Illustratie van:

New Holland Hayliner 268 - Maakt regelmatig scheve pakken

Ik heb een hooipers New holland hayliner clayson 268.
De laatste tijd maakt deze scheve pakken.
Als je achter de pers staat is er aan de linkerkant minder hooi in de pakken. Hierdoor gaan de pakken gemakkelijk stuk. Ik heb al nieuwe invoertanden geplaatst maar zonder resultaat
Weet iemand hoe ik dit probleem kan oplossen ?

Hartelijk dank

Deel dit topic

Reacties

radium45
Dit is een gevolg van een slechte vulling van het perskanaal. Probeer eens of het met grotere wiersen of harder rijden beter gaat.
deutz-fendt fan
@radium45
Ik hebdat al allemaal geprobeert .Zonder echt groot verschil
radium45
@deutz-fendt fan En begon die daar ineens mee?
goeiedag eem
@deutz-fendt fan gooit hij ook wel eens rechte pakken? zo ja kijk dan hoe hij dan de pickup vol heeft en hoe vol als hij een scheef pak gooit, ik schakel met onze newholland 377 bijna altijd door kwa snelheid om de invoer zo constant mogelijk te houden. daar zijn ze gevoeliger voor dan andere persen, en wat ik laatst heb gedaan is alle tanden vervangen in de pickup en dat maakt ook al zeer veel goed
fergusonnetje
Inderdaad mooie volle wiersen is het beste. Je zou ook de invoertanden kunnen verstellen. In jouw geval zou je volgens mij dan de rechtse tand verder naar rechts moeten plaatsen. Verbeter me als dat niet klopt.
deutz-fendt fan
@fergusonnetje
Er is bij mijn weten geen mogelijkheid om de invoertanden te verplaatsen
WaterDeutzer
@fergusonnetje Dat is link, als de tijdstelling niet meer klopt ben je de tanden kwijt. Beter idee is om met de wiggen in perskanaal te spelen. Van de ene naar de ander kant minderen of meerderen. De weerstand per zijde bepaald voor belangrijkste de rechtheid van het pak. Ook met vulplaten kun je de diepte ervan instellen. 't is al ruim 30 jaar geleden voor mij, maar toen werkte dat.
radium45
@WaterDeutzer Hij bedoelt de invoerdiepte verzetten, Bij sommige persen kun je dat verstellen.
WaterDeutzer
@radium45 Nee, dat bedoel ik niet. De weerstand wiggen zijn niet standaard, maar werden wel geleverd. Zijn verticale plaatstalen profielen die in feite het hooi laten passeren maar niet meer terugveren. Er zitten al (vierkante) gaten voor de slotbouten op afstand in het perskanaal. Je zou zelf iets kunnen maken van gekant plaat. Meestal hadden wij 3 tot 4 wiggen per kant in een NH278.
Wim1
@WaterDeutzer Probleem hier is niet genoeg invoer aan de linkse zijde, daar helpen strowiggen niets bij.
fergusonnetje
@WaterDeutzer Dit heeft wel wat invloed op de kromming van het pak maar als er niet genoeg ingevoerd word aan de linkerkant hebben extra wiggen geen nut. @deutz-fendt fan Volgens mij kan je die tanden wel verstellen. Er word ook gewoon in de handleiding verteld dat je dit moet doen bij ongelijkmatige verdeling van het pak. Je moet sowieso altijd als iets versteld hebt aan een pers het vliegwiel met de hand een paar keer rondgooien om te kijken of er niks raakt.
radium45
@WaterDeutzer Ja ik ken dat, heb nogal ervaring en kennis van kleine balenpersen.
kievitjeburen
@WaterDeutzer De weerstandwiggen. Passend op bestaande gaten. Gewoon leverbaar.

(klik om te vergroten)

Wim1
De linkse tand meer naar links zetten en de rechtse zelfde afstand naar rechts. Wel controleren dat de perswagen niet raakt. Zijn de nieuwe tanden wel lang genoeg? Sowieso moet je bij een nh de pers goed ‘vol’ rijden.
+1
WaterDeutzer
Zo blijkt maar, ieder heeft zijn eigen ervaring en is een goed pak (bij een NH) van heel veel afstellingen afhankelijk. Te beginnen bij de juiste basis afstellingen uiteraard. En een glad kanaal....

