Valtra 8950 - Hoeveel wielgewichten kunnen er in de achtervelg

Ploegseizoen komt er aan in Belgie, de oude 4 schaar blijft aan de valmet 8100. Voor de 8950 is een 5 schaar op komst, de keuze is gevallen op een Lemken juwel 8 4+1.
Bij toeval heeft deze de on-land optie. Niet dat ik dat specifiek zocht, maar het stond er op en de ploeg was verder helemaal wat ik zocht.

Ik heb me wat verdiept in dat on-land ploegen en lees toch links en rechts dat daar voldoende gewicht/grip voor nodig is.

Valtra staat er niet echt om bekend zware trekkers te bouwen. Op schouwing bewijs weegt de trekker 6,5T zonder gewicht. Daar komt nog eens 900kg in de fronthef bij. Dus we gaan met 7,4T het voorjaar in.

Ik heb eigenlijk 2 vragen:
- Kan iemand uit eigen ervaring bevestigen dat onland echt meer grip vd trekker vraagt?
- met het frontgewicht in acht genomen, zou het nuttiger zijn om wielgewichten achter toe te voegen of extra gewicht vooraan? In de vorm van een ADD gewicht bvb

Ohja nu de titel v dit topic nog, weet iemand hoeveel wielgewichten in ern valtra velg kunnen/mogen?

Groeten en dank,
Laurent
Valtra man

Reacties

DANOONTJE POWERR
Onland vraagt niet persé meer grip maar bij klei die een beetje nat is ga je gauw slippen.
In de voor heb je dan drogere grond en dus betere grip.
Op zandgrond maakt het niet uit en heb je met onland ploegen misschien nog wel betere grip.
+1
valmet6400power
Misschien ten overvloede maar opzich is gps wel een stuk rustiger om bovenover te kunnen rijden. Omdat je relatief dicht tegen de voor aanrijdt is recht rijden wel lekker. Maar als ik me goed kan herinneren heb je dat er niet op zitten.

Maar wat @DANOONTJE POWERR zegt, je hebt gewoon veel minder grip op “los” land vergeleken met een voor waar je schuin inhangt en dan nog extra grip geeft op die banden. Als je achterbanden breed genoeg zijn denk ik dat je met meer gewicht voorin hetzelfde bereikt als wielgewichten achter. Vooral omdat het makkelijker is om gewicht aan te pikken voor dan gewichten in een velg te knutselen.
+1
Valtra man
@valmet6400power inderdaag geen gps hier. Komt er ooit mss wel eens van. Maar dat is toch echt een grote investering vind ik, waar ik in mijn geval niet meteen meer opbrengst van zie.
valmet6400power
@Valtra man
Je moet het zien in een stukje arbeidsgemak, dat je relaxter van de trekker af stapt. En gemak, je kunt gewoon beginnen waar je wil zonder overlap. Maar als je maar een beperkte oppervlakte per jaar bewerkt dan is het inderdaad te duur voor die luxe.
+2
PieterA
@valmet6400power Ik heb al eens een markeur op een bovenoverploeg 8-schaar ecoploeg) gemaakt met een volgordeventiel. Dat liep toen ook perfect. Dat was in 1997. Toen hadden we nog geen gps tot onze beschikking (Dat had volgens mij alleen het leger nog maar).
valmet6400power
@PieterA
Maar ik denk dat die 8 schaar wel breder meenam dan de 4+1 schaar van Laurent. Dan is het alleen een kwestie van “op een markeur rijden” en dat is het. Maar dat is dan wel zeg 8x40 3,20 meter? En niet die breedte die je meeneemt met een 5 schaar. Is dat 5x 45 centimeter(225 cm)? Dat scheelt nogal..
DANOONTJE POWERR
@valmet6400power dat maakt natuurlijk niet uit.
Op een markeur rijden kun je met alle breedtes.
Bij 2,25 breed kun je waarschijnlijk ook met je voorwielen strak langs de voor rijden.
Maar zonder GPS is het wel erg vermoeiend om te doen.
+1
Valtra man
@DANOONTJE POWERR heb gelezen dat je met deze generatie ploegen net verder van de voor kunt rijden. De offset vd ploeg maw is groter dan de eerste generaties. Hierdoor ‘zakt’ de voor niet in mocht je wat wegschuiven.

