Massey Ferguson 6170 - Servo en koppelingsproblemen, 17 bar circuit?

Wij hebben een Massey Ferguson 6170. Het moet één van de eerste generatie zijn, uitlaat staat namelijk nog op de motorkap.
Als de trekker warm heeft speelt er soms het probleem op dat de servo wegvalt en de koppeling "springt". Dus normaal laat je rustig je koppeling komen en vertrekt de trekker rustig. Als deze al even gebruikt is en dus warm heeft gebeurd het dat de hij echt weg springt. Met een last achter de trekker gebeurd dus ook soms dat deze stilvalt.
De hydrauliekpomp is reeds vervangen, dus hier kan het probleem niet zitten.
Onder de motorkap zit een distributievalve voor het 17 bar circuit, ik vraag me af of hier het probleem niet kan zitten? Klep die niet goed sluit of diversen?
De druk van het 17 bar circuit heb ik al eens uitgemeten. Dit was +/- 16 bar.
Iemand ervaring met dit probleem?

Alvast bedankt.
Wim3065

Reacties

Emmink
Ik zie dat je in België zit, weet niet of er een dealer in de buurt is? Ik ga altijd naar knoll in Staphorst, daar loopt 1 monteur die deze "oudere" types (3000, 6100, 6200 series) van binnen en buiten kent. Ik zou daar is contact mee opnemen en misschien dat ze je van afstand ook wel kunnej helpen
Fred6490
Geen idee of daar soms ook zo een stikstofbol tussen zit op een of ander manier. Bij de 3600 serie was dit blijkbaar wel zo. Had zelfde fenomeen en na vervangen van die bol was het over. Firma Beel heeft mij toen flink geholpen over de telefoon.
+1
mfrijder
Druk omhoog brengen in die 17 bar klep dmv 1 of 2 M6 ringetjes te plaatsen onder de dikke veer over het steeltje in de klep zodat je richting de 19 bar gaat, dat gaat net lukken en helpt ook weer een beetje.
Accumulator na kijken of gewoon preventief een maatje groter monteren.
Koppelingspedaal juist afstellen door het pedaal tegen de aanslag te trekken en dan een speling tot de zuiger raakt met de stelstang van 0,5 tot 1 mm.
Dit zijn de basiswaarden om mee te beginnen, helpt dit niet dan een gespecialiseerde monteur raadplegen.

succes!
Wim3065
@mfrijder Super, bedankt voor de tips! De ringetjes had ik ook al van gehoord. Ik ga er dit weekend mee aan de slag. Ik veronderstel dat de ringetjes bij nummer 17 moeten komen? Kun je de accumulator nameten?
Wim3065
@mfrijder Foto komt niet mee, opnieuw proberen 😄.

(klik om te vergroten)

+1
mfrijder
Idd daar waar veer 17 tegen plunjer 19 aan drukt.
18 zijn vulringen, misschien dat er daar 1 of 2 dunne tussen uit moeten om naar 19 bar te geraken als je 2 M6 ringetjes erin zet.

testen van de accumulator kun je doen door de trekker een tijdje te laten draaien en dan wanneer je de motor stil zet wachten tot de lagedruk lamp oplicht, is dit korter als 10 seconden dan zou de accumulator kapot kunnen zijn. (het kan ook zijn dat er veel te veel interne lekkage in de koppeling is)
ook zou je de accumulator even kunnen demonteren en dan met een lange inbussleutel langs het gat waardoor de olie de accumulator in gaat in steken en dan drukken tot je het membraan raakt, is dit zowat gelijk met de ronding van de accumulator dan is het goed, steek je hem er een heel stuk verder in dan is hij stuk.
Wim3065
@mfrijder Ondertussen één ring gestoken. Momenteel een goeie 18 bar, eerst zo eens proberen. Morgen of overmorgen mag hij aan het werk. Hopelijk wat beterschap. Bedankt voor de tip!
Wim3065
@mfrijder @MaartenMandemaker Ik betrek Maarten ook even als ook grote MF kenner 😄. Het begin was veelbelovend. Helaas met het maaien terug problemen. Deze keer wat grotere problemen (hadden we reeds gehad). Koppeling deed het totaal niet meer. Het was alles of niet koppeling. Onmogelijk om te gebruiken. Servostuur viel ook terug helemaal weg.
Met de info die ik al reeds had terug aan de slag gegaan. Druk direct uitgemeten en we hadden 0 bar!!! Hoe kan dit?
Wanneer we de tractor uitschakelde lichte het lampje van de oliedruk direct op. Ook sprong de dynashift direct naar D. Volgens mij doet hij dit normaal niet?
Dan even onder de tractor gekeken. Wel wat lekkages vastgesteld aan de koppelingen die naar de accumulator gaan, deze moeten vervangen worden.
Daarna koppeling ontlucht volgens boek. Dus leidingen afgeklemd etc. Helaas hadden we geen passende darmpje, dus was het gewoon de ontluchtingsnippel open draaien, dus we hebben niet echt een idee of er effectief lucht in zat. Hierna hadden we soms druk (18 bar), soms viel hij weer helemaal terug naar 0.
Problemen duiken op na +/-2 uur maaien. Dus tractor had echt goed warm.

