Fendt 412 - Vermogensverlies , motor trekt niet meer

Gisteren was tijdens het ploegen het vermogen van de motor ineens weg.
waar we normaal aan 7 km/u konden rijden was 4-5.5km/u het absolute maximum.

Brandstoffilter vervangen, leiding doogeblazen, turbo lijkt normaal aan het geluid te horen.

Wat zijn nog mogelijke opties?

Wat we de laatste tijd wel ervaren, is dat de motor niet meteen meer afslaat als we hem stillleggen. Hoe warmer hij staat, hoe langer het duurt voor hij afslaat. Kan het een met het ander misschien te maken hebben?

Deel dit topic

bartdereu

Reacties

Fendt926Driver
Heeft de trekker add bleu?
En hoeveel langer duurt het uitzetten nu nadat de sleutel omgedraaid is?
2 3 of 4 seconde of meer richting een halve minuut?
Klein Rot
@bartdereu
Uitlaat demonteren deze zal na de as blue injector verstopt zijn
+3
J asper
400 vario met ad bleu bestaat niet.
+2
Fendttrisixfan
Com 1 2 of 3? Bij de 1 en 2 zit er een rubber membraam voor lda, als er daar een klein scheurtje inzit verlies je ook veel vermogen
+1
unipower
@Fendttrisixfan Een com3 die niet trekt, dat zou een van de eerste zijn dan 😜😅
bartdereu
@Fendttrisixfan voor de lda? waar bedoel je dan precies?
+2
unipower
@bartdereu Dat membraam voorkomt dat de trekker onderin toeren gaat roken, als de trekker op toeren komt en er komt steeds meer turbodruk op het membraam word er meer brandstof ingespoten. Membraam zit aan de rechtse kant bij de regelaar, als daar een scheurtje in zit gaat de turbodruk verloren en bediend hij de regelaar niet voldoende en dus trekt hij niet zoals het hoort 😉
+1
dutchpower
@unipower Klopt, dit scheelt enorm in vermogen als deze kapot is. Laatst een 410 waar deze gescheurd was, 70 PK aan de rem. na de reparatie had die weer 115 PK aan de aftakas.
Fendttrisixfan
@bartdereu zie trouwens dat je njet zo heel ver uit de buurt woont, ik kan dit eventueel wel komen repareren
bartdereu
@Fendttrisixfan Heel mooi maar ie gaat vandaag even binnen bij de dealer haha
Valtra man
@Fendttrisixfan lijkt me ook een heel plausibele uitleg. Druk op de lda scheelt hem 40pk op de valtra. Maar ik zou daar niet meteen zelf aan beginnen, kan wel zowat vanalles zijn.
Dealer al gesproken? Die weet vast raad
Fendttrisixfan
@Valtra man is wel zelf te doen maar is wat prutswerk, dealer kan het ook maar weten door membraam te bekijken
+1
Jeroen745
Wastegate van de turbo misschien?
bartdereu
@Jeroen745 Dat lijkt nog een optie ja!
bartdereu
Is inderdaad eentje van 2006,ik dacht dat dit COM2 is ? (COM1 ging maar tot 411 , toch?) , dus zonder common rail of adblue. Turbo was ook het eerste waar ik aan dacht, maar de druk nog niet gecontroleerd.

Het stilvallen kan soms echt tot 10 sconden duren. Bij koude motor meteen , hoe warmer hoe langer.
+1
Fendt926Driver
@bartdereu heb jij ook de ventilator van de kachel aan staan?
Bij een electronische stopzetter kan de doordraaiende ventilator als dynamo gaan werken en nog iets stroom naleveren aan de stopzetter.
Onze 916 heeft dat ook wel wat.
Maar geen 10 seconde
bartdereu
@Fendt926Driver Ja daar was ik mij al even van bewust dat als de blower van de ventilatie aan staat, dat hij nog even als dynamo kan gaan werken als je het contact afzet. Maar dit is maar heel even, hier kan hij werkelijk een hele tijd blijven doorgaan.
+1
wibe
Stopmagneet die hapert, waardoor hij en niet het volledige brandstof geeft en slecht uit wil?
deJong
@wibe heb ik ook met mn 500 gehad. Maar dat is over het algemeen alles of niks.

