Ha tf'ers,
Wij hebben thuis een Inter 745 XL, sinds kort op 540/65r38. Gezien ik zuinig ben op de bodem (alles klei), rij ik graag met dubbellucht als het nat is. Achter heb ik 16,9r38, dus voor een 70 pk trekker lekker breed. Nu steekt het mij dat ik achterop opgeteld 1,92 meter band heb en voorop maar 50 centimeter. Ik heb namelijk 10.00-16. Deze banden zijn vrij nieuw en wil ik er dus nog niet afgooien. Maar ik zat eens te fantaseren over dubbellucht voor. Ik heb ooit eens een foto gezien van een 644(?) die dat had.
Lang verhaal kort: zijn er mensen met een 2wd trekker en dubbellucht voor? Welke maten zitten er dan op, hoe is de montering en zijn er dingen om rekening mee te houden? Ik zat te denken aan half kale 10.00-16 met een ring tegen de velg en met schroefdraad of zoiets. Ik ben benieuwd!
Geen reacties als "als je dat nodig hebt moet je van je land afblijven" aub. Soms moet je je land nu eenmaal op en ik knutsel graag.
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
(klik om te vergroten)
Dan zou een 600 of 650 ×34 mooier zijn.
Maar voorop zou je ook opraapwagen banden van 19.0/45R15 kunnen zetten
Die zijn breder dan jou 16.9 achterop.
Maar er is ook een 17.0 die zijn evenbreed als achterop
Pas op met standaard heel brede banden monteren voorop, sturen wordt dan ook moeilijker. En zorg dat de dubbellucht op de weg de grond niet raken, of nauwelijks. Ook dat beïnvloedt het sturen negatief. En de slijtage van de band.
En dan inderdaad met een spinel vastdraaien. Lijkt me wel te maken
(klik om te vergroten)
Even een kritische vraag: moet je wel willen, dat een 2wd voor ook op dubbellucht staat? Lijkt mij eerlijk gezegd vrij lastig, ondanks hydrostatische besturing...
Zelf doen wel hooguit in nat voorjaar dubbellucht onder een 2wd MF 135 om kunstmest te strooien. Trekker heeft normale standaard voorbanden en staat achter ook op de standaard 12.4-28 (320 tegenwoordig) dubbellucht in dezelfde maat. Trekker weegt geloof ik 1800 kg, staat achter dan op 4 x 320, dus 1,28 m breed. Kunstmesstrooier kan geloof ik 600 liter in, nou als die helemaal vol was dan kwamen de voorwielen bijna van de grond. Dan beginnen we met strooien op de slechtste/natste plekken en het is zover ik weet altijd gelukt zonder vastrijden of diepe sporen te maken.
Dubbellucht voorop zou ik niet doen, ik zou dan eerder voor bredere voorbanden gaan. Houd inderdaad wel rekening met wat de lagers kunnen hebben en ook met hydrostatische besturing. Als je geen stuurbekrachtiging zou hebben dan zou het sturen met dubbellucht of met hele brede voorband bijna niet meer lukken. Maar je moet het zo zien dat wanneer jij heel zwaar aan het stuur moet draaien, de stuurbekrachtiging ook heel zwaar belast wordt.
Is een lichte 4wd trekker van 70 a 80 pk, rondom op brede banden geen beter idee? Je hebt dan voor veel hogere band als bij een 2wd, die 4wd band zal met lage druk veel meer platten, dus veel contactoppervlak met de bodem.
Trek je een wagen, dan zal meestal niet de trekker, maar de wagen het zwaarst drukken. De trekker wil dan niet verder omdat de wagen verzakt. De trekker begint vervolgens te krabben, waarna de wagen in dat spoor komt en verder verzakt. Ik denk dat dubbellucht aan de voorwielen daar weinig aan kan verbeteren.
Daarbij komt nog dat er een flinke extra belasting op je vooras komt.
Een 4wd-trekker is daar veel meer op gebouwd, daar komt ook trekkracht op de vooras en die is dus veel zwaarder. En daar kun je ook gerust bredere sloffen op zetten of zelfs dubbellucht.
Als het écht nodig is om op je land te komen, dan zou ik proberen een 4wd-trekker te krijgen (zoals anderen hierboven al aangaven) en die uitrusten met brede voorwielen. Als je niet breder gaat dan je achterwielen, kun je er evt. ook nog mee ploegen.
De 500/50r15.5 bleek in de praktijk al te smal/ te laag in het werk.
(klik om te vergroten)