Zaaien deden we vroeger met een markeur die de binnenkant vj voorband aangaf. Dat werkte wel makkelijk en viel mee qua vermoeidheid. Alleen heb ik echt de gewente bij ploegen om alles los te laten en stoel kwartslag naar achter te draaien omt werk in de gaten te houden. Dat gaat met onland niet meer lukken vrees ik..
+1
PieterA
@Valtra man Als je verder van de voor rijdt zijn je zijdelingse krachten op de trekker veel groter. Mooist is 30 cm naast de voor met een 710 band o.i.d.
+1
Valtra man
@PieterA ik veronderstel dat je het ‘makkelijkst’ trekt wanneer de hartlijn vd trekker in het midden van de ploeg valt? Ik ben 258cm breed, dus 129 van center uit. Ploeg ik op 45cm dan neem ik 225cm mee. Dus center vd ploeg is op 112,5cm van de voorrand. Zowieso trek ik hem dus al 12,5cm uit het center mocht ik ralelings naast de voor rijden. Maar dat zou ik ook doen wanneer ik in de voor zelf rijd.

In de klassieke stand is de hartlijn vd trekker op 64cm van de voorrand (128cm tussen de wielen), en de ploeg opnieuw 112,5cm. Dus klassiek zit je met een 5 schaar zowieso al 48,5cm uit center.

Als je onland dus dezelfde offset neemt dannklassiek (weliswaar gespiegeld) rij je 36cm vd kant met een 650 band. Dwz 30cm met een 710! In’t kort: je hebt gelijk 😄
+1
PieterA
@Valtra man Je redenering klopt wel aardig👌.

Met een 6-schaar loopt dan net nog iets lekkerder, maar met 5 wil ook prima. Mooi span zo bij elkaar.

Ik zou voor ploegen ook voor het vaste gat kiezen. De topstang een paar slagen korter om het loopwiel te ontlasten en een 1.500 kg frontgewicht. Mocht hij gaan slippen: Topstang nog wat korter doen.

Voor transportwerk is het bij deze trekker wel lekker om een kar met de wielen wat verder naar achteren te hebben, zodat je oplegdruk wat hoger is. Anders wil hij wel gaan slingeren.

