Illustratie van:

Schuitemaker Rapide - Druk op de messenbalk

Hoeveel druk moet je op de messenbalk zetten? Moet er bij meer messen ook meer druk op om hem beet te houden?

Deel dit topic

Reacties

+1
casejxu
Misschjen wel handig om te vermelden om welke rapide het gaat. En toelichting over de problemen die je ondervind?
Spuit11
@ronald-deutz-fahr ik heb een 100 maar het principe is bij elke rapide gelijk dacht ik. Mijn meter staat op 50 maar hij loopt langzaam terug.
+1
henrivanpanhuis
@Spuit11het kan zijn dat de stikstofbol dan lek is. Volgens mij moet je ongeveer 150 bar er op hebben
+2
Fendt926Driver
Hier met alle messen erin toch wel 150 bar op de balk.
Wel bij 4 cylinders en 4 stikstofbollen op de messenbalk.
De rapide 80 bij ons heeft maar 2 cylinders en 2 stikstofbollen op de messenbalk daar gaan we niet boven de 100 bar
jjthefrenchman
@Fendt926Driver Op mijn rapide 130 heb ik ook maar 2 cilinders en stikstofbollen. Met bijna alle messen erin zet ik hem op z'n max (130-150 bar ofzo) .
Het eerste probleem is, dat bij een dikkere wiers/hogere snelheid de messenbalk iets omhoog komt. En dat word de hele wiers slecht gesneden . Ga ik dan even stil staan, dan zie ik dat de messenbalk weer op z'n plek word gedrukt. En moet ik langzamer rijden wil ik dan de messenbalk ingedrukt blijft. Hoe kan dit? Kan ik dit verhelpen? Inwendige lekkage cilinder?
Mijn tweede probleem is, dat het pookje van messen , hetzelfde pookje als van de pick up is. En ik blijkbaar te vaak de druk van de messen afhaal als ik de pick up bedien. Hoe lossen jullie dit op?
arnoud
@jjthefrenchman als hij terug zakt kunnen de accumulators te weinig druk hebben
jjthefrenchman
@arnoud te weinig stikstof? Of kapot /versleten?
Fendt926Driver
@jjthefrenchman mijn 140 had dat dus ook.en daarom.zijn er cylinders bijop gebouwd met extra accumlators.
jjthefrenchman
@Fendt926Driver aha, dat is info waar ik wat aan heb. Maar ik hoef niet met hoge snelheid over het land. Mijn stikstofbollen/cilinders controleren heeft geen zin?
Fendt926Driver
@jjthefrenchman @MRVNDT
Kleine correctie.
Er zitten nog steeds 2 cylinders op maar van 40mm buitenwerks naar 60mm buitenwerks gegaan.
En op de 60mm zitten ieders 2 stikstofbollen.

(klik om te vergroten)

De gele bol met een gele cylinder was origineel.
De zwartecylinder met de extra rode bol is er op gekomen en de standaard gele bol zit daarbij
jjthefrenchman
@Fendt926Driver Dankje ! Is gewoon te krijgen bij schuitemaker dat er kant en klaar 2 bollen op passen? Ik zal eens meten of dat er bij mij zo tussen past.
Volgende keer kuilen over 3 week ga ik opletten of ik het storend genoeg vind om het aan te pakken.
Fendt926Driver
@jjthefrenchman de cylinders en extra stikstofbol kwamen hier origineel van schuitemaker.
MRVNDT
@Fendt926Driver heb ook 50 mm cylinders gekregen, bollen 3 en 4 hal ik uit mijn slooper. Actuele prijs zonder holen voor dickere cylinders is circa 500€.
+1
Siete
@jjthefrenchman
Dat is o.a. een reden dat de nieuwere wagens een deelbare messenbalk hebben gekregen. Bij de "oude" 145 zat ook 1 balk in. Daar hadden we er ook meer last van dan met de nieuwe 580 wagens toen.
rickboer blija
@jjthefrenchman dit is 1 van de redenen dat wij onze 130 destijds ingeruild hebben. Hoe meer vermogen er voor een 130 gezet wordt deste erger dat dit probleem wordt
henrivanpanhuis
@jjthefrenchman zit er geen kraan op de hydroliekleiding? Dan kan je die dicht zetten zodra je de gewenste druk hebt ingesteld.
jjthefrenchman
@henrivanpanhuis Ja! Zal ik die gaan gebruiken 😄 .
+1
MRVNDT
@henrivanpanhuis kraan is alleeen voor messen vergrendelen tijdens wisselen.
Corne S
@Fendt926Driver
Ik dacht dat jullie alles hakselde, maar toch ook met opraapwagen?
Fendt926Driver
@Corne S zeer zeker ook de opraapwagen.
Bij de claas 690 hakselaar was ik sneller met 2 opraapwagens en had ik 1 man minder nodig.
Nu met de 860 gaat hakselen veel sneller en mijn zoon was thuis en mijn kameraad was helpen en de buurman hakselde dus konden we het rondzetten
MRVNDT
@Fendt926Driver anders zou ik denken dat bij meer cylinders toch weiniger druk moet lukken ? Meer oppervlakte?


Ik heb ook normale rapide oude uitvoering, twee 40mm cylinders met elk een eigen bol. 180 bar met alle messen erop. Maar als n dikke prop in het wiers is komen messen maar even eruit. Vind ik okay. Maar nu ben ik destijds bezig omtebouwen naar 50mm cylinders en hoop dat ik dan minder druk rijden kan. Als het messenbalk eruit komt kan ik wel zien up het manometer tot 250 bar 😄 niet zooo goed.
jjthefrenchman
@MRVNDT Bij mij gaat ie al eerder omhoog , bij een prop zou ik het normaal vinden. Daarom dacht ik, mischien is er nog wat anders aan de hand.
+1
arnoud
13 messen 90 bar
19 messen 100 bar
39 messen 145 bar
Accumulators horen op 80 en 120 bar te staan
jjthefrenchman
@arnoud Elke bol heeft een andere druk?
arnoud
@jjthefrenchman beide kanten zitten 2 bollen. Aan beide kanten 1 op 80 en 1 op 120 bar. Als hij dan een klein iets er in krijgt gaat hij door de druk van 80 iets uit, als er wat groters door heen gaat kan hij verder open gedrukt worden tegen de 120 bar in
redeagle14
@arnoud op onze 100 zit er op elke cilinder een accumulator op 90 bar. En de meter staat op 105.
arnoud
@redeagle14 oke, de druk is afhankelijk van het aantal messen. Misschien dat er bij een bepaald bouwjaar 2 opgekomen zijn per kant
+1
hilbertvdberg
@arnoud ie hebt ook overal verstand van he
+1
arnoud
@hilbertvdberg jazeker met wat hulp van anderen leren we elke keer wat bij he😜👌
Renze
@arnoud hoe stel je de druk precies in ? Mn maat heeft nu 100 bar erop staan, maar met CVX 170 ervoor komt de messenbalk omhoog...
Siete
@Renze
100 bar moet genoeg zijn om met normaal scherpe messen te kunnen laden. Alleen bij een prop of andere ellende kan hij de balk er dan uit gooien. Als hij m er zo uit drukt, dan is er denk ik iets anders aan de hand. Ik zou dan Meinderts in Warga even bellen. Hele grote kans dat hun meteen wel een idee hebben wat er aan de hand is.
+1
Renze
@Siete dat was vorig jaar ook nog genoeg, maar met de THM rotor en droog voer stamp je er zoveel meer voer door dat de messen wijken..
arnoud
@Renze cilinder inwendig lek misschien?
Renze
@arnoud dat zou kunnen, want de mesdruk neemt langzaam af op de meter...
Fendt926Driver
@Renze heb je de kogelkraan niet dicht dan die linksvoor in de invoer zit?
Eerst op ruim 100 bar zetten en de kraan dicht doen.
Dan laden.
Zakt de meter maar komt niet de messenbalk eruit weet je waar het lek zit.
Of als de meter perfect druk blijft houden maar de messen niet weet je ook waar je moet zoeken
Renze
@Fendt926Driver je bedoelt, als je de kraan dicht zet weet je of het in de accumulatoren, of in de cilinder manchetten zit ?
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Renze:
je bedoelt, als je de kraan dicht zet weet je of het in de accumulatoren, of in de cilinder manchetten zit ?

Nee als de kraan dicht is zit het in de messenbalk cylinders die inwendig lek kunnen zijn.
Of het electro ventielenblok wat niet meer 100% zuiver dicht is
Renze
@Fendt926Driver met de kraan dicht heb je toch geen mes beveiliging meer ? Die zit toch tussen cilinders en accumulatoren ? Lijkt me vrij riskant als er wat in t zwad zit...
+1
Fendt926Driver
@Renze de accumlators zitten op de cylinder.
Dus die kun je niet eens uitschakelen.
De kraan zit gewoon in de leiding van het ventielenblok naar de cylinders van de messenbalk
Renze
@Fendt926Driver klopt helemaal: Logisch 🙈

Dus als ik jou goed begrijp zit de drukmeter dus wel tussen ventielenblok en kogelkraan..
Dennis_dB
Als de stikstof bol een ventiel heeft om bij te vullen kun je eenvoudig controleren of deze lek is. Voorzichtig het ventiel een beetje indrukken. Als er olie uit komt is deze lek. Er bestaan setjes waarmee je met een fles stikstof de bollen weer op druk kunt zetten.
+1
Welgerap52
Nog een puntje van aandacht , de messen echt scherp en onder de goede hoek geslepen
Klein Rot
@Spuit11
Zijn de messen wel scherp

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Schuitemaker Rapide en hebben de trefwoorden messenbalk en oliedruk geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
44
DEELNEMERS
17
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN