Illustratie van:

Mc-Cormick D 439 - Hoe kan ik een goede - perfecte afdichting bekomen tussen cilinderkop en motorblok.

Koelwaterlekkage in cilinder 3 - reeds 2 cilinderkoppakkingen vervangen.
Motor volledig gereviseerd, cilinderbussen vervangen, cilinderkop laten vlakken en toch krijg ik de cilinderkoppakking niet dicht. Het koelwater loopt uit de 3de cilinder, gloeibougies zijn uitgebouwd. Correcte aanhaalprocedure en aanhaalkoppels toegepast. Eind aanhaalkoppel is 120Nm. Wie kan me hierin raadgeven. De cilinderkoppakkingen zijn van histoparts, ik twijfel over de kwaliteit ervan. Wie kan me hierin raadgeven.
Alvast bedankt.
Groeten, Wim72.

Deel dit topic

Reacties

mestyle
Stekende bussen ver genoeg er boven uit ? Niet dat er een bus lager ligt
Wim72
Cilinderbussen zijn correct geplaatst, 0,1 à 0,15 mm. uitsteek.
Dit was ik vergeten te vermelden.
Ik vind het bizar, dat ik hem niet dicht krijg.
+1
Puma cvx power
Cilinderkop laten testen op scheurtjes?
Ik heb zelf een trekker gehad met een gescheurde cilinderkop. Daarna had ik een gebruikte kop gekocht die bleek ook gescheurd te zijn. Ik heb me laten vertellen dat dit vaker voorkomt bij d439.
dendeze
Volgens mij inderdaad een gescheurde cilinderkop. Dat zie je meestal niet eens met het blote oog.
mestyle
Een beetje een vakman die de kop vlakt zal.hen over het algemeen eerst afpersen. Maar goed we weten niet waar het gedaan is.

Is er op de betreffende cillinder nog een spoor te zien waar die lekt ? Dat er op pakking een streepje te zien is of op de bus wat. Zo niet ga je inderdaad meer aan de kop denken
stephan-inter
@mestyle gebeurd niet standaard dat ze hem ook afpersen is mijn ervaring.
Echt specifiek bij vermelden.
+1
Klein Rot
@Wim72
Dit kan komen doordat het ontluchtslangetje dat voor op de cilinderkop zit verstopt was hierdoor krijg je hete zones in de cilinderkop bij zwaar werk. Dit kan ervoor zorgen dat er scheuren ontstaan in de kop
dendeze
Stefaan-inter heeft gelijk, als je het niet specifiek vraagt zullen ze hem niet afpersen, ik ben er eigenlijk van overtuigd dat de kop gescheurd is.
+1
dendeze
Stefaan-inter heeft gelijk, als je het niet specifiek vraagt zullen ze hem niet afpersen, ik ben er eigenlijk van overtuigd dat de kop gescheurd is.
Wim72
Heren, ik heb de cilinderkop laten afpersen. En was oke bevonden.
Ik vermoed dat het oppervlak van het motorblok te ruw is geworden, aangetast door het water, en hierdoor niet meer 100% afdicht.
Verder heb ik nu ook gezien dat er een schroefdraadgat, van het draadeind om de cilinderkop vast te zetten, gescheurd is. Heb dit al proberen te herstellen met ander draadeind, schroefdraadgat dieper geboord in het blok en schroefdraad in getapt, maar niets helpt! Desondanks kan ik wel op dit schroefdraadeind een aanhaalkoppel van 120Nm toepassen. Ook een originele cilinderkoppakking gemonteerd, maar ik krijg de motor niet dicht!!!
Ik vermoed dat ik het motorblok zal moeten vervangen.
Zijn er hier liefhebbers die een kaal motorblok van een D432 of een D439 in het bezit hebben, of me raad kunnen geven waar ik er één kan bekomen.
Laat maar weten, alvast bedankt!!
Klein Rot
@Wim72
Je kan het motorblok toch ook laten vlakken.
Of is het dek zo ruw dat dat niet helpt
blauwe tractor
@Klein Rot
Als er een boutgat is gescheurd zou vlakken dan helpen????
+1
Klein Rot
@blauwe tractor
Dat ligt eraan hoe de scheur loopt meestal is het materiaal omhoog gekomen. Vlakken helpt dan wel maar wat gebeurt er als je er weer kracht opzet als je de kopbouten aanhaalt zelfs als er een helicoil is geplaatst
Bert353
@Wim72 en misscchien een "helicoil" laten zetten in dat gat, zou het volgens mij ook weer goed moeten zijn.
monster 2012
Wim,ik heb het zelfde gehad met een motor gehad en daarbij heb ik het blok ook laten vlakken
daarna was bij mij het probleem over.
Bert VE
Hallo
Heb een hierbij aansluitende vraag.
Ik heb nog een motorblok staan dat aan de bovenkant aangetast is door corrosie op de punten van de waterdoorvoer.
Mijn vraag is of ik dit blok nog kan/ moeten houden of het sowieso niet meer bruikbaar is. Dan kan ik de plaats voor iets anders gebruiken.