Om dit slingeren te ondervangen kun je wat wielgewichten monteren. Dat wordt vaak gedaan bij deze trekkers. Ik zou ze er dan niet af halen en er ook gewoon mee ploegen.
PieterA
@valmet6400power Dat was 8×30=240 cm. Bij een snijbreedte van 30 cm is het moeilijker om net ploegwerk af te leveren dan bij 45 cm snijbreedte. Wel had ik toen ook nog geen mobiele telefoon waar ik steeds over moest wrijven, waardoor de concentratie beter was.
+3
Valtra man
@PieterA haha, die gaat bij mij enkel aan voor n foto. Als ik op mijn tractor zit gaat dat ding op vliegtuig modus. Kunnen ze allemaal ff de boom in 😇
PieterA
@Valtra man Dat komt je concentratie in elk geval ten goede. Dan moet dat met een markeur wel lukken. Is een 2e hands gps-setje niet wat?
Valtra man
@PieterA misschien wel, maar wie doet zoiets nu van de hand als alles goed werkt.. en dan denk ik dat je meteen een stuurventiel moet hebben enzo om goed werk te leveren. Een lijntje volgen met de hand is denk ik even vermoeiend als op marker rijden
+1
PieterA
@Valtra man Iemand die overstapt op een ander merk doet hem weg. Bijna iedereen die John-Deere rijdt en vroeger Trimble had rijdt nu met John-Deere gps. Waar zijn die Trimble-setjes gebleven?
Valtra man
@PieterA werkbreedte is idd tussen de 30 en 55 cm per voor. Maar wss klasiek houd ik dat op 45cm. Dat werlt mooi op onze grond
PieterA
@Valtra man 45 is de ideale breedte bij een diepte van 30 cm. Wij ploegen vaak 40 breed en 27 diep.
+1
stannetje96
Met de topstang in het vaste gat en niet te veel op het steunwiel te laten lopen moet je toch wel voldoende gewicht op je achterwielen kunnen krijgen.
Vind eerder die 900 kilo nogal mager dan. Begin maar eens met 1500 als je die achterwielen naar beneden gaat trekken met je ploeg
Valtra man
@stannetje96 goede tip, thx. Ploegen tot nu met de steena steeds in het sleufgat. Is ons ooit zo uitgelegd en zijn zit blijven doen..
Nou dan we gaan hem zo eens proberen in goede omstandigheden met 900 kg. Lukt dat onland ploegen niet, zet ik hem gewoon in de voor. Dat kan gelukkig ook nog 🙂
valmet6400power
@Valtra man
Maar jullie zitten niet in een vlakke polder toch? Dan is het een ander verhaal..
Valtra man
@valmet6400power nou vlak kan je het hier niet noemen.. maar ofwel gaat het bergop, ofwel bergaf. Er zitten geen knikken of dergelijke in onze stukken. Meeste liggen zelfs redelijk vlak.
We deden het met ee 705 en 3 schaar altijd in het vaste gat, tis dan plots met 4 schaar en dieptewiel dat de dealer aangaf het in de sleuf te doen.. in stelde niet zoveel vragen toen
stannetje96
@Valtra man feit is ook wel dat het in het sleufgat het mooiste en makkelijkste werkt maar als het wat natter word en je heb de grip nodig scheet het heel veer door de topstang in het vaste gat te doen.

Wij hebben een trekker 6,5 ton voor een 4 schaar en in het vaste gat, zonder steunwiel, vond ik de 900 kilo te kort. Je zag de voorwielen al doorslippen terwijl de achterwielen hun grip nog hadden...
+1
Valtra man
@stannetje96 hoe kan dat...? Voorwielen en achterwielen zijn toch mechanisch gekoppeld & op zelfde snelheid?

Ps, onze 4,8ton valmet heft en rijdt vrij stabiel met een 4 schaar. En daar is slechts 400 kg frontgewicht op. Op straat voor lange afstand uiteraard wel op transportwiel
+1
Sjon
Frontgewichten eraan, heel veel.
Achterwielen kan je nog water in doen.
valmet6400power
Ps: in die 8000 serie handleiding staat inderdaad wel genoemd de mogelijkheden wat betreft het monteren van wielgewichten. Maar ik denk dat je even moet kijken op je typeplaatje welk gewicht je achteras op papier mag hebben. Dan kun je wel uitrekenen hoeveel gewicht je er nog in mag hangen als je de ploeg meerekent.
Maar zoals ik al zei, ik zou een zwaarder frontgewicht nemen..
Valtra man
@valmet6400power onderste lijn. 5600kg of 9000kg?

(klik om te vergroten)

Valtra man
@Valtra man

(klik om te vergroten)

Vergeet bovenstaande vraag, ik vond een duidelijkere foto. 9000 kg dus als de banden het kunnen heben.
PieterA
@Valtra man Wat mag er dan aan gewicht bij volgens jou? 2.400 kg ploeg + 6.600 van de trekker op de achteras. Dan moet je nog 1.500 kg op je vooras hebben met je 900 kg gewicht. Dat ga je niet redden met de ploeg in de hef. Met nog wat grond aan de scharen ga je zo door de 9 ton op de achteras.
Valtra man
@PieterA trekker weegt 6,3 ton. Met 55% op de achteras = 3,5 ton + 1,8 ton vd ploeg = 5,3 ton.

Op de vooras: 2,8 ton + 0,9 = 3,7ton.
PieterA
@Valtra man En als je hem optilt aan het eind en dan in de voor laat zakken. Wat is dan je asbelasting?
Valtra man
@PieterA je bedoelt dat de vooras lang niet meer draagt wat er op papier staat en lichter gaat lopen? Dat is eigenlijl wel correct, mijn benadering is te theoretisch.

