Hoeveel slijtage banden op betonweg per x km?
Hallo iedereen,
Heeft er iemand een idee hoe snel tractorbanden slijten op de openbare weg?
Zou er iemand km's kunnen opplakken? Dus hoeveel slijtagen per bv. 100km?
Ik stel de vraag omdat ik misschien een trekker zou kopen, en daarmee een 80 km over de openbare weg zou gaan rijden, zouden de banden veel slijten hiervan?
Heeft er iemand een idee hoe snel tractorbanden slijten op de openbare weg?
Zou er iemand km's kunnen opplakken? Dus hoeveel slijtagen per bv. 100km?
Ik stel de vraag omdat ik misschien een trekker zou kopen, en daarmee een 80 km over de openbare weg zou gaan rijden, zouden de banden veel slijten hiervan?
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Bepaalde types en bepaalde merken vreten meer banden als andere .
Hier is een mooi artil over terug te vinden in de trekker nr264 september 2010
Of met een 30 ton's carrier? en een 4wd trekker van 300 pk. Dan wordt het met 3 jaar al wel wat!
80 km rijden bedoelt hij, en waarschijnlijk maar 1 keer als ik het goed lees.
Dat blijkt
maar als ik het goed lees, dan zou dat zelfs niet merkbaar mogen zijn aan de banden.
Als je thuis bent en het land of bos in gaat gewoon wat lucht er uit laten weer.
Een goede 200 km gemaakt op een dag, geen centje pijn.
ook heeft een vario een snellere banden slijtage dan bv een gewone schakelbak.
Hoezo dat? Apart dan.
Volgens mij ligt het ook erg veel aan wat voor band je koopt/ erom legt! Een hele harde of juist een zachte band.
Een vario trekt altijd met zn vol vermogen op als je het goed doet. Soms trek je met tollende banden weg Met een schakelbak kun je dat gewoon niet halen. Dan trek je lang niet zo rap op.
uiteraard heeft de chauffeur dat ook zelf in de hand maar de vario`s die ik ken hebben eerder gladde banden dan een trekker met gewone bak.
wat banden keuze betrefd heb je ook helemaal gelijk. vergelijk pirelli`s maar eens met michelins. pirelli nu trelleborg zijn stugger dan de michilins
uiteraard heeft de chauffeur dat ook zelf in de hand maar de vario`s die ik ken hebben eerder gladde banden dan een trekker met gewone bak.
wat banden keuze betrefd heb je ook helemaal gelijk. vergelijk pirelli`s maar eens met michelins. pirelli nu trelleborg zijn stugger dan de michilins
wil dat zeggen dat een trelleborg sneller slijt op straat dan een michelin??
banden van een variotrekker slijten minder snel dan van een schakeltrekker bij de zelfde acceleratie! omdat de vario minder piek-belastingen in de aandrijving heeft
nee, pirrelli/trelleborg is een transportband michelin een weideband
Dat was ook moin idee..
Als je als optrekt in standje IV en volgas voel je dat je in je stoel wordt gedrukt. Met een schakeltrekker zit je veel minder op het maximale vermogen op te trekken.
Trelleborg is ook nog niet zo heel extreem slijtvast. Op het werk zitten er van die TM900high-power onder een 936. Zitten er 2500uur onder, maar die gaan niet nog 2500uur halen. Staan met dumperwerk netjes op 1.8bar en op het land op 1.3 Rijden ze niet helemaal tot op het karkas af, hebben dan veelste weinig grip voor in het land of op de zandbaan.
Hebben ook michelins onder andere 900series gehad, hielden het ook 5000uur vol.
Als je als optrekt in standje IV en volgas voel je dat je in je stoel wordt gedrukt. Met een schakeltrekker zit je veel minder op het maximale vermogen op te trekken.
dat probeer ik eigenlijk e vertellen. ,\met de vario heb je gelijk het maximale vermogen op de banden en een schakel begin je toch ergens onderin.
5.5 bar in de trekkerband??? ben je van het gekke?? 3.5 bar is voor een trekkerband al snel het mximale volgens mij is dat ook de montage druk van een trekkerband. 2.5 bar op de weg is meer dan voldoende.
Een variotransmissie zorgt ervoor dat de motor altijd in het ideale toerenbereik zit qua vermogen/koppel. Hierdoor kun je snel optrekken, maar als je te hard optrekt gaat dit ten koste van je banden. Dit kun je zien doordat de zijkant van de nok ook een beetje zwart kijkt, deze wordt als het ware een beetje rondgetrokken/verbogen. Bij een schakelbak zit je aan het begin van de versnelling onder het maximum vermogen/koppel, dan zit je er heel even aan en daarna zit je er weer boven. Het moment waarin dus de maximum kracht wordt overgebracht is veel kleiner. @marco955 Dan hebben jullie altijd ontieglijk rustig gereden, kan het me bijna niet voorstellen, alleen al vanwege het gewicht dat er op de tractor komt via de tank. Óf je hebt natuurlijk alleen maar in de zand gezeten
goed lezen, ik zeg bij de zelfde acceleratiesnelheid!!!
en herenschakelboeren met een vario kun je ook rustig optrekken! je rechter voet is ook van groot belang bij de bandenslijtage!