Langere afstand met tractor rijden

Hallo tractorfanners,

Ik heb een aantal weiden verder van huis 20/30km. Nu heb ik een tractor same 70 explorer 25km/h. Moet ik ergens opletten of rekening mee houden als ik zo ver met een wat oudere tractor rij? Het is meestal met een veekar om koeien naar de weide te brengen.

Deel dit topic

Reacties

+10
Krispax
Rustig rijden met de koeien, en vooral rustig remmen en door de bocht.
+5
MF 2725
De afstand rijden is geen probleem. Net wat @Krispax zegt: rustig rijden met de koeien in de veekar. Wij hadden vroeger een Explorer 70 die 40km/h liep. Dat schoot best lekker op voor die tijd. 😄
+9
bartjuh
@MF 2725 wij hadden er vroeger ook 1. Liep zo'n beetje 50. Onze buren kregen een nieuwe mf die 40 liep. Konden ze mijn vader bijhouden zeiden ze. M'n pa reed er toen eens achter en vroeg ze of ze de hoogste versnelling niet konden vinden. M'n vader reed iets meer als half gas en de mf kon niet harder... 🤣
+1
MF 2725
@bartjuh 😂😂😂 Mooi!
+11
JappieJo
Koffiekan niet vergeten 😎
+5
Martinsame
Gewoon kijken of alles klopt meschien gewoon een grootte onderhoudt beurt geven
+8
bas101
20 a 30 km is niet zo ver , ik heb laatst 60km heen en 60km terug moeten rijden met een tractor uit 1956 die 24kmh rijdt met aanhanger en dat was met t mooie weer prima te doen , vooraf je brandstof peil even controleren en als je cabrio rijdt evt de regenjas mee nemen de laatste tijd is t nogal wisselvallig , die thermoskan met koffie was ook een goede tip, zorg ook dat je remmen t doen.
+6
Schluterfan
@bas101
En de verlichting! Die mannen in uniform en rode salami delen graag handtekeningen uit.
+1
Jpkd
Als u het nieuws gevolgd heeft moet vanaf 1jan 2021 uw same trekker en veewagen gereigistreerd zijn bij het rdw snelheid onder 25 km is er geen keuringsplicht
+2
@Jpkd onder de 40 km/ h geen keurings plicht
+5
bas101
Fa@Jpkd at heb je niet helemaal goef die datum is 1 jan 2022 .
+6
Sjon
@Jpkd Ga vandaag maar eens naar buiten. Flink wat wind door je kop laten waaien en hier mooi een tijdje wegblijven.
Jpkd
Kenteken plicht verhoogt de loonwerktarieven met 25%
+1
bart99
@Jpkd Aanname gebaseerd op wat?
+8
arnold-arentze
@bart99 Aanname van zijn eigen fantasieën zoals gebruikelijk🙄🙄
+4
dennisbouter
@arnold-arentze je zou er medelijde mee krijgen
+1
Hannesman
@Jpkd poah wat een feiten weer
+4
blauwe tractor
@Hannesman
Tis weer vakantie denk ik
+9
SJB533
Gisteren was ik er bijna klaar mee, nu helemaal...
+5
Fendt926Driver
@SJB533 op andere fora is hij al niet beter..

(klik om te vergroten)

+3
inter844-s
@Fendt926Driver van dat soort moeten we er nog meer hebben ....🤦‍♂️
husky
@Jpkd een account aangemaakt om te stoken en zanikken?
+1
roscho
@Jpkd Eenmalig een kenteken aanvragen kost €18 en voor een kentekenplaat misschien nog eens €25. Dat zal voor de prijs van het loonwerk niet heel veel uitmaken. Iets duurder zal het wel worden als er trekkers zijn die sneller dan 40 km/h lopen, die moeten gekeurd worden. Ik heb trouwens ook al loonwerkers gehoord die hun trekkers keurig op 40 km/h hebben afgesteld en ze ook zo hebben opgegeven bij de RDW.

