40

Hoeveel slijtage banden op betonweg per x km?

Hallo iedereen,

Heeft er iemand een idee hoe snel tractorbanden slijten op de openbare weg?

Zou er iemand km's kunnen opplakken? Dus hoeveel slijtagen per bv. 100km?

Ik stel de vraag omdat ik misschien een trekker zou kopen, en daarmee een 80 km over de openbare weg zou gaan rijden, zouden de banden veel slijten hiervan?

Deel dit topic

Reacties

Licht er ook aan hoe zwaar de trekker is en hoe hard hij wil. dus om wat voor trekker gaat het ?
Nee tuurlijk niet man, 80 km is niks, en ook niks geen slijtage, wat dacht je van loonwerkers die altijd op de weg zitten met dumperen etc.. de slijtage is sowieso niet uit te drukken in kilometers!
80 km op welke basis dagelijks , wekelijks , maandelijks er zit idd veel verschil op ook volgens het type banden .
Bepaalde types en bepaalde merken vreten meer banden als andere .

Hier is een mooi artil over terug te vinden in de trekker nr264 september 2010
Een lege trekker? zonder wagen dus? 2 wd? 30 pk? mwa, reken maar dat als je dat dagelijks rijd dat je elke 15 jaar nieuwe banden kan halen.

Of met een 30 ton's carrier? en een 4wd trekker van 300 pk. Dan wordt het met 3 jaar al wel wat!
Banden slijten altijd vrij hard met 40 of 50 over de weg. Ene soort/type banden is wel meer een wegband dan een landbouwband zegmaar.
@fendtjuh

80 km rijden bedoelt hij, en waarschijnlijk maar 1 keer als ik het goed lees.
Uhu, ff een powernap nodig geloof ik :lol:
Wij hebben 600km aan 1stuk gereden met onze trekker (leeg) en dat ga je echt nog niet merken dat de banden afgesleten zijn
Nee dat zou ook niet best zijn 😛
@fendtjuh

Quote:
uhu, ff een powernap nodig geloof ik :lol:

Dat blijkt 😃
Ligt aan de spanning, belasting, soort weg, of de trekker goed uitgelijnd is of niet enz enz enz
Ik zou dat doen met een 4wd trekker, ongeveer een 3,5 ton weegt die (bv. renault 651)

maar als ik het goed lees, dan zou dat zelfs niet merkbaar mogen zijn aan de banden.
Is die 80 km enkel van waar je de trekker koopt naar huis? gewoon goed hard oppompen, dan heb je de minste rolweerstand en dus ook weinig slijtage en ook minder brandstofverbruik.
Als je thuis bent en het land of bos in gaat gewoon wat lucht er uit laten weer.
Dat heb je goed gelezen!
OK jongens, bedankt voor de reacties; ik weet wat doen 😄
Juist! Kopen en foto's plaatsen!


Een goede 200 km gemaakt op een dag, geen centje pijn.
Kijk hier eens boerderij.nl/10107722/Mechanisatie/… mischien heb je er wat aan.
In 2000 uur rijdt zo'n trekker al gouw een 20000 km.
Zo'n 360 km gemaakt in anderhalve dag. Ook geen centje pijn 😃
Ik heb in totaal ruim 150.000 km gereden met een trekker op de harde weg. wel een centje pijn...
Een fourage handelaar hier in de buurt heeft 1x per jaar/ 1,5jaar nieuw setje voor en achterbanden nodig voor de trekker, die zit er dagelijks mee op de weg met een grote stro/hooi kar dr achter.
Het is nooit en nooit te zeggen hoe snel een trekkerband zal slijten. denk aan gewicht wat er op rust. de snelheid waarmee men rijdet, de banden spanning en de belangrijkste factor de chauffeur `zijn/haar rijgedrag.
ook heeft een vario een snellere banden slijtage dan bv een gewone schakelbak.
@GROENEDEERE

Quote:
Ook heeft een vario een snellere banden slijtage dan bv een gewone schakelbak.

Hoezo dat? Apart dan.