Alvast bedankt om even naar de foto's te willen kijken.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Klein Rot
@Bert VE
Bovenkant is met vlakken weer goed te krijgen.Je moet lager in het blok kijken waar de O-ringen zitten die de bussen afdichten die ruimte / groef moet mooi schoon zijn en de bovenkant moet niet zijn aangetast door corrosie waardoor de O-ring niet goed afdicht.
Je kan de bovenkant iets inspuiten met wd40 dan roest hij niet verder.
Corne S
@Klein Rot

O-ring groeven heb ik ook weleens schoongemaakt met staalborstel op boormachine in ander type blok. Ook heb ik ze toen ingesmeerd met vloeibare pakking. Weleens waar niet helemaal zoals het hoort, maar werkte wel.
Koiter
@Bert VE kunt hem vlakken, dit staat wel weergegeven in het Grundmotoren handboek, hier staan alle tolleranties in beschreven
mestyle
Als je blok laat vlakken denk dan ook aan je bussen die moer he dan ook wat korter maken
Klein Rot
@mestyle
Je moet de dikke rand aan de bovenkant opnieuw inslijpen in het blok zodat ze weer op de goede maat uitsteken
Corne S
@Klein Rot

Inderdaad, dat de bussen zelf 2 mm dieper komen lijkt me geen probleem.
mestyle
@Corne S je haalt met vlakken er denk ik geen 2 mm af is maar minimaal laagje. En anders moet die een behoorlijk dikkere koppakking hebben. Lijkt me

@Klein Rot kl wordt dan in kotteren in zo'n ruimte slijpen is ook weer een vak appart
Klein Rot
@mestyle
Je kan de kraag van de bussen aan de onderkant iets afdraaien zodat ze net te dik zijn, dan de bussen op hoogte maken door de onderkant ligt met slijppasta in te wrijven en de bus in het blok heen en weer te draaien totdat de hoogte binnen de tolerantie ligt.
Klein Rot
@Corne S
Dat denk ik dus wel ze mogen maar 0,10 tot 0,15 mm uitsteken boven het blok anders zijn ze niet compressie dicht.
Corne S
@Klein Rot
Kun je dan niet beter de kraag van de bus iets afdraaien (boven of onderkant?

En natuurlijk mag de zuiger niet tegen de kop aan komen, anders heb je ook een dikkere pakking nodig. Dit kan onder andere gebeuren als de kop te vaak gevlakt is.
Klein Rot
@Corne S
zie mijn uitleg iets hoger in de lijst.
Bert VE
Bedankt voor de reacties!
Ik kijk het allemaal eens na.
IHCparts
@Bert VE Ik weet niet of het al genoemd is, maar kijk ook eens of de cilinderbus niet gescheurd is. Wij hebben dit een keer gehad bij een D326. Twee keer nieuwe koppakking maar niet dicht te krijgen. Toen we de bus eruit gehaald hebben, bleek de bovenrand los te zitten. Dit was eerst niet te zien. Overigens kun je voor een goede koppakking altijd bij ons terecht (www.ihcparts.nl).
mestyle
Kreeg tyd terug van man hier uit de straat een tip die hij vroeger veel toepaste. Man heeft self een revisie bedrijf en had het over groene zeep tussen de koppakking smeren. Volgens hem 100% afdichting. Geen idee of het waar is maar is er weel een met verstand van motoren

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Mc-Cormick D 439 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
30
DEELNEMERS
13
WEERGAVES
0