Zouden de lekkages ervoor kunnen zorgen dat via deze weg lucht in het circuit komt? De lekkages komen ook enkel zichtbaar als de olie echt warm heeft (vloeibaar). Bij het ploegen etc zien we deze lekkages zo goed als niet.
Of kan de accumulator effectief kapot zijn? Ik moet deze nog eens demonteren, maar zijn dit "symptomen" die op een defecte accumulator kunnen lijken?

Zoals gezegd, hydraulische pomp is reeds vervangen. Achteraf gezien onnodig vervangen aangezien de problemen verder blijven aanslepen.
MASSEY-MOOI
Kijk mijn andere bericht even de problemen die je beschrijft lijken sterk op het probleem van dat asje waar de zuigerveren op zitten, wij hebben hetzelfde probleem al 2keer gehad bij een trekker @Wim3065
NH-Ford
@MASSEY-MOOI bij dezelfde trekker 2x?
Dan is het de eerste keer waarschijnlijk niet goed gegaan, want dat probleem wat jij beschrijft komt maar sporadisch voor.
MASSEY-MOOI
@NH-Ford nee 2 verschillende trekkers 1x 6180 en 8100 beide rond de 7000 uur

De Dynashift wil dan alleen maar in de D omdat hij de a, B en C met de olie schakelt en de 4wd wil soms niet of slecht uit. Dit komt omdat de olie de 4wd koppeling uitgeschakeld moet houden. En bij de 8110 wou de koppeling slecht. Eerst springen en soms kwam hij niet meer van z'n plek. En als ik de 4wd aan had was het iets beter. Bij de 6180 was het zo dat hij ook een beetje olie lekte aan de buitenkant van de trekker.
Ares550rz
@MASSEY-MOOI Wij hebben een Massey Ferguson 6245 en die heeft ook een springende koppeling en als je de trekker gestart hebt staat de dynashift altijd in de D. Zijn dit dezelfde symptomen?
+1
mfrijder
@Ares550rz dat springen bij een 6200 is zo goed als weg te krijgen door het plaatsen van een nieuw ventiel en daarna kalibreren.
Dit is helemaal anders als bij een 6100.

Dat de trekker na het starten altijd in D staat is voor mij een nieuw probleem, daar heb ik nog niet eerder van gehoord, tenzij het kouder is als 4 graden...
( zou dus een kapotte temperatuur zender van de versnellingsbakolie kunnen zijn)

LET WEL, ga niet zelf kalibreren maar ga naar een dealer of servicepunt die WINTEST heeft, die kan zien of de assen helemaal stik komen te staan als de trekker in neutraal staat, is dat niet het geval dan is er een veer gebroken of zijn de platen krom.
Ga je wel kalibreren met een probleem in de bak is er daarna helemaal niet meer mee te rijden/werken.
+1
mfrijder
Wim, ookal zou de accumulator kapot zijn en lekt deze als een bezetene zelfs dan zou er nog druk opgebouwd moeten worden.
Ik verwacht een verstopt aanzuigfilter of deze staat iets los of de lage druk pomp is versleten.
Als de olie warm is, kun je dan wel stilstaand sturen? Zo niet dan is de kans groot dat de pomp op is.
Dit is een duplopomp en vervang deze, ga er niet aan repareren!
Vervang tevens alle afdichtingen aan het deksel, ook de grote dikke ring die de aanzuigbuis afdicht.

Nog iets, werkt de handrem nog goed?
Als deze stuk is dan kan er ook een stuk remplaat voor de aanzuigbuis kunnen komen en dan wordt er ook geen olie meer verpompt.

succes
Wim3065
@mfrijder De aanzuigfilter zou vervangen moeten zijn. Enkel zoals hierboven vermeld heb ik minder en minder vertrouwen in de dealer 😄. Dus ik kijk dit zeker nog eens na.
Wel, wat ons inderdaad is opgevallen is dat uit stilstand met warme olie de servo meestal heel moeilijk gaat. Pomp zou vervangen moeten zijn maar oké, ik vraag het voor de zekerheid nog eens na.
MASSEY-MOOI
Dit probleem lijkt mij een inwendige lek van de 2 zuigerveren die om het asje lopen van de aansturing van de 4wd. Dat wil wel eens voorkomen bij mf. De zuigerveren slijten op den duur of kunnen breken. Hierdoor verliest het lage druk systeem olie naar de koppeling. En als de trekker dus warm wordt en de olie dunner wordt wordt het probleem erger.
Je zou eens kunnen proberen of het probleem beter wordt als je de 4wd hebt ingeschakeld. Ik zou hier niet te lang mee blijven door rijden. Als je pech hebt kan de Dynashift tussen 2 versnellingen in blijven staan en kunnen de platen verbranden. Als dit gebeurt moet de trekker middendoor.

Het asje wat ik bedoel waar de zuigerveren om zitten is van de aansturing van de 4wd die zit aan de andere kant van de as die naar de vooras heen gaat.
MASSEY-MOOI
@MASSEY-MOOI dit kun je niet merken aan het sturen omdat het lage druk systeem pas begint van rest stroom van de stuurinrichting
Tim-MF3080
@MASSEY-MOOI Onze 3080 heeft namelijk dit probleem. Op de weg of zonder de 4WD ingeschakeld kan plots de druk wegvallen en het lampje gaan branden.. Zet je de 4WD aan is er niks qqn de hand.
+1
NH-Ford
Was dit probleem ook aanwezig voordat pomp vervangen is? Of anders, wat was de reden dat je pomp vervangen is? En is toen de complete duo pomp vervangen?
Zoals je nu beschrijft lijkt het sterk op vergeten, of verkeerd gemonteerde o-ringen of aanzuigbuis ofzo.
Wim3065
@NH-Ford Dit was inderdaad de reden dat de dealer de pomp vervangen heeft. Ondertussen hebben we helaas al gemerkt dat we niet echt op de dealer moeten vertrouwen. Daardoor ben ik zelf wat verder aan het zoeken. Het rare is dat dit allemaal gebeurd als hij warm heeft..
NH-Ford
@Wim3065 Als dat zo is dan is na de reparatie het probleem niet verholpen.
Dan heb je garantie op reparatie. Dus terug gaan naar je dealer.
Wim3065
@NH-Ford @mfrijder Daarvoor moet hij weer doormidden lijkt me? Aanzuigbuis is die toegankelijk van onder?
mfrijder
@Wim3065 Nee hoor, alleen rechter wiel eraf en dan het zijdeksel met die ventieltjes erop eraf halen.
Dan kun je alle betreffende O-ringen en afdichtingen vervangen en ook eens voelen of er geen handremplaat onder de aanzuigbuis ligt (deze kan zich flink verplaatsen dus wel ff goed zoeken).
als het deksel er af is kun je meteen eens aan het tandwiel draaien dat aan de pomp zit, gaat dit makkelijk zet dan vraagtekens bij het vervangen zijn van de pomp....
Normaal draait de pomp redelijk zwaar met de hand, je voelt eigenlijk het verschil wel zo met de hand draaiend.
mfrijder
@Wim3065 Welke dealer heb je?
Wim3065
@mfrijder Onafhankelijke 😄. Tractor 2dehands gekocht van particulier. Prachtig dat hij niet doormidden moet, daar hebben we namelijk de middelen niet voor! Ik probeer het zo snel mogelijk te bekijken als ik nog eens terug op het erf ben.
Wat is de uitleg dat dit vooral gebeurd bij warme temperaturen? Indien een blokkage of diversen zou dit toch ook bij lage temperatuur moeten voorkomen?
Bij een lek kan ik het snappen dat dit gebeurd bij hoge temperaturen.
mfrijder
@Wim3065 Warme olie is dunner als koude en kan dus dan makkelijker weglekken.
Met dikkere (koude) olie is het heel moeilijk storing zoeken.
Losliggende delen in de olie gaan ook makkelijker zweven of verplaatsen in dunnere warme olie.

Van waar kom je ergens?
Misschien dat ik eens mag komen kijken naar het probleem?!?
+1
Wim3065
@mfrijder Bedankt voor de hulp en je kennis te delen 😄!! Het helpt ons veel verder. Ook om te controleren wat de dealer uitspookt. Tractor is van mijn vader, ik woon niet meer op het erf ondertussen, volgens hem hebben ze nog nooit iets uitgemeten ... Hopelijk vind ik iets in het aanzuigsysteem.

Nogmaals bedankt!
mfrijder
@Wim3065 Succes Wim.
trean
Is je hydrauliek olie wel goed op pijl? Is je hydrauliek olie koel radiateur goed schoon? Ik weet wel dat onze 6180 ook altijd loeiheet werd in de achterbrug met maaien, vooral als je nog een stuk de weg uit moest was het bijna niet te doen om na het afkoppelen van de maaiers de topstang los te maken en de boventrekhaak, eraan te doen.

