal er misschien ook hooi van gemaakt moeten worden, dus is er ook een schudder en hark nodig? Dit kan een landbouwtrekker van 40 pk.

Behalve dan het hooi/stro pakken verhaal. Want wat voor soort hooi en stro pakken heb je in gedachten? Kleine pakjes die je met de hand ook kunt verplaatsen, of ronde balen of grote pakken die alleen machinaal te verplaatsen zijn?
In dat laatste geval heb je allicht een trekker nodig met meer eigen gewicht en frontgewichten. Die frontgewichten maken het sturen weer zwaar, dus die zou je er dan na het verzetten van balen weer af moeten haken, en das zwaar werk, of je moet het doen met een takel (dat laatste doe ik hier). In beide gevallen blijft het werk wat er extra bij komt en waar je meestal niet op zit te wachten.

Gezien je vraag lijkt me het laatste het geval, en dan is een achterlader echt niet zo handig (hebben het hier in het verleden ook zo gedaan, maar je moet steeds achterom kijken en het manoeuvreren komt behoorlijk exact, is ver van je weg)
Als je de balen alleen verplaatsen wilt en niet op elkaar of op een zolder stapelen, dan is een losse klem genoeg,zit nog steeds in de hef, dus achter je, en een beetje fatsoenlijke klem kost gebruikt al snel iets van € 1000,- als je er ook echt hydraulisch mee wilt klemmen. Wil je ook kunnen stapelen dan is een hefmast met balenklem een mogelijkheid, alles nog steeds achter in de hef, dus achterom kijken (is hoe ik het hier nu ook doe, uit budgettaire overweging). Ook zoiets kost toch nog snel € 2000,- en dan heb je geen nieuw spul.
De trekker die je daar voor nodig hebt zit dan wel ergens rond de 50/60pk zoals @Fendt926Driver al zei, niet om die pk's, maar vanwege de zwaardere bouw en eigen gewicht. grote balen kunnen 350 maar ook makkelijk 600 kg wegen, en dan is enig tegenwicht nodig om er verantwoord mee te werken.

Zelf onderhoud en reparatie willen en kunnen doen is ook van belang bij aanschaf van een oude landbouwtrekker en oude machines. Wanneer je bij ongeveer alles een mechanisatiebedrijf moet bellen om te komen repareren, dan wordt het een dure hobby. Je kunt geluk hebben met oude machines, maar reken maar gerust op allerlei reparaties, nog afgezien van het stil staan met kapot spul zodra je aan het werk wilt/moet.

Heb je het geld en wil je gemak dan zou ik het advies van @mdbm volgen. Met een voorlader heb je een groot werkgemak. Of je met een Boomer 50 ook grote balen kunt stapelen weet ik echter niet?
Een Deutz 4506 / 5506 super handig luchtgekoeld en loopt altijd of een Renault 461 of iets in die buurt (ook luchtgekoeld)

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
13
DEELNEMERS
11
WEERGAVES
0