TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Achterbrug en hefsysteem zijn gelijk aan dat van de Ford 5000(1968-1975).
Daar staat nog niet de helft....
Is dat een 5000 met een (sterkere) 6-cylindermotor ("Doe het zelfbouw"? ).
Een Ford 5000 heeft (volgens Konedata) 1.750 kg hefvermogen.
konedata.net/Traktorit/ford2000.htm/
Wim, de Ford 6500 is een EVA conversie op basis van de 5000. Daar zit inderdaad een zescilinderblok in. Trekkers werden verkocht door Ford en onder Fordnaam
EVA? In de tijd van Eva waren er nog geen trekkers!
EVA is de merknaam die de Belgische Ford dealer Willy Everhardt uit de Ardennen gebruikte voor de door hem gebouwde conversies op Ford basis.
Omdat er, met name uit Frankrijk, veel vraag kwam naar een tractor met meer vermogen en langere wielbasis voor transportdoeleinden zag Everhardt de mogelijkheden om deze nichemarkt op te vullen door midden jaren 60 te proberen een 6 cilinder Ford 2703C motor in een Ford 5000 te bouwen.
Daar deze 6 pitters niet zelfdragend zijn ontwikkelde hij hiervoor een gietijzeren carterpan om het blok in te hangen en zo toch een constructie te creëren die sterk genoeg was om de zware belasting aan te kunnen.
Deze trekker werd zo goed ontvangen dat Ford Antwerpen het wel zag zitten om onder de gewone Ford naam de distributie van deze trekkers ter hand te nemen. Op die manier kwamen ze voor een grotere markt beschikbaar.
Er waren begin jaren 70 3 basistypes waaruit men kon kiezen.
De 5095, 6500, en 7095.
In basis dezelfde tractoren, maar met verschillende vermogens.
De 6500 was primair op de Duitse markt gericht, maar in de loop der jaren zijn ze in verschillende landen terecht gekomen. Ditzelfde geldt voor de andere types van EVA.
Later kwamen er nog de types 7100 en 7400 die meer op de 6600 en 7600 leken.
Er waren trouwens veel meer conversie bouwers die een soortgelijke trekker bouwden, waaronder Rimas in Denemarken, OKA in Finland, Giaguaro in Italië, Ernest Doe(die de carterpannen van EVA gebruikte voor zijn Ford 5100, en J.J.Thomas in Engeland, en zelfs de firma Nedalo uit Uithoorn die in Nederland de Ford 9500 op de markt bracht.
Allemaal conversies op hetzelfde idee gebaseerd, namelijk: Hoe bouw ik een 6 cilinder Ford 2700 serie motor voor de transmissie en achterbrug van de Ford 5000.