MF---6480/7480

Goeindaag,,

Ik heb een vraag,,:

Wat hiervan jullie ervaringen? (6480/7480)

-MF 6480-
Zitten er nadelen aan?
Zoja welke nadelen?

-MF 7480-

Zitten er nadelen aan?
Zoja welke nadelen?

- Ik heb wel eens gehoord dat het eigenlijks gewoon Fendt is, maar is het zo wat je vaak bij Fendt hoort dat ongeveer na 7000 de bak aan zn einde is? (ligt er natuurlijk ook maar net aan hoe je der mee omgaat natuurlijk) 😄

Geef je mening..

Deel dit topic

Reacties

johan6475
Wij hebben zelf een 6480, vind er weinig nadelen aan zitten. Alleen dat automatisch schakelen vind ik niet ideaal.
patrickfokkink
Op het werk rijd ik met 6480 en 7480 en heb met bijde goede ervaringen
SimonD
6480 is dyna 6 en is een systeem waar toch bijna iedereen die er mee rijdt tevreden van is 😄
mf6495driver
7400 is niet gewoon een fendt. Juist de achterbrug is van Fendt. Al de rest (motor, cabine, electronica,...) is van MF.
frank_mf
@fanMF

De 7480 is idd net een fendt, zeker qua transmissie. Dat is bij de 6480 natuurlijk anders, die is technisch gelijk dan die van de 6-traps powershift van Claas. Zijn beide prettige tractoren met uitstekend comfort en hefvermogen 😛
frank_mf
@mf6495driver

aah was net wat later. Dat van die achterbrug is idd waar, maar ook de transmissie en de motor zijn volgens mij hetzelfde. Transmissie is technisch gezien een Vario en de motor is volgens mij beide een 6-cilinder SISU.
fanMF
@frank_mf

Oke,,

Maar een fendt hef geen SISU maar Deutz 😃
mf6495driver
Fendt heeft er een Deutzmotor inliggen. Juist de achterbrug (dus ook de variobak) is dezelfde.
jefke
Ik rij ook met allebij. Die 6480 is echt een klote trekker, hij schakelt waneer hij zin heeft en de motor heeft zijn pk's niet. Het automatisch schakelen werkt inderdaad niet zo mooi. Maar de basis van bijde trekkers is goed.
De 7480 DAT is een trekker naar mij hart 😄 de vario reageert VEEL beter dan bij een fendt (ik heb het ervaren!) en de motor is top(die met perkins toch). Bij het intellen van de transmissie kan je uit zeer veel mogelijkheden kiezen. Je kan vertrekken tegen 0,03 km/u en bij de 55km/u is het een wolkje dat over de weg zweeft 😄 De rijsnelheid regelen met het voetpedaal heb ik 1x geprobeerd, dat viel niet echt mee 😞
1 nadeel aan deze trekkers is dat je de motor niet hoord en dus (ik) niet goed weet aan welk toerental hij draait als ik wegkijk, bij het afremmen op de motor moet ik wel eens de rpm wijzer in het oog houden omdat ik hem anders te hoog in de toeren jaag..

de 7480 kan ik je zeker aanraden 😃
frank_mf
@fanMF

ok, ik d8 dat alle AGCO merken SISU's hadden 😛
frank_mf
@jefke

komt door de stille cabine 😛
jefke
@frank_mf

voor mij is die ietsje té stil, het lawaai van de achterbrug is dan weer te luid naar mijn zin.
oja, de achterbrug van die 6480 wil wel warm worden, dus achterruit dicht houden 😃
frank_mf
In trekkertesten scoren ze idd stil die van de 64 en 74 😛
mf6495driver
Het is net wat je wil. Eens je een vario gewent bent wil je niet veel anders(zeggen veel mensen). Alhoewel ik toch nog altijd graag met onze 5465(dyna4)rijd.
fanMF
@jefke

De rijsnelheid regelen met het voetpedaal heb ik 1x geprobeerd, dat viel niet echt mee.

Wat viel niet mee? Paktie um met het gaspedaal heel abrubt op?

