Illustratie van:

Deutz D8006/ versnellingsbak / prise-as

Reparatie / Revisie ingangs as ZF
betreft prise as en hoofd as ingang transmissie.

iemand die weet waar ze deze repareren?

Betreft bij deze een D 8006

Tips voor demontage transmissie as?
moet hiervoor de hef en deksel eraf gehaald worden?

Met vriendelijke groet,

Gillian

Deel dit topic

Reacties

goeiedag eem
@dx11 heeft het een paar jaar geleden ook laten doen, en kan je vast een adres geven, als je handig bent kun je het zelf ook wel doen.
. het schijnt wel prijzig te zijn in ieder geval
dx11
@goeiedag eem ik heb het zelf ook gedaan ja. Precies zoals de post hieronder
goeiedag eem
@dx11 oke, ik doe het ook zelf als het moet, is voor mij geen probleem
InsaneNL
Hef en schakeldeksel kunnen gewoon blijven zitten bij een 8006. splitsen tussen het koppelingshuis en de bak of gewoon bij de motor en het koppelingshuis er daarna afhalen. de ronde plaat is gelijk ook een lagerhuis en komt met de ingaande as mee uit de bak. gewoon aan bijde kanten een wringijzer achterzetten en hij komt er zo uit. As repareren is prima zelf te doen, haal bij een vrachtwagen sloop een dikke cardanas en gebruik het schuifstuk hiervan. de ene kant draai je uit en pers je op de ingaande as en vervolgens las je hem vast, dat kan op 2 manieren je kan de oude vertanding van de ingaande as afslijpen en de nieuwe vertanding met 2 stappen maken of je laat de vertanding zitten en je perst hem alleen op het ronde stuk achter de vertanding. Als je de oude vertanding wil afslijpen kan je het best een beugel maken om een slijptol in de draaibank te zetten de de tander er zo afslijpen. Daarna zaag je de kop van de holleas af en zet je daar de andere kant van het schijfstuk op. Zorg hier ook voor een gedraaide pers passing, dan heb je de beste kans om alles recht te krijgen. Zorg dat de buitendiameter van het schijfstuk niet meer als 65mm is omdat het lager er nog weer overheen moet.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

kerre
Het is wel een 4wd van mij is dat het zelfde ?
groeten
+1
InsaneNL
@kerre ja, 4wd is gewoon een aanbouw kast aan de zijkant van de bak. Deze pakt ergens achterin de bak op op een ander tandwiel.
twand2505
Ik heb hem ook zelf gemaakt, ik adviseer wel om een geharde shovel as oid te gebruiken ik heb zelf een aandrijf as van een vrachtwagen gebruikt, dit is eigenlijk een te strakke passing. Ik zou het zelf niet weer met de zelfde as doen.
goeiedag eem
@twand2505 hoezo is dat een te strakke passing? Als je alles spat zuiver en slinger vrij maakt loopt dat toch,
twand2505
@goeiedag eem dat klopt maar het minimale ga je terug zien. De orginele holleas is ook niet 100% die kan ook werken.
goeiedag eem
@twand2505 dat is waar, heb 1.5 jaar terug een priceas van een 1246 de nieuwe spline er opnieuw aan gezet, de as slingerde meer dan 5 mm, toen ik hem klaar had op de spline op gespannen en voor op 0.10 tot 0.15 klok uitslag
twand2505
@goeiedag eem kijk dat is mooi werk, bij die van mij zat de mof niet fijn op de ingaande as was scheef gedraaid.. daar meete ik 0,10e speling maar op de punt was dat toch al gou 2 mm. Dmv wat custom made aanpassing terug naar 0,80e die speling vangt die wel op in de koppelings plaat. Maar het mooiste is idd kaarsrecht als je zoals in mijn geval een as met teflon gebruikt.
goeiedag eem
@twand2505 ja daarom mijn vraag ook van die strakke passing, van de spline, wat voor de 1 mm niet veel is en voor mij nog heel veel, aan de bak mag hij om mij wel strak zijn als je alles mooi goed zuiver hebt, dan heeft hij de ruimte wel op de koppelingplaat om iets op te vangen.onderdelen maken/reviseren is mijn werk wel als gereedschapmaker om zulke dingen strak en zuiver te maken
+1
twand2505
@goeiedag eem hahah ja iedereen zijn vak he 😛 doe mij maar een dieselmotor 😛
kerre
Iemand die het mss voor mij wilt doen ?
Corne S
Waar is de as dan versleten? Waar hij de koppelingsplaat in gaat? En dan van pto of aandrijving wielen?
goeiedag eem
@Corne S spline zit net voor de versnellingbak aan de aandrijfas
Corne S
@goeiedag eem

En hoe merk je aan de buitenkant dat hij glad is? Blijft de trekker dan stilstaan? Bij de koppelingsplaten heb je geen probleem dan met gladde splines?

Hier een 1046 lopen volgens mij dezelfde bak.
schluterman
@Corne S ik heb het ook gehad bij mijn schlüter compact 850v ook ZF bak en dan blijft hij gewoon staan
+1
InsaneNL
@Corne S het is eigenlijk altijd het rijgedeelte en dan aan de bak kant van de holleas, de koppelings kant is normaal gesproken nog goed. De aftakas is normaal gesproken ook nog goed maar moet je controleren als je toch bezig bent. Als de splines helemaal af zijn blijft hij inderdaad gewoon staan. als ze slecht zijn merk je dat als je gas geeft of loslaat in een hoge versnelling, dan klappert het heel erg en stationair hoor je een gerammel in het koppelingshuis. En je kan eventueel ook via het koppelingshuis de ingaande as van de bak vast pakken en proberen te draaien, dan voel je vanzelf hoeveel speling er op zit, ik weet alleen niet of je daar bij een inter met de hand bij kan komen, bij een deutz kan het wel
Rick V
Misschien bij de ruyter Meerkerk een daf cardan as?
twand2505
@Rick V die zijn dus weer met teflon
Rick V
@twand2505 misschien domme vraag maar wat bedoel je met teflon erop?

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D80 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
22
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
0