Illustratie van:

Wifo achterlader - Kantelen mestvork en terug klappen

Ik heb een wifo achterlader gekocht met wat werk 😄. Daarover heb ik een vraag.

De bak/mestvork zou na het kantelen weer terug moeten klappen. Dit gebeurt niet en ik ben er al achter gekomen dat de lange veer ontbreekt. Deze zal ik gaan kopen. Maar ik snap nog niet precies hoe het werkt. De hendel bedient een rond mechanisme dat er voor zorgt dat de veiligheid van de bak losgaat. Dit werkt prima, maar als ik de hendel weer loslaat draait deze niet naar de oorspronkelijke positie terug, dus de veiligheid blijft open.
Hoe krijg ik deze weer terug, want het ronde mechanisme klapt niet terug.

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Reacties

+1
KlaasM
Ik heb er ook 1 met een iets ander systeem.
Maar daar zit ook een veer aan de handel waar mee je de bak open trekt.
Aan de bak hoort inderdaad een lange veer te zitten.
Die mis ik ook nog. Zou je willen laten weten als je een veer gevonden hebt en waar je die weg hebt?
+2
wolseley
@KlaasM die lange veer is bij wifo nog wel te verkrijgen
+1
kerstrunner
Wij hebben ook een Wifo maar wel met een ander ontgrendelingsysteem, maar ik denk dat je het kettinkje een schakel moet opschuiven, zodat die harder spant? Ik zou ook alles eens goed inspuiten met kruipolie, ook de haak die je moet lostrekken,deze kan je best invetten. Dat scheelt veel in kracht om te ontgrendelen. Mischien ook de ketting die naar voren loopt, vervangen door een staalkabeltje van 5-6mm. Dat weegt wat minder en gaat dan wat minder aan dat hendeltje trekken? Met het grondbakje is de veer nooit sterk genoeg om het bakje dicht te treken, dan moet je nog altijd vooruitrijdend de Wifo op de grond laten zakken, met de mestriek lukt het wel. Veel succes!
+1
Hurli356
Hadden m thuis gewoon omgebouwd naar hydraulisch kippend, veel fijner in gebruik.
tobsie
Dank voor de antwoorden. Uiteraard heb ik alles al schoongemaakt en weer gesmeerd. Dus alle onderdelen lopen onafhankelijk zeer soepel.

Het probleem zit het in het onderdeel dat er voor zorgt dat de veiligheidshaak los gaat (zie op de foto waar de 1 bij staat). Als ik aan de hendel trek dan beweegt het onderdeel naar de kant waar 2 staat. Hierdoor gaat de veiligheidshaak open en kantelt de mestvork naar beneden. Tot zover functioneert dit prima.

Probleem is dat de veiligheidshaak niet automatisch terug gaat naar de gesloten positie, omdat onderdeel 1 niet weer beweegt in de richting van de pijl bij 3. De veer om de veiligheidshaak terug te drukken is krachtig genoeg, want als ik onderdeel 1 handmatig in de richting van pijl 3 beweeg dan gaat deze soepel terug. Dus daar zit het probleem niet.

Weet iemand hoe dit oorspronkelijk hoort?

(klik om te vergroten)

+3
langeslagdiesel
Aan onderdeel 1 hoort ook een veer. Deze trekt de handel terug in de neutraal stand. Je mist dus 1 veer. Dit was het eerste sluit systeem van Wifo. Dat was niet sterk genoeg. Zeker met de kroosbak er achter ging het nogal eens mis. Dus toen kwam men met het huidige sluit systeem, wat aan twee kanten scharniert. Mestladen heb ik ook nog wel gedaan met zo’n ding. Om de haverklap had je een kamikaze actie! Als de vork in de lucht dicht klapte na het lossen boven de wagen, dan mochten er graag wat bonkjes mest door de tanden omhoog en naar voren gegooid woorden. En daar zat ik! Ha ha. Dus regenpak en zuidwester op met laden. Toen strooide we nog over de vorst in de winter. En in augustus. Dan had je er het minste last van met maaien en kon je ( theoretisch) tot diep in de herfs weiden met de doorloopwagen.
tobsie
@langeslagdiesel dat helpt! ik heb wifo al een mail gestuurd of ze deze veren nog verkopen en zo niet welke specificaties.

@Hurli356 Heb je foto's van de ombouw? Dit is namelijk ook een oplossing. Aan de achterkant van mijn deutz 3005 heb ik namelijk 2 hydrauliek aansluitpunten (die ik overigens nog nooit gebruikt heb).
Ik heb al even gekeken en ik zie hydrauliekcilinders die enkelwerkend en dubbelwerkend zijn. Geen idee wat het verschil is en wat mijn deutz aan kan. Iemand een idee?
+1
KlaasM
@tobsie enkel werkende cilinders duwen of trekken. Dubbelwerkende cilinders duwen en trekken
Bij een enkelwerkende cilinder moet er iets anders zijn wat de cilinder weer in duwt. Bijvoorbeeld een kiepcilinder. De olie duwt de bak omhoog. Het gewicht van de bak duwt de cilinder weer in.
In jou geval zou je een enkel werkende kunnen gebruiken met een veer ernaast.
+1
hoest
@KlaasM lijkt mij dat je dan een enkele doet die hem weer omhoog trekt. Als je de cilinder drukloos zet klapt hij door eigen gewicht plus lading wel naar beneden
+1
Hurli356
@tobsie nee geen foto's van, ding is weg omdat bedrijf beëindigd is. Was een dubbelwerkende cilinder zodat je precies zo kunt kippen en scheppen als dat je wilt.
Ene eind van de cilinder doe je aan de bak of vork, net als de 3 punt van een ander werktuig. Andere eind doe je aan een verstevigd punt aan de achterlader.
tobsie
Ik heb maar eerst even een topic aangemaakt of ik uberhaupt een dubbelwerkende cilinder kan aansluiten tractorfan.nl/topic/265744/

Alternatief is in mijn ogen een enkelwerkende cilinder met een ingebouwde veer, zodat deze als de bak door de cilinder naar beneden is gekanteld, weer automatisch omhoog gaat als ik de hendel weer loslaat (en de druk dus wegvalt). Dit lijkt me dan de meest makkelijke oplossing.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Wifo achterlader en hebben de trefwoorden mestvork en bak geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
11
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN