Illustratie van:
45

Fordson Dexta - Ervaring motor demonteren?

Hallo, Ik wil de motor van m'n dexta helemaal nakijken op lekken en mankementen etc etc.
Alleen is mijn vraag; heeft dit nut??
Een automonteur zijn "als hij gewoon goed loopt zou ik hem niet uit elkaar halen"
Is er iemand die mij kan zeggen of het wel of niet slim is om aan zo'n project te beginnen??(bij de dexta)
het demonteren enzo lijkt me allemaal wel te doen ( veel werk maar toch) alleen de aanwijzingen zijn allemaal engels en voordat je alles vertaald heb ben je 2x zo lang bezig...
dus conclusie, is er iemand die zo'n motor als eens uit elkaar heeft gehad?
en 2: ben je er wat mee opgeschoten?
(is het me aan te bevelen om hem helemaal uit elkaar te halen om hem na te kijken?)

Deel dit topic

Reacties

Als je niets over de werking van een motor kent, of nog nooit een motor hebt gedemonteerd zou ik er niet aan beginnen. wat je wel kunt doen is er iemand bij halen die er iets van kent en met hem samenwerken aan je motor 😉
Zo als je zelf al schrijft , als er niks uitlekt , en goed start en loopt , mooi dicht laten zitten
@Favorit614

maar als hij dus niet lekt enzo, dan kan het niet zijn dat er binnenin pakkingen enzo kapot zijn??
Je kan hooguit de kleppen stellen en evt verstuivers (laten) controleren, want een goede motor los halen heeft geen zin.
@CVT6230

oke,dus niet doen?
nu we het toch over het kleppenstellen hebben:
kunt u me dan ook ongeveer uitleggen hoe dit in zijn werk gaat?
Daar zijn waarschijnlijk al vele topics van, kan je beter even opzoeken.
@jelledexta

zie link ,de 3 cil heeft als volgorde 1,3,2 verder zie uitleg

runde.nl/LaRo/kleppenstellen/…
@Favorit614

danku!! 😄
@CVT6230

Hmm een goede motor niet loshalen Oeps 😛 😃
@Robert87

Haha, ja, maar jij maakt er gewoon weer een nieuwe van!
@CVT6230

Dat is waar! Ben nu met het gemak wel een keertje benieuwd naar het geluid en hoe die rijdt! Zitten al zoveel uren in 😛 Nog eventjes geduld 😃
@Robert87

Pomp binnen inmiddels? 😛
@Valtra-Fordpower

Morgen naar het werk kan ik hem ophalen!!! Duss ga zo maar even de ogen dicht doen dan kan ik morgen nog even lekker lang door 😃 😃 Hopen dat de trekker zaterdag gaat hoesten 😃 En dan even een filmpje plaatsen 😉
@Robert87

denk je dat hij het nu veel beter doet na dat je hem uit elkaar heb gehad??
en kwam je veel mankementen tegen?:)
Zal ik een lijstje maken:P

- Verstuivers waren slecht
- 1 uitlaatklep was lek
- krukaskeeringen aan beide zijde lekten
- waterpomp was lek
- drijfstanglagers hadden de mooiste tijd gehad
- krukas laten slijpen
- nieuwe lagerbusje in olie pomp
- enz.

Waren nog wel meer dingetjes alleen dit waren de grootste 😛
@Robert87

dus eigenlijk he...
is het helemaal niet zo slecht om m'n dexta-motor na 50 jaar is uit elkaar te halen??
@Robert87

Kijk! Dat zijn berichten 😛 Die leste zin van je is je zeker geraden 😄
@Valtra-Fordpower

Ik hoop dat mn camera een het geluid mooi kan opnemen!
@jelledexta

Als ik jou was zou ik eerst even een paar dingen doen voordat je echt zulke gekke rigoureuze dingen gaat doen zoals als ik dat heb gedaan!

- Ga eerst een kleppen stellen
- Lucht filter schoonmaken
- Compressie meten
- Olie druk meten
- Verstuivers testen

En ga aan de hand daarvan andere dingen ondernemen!
@Robert87

Quote:
Ik hoop dat mn camera een het geluid mooi kan opnemen!

Dat wordt dus testen en desnoods een andere kopen! 😃
@Valtra-Fordpower

Desnoods mijn buurman met zn hypermoderne even uitnodigen 😃
@Robert87

luchtfilter heb ik al gehad.
kleppen stellen morgen 😛
verstuivers zijn pas helemaal gereviseerd
alleen de olie druk en de compressie meten wordt een avontuur.
kan ik die info ook gewoon op fordson-dexta.com vinden?
@jelledexta

Olie druk kun je gewoon even de sensor eruit halen en een nippel met meetklok indraaien.
Compressie meten is een andere verhaal deze site leggen ze het uit alleen is bij een bezine motor maar het principe is het zelfde slideshare.net/rekkib/compressiemeten/ alleen de druk is veel hoger
@Robert87

als ik zo kijk ben ik u erg dankbaar:)
die compressie meten kan geen kwaad, want alle symptomen die worden beschreven kloppen. slecht aanslaan etc etc.
@jelledexta

Laat dat u maar weg hoor 😃 ben 8 jaar ouder dan jou dus dat valt nog wel mee 😛 Als je nog vragen hebt kun je altijd een PB sturen! Meestal kijk ik ieder avond wel op TF.
In ieder geval veel suc6 met de Dexta!
@Robert87

Quote:
alleen de druk is veel hoger

wel opletten dat je de goeie tester hebt , of met groot meet bereik
@Favorit614

in de uitleg staat dat hij in het bougie gat moet, maar die heeft een diesel niet, waar moet je dat dan insteken??
misschien hele stomme vraag hoor
Int verstuivergat
@Robert87

dankJE wel 😛
ik heb morgen hulp van iemand die er meer van weet, dus met uw uitleg en zijn (auto) ervaring moet het zeker goed komen 😄
@jelledexta

Het gat waar normaal de verstuiver in zit!
@jelledexta

Maar wel een verstuivergat... 😉
@Robert87

maar dan kan je de motor toch nooit laten draaien om de compressie te meten?
dan moet je de compressie met starten meten zegmaar, maar met starten geeft de motor toch nooit evenveel compressie als dat hij gewoon draait?
@Robert87

Quote:
Als je nog vragen hebt kun je altijd een PB sturen!

Mag hier ook, kan ik ook meelezen en/of slimmer worre 😃
De stopknop uittrekken , en op de startmotor rond laten gaan
Hier kun je ook nog gegevens uithalen
tractordata.com/farm-tractors/000/…
@jelledexta

Je haalt alle 3 de verstuiver eruit. Zorgt voor een volle accu! Dan stopknop uit en beginnen bij de eerste cilinder!
De druk die je maximaal kunt verwachten is 16,5 bar bij een Super dexta is dit 17,4 bar.
Zorg er wel even voor dat je een nieuw brandplaatje monteerd anders kan het zijn dat je daar anders compressie verliest! Dat is het plaatje die onder de verstuiver zit! Die willen trouwens nog wel eens blijven plakken aan de verstuiver, maar let goed op dat je alle 3 de plaatjes hebt als je de verstuivers eruit haalt!
@Favorit614
@Robert87
@Valtra-Fordpower

Dank jullie allen!! als het nu niet meer lukt....
jullie horen hopelijk morgen het resultaat 😄
@Robert87
@favorit614
@valtra-fordpower
oke nog een vraag dan 😳
het brandplaatje, waar kan ik dat vinden??
ik weet het, ik weet niet veel, maar ja... zo moet je het leren, op school hoef ik het niet te verwachten...
@jelledexta

Quote:
Dat is het plaatje die onder de verstuiver zit!

Lezen is niet jouw sterkste kant merk ik 😃
@jelledexta

succes ermee!

wil morgen de resultaten wel is horen, ik ga zelf morgen de motor van de super dexta weer aan de trekker monteren, na het vervangen van de krukas kering. 😄
Bij het compressie meten moet je wel de motor warm laten draaien voordat je gaat meten, anders lekt de lucht langs de zuiger weg en heb je een onbetrouwbare meting. succes ermee!
@marco steyr

oke dankje, k zal er op letten 😉
sowieso iedereen bedankt voor alle hulp!
het is vandaag niet gelukt omdat ik niet bij m'n trekker kon.
dus als het zover is zal ik het zeggen 😄
@Robert87
@Favorit614
@Valtra-Fordpower
@Geertsuperdexta

Nou, ik ben inmiddels begonnen met het afstellen van de kleppen. Alleen nu las ik op tf of ergens anders ( weet ik ff niet meer) dat je de kleppen moet stellen als de motor warm is?
klopt dat?? want als ik nu ga meten, dan past de 0,25mm er met lange na niet tussen. Dus warm draaien? of maakt dat in principe niks uit?

(ps. Ik noem jullie allemaal omdat jullie ook wel geinterreseerd waren, zo kunnen jullie mijn project een beetje volgen en er misschien nog wel in adviseren of zelf van leren 😄 )
Als de gegevens uit een boekje komen staat het er meestal wel bij, of ie koud of warm moet zijn. De meeste geven echter de warme motor aan. Bij andere maakt het weer niets uit.
@Valtra-Fordpower
dan is het een kleine moeite om hem even warm te draaien en vervolgens te stellen natuurlijk.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Dexta ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
45
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
22