Nieuw regelement Stoppelhaene

Voor komend seizoen is een ring bij een gewone trekhaak verplicht! Hoe standaard is de standaard klasse nog? Ring er tussen of een slep oog fabriceren??

Deel dit topic

Reacties

NH-Ford
Was al niet echt standaard meer, is nu niet standaard meer, zal nooit meer ECHTE standaardklasse's worden.
zo jammer...
ford8630power
Ik heb op beide sleepcombinaties een sleepoog gefabriceerd, ben je in 1 keer van het gezeur af. Maar het gaat wel erg ver zo, nu kun je als boertje die een keer mee wil doen van een koude kermis thuis komen, het puilt uit van de regeltjes.
GROENEDEERE
Heb je een link naar dat regelement???

Dat de ring verplicht wordt lijkt me vrij logisch het kost vaak veel tijd en gedoe om de keting aan een trekhaak-trekbek te monteren vind dat gewoon een standaard trekhaak niet mag
1046
Claas jd, jij praat over standaard, brede banden , zijn die afgeleverd vanaf de fabriek????? dat geld etzelfde voor dubbellucht
minkema
Dit hadden wij al bij simply.

dit staat in het techniese aspecten die de de sleepwagen krijgt.
dan zal het ketting ook verzwaard wezen en zo n allemachtig grote zwaare haak.
NH-Ford
Wat is standaard... tja kuj over twisten jah.
dubbellucht wordt standaard af fabriek geleverd.
wat ik bedoel is, trekker die zo standaard uit werk komt, en daar zit bij ons zeker dubbellucht bij.
PatrickZ
Ene kant snap ik het wel.. verstel baar maken, weinig gezeur meer over de hoogte.. Het had ook minder kunnen zijn !
Claas-JD
@1046

Ik ken zat standaard trekkers met dubbellucht anders. maar weinig met een oog als trekhaak
1046
Standaard is etzelfde als geleverd vanaf de fabriek, dubbellucht is altijd optie geweest
Claas-JD
Dan nog, dubbellucht is aan jezelf ja of nee...
1046
Een trekker wordt niet standaard op 800 banden gezet, is ook optie , dus ga eerst maar denken over et begrip standaard
GROENEDEERE
@claas-jd
in de states zijn de staandaard trekkers geleverd met een oog.

Maar als je wat te mopperen hebt ga dan voor de lol zelf eens op de sleepwagen de ketting aankoppelen je denkt dat ze zomaar wat veranderen maar daar zit je heel ver naast
1046
En als je et nie met de regels eens bent , rij je toch niet, daarom rij ik geen slep, de regels staan mij nie aan
Claas-JD
Een trekker uitgevoerd met opties blijft nog wel een standaard trekker af fabriek!
1046
Nee
@1046

dat is zeker waar!, maar je snapt denk ik wel wat hij bedoelt toch? 😛. om nu voor de sleepwagen te kunnen ''moet'' je een sleepoog maken omdat je anders gewoon een ring van 20cm ertussen krijgt!. dubbelucht ja of de nee moet je zelf beslisse. kan je er wel om voor.
IHFan
@1046 Ben ik niet helemaal met je eens. Ik vind standaard is hoe de trekker met alle opties die erbij waren daarmee moet je gewoon zonder te veel aanpassingen aan een wedstrijd mee mogen doen. VERPLICHTEN dat je een sleepoog of een ring moet wat weer nadelig is , vindt ik geen standaardklasses meer. Dat met die banden heb je ook wel weer gelijk in. Er worden voor zover ik weet geen trekkers met 800ers gelevert 😛 . Maar zonder dat sleepoog of ring mag je niet meer mee doen op smalle banden mag je wel mee doen 😉 Maar zo denk ik erover. Het is ook maar een mening natuurlijk 😉
GROENEDEERE
Trekhaak in alle klassen moet zijn als of vergelijkbaar aan fig. 1 zie
tekening blad nr. 11
Indien men een originele trekhaak wenst te gebruiken moet deze door
de deelnemer worden voorzien van een voldoende grote en sterke
aanhaak kettingschalm, zodat de koppelhaak gemakkelijk van boven
naar beneden (dus verticaal) aangekoppeld kan worden.
Trekhaakhoogte wordt dan gemeten vanaf originele trekhaak.

dit staat in het regelementen boek.
Waar maak je je druk om het mag ook een soort harpsluiting zijn.
PatrickZ
De regels hadden nog wel erger kunnen zijn... max breedte etc... volgens mij hebben we nog niet zoveel te klagen !
Claas-JD
Omdat je dan altijd in het nadeel bent. verder van de achteras en altijd lager
1046
Hij praat over standaard , maar wat is dan standaard?????wat ik wel kwijt wil is dat stoppel et dichtst bij standaard ligt
wij rije jaren met een oog op hoogte , niks makkelijkers dan dat , ook bij de weegbrug
GROENEDEERE
Die dingen zijn te koop bij elke trekker dealer. het is puur voor het gemak bij het aankoppelen. en njiet elke trekker hoeft het te hebben je kan het ook aan elkaar uitlenen.
Claas-JD
Nou noem jij je home made oogje standaard hoe een trekker is uitgerust??
minkema
Volgends de geleerden kan de haak horizontaal er af glippen als de trekker te schuin voor de sleepvoet komt.

en vervolgends gang krijgt en het publiek in kan rijden.
Claas-JD
Geloof je het zelf minkema?
1046
Ik had ook een oog op 46 cm uit hart achteras terwijl de ntto minimaal45 voorscrhijft , dus niks nadelig
IHFan
Maar ja zo zijn de regelementen nou eenmaal kun je niet zoveel aan doen. Maar net wat 1046 zegt je hoeft natuurlijk niet mee te doen 😉
ford8630power
@PatrickZ

Zo is het maar net, zoveel is er nog niet verandert. Ik hoef iig niks te veranderen 😉
GROENEDEERE
@Claas-JD

Quote:
Omdat je dan altijd in het nadeel bent. verder van de achteras en altijd lager

onzin!!!! de haak van de sleepwagen past niet in de trkhaak van de trekker dus de sleepwagen bemanning doet er een schalm-harpsluiting tussen. enne als je de schalm tijdens het wegen in de haak hebt zitten meten ze de hoogte van die harp dan ben je in het voordeel
minkema
Rik

daarom zeg ik ook volgends de geleerden.

ook de haak moet goed wezen bepaalde diktes es de punt moet ver door lopen en weer wat naar binnen.
GROENEDEERE
@Claas-JD

Quote:
geloof je het zelf minkema?

ja ik gellof het wel en heb dat vaak genoeg zien gebeuren
Claas-JD
Goh sleep toch al 2 jaar met een gewone trekbek of zwaaihaak.. en dan zou die zo ineens niet meer passen??? en ze meten vanaf de trekhaak en niet vanaf de ring!

een haak onder spanning zal nooit eraf glijden! leg dat maar eens uit dan
1046
Probeer zelf eens wat te organiseren of samen te stellen , er is altijd wel iemand waar je et nie goed voor doet
minkema
Ja en ik heb al een paar keer wat mee gemaakt dat we op de sleepvoet stonden

maar dat is mede dat trekkers schuin komen of beginnen te stuiteren.

en dat de ring tussen de kipperknobbel en borg pen weg schoot.
PatrickZ
Om eerlijk te zijn... dat trekkerslep is al lang niet meer wat het was, 15gulden is nu 17euro.. en hoop gezeur !
minkema
Rik

er rijden soms mensen op de baan dat je denkt.
mag die al op een trekker.
Claas-JD
@1046

dan moet je het geen standaard klasse gaan noemen! omdat een home made oog niet standaard is! en dan moet je niet met van die domme antwoorden komen want je weet zelf ook wel dat het niet meer standaard is.
1046
Dan hebbe jullie niks te klagen , bij ons is et 20 eurie en nog meer gezeur
1046
@Claas-JD

als je et er nie mee eens bent , rij je toch niet , ik heb mijn redene om geen stoppelhaene te rijde , zal ik nooit doen
minkema
Standaart trekhaak mag.
alleen word er een oog bij tussen gelegd.
GROENEDEERE
@Claas-JD

Ik zit binnen een team in de ntto en ga jaarlijks vele wedstrijden af en soms spring ik bij bij een sleepwagen. ik weet dus donders goed hoe dat in elkaar steekt.
mensen die kritiek hebben op de rgels zoals jij moeten gewoon uitgsloten worden van deelname.
bij elke weeg brug moet het aankoppelpunt gemeten worden. wanneer je de ring in je trekhaak hebt zitten dan meten ze vanaf daar.
minkema
Moet jij weten wat wij jaarlijks doen moeten om de sleepwagen elk jaar op nieuw te laten keuren en ieder jaar zijn er nieuwe dingen die moeten aangepast worden.
Claas-JD
Haha als ze dan ook consequent alle regels naleven mogen ze mij uitsluiten! kun je 10x in een team zitten maar hier meten ze toch egt vanaf de trekbek
Claas-JD
@1046

doe jij ook alles niet waar je het niet mee eens bent?
minkema
Rik

na heel wat trekkers zie je het wel aardig goed op het oog.

en als we het niet vertrouwen meten we het.
1046
@Claas-JD

je heb al geluk dat je stoppel rijd , dat ligt et dichtst bij "standaard"
GROENEDEERE
Ja sinds wanneer geld de regel??
je zegt net dat je al 2 jaar rijdt met de zwaaihaak zonder problemen. dus zeker weten kun je het niet.
1046
Als et om tt gaat wel ja, hobby moet leuk blijve
Claas-JD
@GROENEDEERE

Ik weet het zeker omdat ik het vaak genoeg bij anderen heb meegemaakt. En alles word gemeten. wat is er bij ntto nog meer dan?
1046
Dat de regels nie worden nageleefd is de fout van de stoppelhaene zelf, die moeten beter opletten
GROENEDEERE
Bij ntto is de regel van de schamel al jaren van toepassing!!! alleen als de deelnemer er geen heeft dan wordt er een van de ntto gebruikt
minkema
Bij ntto kijken ze ook naar dikte van materiaal en lassen de verstellers.

hoe de gewichten erbij hangen en aan wat voor profielen
GROENEDEERE
Bij ntto wordt alles errlijk gemeten op de weegbrug tot op de kilo.
trekhaak hoogte wordt gemeten op hoogte aankoppelpunt.
bij organisaties zoals hiet vernoemd zte ik er wel eens grote vraagtekens bij
Lang leve duitsland 😄, daar heb je gewoon boven de 4.5 ton 2 vermogensklasses per gewichtsklasse.. dus 6 ton tot 120 pk, en 6 ton tot 140 pk. 7.5 ton tot 140 pk
Claas-JD
Bij stoppelhaene net zo. Alleen was er nog wel eens discussie of je nou wel of niet een procent over het gewicht mocht gaan.
minkema
Je mag 10% over de gewicht klasse.
Claas-JD
Nee 1% anders mag je in de 4,5 ton, 450 kg bijhangen 😉
1046
Dan hebbe jullie echt niks te klage, ntto is 4500 kg , 4500 en geen 4510
minkema
Rik

ja je hebt gelijk eem vergissing van mij.
Claas-JD
@1046

zo hoord het ook!
1046
Dus et probleem ligt bij de stoppel????
Claas-JD
Ja omdat niet bij elke wedstrijd dezelfde regels worden nageleefd
1046
Waarom rij je er dan????????????
GROENEDEERE
En nog snap ik niet waarom je je zo druk maakt om dat ene ringetje.
Claas-JD
Omdat er anders weinig keuze is en wel graag wil blijven rijden.
1046
Precies en daar heb je et er mee te doen , anders rij je gewoon nie, zelf eens bedacht om iets te organiseren?????????
Claas-JD
@GROENEDEERE

dat heb ik je al eerder duidelijk proberen te maken magoed.. Omdat ten eerste een ring in je nadeel is vergeleken met een oog. dus dan maar een oog in elkaar knutselen maar dan komt de vraag is het nog wel standaard?? conclusie is nee!
minkema
Niks niet moeilijk jij kunt zo heen met je standaart trekhaak.

de sleepwagen heeft wel een oog bij zich.
1046
Daar gaan we weer
Claas-JD
Het punt is wel duidelijk 😃 om kans te maken op de prijzen zal ik wel een oog in elkaar moeten sleutelen
Als er mensen zijn de het echt heel moeilijk vinden.. pak een dikke ''strip'' ijzer, maak er een gat in die strak om kipperknobbel past, vervolgens een gat van 75mm doorsnee die precies met voorkant achter de plaat valt en je bent al klaar!
1046
Zo moeilijk is et dus niet
ramrod
Steigerbegrenzer en gewichtenrek, dat is pas standaard...
MaartenMandemaker
Ja of al die slagen aan de brandstofpomp die worden gegeven voor de slep.
1046
Haha maarten , die heb je ook nodig voor het werk
DESLAGERURRE
Nou ik ben het ook 100% met rik eens ! het is toch te zot voor woorden dat je voor een standaart slep een speciale trekhaak moet maken ! :? maar goed .. nu is er eindelijk DUIDELIJKHEID !
RobinBos
@DESLAGERURRE

mee eensch!
standaard klasse = zo uit het werk.
wat je met banden doet moet je zelf weten, op het land doe je dat ook als het je uitkomt.
Maar je gaat bijvoorbeeld niet je cabine van je trekker afslijpen omdat dat beter is voor de bodemdruk. Er rijden naar mijn mening te veel tractoren rond die het hele jaar niet op het land komen, maar alleen maar van tractorpull naar tractorpull gaan, dat zijn sport rijders, en geen standaard rijders vind ik.
DESLAGERURRE
@RobinBos

juist en zo denk ik er al 6 jaar over 😉 en overal staan ze op 1 met die dingen ! is toch niks meer aan .. en dan het regelement en met 2 maten meten :?
Claas-JD
@MaartenMandemaker

dan kunnen alle inter rijders ook wel thuis/op het land blijven 😃 😃
GROENEDEERE
@DESLAGERURRE

Trekhaak in alle klassen moet zijn als of vergelijkbaar aan fig. 1 zie
tekening blad nr. 11
Indien men een originele trekhaak wenst te gebruiken moet deze door
de deelnemer worden voorzien van een voldoende grote en sterke
aanhaak kettingschalm, zodat de koppelhaak gemakkelijk van boven
naar beneden (dus verticaal) aangekoppeld kan worden.
Trekhaakhoogte wordt dan gemeten vanaf originele trekhaak.

je hoeft geen speciale trekhaak te maken.
appie1967
Ik vindt het altijd zo vreemd als mensen
te licht zijn, willen ze wel tijd nemen om gewichtenbalken te maken
nu komt er een regel dat straks iedereen normaal aan te haken is nu loopt eidereen te zijken
dat dat niet standaard is
gewichtenbalken ook niet jongens maar daar hoor je niemand over
hoogachtend appie hulst bestuurslid slep op staphorst
jeroenlemele
@PatrickZ

er wordt wel een regel gebruik voor de max. bandbreedte:
De banden van de tractor mogen in totaal (inclusief dubbellucht) niet breder zijn dan
120 centimeter. (. Behalve klasse 9000 kg en 12000 kg ) hier geld 150 centimeter
Breedte gemeten van binnenkant nok tot nok buitenkant.
Totale breedte van de tractor mag niet breder zijn dan 4.00 meter.

dit wordt gemeten INCLUSIEF afstandsring dus 2x 600 zal niet gaan!
jeroenlemele
En over die trekhaak; de mensen die het er meeste over klagen komen met de mooiste haken!
(ook een trekhaak/kieperknobbel is een optie af fabriek bij de meeste merken)
kemper
Kunt wel gaan zeuren over een sleepoog, maar kunt beter zeuren over de wagen... dat ze dat ding eens goed afstellen zodat ie geleidelijk afremt
Robert87
@kemper

Juist! Eerst die wagen een beter op de baan zetten voordat ze zulke onzin gaan bedenken!
Maargoed over dat je in het nadeel bent doordat je een langere trekhaak krijgt door die harpsluiting wil ik nog niet altijd zeggen! Dat is gewoon baan afhankelijk en klasse afhankelijk of je een korte of lange trekhaak gebruikt!
nh8770a
Iedereen klaagt wel heel mooi he maar toch doet iedereen altijd weer mee (ik zelf net zo goed) maar als we allemaal zo klagen (ik vind ook allemaal dom gedoe al die regeltjes) moeten we gewoon een keer met zn allen net meedoen dan is ja klaar
DESLAGERURRE
@appie1967

heb jij mijn trekkers wel eens gezien ???? die zijn standaart , origineel zonder poespas en show ! worden elkedag gebruikt op een vee bedrijf ! dat is standaart ! niet van die trekker die zo licht mogelijk gemaakt worden met zo veel mogelijk pk die maar 8x per jaar lopen ! dat is GEEN standaart/boeren klasse :?
appie1967
Het gaat er mij om dat mensen een stampij kunne
maken van het werk van een trekhaak
ik schat 2 avonden
maar een paar gewichtbalken
of steigerbegrenzers (ook regels)
hoor je niemand
nee want we willen toch graag aan het gewicht zijn
nog een lekkere opmerking met z,n allen niet meer rijden
allemaal opmerkingen van mensen die niet in gaten hebben hoeveel werk er in zo,n wedstrijd organiseren zit
waar het hier om gaat is dat de haak zonder ring verkeerd belast word
en dat de ketting korter word
dus dame,s u heeft jaren voordeel gehad
nu zult u er een klein beetje werk voor moeten doen
1046
Ze zijn jaren verwend geweest , moeten ze ntto of basrijs rije , dan hadde ze nooit mee mogen doen
HOOIJMAN
Misschien een domme vraag.. of ik zou het regelement goed moeten gaan lezen.. maar wat is nu het maximale aantal cm's vanuit de buitenkant van je trekoog tot aan het eind van de trekplaat waar je oog in zit?? 😃
1046
Lengte maakt nie uit, tenzij je voorbij de achterbanden gaat, maar bij de ntto is het aanhaakpunt minimaal 45 cm uit hart achteras
HOOIJMAN
En vanaf je trekoog naar de andere kant van je trekhaak.. bedoel meer de cm's achter het trekoog richting de sleepwagen.. als je snapt wat ik bedoel 😃
1046
Ik snap je wel.volgens mij maak da nie uit, zolang je binnen je achterbanden blijft
anders navragen bij de desbetreffende organisatie
appie1967
Even bij tractorpulling.nl onder regelementen kijken hier staan tekeningen moet duidelijk zijn
@jeroenlemele

als je 2x michelin 600 65 38 hebt zit je aan 1.20 nok nok 😉, met 8cm tussenruimte.. 8 a 10cm
1046
Michelin 600 is geen 60 cm , maar 54 /55 cm
Jeroen1988
Tis allemaal gezeur van niks, ik ga in de 9 ton gewoon gewicht op de achterbrug hangen hoor, of een gewicht in de hef ze kunnen me wat!
sleepoog is wel te maken voor als je vaker mee doet maar inderdaad lullig voor de gene die voor 1 keer aanwil haken, meteen zo'n klotenring ertussen.
SJB533
@1046

Quote:
michelin 600 is geen 60 cm , maar 54 /55 cm

Dat dacht ik toch wel!!Uit m'n hoofd is een Good Year band geen 600. Michelin meet namelijk de footprint en die is wel degelijk 600mm...
jeroenlemele
@martijnsteyrdriver
dat klopt maar wie wil er graag met 8 cm tussen de banden rijden? dan raken ze elkaar wel als je ze op een halve bar zet.

Maar met pirelli`s zal het niet gaan die zijn 59 cm breed.
1046
Kenne wel breder worden, als je ze maar zacht genoeg zet

totale breedte wordt gemeten op hoogte van de achteras en op dat punt is een 600 geen 60 cm
misschien wel op de grond ,maar nie op de hoogte van de achteras

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
101
DEELNEMERS
21
WEERGAVES
2