Onder maaien dit voorjaar wat slecht contact erop gehad dan ging hij gewoon bijna uit en dan weer gewoon vol gas zoals het hoort🙈 stekker schoon gemaakt en het was over👌
Welgerap52
Deutz motor met mechanische regelateur ? zo ja dan waarschijnlijk het membraam in de regelateur
lemken
WAARSCHIJNELIJK MEMBRAAM LEK VAN REGELATEUR DIE DE TURBO DRUK MEET EN DE BRANDSTOF HOEVEEL HEID REGELT
+1
Fendt304ls
Lda membraan is inderdaad een vaker voorkomend probleem. Een lekke turboslang zou ook kunnen maar dat hoor je meestal wel.
Bert353
Mooi hé die oude trekkers zonder al die "chippies" erin...
heb je niet al die onzin erbij waar je je druk over moet maken....
+1
bartdereu
Hey Allen, bedankt voor jullie reacties, heb de trekker even goed bestudeert . Een wastegate heeft ie niet, dus die kan ook niet haperen. Maar er loopt inderdaad wel een ijzeren leiding van het inlaatspruitstuk naar de overzijde van de motor waar de regelaar zit. Ik breng vandaag de trekker even binnen bij de dealer om dit membraam te laten vervangen. Ik hou jullie op de hoogte
bartdereu
@bartdereu

(klik om te vergroten)

Ik neem aan dat het membraam hier zit.
Fendttrisixfan
mdoornekamp
@Fendttrisixfan
Quote:
membraan

Zit ook wel een stel schroef op zeker. Helemaal indraaien en je hebt altijd vermogen ( en rook). Zo hebben wij het tijdelijk ook bij de werklust shovel gedaan (cummins)
joop-same
@bartdereu Vrij zeker dat het membraan van de LDA regeling stuk is, ook kan de vermogen stelbout achter het deksel met de speciale bouten ( torx met gaatje ) verdraaid zijn.
dutchpower
@joop-same Is geen normale torx. zijn speciale doppen voor, torx is meende ik 6 tands en die bouten zijn 5 tands.
Fendttrisixfan
@dutchpower klopt
mdoornekamp
@Fendttrisixfan die 5 tand torx zat ook op de membraan houder van de Cummins/werklust
Fendttrisixfan
@mdoornekamp zou goed kunnen, zijn blijkbaar wel bitjes die moeilijk te vinden zijn
mdoornekamp
@Fendttrisixfan ik kon zo setje bestellen op internet
Fendttrisixfan
@mdoornekamp dag van vandaag heeft het internet ook alles 🤣
+2
bartdereu
@Fendttrisixfan Het was inderdaad het membraam dat gescheurd zat, de trekker had amper nog vermogen aan de testbank. Na het plaatsen van een nieuw membraam had de trekker weer netjes zijn vermogen . Thx allen voor de vlotte reacties!
Fendttrisixfan
@bartdereu ja kon bijna niet anders
joop-same
@dutchpower Ja 5 tands torx met gaatje.
+1
lemken
Onderdeel nr 02111580- 02113543
bartdereu
@lemken Weet je soms onderdeel nummer van de solenoid van de diesel afsluiter?
bartdereu
Ik denk 0419 9902
+1
Fendttrisixfan
@bartdereu dat is in ieder geval een nummer van een solenoid voor een deutz motor, wel opletten als je deze zelf monteert dat je het juist doet
+1
lemken
Onderdeel nummer stopzetter is 02938080
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 412 en hebben de trefwoorden turbo , motor , vermogensverlies , mazout en brandstof geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!