En als je nu moet kiezen tusen een MF 7480 of Fendt 716 waar zou je uit kiezen en waarom?
MaartenMandemaker
Wat voor modellen zijn dat Jefke? De modellen met oude neus of met nieuwe neus? En met Perkins of Sisu?
930triplemaaier
@frank_mf

nee hoor in de challanger rupstrekkers liggen cat motoren
frank_mf
@930triplemaaier

klopt maar de wieltrekkers van Challanger zijn gewoon gele MF's met SISU motor 😛
frank_mf
Krijgt die nieuwe Fendt 700 eigenlijk een Deutz of een SISU? hoorde dat 800 een SISU had.
fanMF
@frank_mf

De nieuwe 700 heeft ook nog steeds een Deutz motor.
SimonD
@mf6495driver

wij hebben dezelfde en we zijn ook tevreden, en de vermogens kan hij echt wel mee weg, we zijn altijd voor alle vario's in TT 😄
RobinBos
Ik geloof dat je eerder een dyna 6 aan zn einde hebt dan een vario, niet dat die varios zo ontzettend goed zijn, maar die dyna 6 bakken zijn rampedingen. En ook hierbij zie je terug dat het dezelfde bak is als de claas hexa shift.
MaartenMandemaker
En hoezo zijn dat rampendingen? Voorbeelden graag
mf6495driver
Rampedingen? met de eerste 50km versies zijn er misschien wat probleempjes geweest die trouwens snel opgelost waren. ik Heb er nog maar weinig klachten van gehoord.
RobinBos
Lagerwerk dat kapot loopt, pakketten die eruit branden enz enz. Een loonwerker hier kocht er 5 in één keer, 3 daarvan hadden binnen één jaar de transmissie kapot. na twee jaar waren ze allemaal al uit elkaar geweest, en sommige daarvan al meer dan eens.

De enkele claas rijder waarvan ik weet dat ie ook zo'n transmissie heeft, heeft dezelfde problemen gehad.
fanMF
@RobinBos

Dat kan best zo zijn, maar dan gaan die gasten wat erop zitten er vast niet mee om zoals het hoort!!!
mf6495driver
De eerste 6400 met dyna6 50km hadden het probleem dat er lagers kapot liepen geloof ik. intussen lopen er hier in de buurt al aardig wat MF's met dyna6 en ik heb er tot nu toe nog nooit veel klachten over gehoord.
MaartenMandemaker
Hoor er eigenlijk nooit wat over, helemaal niet in de lichtere types. De zwaarderen vanaf de 85 hadden in het begin wel kinderziektes, enkele lagers waren te ligt. Maar daar hebben wel meer merken last van (gehad), dat moet jij weten als doorgewinterde JD fan 😉
RobinBos
Er zijn natuurlijk altijd gasten die alles kapot krijgen, dat is zeker waar. Maar ik geloof niet dat dat het enige probleem is. Ook bij zeer rustige en ervaren chauffeurs gaan ze kapot. En dan niet alleen de 50km's, ook de 40km's, niet alleen de eersten, ook de laatsten. Als je mij vraagt om te kiezen tussen een dyna6 of een dynavt dan is mijn antwoord de laatste, voor de volle 100%.
Ik geloof dat new holland de enige goede 6 traps op de markt heeft. Ze waren hier een beetje pionier mee, met in het begin ook problemen, maar die transmissie lijkt nu redelijk hufterproof.
MaartenMandemaker
Dyna6 is inwezen niet veel anders dan een Dynashift en een Speedshift die achter elkaar gekoppeld zijn, in principe is het een 8 traps. De 4 groepen zijn gewoon de 4 hoofdversnellingen die electro hydraulisch geschakeld worden. Al die componenten zijn al meer dan 20 jaar op de markt. Ik heb er nog nooit 1 los zien liggen. Kom ook niet elke week bij de dealer maar goed
SimonD
@RobinBos

moet je eens horen, menneer heeft wss nog nooit met een dyna 6 gereden, tis allemaal van 'horen zeggen'...
SimonD
.
SimonD
@RobinBos

oh god, er staat dat je 12 jaar bent...

Effe naar de realiteit dan, hier wil iemand een trekker kopen en hij stelt een deftige vraag die zijn keuze/toekomst van een toch wel grote investering de dag van vandaag kan beinvloeden...

Dan lijk jij me niet de geschikte persoon om iets af te breken wanneer je nog niet eens de baan op mag ! (volgens je leeftijd)
WimBe
@SimonD

Haha, kan toch wel een paar dingen van Robin beamen. Maar goed, ik heb dat ook "van horen zeggen" (en gezien) dus ga daar niet over uitwijden. Zeker niet op een openbaar forum als dit. Feit is dat alle merken problemen (kunnen) hebben. Vaak zie je wel verschil in problemen van gebruikers, heel apart 😉
Steyr thomas
@SimonD
haha jij bent snel op je pik getrapt 😃 hij is volgens mij al 23 en heeft meer ervaring met bakken dan jij!
SimonD
@Steyr thomas

jaaaamaar staat 12 en soms zitten hier wel kleine kinderkens op hoor 😃
en wij hebben eeeeeecht geen klagen en het is hier in de buurt ook allemaal mf 😛
SimonD
@WimBe

Nuja mij gelijk, ik zou een 7000 kopen voor op de weg (containerhaak of kipper, transportgericht) en een 6400 voor een landbouwer die ook grotendeels het land op moet 😉 !
Kamps
Je houd wel van aandikken robinbos want de enige loonwerker die jij kunt bedoelen heeft er niet eens 5 gehad en de problemen waren niet zo groot en extreem als jij zegt. Verder is er vanuit mf toe gegeven dat er een aantal slechte bij zaten. En zeg niet dat ik lul want als t goed is weet je wie dr tot vorig jaar november mijn werkgever was. Dan nog over claas: die bak is aan de basis gelijk maar rijd fijner naar mijn mening. Verder is die bak bij ons in de werkplaats nog nooit uit elkaar geweest.
weurding
@Kamps laat hem toch, weet zeker dat de motoren van jd eerder zweten/lekken dan dat de hexashift problemen krijgt 😉
skure
@Kamps

Ik kan beamen dat die dyna 6'en in de MF's en de Claasjes het in onze streek heel goed doen!
RobinBos
@SimonD

ik probeer niks af te breken, in dat geval had ik mijn eigen favoriet de hemel wel in geprezen. Hij vraagt naar ervaringen en met andere woorden wat de beste keus is, als ik hem was zou ik voor een dynavt gaan, om bovengenoemde problemen. thats all.

@kamps, één van je oud collega's vertelde dat, maar nu je het zegt, het waren niet alle 5 dyna6 zeker?
weurding
Hier worden weinig ervaringen met elkaar gedeeld, het is meer "van horen zeggen" helaas kan de topicstarter daar slecht mee uit de voeten 😉
Martijnvandervegt
@robinbos niet allen mf van dat loonbedrijf(en)die jij bedoeld zijn kapot gegaan als ik het goed heb 2 en bij ons de waard 1 waar ik zelf altiijd op ree de rest is op kosten van mf uit voorzorg de lagers ed vervangen, maar dan die waar ik op reed een 6490 heeft altijd zwaar werk gedaan en dan kan er ook wel eens wat kapot gaan maar idd de dyna vt zijn fendbakken en ook zeer goed kan altijd een verkeerde tussen zitten natuurlijk
Martijnvandervegt
@fanmf wat voor werk ga je er mee doen dan dat zegt al een hele hoop de dyna6 zit je met je groepenschakeling bv met aardappelsrooien of zwaar kieperwerk is soms een ramp met overschakelen duurd naar mijn weten te lang en kan tot ergenis leiden doordat je dan weer in snelheid terugvalt en weer opnieuw kan beginnen bij vario heb je daar geen last van, maar je kan wel meer met je trekkracht en toerental spelen dan bij de vario brandstof verbruik licht hoger bij een vario dan de d6. maar het heeft allebei wel voor en nadelen persoonlijk ga ik denk ik voor de d6 maar rij nu op een vt en dat rijd toch ook wel mooi het heeft allebei wat. en je moet geluk hebben met iets
RobinBos
@weurding

ik denk dat hij hier best wat mee kan, zeker in combinatie met de reactie van Martijn.

@Martijn, bedankt voor de aanvulling.
frank_mf
@RobinBos

Vario's zijn ook gemakkelijk stuk te krijgen. Bij Vd Krogt hebben ze alleen maar vario's, van de Fendts hebben ze der 3 opgeblazen, van de MF's 2, dus het ligt echt voor een groot gedeelte aan de chauffeur, ik hoor namelijk alleen maar goede dingen over de dyna-6.
RobinBos
@frank_mf

hoe kun je zo concluderen dat het aan de chauffeur ligt? kun je dat eens onderbouwen?
draaiuren spelen een grote rol doorgaans.
jefke
Heeft er hier nog iemand ervaring met het rijden via de gaspedaal? ik heb het 1x geprobeerd en de trekker reageerde wel heel 'brutaal' zodra ik de gas losliet jaagde de trekker zichzelf zeer hoog in de toeren. hoe kan je dit instellen?
Ik heb al vaak gehoord dat het bij die vario's van fendt gewoon niet werkt zoals bij een cvt van steyr/case/nh.
frank_mf
@RobinBos

