Fordson Dexta - Ervaring motor demonteren?
Hallo, Ik wil de motor van m'n dexta helemaal nakijken op lekken en mankementen etc etc.
Alleen is mijn vraag; heeft dit nut??
Een automonteur zijn "als hij gewoon goed loopt zou ik hem niet uit elkaar halen"
Is er iemand die mij kan zeggen of het wel of niet slim is om aan zo'n project te beginnen??(bij de dexta)
het demonteren enzo lijkt me allemaal wel te doen ( veel werk maar toch) alleen de aanwijzingen zijn allemaal engels en voordat je alles vertaald heb ben je 2x zo lang bezig...
dus conclusie, is er iemand die zo'n motor als eens uit elkaar heeft gehad?
en 2: ben je er wat mee opgeschoten?
(is het me aan te bevelen om hem helemaal uit elkaar te halen om hem na te kijken?)
Alleen is mijn vraag; heeft dit nut??
Een automonteur zijn "als hij gewoon goed loopt zou ik hem niet uit elkaar halen"
Is er iemand die mij kan zeggen of het wel of niet slim is om aan zo'n project te beginnen??(bij de dexta)
het demonteren enzo lijkt me allemaal wel te doen ( veel werk maar toch) alleen de aanwijzingen zijn allemaal engels en voordat je alles vertaald heb ben je 2x zo lang bezig...
dus conclusie, is er iemand die zo'n motor als eens uit elkaar heeft gehad?
en 2: ben je er wat mee opgeschoten?
(is het me aan te bevelen om hem helemaal uit elkaar te halen om hem na te kijken?)
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Fordson Dexta ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
maar als hij dus niet lekt enzo, dan kan het niet zijn dat er binnenin pakkingen enzo kapot zijn??
oke,dus niet doen?
nu we het toch over het kleppenstellen hebben:
kunt u me dan ook ongeveer uitleggen hoe dit in zijn werk gaat?
zie link ,de 3 cil heeft als volgorde 1,3,2 verder zie uitleg
runde.nl/LaRo/kleppenstellen/…
danku!!
Hmm een goede motor niet loshalen Oeps
Haha, ja, maar jij maakt er gewoon weer een nieuwe van!
Dat is waar! Ben nu met het gemak wel een keertje benieuwd naar het geluid en hoe die rijdt! Zitten al zoveel uren in Nog eventjes geduld
Pomp binnen inmiddels?
Morgen naar het werk kan ik hem ophalen!!! Duss ga zo maar even de ogen dicht doen dan kan ik morgen nog even lekker lang door Hopen dat de trekker zaterdag gaat hoesten En dan even een filmpje plaatsen
denk je dat hij het nu veel beter doet na dat je hem uit elkaar heb gehad??
en kwam je veel mankementen tegen?:)
- Verstuivers waren slecht
- 1 uitlaatklep was lek
- krukaskeeringen aan beide zijde lekten
- waterpomp was lek
- drijfstanglagers hadden de mooiste tijd gehad
- krukas laten slijpen
- nieuwe lagerbusje in olie pomp
- enz.
Waren nog wel meer dingetjes alleen dit waren de grootste
dus eigenlijk he...
is het helemaal niet zo slecht om m'n dexta-motor na 50 jaar is uit elkaar te halen??
Kijk! Dat zijn berichten Die leste zin van je is je zeker geraden
Ik hoop dat mn camera een het geluid mooi kan opnemen!
Als ik jou was zou ik eerst even een paar dingen doen voordat je echt zulke gekke rigoureuze dingen gaat doen zoals als ik dat heb gedaan!
- Ga eerst een kleppen stellen
- Lucht filter schoonmaken
- Compressie meten
- Olie druk meten
- Verstuivers testen
En ga aan de hand daarvan andere dingen ondernemen!
Dat wordt dus testen en desnoods een andere kopen!
Desnoods mijn buurman met zn hypermoderne even uitnodigen
luchtfilter heb ik al gehad.
kleppen stellen morgen
verstuivers zijn pas helemaal gereviseerd
alleen de olie druk en de compressie meten wordt een avontuur.
kan ik die info ook gewoon op fordson-dexta.com vinden?
Olie druk kun je gewoon even de sensor eruit halen en een nippel met meetklok indraaien.
Compressie meten is een andere verhaal deze site leggen ze het uit alleen is bij een bezine motor maar het principe is het zelfde slideshare.net/rekkib/compressiemeten/ alleen de druk is veel hoger
als ik zo kijk ben ik u erg dankbaar:)
die compressie meten kan geen kwaad, want alle symptomen die worden beschreven kloppen. slecht aanslaan etc etc.
Laat dat u maar weg hoor ben 8 jaar ouder dan jou dus dat valt nog wel mee Als je nog vragen hebt kun je altijd een PB sturen! Meestal kijk ik ieder avond wel op TF.
In ieder geval veel suc6 met de Dexta!
wel opletten dat je de goeie tester hebt , of met groot meet bereik
in de uitleg staat dat hij in het bougie gat moet, maar die heeft een diesel niet, waar moet je dat dan insteken??
misschien hele stomme vraag hoor
dankJE wel
ik heb morgen hulp van iemand die er meer van weet, dus met uw uitleg en zijn (auto) ervaring moet het zeker goed komen
Het gat waar normaal de verstuiver in zit!
Maar wel een verstuivergat...
maar dan kan je de motor toch nooit laten draaien om de compressie te meten?
dan moet je de compressie met starten meten zegmaar, maar met starten geeft de motor toch nooit evenveel compressie als dat hij gewoon draait?
Mag hier ook, kan ik ook meelezen en/of slimmer worre
tractordata.com/farm-tractors/000/…
Je haalt alle 3 de verstuiver eruit. Zorgt voor een volle accu! Dan stopknop uit en beginnen bij de eerste cilinder!
De druk die je maximaal kunt verwachten is 16,5 bar bij een Super dexta is dit 17,4 bar.
Zorg er wel even voor dat je een nieuw brandplaatje monteerd anders kan het zijn dat je daar anders compressie verliest! Dat is het plaatje die onder de verstuiver zit! Die willen trouwens nog wel eens blijven plakken aan de verstuiver, maar let goed op dat je alle 3 de plaatjes hebt als je de verstuivers eruit haalt!
@Robert87
@Valtra-Fordpower
Dank jullie allen!! als het nu niet meer lukt....
jullie horen hopelijk morgen het resultaat
@favorit614
@valtra-fordpower
oke nog een vraag dan
het brandplaatje, waar kan ik dat vinden??
ik weet het, ik weet niet veel, maar ja... zo moet je het leren, op school hoef ik het niet te verwachten...
Lezen is niet jouw sterkste kant merk ik
succes ermee!
wil morgen de resultaten wel is horen, ik ga zelf morgen de motor van de super dexta weer aan de trekker monteren, na het vervangen van de krukas kering.
oke dankje, k zal er op letten
sowieso iedereen bedankt voor alle hulp!
het is vandaag niet gelukt omdat ik niet bij m'n trekker kon.
dus als het zover is zal ik het zeggen
@Favorit614
@Valtra-Fordpower
@Geertsuperdexta
Nou, ik ben inmiddels begonnen met het afstellen van de kleppen. Alleen nu las ik op tf of ergens anders ( weet ik ff niet meer) dat je de kleppen moet stellen als de motor warm is?
klopt dat?? want als ik nu ga meten, dan past de 0,25mm er met lange na niet tussen. Dus warm draaien? of maakt dat in principe niks uit?
(ps. Ik noem jullie allemaal omdat jullie ook wel geinterreseerd waren, zo kunnen jullie mijn project een beetje volgen en er misschien nog wel in adviseren of zelf van leren )
dan is het een kleine moeite om hem even warm te draaien en vervolgens te stellen natuurlijk.