Dubbellucht voor een 2wd trekker voorop

Ha tf'ers,

Wij hebben thuis een Inter 745 XL, sinds kort op 540/65r38. Gezien ik zuinig ben op de bodem (alles klei), rij ik graag met dubbellucht als het nat is. Achter heb ik 16,9r38, dus voor een 70 pk trekker lekker breed. Nu steekt het mij dat ik achterop opgeteld 1,92 meter band heb en voorop maar 50 centimeter. Ik heb namelijk 10.00-16. Deze banden zijn vrij nieuw en wil ik er dus nog niet afgooien. Maar ik zat eens te fantaseren over dubbellucht voor. Ik heb ooit eens een foto gezien van een 644(?) die dat had.
Lang verhaal kort: zijn er mensen met een 2wd trekker en dubbellucht voor? Welke maten zitten er dan op, hoe is de montering en zijn er dingen om rekening mee te houden? Ik zat te denken aan half kale 10.00-16 met een ring tegen de velg en met schroefdraad of zoiets. Ik ben benieuwd!

Geen reacties als "als je dat nodig hebt moet je van je land afblijven" aub. Soms moet je je land nu eenmaal op en ik knutsel graag.

Deel dit topic

Reacties

de-wit
De betreffende trekker

(klik om te vergroten)

+1
Fendt926Driver
16.9 vindt ik ook nog niet echt breed achterop.
Dan zou een 600 of 650 ×34 mooier zijn.

Maar voorop zou je ook opraapwagen banden van 19.0/45R15 kunnen zetten
Die zijn breder dan jou 16.9 achterop.

Maar er is ook een 17.0 die zijn evenbreed als achterop
+2
@Fendt926Driver na 3x lezen kwam ik tot de conclusie dat de 16.9 de dubbellucht is naast de 540..
das dan wel lekker breed voor 70pk😎
+2
hobbyboer
@Fendt926Driver achter heeft hij 540, de 16.9 is de dubbellucht
Fendt926Driver
@hobbyboer @ronald-deutz-fahr daar had ik overheen gelezen. Klopt inderdaad.
de-wit
@marc102 @Fendt926Driver Inderdaad niet duidelijk geschreven zie ik nu. Hij staat inderdaad op 540/65r38 met 16,9r38 als dubbellucht. Voorheen stond hij op 16,9r34
hobbyboer
Setje 500/50R17 o.i.d lijkt mij mooier.
+1
Loeideutz
Gek is het niet. Zag het hier 40 jaar geleden al. Simpelst lijkt mij met een spindel op de het midden zoals je ook wel achter ziet. Misschien kun je ook wel molcon vinden voor. Die zijn er in die kleine maten ook.
Pas op met standaard heel brede banden monteren voorop, sturen wordt dan ook moeilijker. En zorg dat de dubbellucht op de weg de grond niet raken, of nauwelijks. Ook dat beïnvloedt het sturen negatief. En de slijtage van de band.
+1
KlaasM
Kheb wel eens gehoord dat men een stalen autovelg als aftands ring gebruikte.
En dan inderdaad met een spinel vastdraaien. Lijkt me wel te maken
+1
Hannesman
@KlaasM met een flens tussen de bouten van het voorwiel, kan je daar de spindel op vastdraaien. (Als daar ruimte voor is)
Fendt926Driver
Dit is een 19.0/45R17.

(klik om te vergroten)

Mooi breed loopvlak en 17.5cm breed
+3
Loeideutz
@Fendt926Driver Volgens mij is 19.0 iets van een 48 cm breed. Beetje afhankelijk van hoe hard je hem op pompt natuurlijk.
+2
Fendt926Driver
@Loeideutz typ fout. 17.5 moet 47.5 zijn.
+3
JvH 1120
Is het geen idee om de dubbellucht voor op een aparte naaf te zetten zodat ze onafhankelijk van elkaar kunnen draaien wringt een minder bij het sturen
hobbyboer
@JvH 1120 Dat is zelfs een heel goed idee.
Liever geen dubbellucht, maar als het dan toch moet is vrij draaiend heel mooi, zeker op de vooras bij een 2wd trekker.
+1
Loeideutz
Ik zit nog effe te denken. Een 2-wd is niet zo zwaar van voren. Met een werktuig achterop wordt dat nog minder. Ik weet niet precies wat voor bewerkingen je doet of wilt doen of welke machines je gebruikt, maar heb je een beetje een idee hoeveel gewicht er voorop hangt?
de-wit
@Loeideutz Nee dat weet ik zo niet, maar je hebt ook wel gelijk. Maar het leek me wel interessant om eens te vragen hier
+1
SJB533
Je hebt al veel meer loopvlak op de grond staan, dan een standaard 745, ook vooraan, dat realiseer je je wel hè? 😉

