Illustratie van:

International Onderdelen - Welke stoel in XL-cabine (4 cilinder)?

Beste TF-ers,

In de 856xl zit nog de originele stoel (Grammer mechanisch geveerd). Bekleding is nog goed (vorig jaar zitting vervangen en onlangs rugleuning). Maar nu blijft de vering in de bovenste stand vast staan (of je moet eerst hard neerploffen). Zelf ben ik redelijk lang (188) en zit te kijken naar een nieuwe stoel.nadeel van de 856 is dat je het stuur niet dichterbij kan halen (of je zit te dichtbij van de pedalen of te ver van stuur).
Te hoge stoel is ook weer niets (voeten moeten wel op de grond kunnen staan).

Wat voor stoel hebben jullie erin staan/ wat is jullie advies?

Alvast bedankt,
Corné

Deel dit topic

Reacties

+1
johndeere 2650
Ik zou voor een luchtgeveerde grammer stoel gaan.je kan ook aan martendo stoelen vragen welke beste bij een 856 zou passen.ze zijn namelijk hoofd dealer van grammer
Misschien kunnen ze nog wel iets betekenen met je oude stoel dat ze het mechanisme kunnen reparen mocht je dat nog willen
Fordje4830
Hier zit er een (luxe) grammer in. Welke uitvoering het is weet ik niet. Deze zat er al in toen we de trekker kochten.
Ben zelf 1,96 en heb niet het idee dat die (te) groot is. Zitting kan ik ook in/uit schuiven en schuin zetten. Helemaal naar achteren komt er een draaiknop net wel net niet tegen het zitje(heb de veering wel hard genoeg staan dat die er net boven blijft).

(klik om te vergroten)

Corne S
@Fordje4830

Dat is inderdaad geen instapmodel (volgens mij ruim over de 1000 euro). Hoever kun je hem draaien? 20 graden ? Bij meer heb je een draaiplateau nodig, waardoor de stoel 3,5 cm hoger wordt.

Ze hebben bij de stoelen shop ook nog dezelfde stoel (qua uiterlijk / typenummer), mechanisch geveerd als er nu in zat. Geen idee of lucht zoveel beter is dan mechanisch. Mechanisch hoef je tenminste geen draad voor te trekken.
Fordje4830
@Corne S ik denk wel 20 graden ja. Meer is het niet. Een goede mechanisch geveerde stoel doet er volgens mij niet veel minder om als een standaard luchtgeveerde.
Voor die paar x oppompen kan je ook een kabeltje maken voor in het 12v varkensneusje(als je die erop hebt). Met meerdere bestuurders ben je wel vaker aan het verstellen.
deJong
@Fordje4830

wij hebben overal de vrij gewone grammar stoelen in. Vindt ik prima om even op te zitten. Ben zelf 1.86.

(klik om te vergroten)

Grammar msg95g/721 12v.

In een 745 xl.
DANOONTJE POWERR
Ik ben zelf erg fan van de luchtgeveerde KAB stoel van Savas.
Ik had een mechanische Grammer in de 1300 en daarvan sprong ik bijna letterlijk een gat in het dak. 😉
Nu de stoel van de 88-94 gewisseld en het rijdt heerlijk.
Corne S
@DANOONTJE POWERR

Heb je een link van deze stoel?
+1
DANOONTJE POWERR
@mf 6150 die heeft alleen geen draaiplateau
+2
DANOONTJE POWERR
@Corne S martendo.nl/nl/tractorstoel/…

Misschien heeft de stoelenshop deze ook wel, die biedt ze wel goedkoper aan.
Corne S
@DANOONTJE POWERR

Welke grammer stoel had je eerst? Ik zit ook een beetje met de zittingshoogte. Hoger kan de stoel makkelijk, door onder voet op te vullen. Lager wordt lastiger.

Zijn die bevestigingspunten gestandaardiseerd? Of word dat per merk / stoel anders?
DANOONTJE POWERR
@Corne S dat weet ik niet, het was er wel één die in drie hoogtes kon door de zitting omhoog te trekken maar de KAB was niet hoger dan de hoogste stand van de Grammer.
De gaten waren wel iets anders.
Ik mocht de stoel toen binnen een maand terug sturen als die niet beviel, dat was wel al weer 18 jaar terug dus weet niet of die actie nog loopt. 😉
+1
roscho
Voordeel van luchtgeveerd is dat je de stoel heel snel op het gewicht van de bestuurder kunt instellen. Ben je de enige die op de trekker rijdt, dan telt dat voordeel niet, want dan staat die stoel toch altijd in dezelfde positie. In dat geval kun je de dure luchtvering dus weglaten.
DANOONTJE POWERR
@roscho dat ben ik niet met je eens, ik had na een dag op een mechanisch geveerde Grammer last van mijn rug en met de luchtgeveerde (KAB) geen last meer gehad.
En ook nu met de 1300 vind ik m veel beter veren met de luchtgeveerde stoel.
Corne S
@DANOONTJE POWERR

Had vandaag iemand van een stoelen bedrijf aan de telefoon. Kab stoelen waren niet echt geschikt voor tractoren. Ook veren ze pas goed als je 130+ qua gewicht bent. Was meer een Amerikaanse stoel.
DANOONTJE POWERR
@Corne S Oké, de stoelen op de foto zijn ook compleet anders als die ik heb.
Toendertijd kocht ik de stoel bij Savas in Zaltbommel maar dat lijkt ook niet meer te bestaan.
En ik weeg 95 kilo, volgens mij was dat toen gewoon een gangbare stoel maar waarschijnlijk hebben ze geen marktpositie veroverd om ermee door te gaan.
roscho
@DANOONTJE POWERR Dat hoeft niet het verschil tussen normale en luchtvering te zijn, dat kan evengoed het verschil tussen twee merken zijn.
Corne S
Vandaag de stoel opgehaald en gemonteerd. Het is de Grammer msg95g/721 geworden dat met rugverlenging en draaiplateau (zit er nog niet tussen).

Stoel past goed op de steunen. Alleen ik snap de hoogte instelling niet helemaal goed. Het is hetzelfde hendel. Het boekje doet alsof het 2 verschillende functies zijn, maar ik kan het er niet uit halen. Stoel staat eigenlijk te hoog met opgepompte vering.
Kan iemand dat misschien uitleggen.

Zie foto's.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

DANOONTJE POWERR
@Corne S kijk hier maar eens naar, ik moet bekennen dat ik ook nooit geweten heb dat het zo werkte. 🙈

Corne S
@DANOONTJE POWERR

Dankje. Maar dit is wel andere stoel, namelijk met automatische gewichtsinstelling. Mijn stoel (semi automatisch) heeft een indicator aan de voorkant zitten, die groen kleurt als het gewicht goed is, moet je stoppen met pompen.
DANOONTJE POWERR
@Corne S oké, ik heb ook wel eens bij een stoel gehad dat je de hendel van het oppompen naar voor en naar achteren kon trekken om de stoel hoger of lager te zetten.
johndeere 2650
Ik dacht dat hij helemaal leeg moest zijn dan ga je erop zitten dan doe je hem 1 keer omhoog drukken en dan pompt hij de stoel op naar het gewicht van de bestuurder als k het goed had

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International Onderdelen en hebben de trefwoorden cabine en stoel geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
22
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN