International 533 - Waar dient dit stel mechaniek voor op de versnellingsbak

Hallo

Waar dient deze draaibare schijf voor die op de versnellingsbak zit? Er lekt olie langs dus wil ik dit graag oplossen maar heb geen idee wat het doet... als iemand mij kan helpen graag.
Yanmarthomas

Bijlages

(klik om te vergroten)

Reacties

Corne S
Volgens mij kun je daar de agromatic instellen. Maar gezien je een handkoppeling hebt, zit dat er niet op. Maar weet het niet zeker.
IHCparts
Zo te zien zit het er wel op. De hendel boven de draaibare schijf is voor de bediening hiervan. In jouw geval is het meer een hoog-laag.
Corne S
@IHCparts

Zijn agromatic hendels niet krom? Op onze 423s zit precies zo'n hendel (en handkoppeling), maar die voelen anders aan als een agromatic hendel.
IHCparts
@Corne S er zijn verschillende hendels geweest. Deze zit op een smalspoor 533, daar kan het mee te maken hebben.
Yanmarthomas
@IHCparts dit zijn mijn hendels

(klik om te vergroten)

+1
Piet1960
Een agriomatic zit rechts naast dashboard. Op jou 423 is het inderdaad een handkoppeling zodat je een doordraaiende aftakas hebt en lage groep dacht ik. Een gewone 533 heeft een handkoppeling naast de stoel en gesynchroniseerde bak. Maar Thomas heeft een smalspoor 533 en geen gesynchroniseerde bak dus met handkoppeling, en dan is die schijf om de handkoppeling in te stellen.
Yanmarthomas
@Piet1960 de handkoppeling voor de aftakas?
Piet1960
@Yanmarthomas Mijn bericht was een reactie op Corné. Het handel naast je treeplank is normaal gesproken naar voren je lage groep, in middenstand een vrijstand en tegen je stoel de hoge groep. Of heeft ie bij jou geen 3 standen?
Yanmarthomas
@Piet1960 ja hij heeft 3 standen
Piet1960
@Yanmarthomas Oké, als de middenstand de vrijstand is, kan je in die stand een versnelling inzetten, dus zonder voetkoppeling, en met de hand de handel naar voren drukken in de lage groep, en dan gaat ie rijden. Zo werkt dat tenminste bij de oudere "gewone Inters" met zo'n voorziening.
Yanmarthomas
@Piet1960 oké dat ga ik morgen is even proberen
Corne S
@Yanmarthomas

Als hij het heeft, in de versnelling zetten, hendel in het midden. Koppeling los. Hendel na voren duwen en zou hij zonder kraken moeten gaan rijden.

Oeps, dit voegt niets toe aan Piet z'n reactie, excuses.
Yanmarthomas
@Piet1960 hoi ik heb het geprobeerd maar hij kraakt een klein beetje en komt niet vooruit zou dit te stellen zijn?
Corne S
@Yanmarthomas

Ik zal het vandaag of morgen thuis eens proberen. Ik heb namelijk m'n vraagtekens of de combinatie agromatic / handkoppeling wel bestaat (schijfje geen functie heeft). Als het erop zit, hoor je hem zonder te kraken naar beneden te kunnen duwen. Hebben een 353 / 383 met agromatic en 2 423s met handkoppeling, dus kan het eventueel verschil testen.
Corne S
@Piet1960

Volgens mij haal je 2 dingen door elkaar;). Qua naamgeving is het ook verwarrend. Agromatic en agromatic-s. Agromatic-s zit inderdaad rechts en kom je alleen bij de 523-824 tegen of 644-844. (553 /654 ook).
Agromatic alleen bij d-serie en tot en met 453 (uitzondering van de smalspoor).
Onafhankelijke aftakas dacht ik dat die agromatic nooit hadden (handkoppeling). maar kan het fout hebben. Agromatic kan inderdaad gebruikt worden voor constant aftakaswerk als je geen onafhankelijke aftakas (dubbele koppeling hebt). Zou het thuis eens moeten proberen (hebben ze beide).

Schijfje is niet om de handkoppeling van de pto in te stellen, dit doe je met een draadeind bij druklager.

Overigens geen verwijt richting jou Piet😉.
Piet1960
@Corne S Wat je zegt klopt, naast dashboard is de agromatic s, was ik even kwijt. Is wel makkelijk, vooruit en teruguit zonder te koppelen. Verder legt Interbert het hieronder perfect uit hoe je het in de praktijk gebruikt denk ik. Met de ronde schijf stel je de grip mee in, wat Bert zegt, als die te slap staat blijf je staan. Dat bedoelde ik eigenlijk ook met instellen. Dan zijn we 't eens.
Yanmarthomas
Zo zit het bij mijn intet

(klik om te vergroten)

Corne S
@Yanmarthomas

Lekt hij continue? Is het olie niveau niet te hoog in de bak?
Interbert
Op onze D432 zit ook n agriomatic, is onmisbaar als we met de B46 pers bezig zijn, als er te veel hooi komt duw je de hendel iets naar voren,(naar beneden staat ie ,hoog, omhoog staat ie laag)
Dan houd je aftakas zijn toeren en laat je de trekker langzamer rijden en krijgt de pers kans zijn hooi te verwerken. Dus eigelijk een handkoppeling voor het rijwerk en behoud de aftakas zijn toeren.
Met dat ,,schijfje,, stel je de grip mee af. Moet nog ergens een boek hebbe ligge van de agriomatic.
Interbert
Is een soort koppeling met plaatjes

(klik om te vergroten)

+1
Dairy-Special
Bij deze trekker met handkoppeling zit er helemaal geen agriomatic in. De hendel wordt alleen gebruikt voor de hoog/laag schakeling. De plaatjes aan de buitenkant die lekken zijn de scharnierpunten van de schakelhevels.
Je kunt ze niet loshalen want dan valt het binnenin naar beneden, dan moet je het schakeldeksel loshalen.
Er wel om denken dat deze plaatjes weer op precies dezelfde stand blijven staan als je ze weer vast draait.
Corne S
@Dairy-Special

Ik had het vanmiddag getest en inderdaad trekker gaat niet eens vooruit als je hem in de versnelling in z'n laag duwt. Dit moet je met koppeling doen.
Yanmarthomas
@Dairy-Special dus dan moet de deksel met de schakel vorken eraf om dat verstel ding los te halen? Dan blijft ie nog mooi zitten😉
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 533 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!