Stel dat de 900 kg vooraan een zelfde gewicht achteraan compenseert. Dan blijft er nog 900 kg vd ploeg over die de trekker naar achter doet hellen.

Dus ipv 5,3 op de achteras 6,2
En ip 3,7 op de vooras 2,8

Wat er ook gebeurd, het totale gewicht zal nooit over de 9000kg gaan. En wat er op de vooraan bijkomt werkt enkel int voordeel. Zou het ook niet gaan om 9 ton constante belasting en niet als piek tijdens het uitheffen ve ploeg?
PieterA
@Valtra manZonder frontgewicht zal je trekker van 6.300 kg de ploeg niet van de grond krijgen. Ik denk dat de trekker inclusief ploeg en 900 kg frontgewicht op de weg (is dat constante belasting?) Ongeveer 9 tot 10 ton op de achteras weegt. Ik ben van mening dat de gewichten op de plaatjes vaak aan de voorzichtige kant zijn.
+1
Valtra man
@PieterA ik heb er wat oude mechanica boeken bijgehaald en de lasten in schema getekend.
Punt A zijn de voor-en B de achterwielen. De frontblok (900kg) hangt op 1,8 m voor de vooras en middelpunt vd ploeg heb ik boven de 2de schaar genomen, 4m achter de achteras.

Uit de evenwichtsvergelijking die hier uit volgt wordt de 9 ton verdeeld als volgt:
7,1 ton op de achteras (78%)
1,9 ton op de vooras (22%)

Verzwaar ik naar 1500kg vooraan dan wordt de 9,6 ton verdeeld als volgt:
6,7 ton op de achteras (70%)
2,9 ton op de vooras (30%)

Voor de gein ook eens berekend zonder frontgewicht, dan komt er:
7,7 ton op de achteras (95%)
0,4 ton op de vooras (5%)
In niet dynamische omstandigheden heft de valtra de 5 schaar dus zonder om te tillen. 🙂 Maar dat is niet de essentie hier..

Blijft de vraag dus of ik het in het voorjaar red met 22% op de vooras. Op de baan zet ik toch meestal het transportwiel. Daar maak ik me niet teveel zorgen over.

(klik om te vergroten)

+1
PieterA
@Valtra man Ik vind het super dat je het zo goed uit zoekt👍. Ik probeer je briefje te lezen, maar ik snap het niet helemaal. De maten snap ik, maar de gewichten niet. Je ging volgens mij uit van 900 kg gewicht, 2800 kg op de vooras, 3500 kg op de achteras en wat reken je voor de ploeg?
Valtra man
@PieterA in volg v links nr rechts:
900 kg van de blok
3120kg op de vooras (gewogen op de brug)
3180kg op de achteras (gewogen op de brug)
1800kg vd ploeg (volgens brochure Lemken)

(Massa’s staan omgezet in kN, macht der gewoonte)
PieterA
@Valtra man Oké, ik vind 1.800 voor de ploeg niet veel. Onze 4-schaar weegt dat ruim. Ik heb even opgezocht wat onze ploegcombinatie op de assen weegt. Ik kon alleen nog terugvinden dat met de ploeg op z'n breedst en de ploeg in de hef de zware kant op 1 achterwiel 4580 kg weegt en dat bij de ploeg aan de grond de vooras 4.920 weegt. (Die gewichten had ik nodig voor de bandenspanning: voor 480/70r30 omnibib op 1,3 en achter 620/70r42 omnibib ook op 1,3)
PieterA
@PieterA Onze combinatie

(klik om te vergroten)

NH T7.190 met Kverneland eg 100 4-schaar
Valtra man
@PieterA das bijzonder, natuurlijk is de links/rechts balans bij een ploeg een ramp..

Hieronder de datasheet v Lemken.. denk dat die toch geen 500kg gaan schelen.

