International 85-serie - Hoe werkt de hef van de Internationals uit Doncaster?

Goedemorgen,

Naar aanleiding van de vraag van @Woutflier en @Mdbm, hoe de hef van de Britse Inters werkt, dit topic.

De basis van de hef is al decennia gelijk. De types als de 574 hadden deze hef al, al ziet de console er wel anders uit, dan op de bijlage. De 84-serie had deze hef uiteraard, en zijn opvolger de Case International 95-serie ook. (De 85-serie is gekomen bij de invoering van de XL cabine, in de VS bleef de 84-serie). De 3200/4200 hebben ook bijna dezelfde bediening, maar ook daar heeft het interieur een opfrisbeurt gehad. De C-serie (de Engelse dus, niet de Oostenrijkse) had dit ook. Verder heeft ook Volvo BM inkopen gedaan in Doncaster. De 500, 2200, 2250/2254 zijn ook gebouwd met die achterbrug. Ik weet echter niet zeker, in hoever de bediening daarop aansluit...

Legenda
Blauw: Trekkrachtregeling
Rood: Positieregeling
Groen: Hefsnelheid (?)
Geel: Aftakaskoppeling
Paars: Sleuf voor de hendel van de voorwielaandrijving (vanaf 1986 in principe ongebruikt door elektrische inschakeling) en de sleuf met de aanslag voor de positieregeling


NB: Op voorhand wil ik even zeggen, dat ik wel met deze hef gewerkt heb (meer dan 10 jaar geleden, op een 485XL), maar niet precies meer weet hoe het precies werkt. Dat wat hier staat geeft dus geen volledige zekerheid.

De positieregeling gebruik je altijd bij het heffen en zakken van de hef onder gewone omstandigheden. De trekkrachtregeling gebruik je dan niet.

Als je de trekkrachtregeling wel gebruikt, stel met de blauw gemarkeerde hendel de weerstand in. De rood gemarkeerde hendel gebruik je dan om de hef te heffen of te laten zakken. De aanslag gebruik je om het onderste punt, dus je werkdiepte, in te stellen. Met de hendel erachter stel je de hefsnelheid in.

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

Foto aangeleverd door @Mdbm

Reacties

+1
Mdbm
Bedankt @SJB533 . Als je beschrijving van de blauwe hendel klopt, scheelt er wel iets met mijne. @Woutflier Werkt het bij jou zoals hierboven beschreven?
Woutflier
@Mdbm klopt in zoverre dat ik nooit aan de blauwe hendel zit.... en de groene ook nooit... ik moet erbij zeggen dat ik ook niet zou weten of het inderdaad nog werkt.

Ik gebruik zoals sjb533 zegt alleen mn positie regeling..
+1
SJB533
@Mdbm @Woutflier
Lijkt me eerlijk gezegd wel eens leuk, om met elkaar eens een dagje de verschillende hefsystemen van IH te ervaren. Dan weet je echt, hoe het werkt en wat minder prettig is
+1
spiroe
Leuk @SJB533. De aftakaskoppeling bij een Volvo BM 500 zit links naast de stoel. De rest komt aardig overeen.
SJB533
@spiroe
Dan gaat dat ook op voor de 2200-serie
de-wit
Hier zeg je dat bij gebruik van de trekkrachtregeling die hendel op de diepte wordt ingesteld en de positieregeling gebruikt wordt voor heffen. Terwijl bij de vorige omschrijving van de B-serie, werd vermeld dat bij gebruik van trekkrachtregeling de positieregeling naar beneden stond en met de hendel van trekkrachtregeling gebruikt werd om te heffen. Is dat bij beide series verschillend of klopt 1 van de 2 omschrijvingen niet?
SJB533
@de-wit
Totaal verschillende typen, inderdaad
de-wit
@SJB533 Apart, je zou zeggen dat ze zoiets wel overleggen tussen fabrieken onderling hahah
+1
SJB533
@de-wit
Amerika waarschijnlijk 🙈 Het Europese vasteland was niet zo ondergeschikt aan Amerika, als IH GB

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden hef en bediening geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
9
DEELNEMERS
5
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN