Illustratie van:

Fendt 106 - Moet ik schakelen met wegrijden

Ik had gelezen op een site dat je met een vloeistofkoppeling traploos op topsnelheid kunt komen maar dat lijkt me sterk wie kan er wat meer over vertellen

Deel dit topic

Reacties

+2
Fendt926Driver
Op zich klopt het.
Met alleen de trekker kun je hem zo in de 2 3 4 5 of 6 wegrijden. Zelfs in de S kun je vanuit stilstand optrekken.
Dus inschakelen. Koppeling gewoon laten opkomen en gas geven.
Bij stoplicht gewoon remmen en bij groen rem los en gas geven.
Maar als jij 12 kmh op je erf wilt rijden is dat natuurlijk niet handig in de S maar danneem je bijv de 3e versnelling.
Met een wagen of last erachter zou ik wel iets meer schakelen omdat dat de vloeistof koppeling niet direct fijn vindt
Jancase1455
@Fendt926Driver bedankt nooit geweten 👍 maar als je de rem voor het stoplicht in trapt vind de vloeistof koppeling dat wel fijn😅
fordt5110
@Jancase1455 nee dan moet je ook de koppeling in trappen, als je dat niet doet rook je de kering van de vloeistofkoppeling eruit
roscho
@fordt5110 Zolang je geen gas geeft, gebeurt er niet veel in de vloeistofkoppeling, dat is geen probleem. Wel als je probeert in een te hoge versnelling een cultivator te trekken en daarbij niet meer vooruit komt, dan roert de vloeistofkoppeling de olie zo hard dat er wel flink warmte ontstaat.
Als je stopt zonder koppeling in te trappen, blijft de motor nog wel aan de wielen trekken, het kost dus meer moeite (en slijtage) om te remmen.
Fendttrisixfan
@roscho hier toch al gevallen gehad dat de koppeling er na een kwartier stilstand met handrem erop de dichtingen eruit knallen en de deksels krom zijn
jasper-santing0
@Fendttrisixfan waarom zal je dat ook doen 🙈🙈🙈😓
+1
Fendttrisixfan
@jasper-santing0 vergeten uit versnelling te zetten op de weegbrug bij de fabriek...
Fendt926Driver
@fordt5110 ?????
Wat rookt er dan uit????
Als het stoplicht 50 minuten per keer op rood staat misschien wel
+1
Fendttrisixfan
@Fendt926Driver dan komt de dichting eruit gevolgd door een steekvlam uit de buik als je geluk hebt
+1
Bert353
@Fendttrisixfan Spannend!!!
+2
geweldenaar
Het is geen scooter.
Jancase1455
@geweldenaar haha nee gelukkig iet
+1
De boer maar
Ik heb geleerd dat de vloeistof koppeling er alleen is voor de piekbelastingen voor de versnellingsbak af te vlakken en niet om als automaat te gebruiken
roscho
@De boer maar Je hebt helemaal gelijk. Toch kan het niet veel kwaad als je op de weg een keer met de losse trekker in de hoogste versnelling op de vk. wegrijdt. Of dat je voor een voorrangsweg even wacht op kruisend verkeerd met "slippende" vk.
Bert353
@roscho daar zeg je precies het goede: "een keer" , da's anders als dat je daar een gewoonte van maakt om dat te doen.
roscho
@Bert353 Zelfs als je het vaker doet, gaat er niks stuk, als je het maar niet te lang doet. Een vloeistofkoppeling bestaat uit 2 trommels met schoepen, waar olie in zit. Het enige wat gebeurt, is dat die twee trommels flink met de olie roeren. Langdurig zou dat warm kunnen worden en misschien zou er overdruk kunnen ontstaan waardoor de keerringen het niet uithouden.
Bert353
@roscho Ik weet hoe die gebouwd zijn, maar ook dat ze -eigenlijk- alleen gebouwd zijn om schokloos aan te rijden met zware lasten, dus als je een zware aanhanger o.i.d. erin hebt hangen dat je dan bij een stoplicht kunt wegrijden zonder dat die aanhanger, waar bijv. koeien of zo instaan, hun neus stoten, daarvoor is dat systeem bedoelt. die koppelomvormer vermeerdert als het ware het koppel op het moment van wegrijden.

Feit blijft; het kan wat jullie zeggen, maar de techniek vind het niet superleuk, dus vandaar dat ik denk dat hoe minder je zo wegrijd hoe langer het allemaal goedgaat (minder slijtage en zo)
+1
roscho
@Bert353 In de eerste plaats gebruik je de woorden vloeistofkoppeling en koppelomvormer door elkaar, terwijl het niet hetzelfde is en in de tweede plaats spreek je jezelf tegen: als een vloeistofkoppeling is gebouwd om schokloos weg te rijden met zware lasten, zal het nooit kwaad kunnen als je wegrijdt met de losse, lege trekker. Hiervan zal de techniek minder te lijden hebben dan van wegrijden met zware last.
Verschillen tussen vk en kov worden hier beschreven: autoblog.nl/nieuws/…
Bert353
@roscho ik spreek mijzelf niet tegen, maar ieder moet zelf doen wat ie lekker vind, en met een beetje geluk komt die slijtage niet bij jou tevoorschijn, maar bij de volgende eigenaar.
Ik weet dat als ik een voertuig heb met zo'n overbrenging, Ik écht niet iedere keer in de hoogste versnelling wegrijd, vol of leeg.
Dan had ik wel een echte automaat gekocht.
roscho
Quote Reactie van @Bert353:
Ik weet dat als ik een voertuig heb met zo'n overbrenging, Ik écht niet iedere keer in de hoogste versnelling wegrijd, vol of leeg.

Dát is ook een andere zaak. Je hebt niet voor niets versnellingen. Normaal gebruik ik er 3 voor ik aan de 40 zit. Ik had hierin @De boer maar al gelijk gegeven.
Maar juist met zware belastingen ontstaat er meer slijtage en zou je dus minder gebruik moeten maken van de vk, in tegenstelling tot wat jij stelt: "om schokloos aan te rijden met zware lasten, dus als je een zware aanhanger o.i.d. erin hebt hangen dat je dan bij een stoplicht kunt wegrijden zonder dat die aanhanger, waar bijv. koeien of zo instaan, hun neus stoten, daarvoor is dat systeem bedoelt"
Uiteindelijk lijkt mij het systeem bedoeld om klappen naar overbrenging en motor op te vangen wanneer bijv. je frees een boomwortel raakt.
+1
Bert353
@roscho Ja, jij bekijkt het uit de trekker kant, Ik ken die overbrengingen uit de M.A.N. Kat1, en daar is die voornamelijk bedoelt voor het zonder schokken......etc. en voor het koppelvermeerderende effect van de VK. tot dat we deze dicussie begonnen wist ik nog niet eens dat die ook in trekkers zat. is eigenlijk ook niet verwonderlijk dat ie in trekkers ingebouwd is ook.
Fendt926Driver
@Bert353 het wegrij advies van de zwaar transport truck met de v10 motor en koppelomvormer is.
Zet de truck op de handrem.
Schakel de gewenste versnelling in
Laat de koppeling opmomen
Haal de handrem eraf
Geef gas....
Bert353
@Fendt926Driver Tja, waarschijnlijk veranderen de dingen met de tijd? Kat 1 is ook niet meer de jongste...
+1
porschestandard
De versnellingsbak van een 100 serie is lichter gebouwd dan conventionele versnellingsbakken, om dit te veroorloven heeft Fendt er een vloeistofkoppeling in gezet om schok/piekbelastingen op te vangen ter bescherming van de versnellingsbak.
appie1967
@porschestandard leuk verhaal
daarom werd hij ook in een1255 en 1455 in gezet en leverde valmet hem ook als optie
En hoe dacht je het dan te gaan doen met de goedkope 100 serie zonder vloeistofkoppeling de 102 en 103 en 105 serie
+1
porschestandard
@appie1967 "Deze versnellingbakken hebben veel kleinere tandwielen als men in die tijd gewend was om in tractoren te bouwen en om deze kleinere tandwielen die wel soepel schakelen een langere levensduur te geven heeft Fendt hier een gemoderniseerde vloeistofkoppeling voor gemonteerd. Zodoende kwamen de piekbelastingen van de motor niet rechtstreeks op de tandwielen van de versnellingbak en zou deze een langere levensduur hebben" (klw-vereniging.nl/portfolio-items/…)

Het gedeelte om piekbelasting van de motor op te vangen word zelfs bevestigd door tekeningen van fendt zelf. Zie foto

(klik om te vergroten)

Links boven piekbelasting aan motorzijde omgezet naar vloeiendere belasting
+1
appie1967
@porschestandard ja ik ben volledig op de hoogte met de werking van een vloeistofkoppeling
Maar om een vrij lichte bak toch het vermogen te laten schakelen heb je meer aan een flink hoog toerental in de bak wat ook werd toegepast
Toen de vloeistofkoppeling z,n intrede deed bij fendt werd hij in de 3s in gebouwd met 45 pk dezelfde bak als later de 108 met grotere eindvertraging dus hoger bak snelheid
Later werd dezelfde bak ook in goedkopere serie 102 103 105 zonder vloeistof koppeling geleverd ook daar ging het prima
En natuurlijk vlakt hij de pieken af en ja de bakken hebben lichte tandwielen
Maar daar gebeurd niks mee het synchromesh deel eerder de zwakste schakel maar daar helpt de vloeistof koppeling niet echt

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 106 en hebben de trefwoorden schakelen en vloeistofkoppeling geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
27
DEELNEMERS
11
WEERGAVES
0