De MF dealer die die vario's gemaakt/vervangen heeft zegt dat de chauffeurs niet de tijd nemen om rustig over te schakelen van de veld naar de transport te swichen of de veldgroep helemaal niet gebruiken waar dit wel zou moeten. ik dacht dat het bij MF 0-28 km/h was.
Bovendien waren er twee op dezelfde dag gebeurd doordat ze met een volle dumper op tegen een heuvel op reden en vervolgens schakelden naar de transport groep.
Kamps
6480 word schijnbaar nogal eens ingeruild vanwege te kort aan hefvermogen voor zn klasse..maarja als je weinig hefwerk wilt doen dan kan het een fijne trekker zijn.....
massey8690
In de 'Trekker' staat dat idd de claas hexashift wat problemen had, (miss in de overdreven zin hier; rampebakken)
terwijl ik er niets dan laaiend over de dyna-6 bak ben, en hoor van weinig problemen en goede ervaringen, dan zal claas toch iets verkeerd doen met de aansturing oid., aangezien de nieuwe test met de axion vario ook niet uitblinkend is is mijn mening over claas wel vrij snel uitgesproken 😉
dat een dyna6 tijdens langzaam trekwerk tussen lage groepen stil kan gaan staat kan ik wel in komen, daarom ging bij mij ook de vario boven de schakelbak, ook met efficient (loon)werk.
tussen fendt en mf heb ik weinig verschil meer tegenwoordig, al is fendt miss wel een stukje duurzamer, maar daar ging ik geen 10 ruggen extra voor betalen terwijl het bedieningsgemak er niet veel op vooruit gaat.
ohjah, en ik zie veel te veel fendts met kapotte Deutzjes, al heb ik sisu ook (nog) niet zo hoog, doe mij maar het lang bewezen Perkins!
Kamps
@massey8690dat gaat over de dyna6bak in de axion volgens mij..van de Axion 6traps is bekend dat die een jaar te vroeg gekomen is..daar waren inderdaad aanloopproblemen. niet alleen met de bak. Overigens kun je die trekker test in de TREKKER net zo lezen als je zelf wilt...ik vind de C-matic er bepaald niet slecht uit komen. en Mijn ervaring is en daar blijf ik bij dat de hexashift in de Claas de groepen sneller schakeld dan die in de MF
weurding
Persoonlijk hecht ik ook meer waarde aan mensen die de trekker zelf berijden en veelvuldig inzetten op een loonbedrijf oid, ieder hecht het meest aan zijn eigen merk en allicht gaat een trekker onder belasting niet vloeiend naar een andere groep, egaal of het een ford, mf of deutz is, en laten we eerlijk zijn, met een 6 traps powershift heb je net even meer keus voor de goede snelheid dan met een 4 of 3 traps
massey8690
@Kamps

idd, dat kan wezen jah van die 6traps, maar de c-matic is niet bepaald een nieuw type transmissie, volgens mij stond er dat het dezelfde is als een tvt of cvx, volgens mij loop je dan wel een paar jaar achter, en die uit de tvt kan ik ook niet je van het noemen, een uitblinkende toptrekker met bewezen kwaliteit heeft claas volgens mij nog niet echt gehad.
fanMF
@Martijnvandervegt

Maaien, injecteren, oprapen enzz.
melluk
Waar heb je hem voor nodig is wel belangrijk
6480 tier 2 is erg storingsgevoelig met akelige brandstofpomp en heb hem laten "tunen"om een beetje pk's onderin de toeren te hebben.
voor de rest een ideale trekker om zaai en maaiwerk mee te doen voor de ploeg op zware grond te licht bevonden.
Dyna 6 heeft als nadeel de pauze tussen de groepenschakeling en weinig versnellingen

7480 weegt 1000 kg meer
Bij 2e hands is de bak een risico ( er zijn er die 7000 uur met de bak doen en ik weet er ook 1 te lopen met 14500 uur en nog steeds de eerste bak
+1
DANOONTJE POWERR
@melluk

Het topic is zes jaar oud dus ik denk dat de topicstarter wel een besluit genomen heeft. 😜
+1
melluk
@DANOONTJE POWERR ha ha sorry

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
58
DEELNEMERS
19
WEERGAVES
23