Is de versnellingsbak van een MF65 gesyncroniseerd?

Als ik weg probeer te rijden in de eerste versnelling, en wil door naar 2e en 3e, moet de trekker iedere keer tot stilstand komen voordat ik kan doorschakelen, is dit normaal?
Bert353

Reacties

+2
wotan2
De versnellingsbak is niet gesynchroniseerd. In een hogere versnelling schakelen tijden het rijden is een kwestie van gevoel en oefenen. Terug schakelen is nog moeilijker.
Sinnema
Wij hadden een Ford 3000 in gebruik ook met ongesyncgroniseerde versnellingsbak.Opschakelen wou prima op gevoel. Versnelling lager schakelen ook wel maarvdan zonder kopelingspedaal te gebruiken en flink wat gas op gevoel. Dan gleed ie zo maar in een lagere versnelling
+1
hooidonk
Opschakelen hoort inderdaad, met een beetje gevoel, geen probleem te zijn.
Al schijnen deze bakken gebouwd te zijn om enkel bij stilstand te schakelen.
Kraakt hij gewoon heel erg of waarom lukt het niet?
Terugschakelen is zonder voetgas erg lastig, je komt een hand te kort.
FolkertMF
Terug schakelen doe ik altijd zonder te koppelen
FolkertMF
Kan zijn dat de drukgroep niet helemaal vrij komt
Bert353
@ Hooidonk, hij kraakt niet echt bij opschakelen, maar als ik de koppeling indruk (handgas) en de pook in de volgende versnelling krijg, staat ie al stil, zo lang duurt dat.
@FolkertMF dat zou kunnen, de slag van m'n pedaal dat ie iets doet, is ook niet al te lang.

even iets anders, bestaan er van (de oudere series MF) ook gesyncroniseerde bakken?
wotan2
@Bert353 maar hij rolt wel goed? Niet dat je remmen aanlopen of iets dergelijks?
Sojaboontje
@Bert353 Wat @wotan2 zegt. Of je remmen lopen aan, of je geeft te weinig gas.
Bert353
@Sojaboontje nee, als ik hem niet op de rem zet loopt ie uit zeneigen weg! :-))
de hele achterbrug en remmen heb ik twee jaar terug losgehad en vervangen.
Sojaboontje
@Bert353 Moet gewoon willen schakelen dan. Welke versnelling trek je op en bij hoeveel toeren?
Bert353
@Sojaboontje ik heb alleen handgas, op 1/3 gas (toerenteller werkt niet) druk ik de koppeling in, en voordat ik de pook in de nieuwe versnelling kan leggen staat de trekker stil, en moet ik dus feitelijk optrekken vanaf 0 km/h in de 2e en 3e versnelling.
voor mijn gevoel is dat gewoon niet goed.
Sojaboontje
@Bert353 Dan trek jij op uit een te lage versnelling, of de trekker wordt toch ergens afgeremd. Het is geen auto hé, gewoon een hogere versnelling kiezen en gas erop.
Sojaboontje
@Bert353 Ik kan met mijn Eicher (met MF bak) stationair uit een hoge versnelling optrekken met gemak. Zelfs met de voet op de rem gaat hij dan niet uit.
FolkertMF
Kan wel miet je een 12 bak van de 690 hebben rijd die ook wat sneller 😜
FolkertMF
Is met 3 poken
Bert353
@FolkertMF dan heb je iig wat te spelen. (maar wel gesyncroniseerd?)
FolkertMF
HenkS59
Een vraagje is je MF een 265 met stuurbekrachtiging ik heb laatst een vraag weg gezet voor mijn zwager die zoekt een stuurbekrachtiging op een MF 265 daar kwam weinig respons op misschien kun jij daar ons meehelpen
Bert353
@HenkS59 sorry henk, ik heb geen 265??? maar een 865 (Frans gebouwde 65)
FolkertMF
Maar je moet nu ook wel schakelen kunnen ik heb er nooit problemen mee
HenkS59
Oke bedankt voor de reactie het is moeilijk zoeken voor die mf 265 stuurbekrachtiging ik weet niet hoe het eruit ziet bij een orginele 265.
Bert353
@HenkS59 misschien een maf idee, maar ga eens naar een groot treffen, en kijk of je daar een 265 tegenkomt, en vraag die eigenaar de oren van het hoofd? of fotografeer de hele boel?
+1
hooidonk
@Arie_MF
Nou Arie...zijn wij telepathisch ofzo.. 😅
HenkS59
@Bert353 Ik ga heel veel naar tractors treffen toch goed idee dankjewel.
hooidonk
@HenkS59
Zit die bij een 264 niet met twee kleine cilinders achterop de vooras?

U zou Douwe Beijl uit oosterzee eens kunnen vragen of Hans Eshuis uit loozen.
Ik kan u eventueel per pb wel de contactgegevens sturen.
HenkS59
@hooidonk Ja is goed doe maar alvast bedankt
hooidonk
@HenkS59
Deze set zou moeten passen:

koopvanderwalparts.com/modele-de-tracteur/…

Zo te zien zijn deze sets hetzelfde als van de 65 en de 165.
HenkS59
@hooidonk Alvast bedankt ga dit doorgeven
Bert353
@hooidonk je schrijft dat deze sets hetzelfde zijn als die van de 65?, dus zouden ze ook op mijn 65 moeten passen? het enige dat ik me afrvraag, zou ik het gietwerk van mijn originele (onbekrachtigde) "toren" daarvoor moeten gebruiken? die zie ik nl niet terug op de foto?
Pauls
@Bert353 Bert, ik vrees dat die van jouw een ander type stuurbekrachtiging nodig heeft dan die van de 165 en 265. Toch zeker als je spreekt over een toren, dan zit je stuurstang die naar vooraan gaat boven het motorolie bijvul dopje ? of zit de stang toch langs onder ?
Wat betreft de versnellingen synchro : Ik vind het niet normaal dat je trekker stilstaat voordat je de versnelling hoger kan schakelen, of de last die moet getrokken worden is teveel. Maar normaal vertrek ik ook met een 5 a 7 ton last in derde versnelling vanuit stilstand op een vlakke weg, dan heeft ie het wel ff moeilijk maar het gaat wel.
Bert353
@Pauls morgen eens kijken om een foto te maken van de "toren".
stuurstang gaat idd langs boven.
stilstaan met last? helaas rijd ie zo ook zonder last! maar er loopt niets aan, dat heb ik al gecontroleerd.

Ik denk dat het meer is door de tijd dat ie nodig heeft om de tandwielen gelijk te laten lopen voordat de pook in de volgende versnelling valt. (dat ie daar zoveel tijd voor nodig heeft zodat ie stilstaat voordat ik 'm in de volgende versnelling kan drukken).

Ik heb geen idee wat er zou gebeuren als ik in z'n drie met 5 ton wegrijd!??? ik denk dat het dan allemaal op de koppelingschijf terechtkomt? die zal het zo dan ook niet lang uithouden denk ik?
hooidonk
@Bert353
Hallo Bert,

Ik zie inderdaad niet de toren op de foto die in plaats van jouw toren moet komen.

Hier kun je zien hoe het er uit moet komen te zien:
forums.yesterdaystractors.com/ttforum/…

Wij hebben toen ook een stuurbekrachtiging op onze 64 MK1 gebouwd, volgens mij vertelde de verkoper toen dat die van een 165 af kwam. Maar dat is al weer heel wat jaren geleden, dus ik kan het mis hebben.
Bert353
@hooidonk de gaten om dat spul te monteren zitten al in de voorasbrug, (of hoe dat ding ook heten mag). merci voor de tip
hooidonk
@Bert353
Klopt, het is al helemaal voorbereid.
Als de set compleet is, is het plug & pray.
Reken er alleen wel op dat die gebruikte sets overal speling op hebben en het ding vaak nog helemaal opgeknapt moet worden.
FolkertMF
@hooidonk en het is een ferguson besturing vrij moeilijk af te stellen
Pauls
@hooidonk @Bert353 @FolkertMF Bij mij had de stuurbekrachtiging zoveel speling en scheve tapse asjes dat ik de boel volledig heb omgebouwd naar orbitrol (danfoss) en een aangepaste cilinder. Het was ofwel met veel stuurschommelingen rijden ofwel zo bijregelen dat je amper over stuurbekrachtiging kon spreken maar eerder over dikke armen krijgen van het sturen. Het kost je altijd wat geld, en het origionele systeem vernieuwen of ombouwen.
Bert353
@Pauls en, hoe bevalt je dat nu? heb je misschien foto's?
Pauls
@Bert353 Sorry Bert heb er toen geen foto's van gemaakt, digitaal tijdperk was toen nog niet doorgebroken, maar zal kijken of ik deze week nog op de boerderij kom om foto's te maken van hoe ik het nu gemaakt heb.
Bert353
@Bert353 ??? ik heb net geprobeert bij dit bericht de foto's in te voegen, is dat misgegaan of zo? ik zie ze niet.
Pauls
@Bert353 Ik heb geprobeert enkele foto's te maken maar het zit teveel achter plaatwerk verscholen dat het eigenlijk amper zichtbaar is op de foto's. Maar je mag altijd komen kijken, laat een PM en dan spreken we verder af. Paul
FolkertMF
Ik heb er ook orbitrol besturing op gemaakt werk perfect
Rik Engels
Met mijn 135 is zowel op als terug schakelen geen probleem, misschien is het een kwestie van het onder de knie krijgen.
Bert353
@Rik Engels Hoi Rik,
Ik rijd nu al 2,5 jaar mee, en heb vanalles geprobeert, ik denk niet dat het dat is, ik denk echt dat er met de techniek iets mis is, of verkeerd afgestelde koppeling, of iets in de bak.
maar als je daarover niets vraagt, Omdat je niet weet hoe het origineel moet zijn, leer je ook niets, vandaar dus dat ik het vraag.
en als ik dan hoor dat er mensen zijn waar het mogelijk is weg te rijden en op te schakelen zzonder dat ie stil komt te staan (net als bij de mijne) zal er dus iets mis zijn, denk ik.
Rik Engels
@Bert353 Oke, ik dacht dat je de trekker net had. Maar in dat geval zal het hoogstwaarschijnlijk inderdaad een technisch probleem zijn
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!