Of had jij een andere berekening gemaakt? Daar ben ik dan wel benieuwd naar.
Sjon
@roscho terugzetten maar 40 word bijna verplicht door de Cumela. Als je niet op je eigen land rijd ( loonwerk dus) krijg je andere eisen.
cumela.nl/nieuws/nieuws/…
roscho
Quote Reactie van @Sjon:
verplicht door de Cumela

De Cumela is een brancheorganisatie, die geeft alleen raad en advies. Op de weg moet je je houden aan de wet. En die wet bepaalt dat trekkers die geregistreerd staan als sneller dan 40 km/h te maken krijgen met tachograaf en APK. Maar waarom zou je nog zo'n trekker hebben: de wettelijke max. snelheid op de weg is 40 km/h voor landbouwvoertuigen. Dus gewoon terugdraaien, anders kom je flink in de kosten voor iets (hogere max. snelheid) voor iets wat wettelijk niet mag (sneller rijden dan 40 km/h). Er is trouwens een tolerantie van 5 km. Als op je kentekenbewijs 40 staat, wordt getolereerd dat de trekker max. 45 rijdt. Ook zoiets raars: snelheid is snelheid, dus ook geen 45 toestaan!
+1
bas101
@roscho enige tolerantie is wel zo menselijk anders wordt helemaal een politie staat.
roscho
Quote Reactie van @bas101:
enige tolerantie is wel zo menselijk

Het ligt iets anders. Als 45 wordt getolereerd, wordt dat al snel de regel, dan mag je dus 45 en zo is de wet gewoon niet. Waarvoor worden dan nog wetten gemaakt? Nederland is dan wel het land van de tolerantie, maar ik vind dat soms veel te ver gaan. Waarom zou je sneller mogen dan is toegestaan? Als je deze zin goed leest, zie je vanzelf dat het onzin is.
bas101
@roscho ik houdt mij nooit aan de zogenaamde maximum snelheid bijv een rond bord met rode rand met daarin t getal 80 betekent voor mij dat t verboden is om 80 te rijden daarom blijf ik er onder of ga ik er over heen ; maar nu to the point dat jij stelt dat 40 km h ook 40kmh is en dat je daar op moet handhaven , elk land hanteert een tolerantie je zit namelijk met de afwijkingen in de km teller , de 1 geeft iets meer aan de andere iets minder dan er daadwerkelijke gereden wordt , dit geld ook voor gewichten , bijv 50 trm wordt in NL 10% tolerante gehanteerd , dat heeft o.a met verschil in metingen van weegbruggen te maken.
roscho
Quote Reactie van @bas101:
elk land hanteert een tolerantie