Weet je zeker dat het niks met electronica te maken heeft? Wij hebben een keer gehad dat hij af en toe kortsluiting maakte en dan viel de aftakas uit, wilde alleen maar hij achteruit gaan rijden en in de D power shift, daar is eerder of later ook de struurpomp vervangen dacht ik. Toen werd de olie ook minder warm.
Emmink
@trean hydrauliek olie koel radiateur? Wil niet dom overkomen maar waar zit dat ding?😅
trean
@Emmink voor de normale radiateur, ik weet bijna wel zeker dat die er op zat bij ons, volgens mij heeft de Valtra dealer waar wij die Massa Fout gekocht hadden nog wel eens gemeten of dat ding nog genoeg doorstroming had.
mfrijder
@trean Deze oliekoeler verstopt eigenlijk nooit, de doorlaat is 5 mm mer koelbuis en er zitten geloof ik 3 circuits in deze kleine oliekoeler.
trean
@mfrijder tja, als je zegt dat de olie te warm wordt, gaat een niet mf dealer zoiets toch even controleren, niet dat het bij een mf dealer beter is, onze laatste was pas goed toen hij uit elkaar is geweest bij de Valtra dealer, mf dealer kon maar niks vinden met zijn laptopje
+1
rommert14
@trean hangt er ook vanaf welke monteur je hebt, de airco van de 7624 vroor steeds dicht maar de monteur kon niks vinden de airco was helemaal prima .. dikke rekening gekregen maar geen werkende airco. Toen maar even gezegd dat de tf'ers dachten dat de thermostaat boven in de cabine stuk was, nieuwe thermostaat erin en het probleem was opgelost.
trean
@Emmink kan ook een optie zijn geweest
Emmink
@trean ik heb wel zo'n apart blok zitten voor de gewone radiateur, maar bij onze 3050 ook maar heb nooit meegekregen dat dat de olie koelde.
mfrijder
@Emmink Dat is de oliekoeler van de achterbrug, die zitten er altijd standaard op bij MF.
Wel zijn deze echter veel te klein, bij de 6200 serie zijn ze daarom ook vergroot om de temperatuur beter onder controle te houden.
Emmink
@mfrijder weer wat geleerd dus 😀
mfrijder
Verder blijf ik er bij dat al die zuigerveertjes in de 4WD en/of natte koppeling en dyna-shift mogen lekken zoveel ze willen dat daar de besturing geen problemen kan hebben.
Het zit hem dus echt in de aanzuiging van de olie het dikke voorfilter en pomp en heeeeeeel erg misschien in de orbitrol maar daar heb ik echter nog nooit van gehoord.

op het rechter zijdeksel zit een meetpunt, sluit daar een 250 bar meter op aan en ga rijden.
Meet de druk als de olie warm is als je helemaal tot aan de aanslag stuurt, deze zou +/- 170 bar moeten zijn. meet met een 2e meter van 25 bar dan meteen de druk op het dyna-shift controleblok, deze mag dan niet lager komen als 16 bar.

Tevens nogmaals de vraag is de handrem nog in orde?
Is daar toevallig geen plaat in stuk?!?
mathijn
@mfrijder dat van die 4wd komt mij wel bekend voor. Heb het zelf met een 6180 eens gehad. Keerring van 4wd as vervangen. Toen is deze iets uit het huis gekomen en beschadigd. Toen gaf de koppeling het zelfde probleem. En tijdens sturen werd het probleem groter. 4wd inschakelen en het was weg.
Bij een 3680. Ook een soortgelijk probleem gehad toen was orbitrol kapot/inwendig lek. Maar deze heeft maar 1 pomp en vernam je het vooral met heffen
mathijn
@mfrijder handrem is bij deze series nog wel een dingetje
mfrijder
Wij zijn ons nu helemaal aan het concentreren op een open center systeem maar is dit wel zo?

Hoe is de trekker uitgevoerd, met een open systeem of met Load-Sensing?
Wim3065
@mfrijder Geen load sensing aan de positie van de filter te zien volgens MF boek. Filter van een LS hangt horizontaal zo te zien? Zijn er nog andere manieren om dit eenvoudig te zien?
rommert14
@mfrijder heeft een 6180 loadsensing als optie?
+1
mfrijder
@rommert14 Die mogelijkheid was er destijds
mfrijder
Ventielenblok achter op de trekker en aanzuigfilter links aan de achterbrug onder de cabine
Wim3065
@mfrijder Geen LS dus zoals ik dacht 😄.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Massey Ferguson 6170 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!