Volgens mij ligt het ook erg veel aan wat voor band je koopt/ erom legt! Een hele harde of juist een zachte band.
@Valtra-Fordpower

Een vario trekt altijd met zn vol vermogen op als je het goed doet. Soms trek je met tollende banden weg 😉 Met een schakelbak kun je dat gewoon niet halen. Dan trek je lang niet zo rap op.
@Valtra-Fordpower

uiteraard heeft de chauffeur dat ook zelf in de hand maar de vario`s die ik ken hebben eerder gladde banden dan een trekker met gewone bak.
wat banden keuze betrefd heb je ook helemaal gelijk. vergelijk pirelli`s maar eens met michelins. pirelli nu trelleborg zijn stugger dan de michilins
@Valtra-Fordpower

uiteraard heeft de chauffeur dat ook zelf in de hand maar de vario`s die ik ken hebben eerder gladde banden dan een trekker met gewone bak.
wat banden keuze betrefd heb je ook helemaal gelijk. vergelijk pirelli`s maar eens met michelins. pirelli nu trelleborg zijn stugger dan de michilins
@GROENEDEERE

wil dat zeggen dat een trelleborg sneller slijt op straat dan een michelin??
@GROENEDEERE

banden van een variotrekker slijten minder snel dan van een schakeltrekker bij de zelfde acceleratie! omdat de vario minder piek-belastingen in de aandrijving heeft 😄
Trelleborg is slijtvaster op de weg dan Michelin! 😄
@rutger542

nee, pirrelli/trelleborg is een transportband michelin een weideband
@interpowerrr

Quote:
banden van een variotrekker slijten minder snel dan van een schakeltrekker bij de zelfde acceleratie! omdat de vario minder piek-belastingen in de aandrijving heeft

Dat was ook moin idee.. 😛
Heb een poos geleden gelezen dat je met de huidige 300pk trekkers eigenlijk met 4wd op moet trekken, en dan boven de x aantal km/u uitzetten omdat die trekker zo sterk zijn dat je zelfs slip hebt op asfalt, dus slijtage.
Als je als optrekt in standje IV en volgas voel je dat je in je stoel wordt gedrukt. Met een schakeltrekker zit je veel minder op het maximale vermogen op te trekken.

Trelleborg is ook nog niet zo heel extreem slijtvast. Op het werk zitten er van die TM900high-power onder een 936. Zitten er 2500uur onder, maar die gaan niet nog 2500uur halen. Staan met dumperwerk netjes op 1.8bar en op het land op 1.3 Rijden ze niet helemaal tot op het karkas af, hebben dan veelste weinig grip voor in het land of op de zandbaan.
Hebben ook michelins onder andere 900series gehad, hielden het ook 5000uur vol.
@fendt-412

Quote:
heb een poos geleden gelezen dat je met de huidige 300pk trekkers eigenlijk met 4wd op moet trekken, en dan boven de x aantal km/u uitzetten omdat die trekker zo sterk zijn dat je zelfs slip hebt op asfalt, dus slijtage.
Als je als optrekt in standje IV en volgas voel je dat je in je stoel wordt gedrukt. Met een schakeltrekker zit je veel minder op het maximale vermogen op te trekken.

dat probeer ik eigenlijk e vertellen. ,\met de vario heb je gelijk het maximale vermogen op de banden en een schakel begin je toch ergens onderin.
@Loonwerker-Twan

5.5 bar in de trekkerband??? ben je van het gekke?? 3.5 bar is voor een trekkerband al snel het mximale volgens mij is dat ook de montage druk van een trekkerband. 2.5 bar op de weg is meer dan voldoende.
Met een jd 6910 vario 10000 uur een set pirelli tm 800 altijd transport met een 37 m3 tank
@Valtra-Fordpower@interpowerrr
Een variotransmissie zorgt ervoor dat de motor altijd in het ideale toerenbereik zit qua vermogen/koppel. Hierdoor kun je snel optrekken, maar als je te hard optrekt gaat dit ten koste van je banden. Dit kun je zien doordat de zijkant van de nok ook een beetje zwart kijkt, deze wordt als het ware een beetje rondgetrokken/verbogen. Bij een schakelbak zit je aan het begin van de versnelling onder het maximum vermogen/koppel, dan zit je er heel even aan en daarna zit je er weer boven. Het moment waarin dus de maximum kracht wordt overgebracht is veel kleiner. @marco955 Dan hebben jullie altijd ontieglijk rustig gereden, kan het me bijna niet voorstellen, alleen al vanwege het gewicht dat er op de tractor komt via de tank. Óf je hebt natuurlijk alleen maar in de zand gezeten 😉
@Woutunimog

goed lezen, ik zeg bij de zelfde acceleratiesnelheid!!!

en herenschakelboeren met een vario kun je ook rustig optrekken! je rechter voet is ook van groot belang bij de bandenslijtage!

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
40
DEELNEMERS
22
WEERGAVES
1