Was voor mij vroeger altijd uitdagend als servicemonteur bij een LMB om de klant zoveel mogelijk (goede) pakken/dag te laten poepen. Daarbij bleef ik lang niet altijd bij het "boekje". Een agressievere curvebaan oplassen voor de knoperbekjes was weer meer balen/uur. Ieder seizoen weer genieten.
Welgerap52
Je hebt volgens mijn verschillende soorten invoer tanden ,ik dacht rechte en kromme ,misschien dat proberen ,maar ik zou beginnen met proberen de invoertanden verder het pers kanaal in te stellen
+1
bartj
Touw spanners strakker zetten
flip1150
Wat je zou kunnen doen is de linker tanden set van de invoer een 3 a' 4 cm naar links ( vanachteren gezien) verplaatsen. Je zou ook kunnen controleren of de veer in de invoervork niet gebroken is. Je invoervork heeft een soort van voorpers funktie en is veer belast.
deutz-fendt fan
Bedankt voor alle reacties . De invoertanden kunnen bij deze pers niet verzet worden.
Ik zal nog nieuwe invoertanden plaatsen en zien wat dat geeft.
Welgerap52
@deutz-fendt fan misschien heb ik nog wel nieuwe orginele liggen
+1
flip1150
@deutz-fendt fan Precies daar kun jij je tanden verstellen. Als je de tanden los draait kun je deze ten opzichte van de 4kante balk verschuiven en zo precies neer zetten waar je wil. Heb je teveel hooi rechts in je pakje dan schuif je de vorken naar links (3-4 cm per keer) en omgekeerd. Zo stel je de pers af. Hooi persen is meer dan alleen rondjes rijden met een pers. Ik zou zeggen persen is een kunst (die ik zelf ook maar half beheerst).
deutz-fendt fan
@flip1150 Sorry maar bij mijn pers is het onmogelijk om de invoertanden te verzetten .Misschien is deze een andere uitvoering van de 268
goeiedag eem
@deutz-fendt fan denk toch dat je het in de rijsnelheid, aftakastoerental en de constantheid van de wiersen moet zoeken, zet hier eens een filmpje van hoe jij perst, dan kunnen we veel meer zien dan zo van alles hier neerzetten zonder dat we goed zien waar je het overhebt
fergusonnetje
@goeiedag eem En maak eens een foto van je invoertanden dan
goeiedag eem
@fergusonnetje ik toch niet? haha
fergusonnetje
@goeiedag eem Haha jij mag dat ook best doen maar ik bedoelde natuurlij k @deutz-fendt fan
Steyr.frl
Is de timing wel goed?
Versleten kettingen en tandwielen kunnen alles van tijd brengen
flip1150
@Steyr.frl Versleten kettingen en tandwielen hebben alleen invloed op de timing als ze overslaan. Kort nooit de invoerketting in, binnen 1 minuut zijn je invoervorken eraf.
Steyr.frl
@flip1150 ben ik niet met je eens.
een nieuw en een versleten ketting heeft op zon lengte en best lengte verschil.
Ik heb dit meerdere keren meegemaakt
+1
goeiedag eem
@flip1150 waar basseer je op dat ze je invoertanden eraf slaan als je hem inkort, lengte van de ketting maakt niet uit, wat het ene tandwiel aan tanden verplaatst verplaatst het andere ook, daar doet de lengte van de ketting niet toe
GROENEDEERE
Dit was de reden dan mijn ouwe toentertijd de nh pers na een seizoen weer heeft ingeruild voor een claas.
Hij moest met gang over de wiersen om egale pakken te krijgen.
En achter de pers zat een platte wagen en slede het was op de wagen geen doen om je evenwicht te bewaren.
Dus zorg voor mooie volle wiersen of rij sneller
Jank56
Een 268 heeft geen invoerveld met tanden maar werkt met soort excentriek die het naar het perskanaal brengt
MASSEY-MOOI
Snijd hij ook goed? En genoeg toeren bij te weinig toeren maakt NH ook scheve pakken

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de New Holland Hayliner 278 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
33
DEELNEMERS
14
WEERGAVES
0