(klik om te vergroten)

mdoornekamp
@Valtra man denk dat dit wel een kale ploeg is. Zonder voorscharen en schijven. Neem aan dat je 1 schijf hebt. Een onland uitvoering is trouwens ook zwaarder en langer.
mdoornekamp
Een flink frontgewicht is sowieso nodig. Ik heb 1600 kg voorop met de 5 schaar Juwel 8 . Ik rij ouderwets door de voor. Een onland is ook nog zwaarder. En ik zie de trekkers met onland ook altijd met veel gewicht voorop.

Topstang vast en strak. Dan heb je geen wiel gewichten nodig. Bovendien wordt je totaalgewicht dan nog hoger.
+2
Valtra man
@mdoornekamp thanks! Maar wielgewicht verhoogt de asbelasting niet. Vandaar dat ik er wat naar keek.
PieterA
@mdoornekamp Qua trekker kun je jouw trekker niet goed vergelijken denk ik. De John-Deere weegt volgens konedata 1.800 kg meer.
mdoornekamp

De 6155R is inderdaad zwaarder. De 6830 op het filmje is wel vergelijkbaar met de Valtra. Deze heeft wel dik 2 ton voorop met dezelfde ploeg
PieterA
@mdoornekamp Mooi filmpje! Ploegwerk ligt netjes. Ik sta er van te kijken dat een 6830 die ploeg kan hebben.
+1
mdoornekamp
@PieterA Hij ploegt ook niet zo diep. En de 6830 staat wel echt dik op de banden. Zal ook wel wat gechiped zijn
Valtra man
@mdoornekamp excuseer? Een jd van 140pk vergelijken met een Valtra van 200pk? Ik denk het niet 🤔🙂
Maar ik snap dat je eigenlijk referreert naar de massa v beide tractors.
Ik denk dat het vele gewicht vooraan vooral nodig is om voldoende stuurkracht te behouden, en niet zozeer voor de trekkracht?
+1
930triplemaaier
@Valtra man stuurkracht is het niet om te doen. het gaat vooral om trekkracht. Bij een goed ingestelde ploeg/trekkrachtregeling kun je wel tot 3/4 ton extra gewicht op de achteras van de trekker zetten maar dat gaat ook weer ten koste van je gewicht op de vooras en als je deze weer maximaal wilt laten trekken zul je dan weer extra frontgewicht moeten monteren. Sommigen zeggen dat je het gewicht van de ploeg ook aan frontgewicht moet monteren voor een goede balans met betrekking tot de maximaale trekkracht.
mdoornekamp
@Valtra man
Quote:
valtra van 200 pk

Het ging in de discussie inderdaad over het gewicht. Die John Deere gooit er trouwens ook zo 200 pk uit met een chippie
+2
mdoornekamp
@Valtra man jd 6630 met de Juwel 8. Heb hier 700 kg aan de neus

(klik om te vergroten)

PieterA
@mdoornekamp Kun je de ploeg zonder frontgewicht optillen met de 6.155R?
mdoornekamp
@PieterA ja ik kan hem net tillen zonder frontgewicht. Over de weg is dan niet vertrouwd
PieterA
@mdoornekamp Dan denk ik dat de Kverneland met schijven en voorscharen gewoon veel meer weegt dan een Lemken zonder al dat extra ijzer.
mdoornekamp
@PieterA kverneland zou wat zwaarder kunnen zijn met de (onnodig) lange ophanging van de risters aan de balk. En de kverneland wordt vaak nog met schijven verkocht. Die schijven komen er bij mij nooit meer aan.
+2
930triplemaaier
Ik zou 2500kg in de fronthef hangen en dan de topstang stak en met de trekkrachtregeling de ploeg lekker in de hef laten hangen zodat het loopwiel net niet vrij komt van de grond. Op die manier kun je tijdens het ploegen wel 3 ton bij de achteras van de trekker op krijgen. Daar kan geen wielgewichten en water in de banden tegenop. Waarom moeilijk doen met wielgewichten enzo als je een gewicht van 2500/3000kg in de hef achter hebt hangen wat je kunt gebruiken om extra gewicht op de achteras te krijgen?
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Valtra 8950 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!