Dat weet ik en dat vind ik ook niet verkeerd. Maar er moet geen regel komen dat 5 km getolereerd wordt, want daarmee wordt de max. snelheid dus gewoon opgehoogd tot 45. In principe verschillen we niet zoveel van mening. Als je 40 mag en 60 rijdt, daarover zijn we het vast eens dat dit een bekeuring verdient. Maar als je met een auto met 50 legitiem door een volle winkelstraat dendert, vind ik dat je ook een bekeuring verdient. En als je met je trekker over een hoofdweg 45 i.p.v. 40 rijdt, heb ik daar geen enkel probleem mee. Op de grote weg: laat maar gaan!
Ik vind dat tolerantie uit moet gaan van degene die het beoordeelt. Ontstaat een gevaarlijke situatie, dan een bon bij 42 (echte) km's.
Bijkomend probleem is dat we in Nederland het bekeuringensysteem bijna helemaal geautomatiseerd hebben. Er is geen beoordeling meer, de computer bepaalt of je een bon krijgt.
Een ander probleem is dat grensgevallen dan gaat afhangen van de beoordelaar. De een vindt iets wel, de ander niet gevaarlijk. En wie weet, worden de vriendjes van oom agent dan niet bekeurd.... Maar ik ben ervan overtuigd dat wanneer oom agent je staande houdt en je eens vermanend toespreekt, dit meer invloed heeft op het gedrag dan de flits van een camera. Tenminste op mij wel.
Het heeft ook nog te maken met de cultuur van "tot het gaatje gaan" in Nederland. De gemiddelde Duitser houdt zich veel beter aan regels en is ook veel hoffelijker in het verkeer. Wanneer in Nederland een tolerantie geldt van 45, kun je er donder op zeggen dat in TF vragen komen van leden die een trekker hebben die 38 loopt hoe ze hun trekker 45 kunnen laten lopen. 😞
dennisbouter
@roscho onder de 45 kun je geen bon krijgen, maar als je trekker harder loopt als 40 ben je wel apk plichtig, zal de mededeling niet gewoon zijn u krijgt geen boete maar wel een wok melding? Dan kost het je veel meer!
bas101
@roscho maak je niet zo druk , in de vorige eeuw was de max snelheid 16kmh , niemand die zich daar aan hield , de snelheid van tractoren is de de jaren heen steeds groter geworden en dat is ook prima , herinner mij nog de 70 en 80er jaren toen de tractoren nog met een max snelheid van 20 a 30km over de N wegen reden met lange slierten van geïrriteerde automobilisten achter zich latend
+1
roscho
@bas101 Klopt helemaal. Maar toen zochten de meesten ook nog niet zo de grens van de regels op.
1046
@bas101 oom agent schreef gewoon als je hier harder dan 25 reed. Dus zal wel per regio verschillen
@roscho Die tolerantie is er omdat wanneer je de meeste moderne trekkers met de laptop op 40kmh zet, ze dan vaak 43a 44 lopen.
roscho
@jasper john deere Dat weet ik wel, maar om dat te voorkomen, kun je ze dan toch ook afstellen op 37?
@roscho Bij Deutz weet ik dat je kunt kiezen uit 25,40 of 50 en soms 65.
Sjon
@roscho een veehouder akkerbouwer tuinder die naar zijn eigen land rijd mag weer wél gewoon 50 rijden zonder apk tachograaf.
Rare wetgeving.
roscho
Quote Reactie van @Sjon:
Rare wetgeving

Wetgeving is nooit helemaal consequent. Op deze manier probeert men valse concurrentie tussen loonwerkers en grondverzetbedrijven met vrachtauto's te voorkomen.
+11
valmet 605
Ik ben regelmatig onderweg met een trekker die deze snelheid ook haalt. Goede spiegels, op een rotonde 1 of 2 rondjes extra om auto's langs te laten en bushaltes pakken on dezelfde reden. Wees een heer.
+2
Fendt926Driver
@valmet 605 kijk dat zijn de tips die ik ook altijd hanteer.
Wees netjes voor je mede weg gebruikers.
En een extra rondje rotonde doe ik ook met trekkers die 50kmh lopen.
Daar is het soms nog moeilijker voor vrachtwagens om in te halen dan de 25 km varianten. Maar dat maakt niet uit.
Beoordeel wat je in de spiegels ziet en reageer daar netjes op.
+2
Albert Peters
@valmet 605 ik heb jaren met een J D 1640 rond gereden ook soms als het druk achter je is even ruimte geven
Samepower2
@valmet 605 bedankt voor de tips!
jammermaarhelaas
Bij alle goede tips die al gegeven zijn wil ik deze graag benadrukken: Zorg dat je goede spiegels hebt waarmee je langs de veewagen kunt kijken.

Wat betreft kenteken: als je niet sneller rijdt dan 25km/h dan hoeft de veewagen alleen een witte kentekenplaat te hebben, met eenzelfde kenteken als dat 1 van de trekkers heeft die op jou naam/bedrijf staan. Een eigen kenteken op de veewagen mag ook, maar is alleen verplicht indien je sneller dan 25 km/h rijdt met deze wagen.
+1
roscho
Quote Reactie van @jammermaarhelaas:
als je niet sneller rijdt dan 25km/h dan hoeft de veewagen alleen een witte kentekenplaat te hebben

Klopt, maar per 1 januari 2022. Nu mag het nog zonder plaat.
+1
Clayson M80
@roscho kenteken plaat hoeft toch niet eerder dan 31 december 2024
of te wel voor 1 januari 2025
Samepower2
@jammermaarhelaas bedankt voor de tip! Er zaten barsten in de Spiegels. Nieuwe zijn besteld.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!