Even een kritische vraag: moet je wel willen, dat een 2wd voor ook op dubbellucht staat? Lijkt mij eerlijk gezegd vrij lastig, ondanks hydrostatische besturing...
+1
de-wit
@SJB533 Ik weet niet of dat goed zou gaan, vandaar ook de vraag. Meer gewoon nieuwgierig. Al staan de meeste 2wd XL Internationals die ik ken wel op 10 inch voor
SJB533
@de-wit
Wat eventueel nog een optie zijn kan: slag hogere velg, dus 18 inch. Daarmee heb je bij gelijke breedte meer rubber aan de grond staan. 11 inch breed maakt de trekker dan echt af 🙈
@SJB533 zoals eerder gezegd, waarom geen kieperbanden? Die snijden ook wat minder in de bochten..
SJB533
@ronald-deutz-fahr
Super Singles 🤣
+2
Sjon
Gewoon kipperbanden eronder, doen ze ook vaak bij fronthef zonder fwd.
+1
Pauls
@de-wit Ik zie dat je al aardig breed gaat met je banden, maar op welke druk wil je gaan rijden dan : 0.4 bar ? of nog lager ? Ook voorop heb ik de bedenking als je met de zijkant een borduur raakt (op de straat natuurlijk), als je nog een band er zou naast plaatsen, dat de lagering al aardig te verduren krijgt. De voorbanden die je nu hebt mogen eigenlijk niet onder 1 bar, en mogen dan zo'n 700 kg per band dragen, dan krijg je een contactopp. De banden hebben ook hun grenzen aan max vervorming zonder schade (aan de band). Voor de achterbanden zijn er ook dergelijke regeltjes, hier is meestal 0.6 (en sommige 0.8) bar waar je niet zou onder mogen om de levensduur van de band.
de-wit
@Pauls Bijna al ons land ligt achter huis, dus op straat komen we niet veel. En qua bandenspanning zet ik ze liefst zo laag mogelijk voor de band zoals je zegt, met 1 bar ben ik tevreden als dat kan. 0,6 is al te gek, ook achterop omdat die banden al wat ouder zijn. De trekker weegt ook niet veel natuurlijk, dus dan is het al snel goed
+1
Pauls
@de-wit Ik bewerk mijn land(in voorjaar) ook vaak met 0.8 tot 1 bar achteraan (met 13.6R38 en trekker van 3000kg), maar voorop blijft het 1.5 de must (is niet aangedreven en als deze band dan wat wegzakt, stop ik en rij achteruit, dit is teken dat de grond niet voldoende draagt en dan werk je structuurbederf in de hand. Meestal in combinatie met een cultivator van 300 kg. Op de straat is het heel voorzichtig rijden, max 30 indien rechtdoor, en bochten is zeer traag.
+1
Pauls
@de-wit voorjaar is zonder dubbellucht, dan kan je teveel, en als je dan vastkomt is het ook echt vast, met veel structuurbederf, moet je niet willen.
walker1
@de-wit Is dat zulke slechte grond bij jullie, dat zelfs een lichte 2wd trekker rondom op dubbellucht moet? Ik zie dat je 20 bent en denk dat de boerderij nog van je ouders is of dat je net in maatschap zit? hoe hebben jou ouders dat altijd gedaan zonder dubbellucht voorop? Hier thuis ook kleigrond, maar met natte omstandigheden deden we in het land niks. Misschien mest rijden omdat putten vol zaten, maar dat doet loonwerker met een 3 wieler Verveat op 1050 banden.
Zelf doen wel hooguit in nat voorjaar dubbellucht onder een 2wd MF 135 om kunstmest te strooien. Trekker heeft normale standaard voorbanden en staat achter ook op de standaard 12.4-28 (320 tegenwoordig) dubbellucht in dezelfde maat. Trekker weegt geloof ik 1800 kg, staat achter dan op 4 x 320, dus 1,28 m breed. Kunstmesstrooier kan geloof ik 600 liter in, nou als die helemaal vol was dan kwamen de voorwielen bijna van de grond. Dan beginnen we met strooien op de slechtste/natste plekken en het is zover ik weet altijd gelukt zonder vastrijden of diepe sporen te maken.

Dubbellucht voorop zou ik niet doen, ik zou dan eerder voor bredere voorbanden gaan. Houd inderdaad wel rekening met wat de lagers kunnen hebben en ook met hydrostatische besturing. Als je geen stuurbekrachtiging zou hebben dan zou het sturen met dubbellucht of met hele brede voorband bijna niet meer lukken. Maar je moet het zo zien dat wanneer jij heel zwaar aan het stuur moet draaien, de stuurbekrachtiging ook heel zwaar belast wordt.

Is een lichte 4wd trekker van 70 a 80 pk, rondom op brede banden geen beter idee? Je hebt dan voor veel hogere band als bij een 2wd, die 4wd band zal met lage druk veel meer platten, dus veel contactoppervlak met de bodem.
+1
de-wit
@walker1 Nee gewoon klei, het kan wel wat hebben hier. In het voorjaar kunstmest strooien ging altijd op 16,9 met 13,6 ernaast en dat ging prima. Maar ik vind het leuk om met de bodem bezig te zijn en daarnaast knutsel ik graag. Dus het is geen noodzaak, maar ik was nieuwsgierig wat er kon
+3
de-wit
@walker1 En wat je zegt qua sturen ben ik het met je eens. We hebben er ook nog een zonder stuurbekrachtiging en dan leer je wel hoe je zuinig op de stuurinrichting moet zijn. Niet sturen bij stilstaan als het niet hoeft bijvoorbeeld
+1
langeslagdiesel
Ik heb zelf voor mijn hanomag een setje kooi en een setje multi-ring ( ik denk de molen ) banden en wielen liggen met het alpas haken systeem. Deze zijn nog niet strijd vaardig. Zij komen ter zijner tijd naast mijn voorbanden in de maat 5.50x 16. Mijn voorbeeld was een zetor 8011 die in der tijd voor op dubbellucht stond. Was niet een echt een succes denk ik op de kuil want later stond hij op bredere enkel lucht op de kuil.
+2
roscho
Het hangt ervan af wat je met de trekker op je natte land wilt doen. Heb je een werktuig in de hef, dan ben je vooraan al zoveel lichter. Hang er desnoods geen gewichten vooraan, zodat de trekker net in balans is (hiermee voldoe je dan niet aan de wet....).
Trek je een wagen, dan zal meestal niet de trekker, maar de wagen het zwaarst drukken. De trekker wil dan niet verder omdat de wagen verzakt. De trekker begint vervolgens te krabben, waarna de wagen in dat spoor komt en verder verzakt. Ik denk dat dubbellucht aan de voorwielen daar weinig aan kan verbeteren.
Daarbij komt nog dat er een flinke extra belasting op je vooras komt.
Een 4wd-trekker is daar veel meer op gebouwd, daar komt ook trekkracht op de vooras en die is dus veel zwaarder. En daar kun je ook gerust bredere sloffen op zetten of zelfs dubbellucht.
Als het écht nodig is om op je land te komen, dan zou ik proberen een 4wd-trekker te krijgen (zoals anderen hierboven al aangaven) en die uitrusten met brede voorwielen. Als je niet breder gaat dan je achterwielen, kun je er evt. ook nog mee ploegen.
de-wit
@roscho Frontgewicht gebruiken we nauwelijks omdat bijna alle grond achter huis ligt. Op de weg is hij voor wel eens te licht inderdaad. En wagens hebben we niet, dus dan heb je eigenlijk wel gelijk.
+2
de-wit
Na een hoop reacties denk ik dat ik inderdaad beter geen tijd kan steken ik dubbellucht voor. Omdat er al weinig druk op zit en ik mijn vooras ook wel wil sparen. Ik haal in het voorjaar het moederblok er wel af, dan heb ik mijn best gedaan haha😅
+1
spotmelker
@de-wit ben ook zo aan het zoeken geweest met voorbanden op een 2wd JD 6100 trekker. Enige wat ik concludeerde is zoek een band die goed wil rollen, die drukt het minst de grond in. Ben uitgekomen op een 15 - 18 band met zgn AW (zigzag)profiel. Deze zijn nu nog 30%. Als er nieuwe op moeten neem ik 16/75 - 20 met zelfde profiel. Achter 650/65 R 38 XM 108 met 300/95 R46 als dubbellucht. Zaai hier altijd gras mee in.
hobbyboer
Quote Reactie van @spotmelker:
Enige wat ik concludeerde is zoek een band die goed wil rollen,

🤔
Ok, dus je bent dus toch weer op een ronde band uitgekomen? 😉

"Vaak is rond beter, soms vierkant"
spotmelker
@hobbyboer als je genoeg "vierkant" hebt gehad rolt het allemaal zigzaggend vanzelf 😄
+3
mrpieter
Bij een vorige werkgever was bodemdruk een ding waar we dagelijks mee bezig waren. Daar heb ik twee fendt 309 2wd op 650 voorbanden weten te krijgen.
De 500/50r15.5 bleek in de praktijk al te smal/ te laag in het werk.

(klik om te vergroten)

walker1
@mrpieter graszoden teelt zeker?
spotmelker
@mrpieter mooie banden. Tis alleen wel zo dat bij gebruik van b.v. frontmaaier er veel kracht op de wielnaaf komt bij (scherp) sturen omdat het hart van de band buiten de wielbouten/bevestiging zit. Nu heeft JD bij de 2wd uitvoering een beest van een vooras en 8 gaat naven dus ben ik niet zo bang. Van andere merken weet ik het niet allemaal maar zou niet zomaar zulke brede voorbanden durven monteren.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
41
DEELNEMERS
17
WEERGAVES
0