International 553 - Startmotor stopt niet na starten.

Sinds zojuist gebeurt er iets vreemds met de startmotor van mijn 553. Bij het starten slaat de motor gewoon aan, maar de startmotor stopt niet meer. Heb de accuklem er maar afgehaald. Motor uitgeschakeld en contact uitgezet. Bij opnieuw bevestigen van de accuklem wordt de motor zo weer gestart.

Wat is er aan de hand? Startmotor defect? Hoe kan ik dit testen/doormeten? Hoor graag...
henrie-assinck

Reacties

+1
gerrald-budding
Hallo henrie,
Het kan zijn dat de starterskrans beschadigd of versleten is. Het spoeltje wat uit de startmotor schiet bij het starten schiet dan niet terug, omdat er bramen aan de tanden van de krans kunnen zitten. Je zou dan de startmotor eraf moeten halen en met een vijltje de starterskrans nalopen. Je kan natuurlijk ook als je startmotor eraf gehaald heb deze even nakijken of het spoeltje wel terugschiet zonder weerstand.

Groet,

Gerrald.
henrie-assinck
@gerrald-budding ik denk niet dat de starterkrans het probleem is. De relais knalt ďuidelijk hoorbaar de startmotor richting starterkrans. En ook weer terug als ik de accuklem lostrek. Draait de motor eenmaal na starten, dan blijft de startmotor gewoon lopen. Maar heb niet het idee dat hij in de krans blijft hangen. Bij draaiende motor en losgetrokken accuklem stopt de startmotor wel.
nhfendt fan
@gerrald-budding maar de bendex word elektronisch aangestuurd of die nu in of uit staat zonder stroom doet die niks . Ergens zal er lekstroom zitten waardoor de startmotor stroom krijgt of kortsluiting maar daar ben ik niet zeker van omdat voor mijn gevoel het start relais dan kapot zou moeten gaan
+1
porschestandard
Krijg hij toevallig geen stroom direct van de dynamo vandaan? Wanneer de motor loopt dat er dan een laadstroom gaat lopen naar het startrelais of de aansluiting van het laadlampje erop?
henrie-assinck
@porschestandard hoe kan het dan dat bij stilstaande motor, de startmotor start al ik de accu aansluit? Zou er dan kortsluiting in de dynamo zitten?
+1
porschestandard
@henrie-assinck normaal staat er op het lampje stroom maar dat is pas wanneer hij op contact staat(tenzij er kortsluiting is). Probeer eens wat Fendt304ls zegt in zijn reactie. Als de startmotor niet meer probeert te starten nadat jij het kleine draadje losgehaald hebt zit er waarschijnlijk ergens kortsluiting of een vastzittende startknop in
+1
henrie-assinck
@porschestandard 't was toch het startrelais. Met een multimeter even de weerstand gemeten over het startrelais. Geen weerstand, dus een geschakelde relais. Na een tik op de relais was de weerstand oneindig, dus relais uitgeschakeld. Kan de accuklem nu ook weer monteren zonder dat de startmotor op hol slaat.

Ik ga kijken of het relais te vervangen is. Heb al iets gezien op Histoparts voor € 50.
histoparts.com/h8065-startrelais-voor-originele-st…
+1
pitman
Je kan em altijd even testen in de bankschroef en kijken wat hij dan doet. Als hij dan ook niet goed is kun je de rest van de problemen uitsluiten.
+2
roscho
Ik denk dat het startrelais vast is blijven zitten. Dan blijft de startmotor stroom krijgen. Om dat te controleren zul je de startmotor moeten demonteren (eerst accupool los!). Onthoud (of schrijf op) welke draad waaraan zit. Daarna bekijk je eerst de ronsel (tandwiel van de starter), die zal al wel flink op zijn kop hebben gehad. Indien beschadigd, lees dan verder in de laatste alinea: ruilstarter.
Daarna kijk je naar de starterkrans (door het gat waar de startmotor heeft gezeten) om te zien of de ronsel hem beschadigd heeft. Indien nodig bramen eraf vijlen met klein vijltje. Akelig karwei, want je moet de motor een hele slag ronddraaien om alle tandjes te kunnen controleren.
Zijn de ronsel en de de starterkrans in orde, demonteer dan het startrelais (de kleine bobbel aan de startmotor). Daarin zit een elektromagneet die de ronsel naar buiten laat klappen op een soort tuimelaar. Ik verdenk óf de elektromagneet ervan dat hij vast zit in ingeschakelde toestand, óf de tuimelaar, die draait op een asje dat misschien vervuild/vastgeroest is, óf de contactpunten die door de tuimelaar worden verbonden, zijn aan elkaar geplakt, gevonkt.
Vind je andere beschadigingen of is de ronsel flink beschadigd, neem het ding dan onder de arm en koop een ruilstarter bij een revisiebedrijf.
henrie-assinck
@roscho Het probleem zit 'm inderdaad in het startrelais. Heb de weerstand gemeten tussen de aansluiting van de accukabel en de aansluiting van de startschakelaar. Geen weerstand, dus een geschakelde verbinding.

Na een tik van de hamer was er wel weerstand en kan ik de accu weer aansluiten zonder dat de startmotor op hol slaat...

Nu nog kijken hoe ik 'm kan fixen. Ik zie op histoparts een nieuw startrelais voor originele IHC startmotoren voor zo'n € 50,- te koop staan. Zou dat een oplossing zijn i.p.v. een gebruikte ruilstartmotor?
roscho
Quote Reactie van @henrie-assinck:
nieuw startrelais voor originele IHC startmotoren voor zo'n € 50,- te koop staan. Zou dat een oplossing zijn i.p.v. een gebruikte ruilstartmotor?

Met een nieuw relais zal het vast werken, maar bekijk de ronsel ook even goed. Indien beschadigd, heb je die ook nieuw nodig en dan zit je financieel denk ik al bijna op een hele startmotor.
Een gereviseerde is weliswaar gebruikt, maar alles wat stuk kan is erin vervangen en hij is absoluut niet slechter dan een nieuwe. Je zou ook nog voor een compleet nieuwe kunnen gaan, de prijs daarvan valt me zeker niet tegen: techniekwebshop.nl/startmotor-passend-voor-case-ih…
+2
Terwisscha
Even met een ring sleutel of iets dergelijks op de start motor slaan. Ik heb het ook een keer gehad dat hij niet uit ging. Op deze manier opgelost en tot nu toe niet meer blijven hangen.
+1
roscho
Quote Reactie van @Terwisscha:
Even met een ring sleutel of iets dergelijks op de start motor slaan

Dat is wel een voorlopige oplossing, maar het eigenlijke probleem is er niet mee opgelost en kan zo weer terugkomen. Een doordraaiende startmotor kan ernstige problemen veroorzaken, aan de startmotor zelf, maar ook aan de starterkrans. Is dat laatste het geval, dan ben je in de aap gelogeerd, moet de trekker middendoor en dien je een nieuw vliegwiel te monteren.
En verder: het probleem kondigt zich niet aan, zoals bijv. een warmloper, het komt altijd voor als je het niet gebruiken kunt. Ik zou dus wel de oorzaak van het probleem proberen op te lossen.
Terwisscha
@roscho ik weet niet hoe zulke dingen in elkaar zitten en gaan er dan nooit aan rommelen, maar op dat moment was het belangrijk dat het ding uit ging. Had toen een sleutel bij de hand en daarmee op de kop geslagen. Gebeurt het weer, dan doe ik precies het zelfde(ondanks dat het niet goed is) Wat bedoelt u precies met een warmloper?
+1
henrie-assinck
@Terwisscha Niet de uiteindelijke oplossing, maar heeft mij wel geholpen om te tackelen waar het probleem zit, thnx!
+1
Fendt304ls
Er zijn maar eigenlijk maar twee mogelijkheden.
1, de meest voor de hand liggende is een kapot startrelais. Ik zou niet om gaan knoeien en er gewoon een nieuwe startmotor op zetten.
2, Je 50 aansluiting (dunne draadje op de startmotor) blijft onder spanning staan.
Dit zou kunnen komen door een defecte startschakelaar of samengesmolten bekabeling.

Even de kleine draad los maken van de startmotor. Als je dan de accu klem weer even tegen de pool aanhoud en hij begint weer te starten weet je dat het de startmotor is.
sorry
@Fendt304ls als een tikje tegen de startmotor geeft weet je of het wel/niet de de relais is
+1
Fendt304ls
@sorry owja? Als je der een tik tegen aan geeft en hij blijft nog steeds starten, is het dan 100% zeker niet het relais? Dacht t niet.

Meten is weten. Je kan ook even weerstand meten tussen beide dikke aansluitingen op de startmotor. Dit moet in rusttoestand oneindig hoog zijn
henrie-assinck
@Fendt304ls Precies gedaan wat jij zegt. Eerste keer meten: bijna geen weerstand. Toen even met de hamer getikt: oneindig weerstand.

Conclusie: 't zit 'm in het startrelais.

Ik zie dat je adviseert om niet te knoeien met een startmotor, maar een nieuwe te monteren. Zou dat ook te adviseren zijn voor een hobby trekker van 50 jaar oud? Ik zie nieuwe staan bij Histoparts, varierend tussen € 160 - € 360...

Maar ik zie ook startrelais staan voor € 50,-.
histoparts.com/h8065-startrelais-voor-originele-st…

Wat kan ik het beste doen?
Fendt304ls
@henrie-assinck je moet het helemaal zelf weten natuurlijk. En een hobby trekker is wat anders dan een trekker die dagelijks nodig is op een boerderij.
Zelf toch wel slechte ervaring met ruil of gereviseerde startmotoren en dynamo’s maar er zijn ook genoeg mensen hier die er wel goede ervaringen mee hebben...
Je kan het voor die 50 euro altijd proberen.
Sanderford
@Fendt304ls ligt er ook aan waar je m heen brengt denk ik, ik heb 3 startmotors laten reviseren bij een professioneel bedrijfje nooit problemen mee gehad
roscho
Quote Reactie van @henrie-assinck:
startrelais staan voor € 50,-.

Als je alleen een relais koopt, heb je er geen bendix (=tandwiel wat uit de startmotor komt) bij. Bekijk dat nou eerst eens van je oude startmotor. Is dat beschadigd en afgevreten, dan heb je dat ook nodig. Dan kom je al snel bij een hele nieuwe startmotor. Daar zitten dan ook weer nieuwe contacten en anker in, die zullen bij jouw 50-jaar oude trekker vast ook een eind op weg zijn.
Corne S
@roscho

Bendex kost ook iets in die richting. Koolborstelset 20 euro. Is alleen nog de vraag hoe goed de collector / voorste schild / koolborstelhouder is. Je houdt wel een bosch startmotor ipv een imitatie startmotor.
Deutz7807c
@Fendt304ls heb dit ooit ook al is gehad met de same minitauro 60 onder het schudden werd zo warm dat ik dacht dat hij af fikte kon hem alleen maar stil krijgen poot op de rem en in 4 hoog daarna rookte het nog 10 min maar van revisie was geen sprake meer .
Toen een nieuwe dr op en die heeft het alweer bijna 20 jaar uitgehouden
+1
Corne S
Ik ben het met @Fendt304ls eens. Draadje losmaken, accupool erop en kijken of hij draait. Bij m'n 856 ook gehad, was het contactslot. Kan hier niet zijn, gezien er een gloeistartschakelaar tussen zit. Is wel het makkelijkst te testen.

Startmotor is ook geen complex ding om zelf aan te sleutelen. Ik ga eerdaags ook het startertandwiel van een motor vervangen. Soms pakt de motor pas na 5 x starten. Gelijk ff alle pasranden schoonmaken, geeft een betere massa en draait hij sneller (massa moet via de voorkant naar achteren lopen).
+1
jan4072
Het start relais drukt 2 2 stevige contaktpunten tegen elkaar. Die kunnen wel een keer iets inbranden. Bij het inschakelen (starten) worden ze heet doordat ze slecht contact maken. Dan ben dus een beetje aan het lassen tussen de punten. Als je de startknop loslaat dan gaat het relais wel terug maar de contactpunten blijven aan elkaar plakken. Simpele remedie: los nemen en dan met schuurpapier bijschuren zodat de contacten weer mooi vlak op elkaar drukken.
henrie-assinck
@jan4072 Ik zal 'ns kijken of ik dit kan uitproberen.
Clayson M80
@henrie-assinck heb het zelfde gehad met mijn 845 nieuwe startmoter van
histo parts heeft het 4 weken gedaan deed toen niks meer , een nieuwe van
de plaatselijke Case dealer draait nu al 2 jaar
roscho
Quote Reactie van @Clayson M80:
startmoter vanhisto parts heeft het 4 weken gedaan deed toen niks meer

Wij hebben ooit een goedkope ruiler op een MB-Trac 800 gezet, daar nooit weer problemen mee gehad. De MB is 20 jaar weg, maar als de startmotor niet overleden is, leeft hij nu nog.... 😉
Corne S
@Clayson M80

Hier ook weleens een gopart startmotor gemonteerd. Wilde op een begeven moment niet starten, nieuwe accu, nog steeds niet. Startmotor overleden. Toen een Iskra startmotor erop gezet en je wist niet wat je mee maakte qua startgedrag. Oftewel een Bosch reparatie kun je niet vergelijken met de kosten van een nieuwe van een c merk.
henrie-assinck
@Corne S Ik begrijp niet goed wat je bedoelt. Wat maakte je mee met de ISKRA startmotor? Beter of juist niet? En in welk opzicht verschilt dan de Bosch reparatie met de kosten van een nieuwe startmotor van een C merk?
Corne S
@henrie-assinck

Dat de trekker altijd wat moeilijk startte, maar met de Iskra (tegenwoordig Mahle), gaat hij als speer.

Ik bedoel ermee te zeggen, je hebt er nu een Bosch op zitten (origineel). De reparatiekosten mag je niet vergelijken met een Chinees die misschien binnen een paar jaar kapot is.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 553 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!