27

Iemand ervaring met Deutz F6L912 ombouwen naar BF6L913?

Hallo,

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee? Want zit met de volgende dingen hoe jullie dit hebben aangepakt.

-Smering turbo
-Dynamo
-Hydrauliek pomp
-Uitlaat
-Inlaat

Met vriendelijke groet,

Rick Martens

Deel dit topic

Reacties

912 heeft 120 slag en 913 130mmslag
+1
@Welgerap52 een 913 heeft slag van 125
Misschien een typ fout maar een B6l912 bestaat er niet.
Een F6l912 wel.
En de B staat voor turbo en wordt het een BF6l912
@Fendt926Driver Oja zie het. typfoutje.... bedankt.
@Rick18 een f6l912 motor ombouwen naar 913is eigenlijk niet te doen, een heb beste kan je gewoon een bf6l913 kopen en die voor je trekker bouwen, de krukas is zwaarder, kwa diameters van de lagertrappen, pistonpen is groter, je moet zuigerkoeling erin bouwen, andere bussen en zuigers. De blokken lijken veel op elkaar maar inwendig zitten de verschillen, ik ben nu bezig met een bf6l913 aan het opbouwen/reviseren en voor mijn 10006 te bouwen,
@goeiedag eem Bedoel er ook voor bouwen.
@Rick18 voorbouwen is redelijk vlot gedaan, je moet alleen rekening houden met aantal dingen wil je een industrie motor voor bouwen ? Bij vragen kun je ook altijd even pb sturen
@twand2505 wat zijn nog meer dingen waar je dan op letten moet en of aanpassen moet?
@goeiedag eem nou als je een industrie motor hebt heeft een andere carterpan, vaak een andere opbouw van de koeling, geen hydrauliekpomp en een RSQ of RQ regeling dit is de fixt speed varriant voor een trekker motor is alleen de RSV regelaar geschikt anders lopen ze bijna niet stationair/ omdat je dat regel geldeelte mist ook op hoger toeren Slaat hij sneller op hol. Omdat hij buiten zijn regelbereik komt en een 10006 heeft bijna altijd een rotorpomp een bf6l913 een lijnpomo dus zul je ergens een schanier punt maken voor je gas stang omdat een rotorpomp trekt en een lijn pomp duwt als de gashandel naar boven is gemonteerd. Je kunt deze ook omdraaien maar niet elke regelaar het het asje met draad aan de rechter zijde. Ook moet het plaatwerk worden aangepast voor de turbo en je brandstof filterhuis ect ect
@twand2505 oke ja dat heb ik allemaal al voor elkaar. Hoorde een keer van iemand die ook een industriemotor had(geen deutz) maar dat daar ook nog andere nokkenassen in zaten maar daar heb ik bij deutz niets over gehoor dat die ook anders zijn dan van een trekker motor. Ben zelf ook bezig met het ombouwen naar bf6l913, de brandstofpomp wordt aan gepast van een rq naar rsv. carterpan en een passtuk voor aan het koppelinghuis heb ik al zodat mijn 10006 motor compleet blijft, en de turbo wordt aangepast, ik laat de turbo mooi in het midden zitten van de motor dus niet voorop zoals je ook vaak tegen komt, luchttunnel zal wel wat aangepast moeten worden maar zal vast niet zon grote ingreep zijn.
@goeiedag eem een turbo in het midden haddden eigenlijk alle 913 omdat je dan betere belasting hebt van je turbo. er kan verschil zitten in je nokkenas maar dan in het distrubutie gedeelte. een trekker motor 912 913 heeft een veer vooraan bij de stelbout zitten om het zweven van de nokkenas tegen te gaan. niet alle industrie motoren hebben dat omdat die niet op zulke hoge toeren draaien dan heb je bijna het zelfde principe wat bijv een 3cill 812 heeft.
@twand2505 de mijne staat voor 2300 toeren dus denk dat dat dan geen probleem zal zijn om hem 2600 te laten lopen, daar wordt de pomp op afgesteld
@goeiedag eem je brandstofpomp draait de helft van je motor toeren dus als jij hem 2600 toeren wil laten draaien moet achter op de regelaar 1800 staan als daar 750 staat regeld hij dus af op 1500 en als er 1250 staat regeld hij af op 2500 als je daar boven komt gaat hij niet mooi lopen met je huidige veren
@twand2505 heb de mijne nu gespoten en goed in het distributie deksel gekeken doordat ik hem omgedraaid hebt en op balken op een bij heb staan, maar bij mijn motor zit ook wel een veer tegen de nokkenas, alleen zit daar geen meeneemblokje met 4kant gaatje in voor de toerenteller, is dit verkrijgbaar en voor een normale prijs of moet ik daar zelf wat in maken
@goeiedag eem kiekan je hebt een industriemotor op de kop getikt 🥳 Daar dit idd geen 4 kante meenemer in dat blokje met je dwarsstripje is demontabel maar wordt er met loctite in getikt zit dus erg vast, het mooiste is om hem eruit te halen wanneer de nokkenas nog gedemonteerd is dan kun je hem verhitten en een slagtrekker op oid op maken, ik weet alleen niet zeker of het vierkante passtukje nog te nieuw te krijgen is. Anders even de nokkenas om zitten met die van een voertuig motor
@goeiedag eem ik lees jou bericht nu pas goed 🤣 normaal wordt er dan een stopje in gezet bij jou is die er dus al uit dan kun je mijn vorige verhaal vergeten, ik zou aan de zaak wel even vragen of die pas stukjes nog te krijgen zijn
@twand2505 ja stop je is er al uit, ik kijk zo een gaatje in, van 6 mm dan maak ik daar gewoon een stalen pennetje in(uit 2 helften dan kan ik dat 4kantje erin maken, in iedere helft een gedeelte en zet deze er met een perspassing en wat loctite 648 weer in, ik kan hem ook niet vinden als een los onderdeel dat hij te bestellen is, of kun jij daar achter komen bij je werk?
@goeiedag eem waarom bouw je geen 912 turbo voor ipv een 913?
@twand2505 meer inhoud van de motor, (grotere boring en slag) en er is makkelijker aan een 913 turbo te komen dan een 912 turbo volgens mij. een 13006 4wd wordt mij te duur, en nu heb ik straks in feite hetzelfde alleen met grotere motor, originele motor houd ik er wel bij
+1
@goeiedag eem ja er is zeker beter aan te komen, ik heb paar maand terug een 912 turbo van werk gekocht ex noodstroom sinds jaar van plaatsen 1980 60 draaiuren! heb ik wel erg geluk mee gehad! een van de voordelen van het werken bij bredenoord🤣
@twand2505 mijn motor is geheel gereviseerd maar een poos gestaan, en zoals we kunnen zien zittten er nieuwe lagerschalen is, cilinder koppen compleet gereviseerd, verstuivers vernieuwd, en de brandstofpomp nagekeken maar die wordt nu voorzien van een rsv, alleen toch voor de zekerheid de koppen eraf gehaald en maar goed ook door het lange stilstaan is er condens/vocht in 1 cilinderbus onstaan en is deze gaan roesten en zo erg dat het er niet meer uit te honen is en nu komen er allemaal nieuwe cilinder bussen met zuigers op zodat alles weer 100% is, maar heb de motor niet al te duur denk ik dus
+1
@Fendt926Driver een bf6l912 bestaat wel degelijk hoor. 🤔Niks aparts...
@RPCounty een bf6l912 is wel degelijk iets aparts!! die zijn enkel voor de 13006 em 12006 gebouwd en enkel voor aggregaten
@twand2505 dat is waar. Maar ze zitten plenty in vrachtwagens.
+1
@Fendt926Driver ik lees nu net wat je schreef. Je hebt gelijk. Een B6L bestaat idd niet😂
Het ombouwen is inderdaad geen doen. Er zijn Te veel verschillen om hem om even om te bouwen. Het beste kun je zoals hierboven al genoemd werdt een 10006 kopen en daar een bf6l913 voor bouwen.
Niet doen inderdaad, losse motor kopen en motors wisselen. Is uiteindelijk ook nog goedkoper.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
27
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
0