Illustratie van:

International 553 - zekering vervangen daarna problemen geen stroom meer

Ik heb sinds kort een IHC 553, mijn verlichting deed het voor niet en mijn toeter en richtingaanwijzers niet, na in de zekering kast gekeken te hebben misten er 3 stuks, te weten de linker 2 en de rechter alles in het midden zat er gewoon in. heb mijn zekeringen na gekeken en waar nodig vervangen, toen ik de meest rechter deed kreeg ik een fonkje, en daarna deed hij helemaal niets meer. alle andere bekeken maar geen is door gebrand, alleen heb nu geen stroom meer. lampen dashboard branden niet meer, en kan ook niet meer via de trekknop starten, heeft iemand een idee wat het kan zijn, zit er misschien ergens een hoofdzekering verstopt die ik niet heb kunnen vinden.

Deel dit topic

Reacties

Corne S
Ik zou eerst kijken of je spanning hebt op de startmotor. Dan gaat daar vandaan (origineel ongezekerd) een draad naar je contactslot. Daar de spanning meten en de spanning meten na je contactslot op slot zelf en aan beide kanten van de zekeringen.
cyrus-van-gelder
Ik denk dat de vorige eigenaar bewust de zekeringen eruit heeft gelaten. Het kan maar zo zijn dat de hele bedrading opgefikt is.door de zekeringen terug te plaatsen heb je misschien opnieuw kortsluiting veroorzaakt omdat de isolatie van je bedrading gesmolten is. Misschien heb je een brandlucht geroken. Het kan ook zo maar zijn dat jaren geleden de bedrading al stuk was. Onder het dashboard kijken is nu de enige optie. Dan zie je het gauw genoeg. Wellicht moet d'r hele bedrading opnieuw getrokken worden.
+1
Corne S
tractorfan.nl/picture/1405636/…

Hier wat inspiratie. Op de dikke aansluitingen van contactslot moet je spanning hebben. Op 1 als het uitstaat en op beide als het aanstaat. Op allemaal als je het slot helemaal naar rechts draait.
cyrus-van-gelder
@Corne S mee eens . Dat hoort zo te zijn idd.behalve als de boel toch verbrand is. Had ik zelf wel met m,n 644 dat de bedrading verbrand was
mauribits
Dank voor jullie reactie, ik heb niets geroken aan brandlucht, het gekke was ook ik had contact uit staan op het moment dat ik de zekering er in wou doen.
@Corne S tnx voor de foto, ik had gisteren al voor ik het plaatste onder de dash gekeken hier kon ik gek genoeg geen verbrande draden vinden.

ik heb de trekker nu in duitsland staan en wil hem voor de Tuv hebben zodat ik behalve op eigen grond ook over de weg mag, hiervoor moet de verlichting gerepareerd worden alleen de markeer en achter verlichting werkt momenteel.

heeft iemand toevallig een stroomschema van de 553? die kon ik helaas niet online vinden, wel een onderdelen boek maar daar word je niet wijzer van.
cyrus-van-gelder
@mauribits is idd heel vreemd ja. Dan zo je verwachten dat de bedrading verbrand is of iets dergelijks. Nee dus. Zijn de accu en de massa vlecht wel goed? Succes ik hoop dat het probleem 9pgelost wordt.
+1
1046
@mauribits heb wel een schema, die ligt thuis. Word eind middag pas dat ik die beschikbaar heb
+1
mauribits
@1046 dat zou echt net zijn als ik daar een kopietje van zou kunnen krijgen. ben bang dat ik de bedrading helemaal nieuw moet gaan maken. maar dan is het ook weer tip top.
cyrus-van-gelder
@mauribits mooi dat Marco een schema voor je heeft!! Het zal wel nieuwe bedrading worden ja. Wel mooi dat de zaak niet verbrand blijkt te zijn. Het kan iets heel lulligs zijn hoor. Heb zelf een keer meegemaakt dat de vorige eigenaar een of andere schakelaar op het dashboard geknutseld had. Had ie dus dwars door een kabelboom geboord met een 4mm boortje. Niet te vinden waar het probleem zat. Kwam er pas achter toen de. kabelboom vervangen was. Toen pas zat we het gaatje in de oude kabelboom. Grrrr
  • 😡😡😡😡😡😡😡😡
mauribits
@cyrus-van-gelder ja dat zou idd kunnen, wel heel erg 👎, heb net even gemeten, de accu geeft 12,6v die is dus goed, de startmotor staat ook 12,6v vanafdaar gaat hij naar een bosch module daarop staat ook 12,6V, ga vanavond maar weer kijken achter de dash misschien is na mijn zekering debacle wel contactslot een fout heeft, dat daar ergens een kabel geen stroom heeft, of dat het slot een opdonder gehad heeft en nu niets meer doorgeeft.

stroom blijft een lastig geheel, bij hydrauliek kun je zien waar het lekt 😂
cyrus-van-gelder
@mauribits daar heb je gelijk in . Hydraulische problemen zie je wel aan de lekkage. Stroom is lastig ja. En even met je tong voelen of er ook stroom op staat wil je in de meeste gevallen wel laten
  • 🤣🤣🤣🤣
+1
henrie-assinck
@mauribits Hier is het schakelschema voor dit type met een 30 km/h bak.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+2
mauribits
Even een kleine update, het is gelukt allemaal, hartstikke bedankt voor het schema, lampen doen het weer, op mijn remlicht en knipperlichten na.

remlicht komt een nieuwe trekschakelaar in, en voor de Knipperlichten ben ik me niet zeker, ze doen het maar knipperen langzaam. heb hiervoor een nieuwe relais gekocht maar ipv. 5 is het 6 polig dan moet 31 op de massa aangesloten worden, dit werkt alleen echter nog niet helemaal, maar kijken waar dit door komt.

als dat Klaar is kan hij voor de Duitse Tuv, en mag ik met Kenteken op de straat.
+1
cyrus-van-gelder
@mauribits blij dat je het toch zover voor elkaar hebt. Mooi dat je nu ook een schema hebt. Daarvoor is Tf in het leven geroepen he.
  • 👍👍👍👍👍👍
+1
Corne S
@mauribits

Goed om te horen! Waar zat het probleem? Kabelboom hetzelfde gebleven?
+2
mauribits
@Corne S het probleem zat hem in 3 kabels die wel aangesloten zaten op zekering meer verder los waren en dus op het frame lagen, dit was lastig te zien lag allemaal onder het contact slot zelfs door de ruimte waar handkoppeling uit komt, heb met een inspectie camera gekeken en toen kon ik het mooi zien.

wel weer een nieuwe relais gekocht de gene die ik had met 6 aansluitingen werkt niet op het systeem die uitgevoerd is op de 553, de originele word natuurlijk niet meer gemaakt, de vervanging hiervoor vond ik best prijzig 70 euro ex BTW. maar dan werkt het wel weer.

komt vandaag nog 1 nieuwe koplamp in (bij een was het glas kapot) en mogen we legaal over de weg.
cyrus-van-gelder
@mauribits blij voor je dat je het gevonden hebt!! Zoals ik al eerder zei is het meestal iets lulligs. In dit geval eigenlijk ook ja. Als de kabels gewoon los liggen werkt het systeem niet nee. Wel mooi dat je een alternatief relais te pakken hebt. Groeten Cyrus

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 553 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
17
DEELNEMERS
5
WEERGAVES
0