Onregelmatig lopen bij gasgeven IHC 523

Onze 523 wilde slecht starten bij koud weer. De verstuivers zijn gedemonteerd en er is compressie gemeten. De verstuivers waren slecht, was er zelf niet bij en heb het spuitbeeld niet kunnen zien. Er zitten nu 3 nieuwe nozzles in.

Compressie is gemeten, 2x 25 bar en 1x 26 bar in koude toestand.
Alles gemonteerd, maar om nu te zeggen hij start als nieuw, nee had er meer van verwacht.
Heb de gloeispiraal in het inlaatkanaal gerepareerd, maar nog steeds geen echt vlotte starter.

Als hij loopt en ik geef gas, hapert hij, loopt onregelmatig, zowel koud als warm. Als hij koud is zie bij gas geven blauwe pluimjes in de rookwolk. Als hij warm is zie je dat niet. Trekken doet hij wel , maar dit onregelmatig lopen bij gas geven klopt natuurlijk niet.

Mijns inzien, moeten we het zoeken in de verstuivers want dat is het enige wat nieuw is. Dit onregelmatig lopen, hikken deed hij niet voordat de verstuivers werden vervangen!!

Hebben jullie suggesties waar dit aan zou kunnen liggen??

Deel dit topic

Reacties

roscho
Ik denk eerder dat de regulateur in de brandstofpomp niet helemaal fijn is.
Kun je het starten niet verbeteren door nog wat langer te gloeien?
donkey63
@roscho Gloeien nu ongeveer 20 sec. Aan de pomp is niks gewijzigd. Zou raar zijn er iets veranderd is. Motor liep mooi met oude nozzles. Weet het even niet, kan men aan de verstuiver, zelf, iets afstellen?? Is namelijk het enige wat gewijzigd is.
Wat dat filmpje betreft zal ik mijn beste beentje voor moeten zetten, ben niet zo handig met PC en handy. Moet beetje hulp inschakelen.
Met starten wordt er geen gas gegeven en ongeveer 20 sec voor gegloeid. Hebben de koudstart ( met stopknop) nog niet gebruikt. Voor het vervangen van de verstuivers, als je de koudstart gebruikte, leek het als hij verzoop, krijg ook een berg diesel te verwerken.
roscho
@donkey63 Als de verstuivers het enige is wat veranderd is, dan zal dat idd. de oorzaak zijn. Je kunt verstuivers niet afstellen, maar als je ze eruit haalt, kan een gespecialiseerd bedrijf (Bosch-dienst) de vernevelingsdruk goed instellen. Ze kunnen ook zien of ze goed vernevelen.
Wybren de vries
Weet niet of je een filmpje kunt maken is michien ook wat beter te horen en kijken hoe hij stottert en wat voor handelingen je vooraf hebt gedaan voor je hwm start
JordyW
Het merk verstuiver bepaald ook veel, zet er altijd orignele in van A-merken zoals Bosch of Monark. De goedkopere van Granit e.d. geven vaker problemen en dan is goedkoop toch weer duurkoop.
donkey63
@JordyW Moet ik na vragen welke er gebruikt zijn. Kan aan die dingen toch verder niks verstellen?
Klein Rot
@JordyW
Klopt helemaal vaker gehoord dat goedkope verstuivers deze problemen geven. @donkey63 Zet er nieuwe bosch verstuivers in en stel ze goed af en de trekker loopt weer goed
donkey63
@Klein Rot Verstuivers zijn niet kompleet vervangen, maar alleen de nozzles. Kan daar een probleem liggen? Merk moet ik nog navragen.
JordyW
@donkey63
Klopt de hele verstuiver wordt zelden vervangen, de nozzle is het slijtagedeel hiervan. Alleen de nozzle vernieuwen is ook voldoende, maarrr deze moet na het vernieuwen altijd gecontroleerd en zo nodig bijgesteld worden. De openingsdruk moet namelijk bij alle verstuivers precies gelijk zijn. Een ongelijke openingsdruk resulteerd ook in een onregelmatige motorloop
Koiter
De verstuivers wel goed gemonteerd? Ik weet van veel inter blokken dat je ze op 2 manieren kunt monteren, maar 1 is goed. Aan welke kant zit de retourleiding?
DB780
Hoe is het met je retourleiding, toevallig geen vuil in, kan de brandstof goed terug lopen?
Het is maar een idee.....
DB780
En heb je hem goed ontlucht?
donkey63
Bedankt voor jullie reacties.
Verstuivers passen er maar op een manier in en de retourleiding zit bovenop de verstuiver. Retourleiding gaf voorheen ook geen problemen, maar kan nog controleren of deze open is.
Ontluchten heb ik nog met lopende motor gedaan. Aan de pomp is niks gedaan.

Enige minpunt, verstuiver 2 en 3 zijn verwisseld, maar daar kan het toch niet aan liggen. Daarna is er nog 6-7 km mee gereden. Tijdens het rijden niks gemerkt.
+1
hooidonk
Heb wel eens begrepen van een oude monteur dat de pomp harder moet werken, als er nieuwe nozzles gemonteerd zijn.
Dit komt omdat de inspuitdruk van de verstuiver na verloop van tijd zakt en de pomp nu weer z'n best moet doen om in te spuiten.
Misschien dat de pomp niet helemaal goed meer is en dat nu met de nieuwe nozzles naar boven komt?
+1
Klein Rot
@hooidonk
Als de pomp versleten is zal de motor zeer moeilijk starten, doordat de pomp dan langzamer ronddraait zal door interne lekken de inspuitdruk te laag zijn. Als de motor eenmaal loopt zal de regulateur in de pomp het verlies aan diesel redelijk compenseren.
cyrus-van-gelder
@hooidonk Dat klopt wat je zegt. De pomp moet inderdaad wat harder werken als de nozzles vernieuwd zijn. Was bij mijn 644 ook zo. De verstuiver druk is bij de 44 serie is maximaal 225 bar. Maar bij 210 bar hadden we al een hele mooie nevel . Dan krijgt de pomp het iets minder voor z,n kiezen.
+1
DB780
Als de pomp is versleten, is mijn ervaring dat je de handgas verder open moet zetten, om de motor te starten.
Bij mijn tractor was de pomp versleten en de verstuivers ook, een motor revisie bedrijf wees mij er op, kon het zien een de verkleuring metaal pomp onderdelen.
Ik kon de tractor alleen starten met het gas helemaal open.
Daarna heb ik zowel pomp als verstuivers laten reviseren en natuurlijk laten beproeven (beproevingsrapport er bij) zodat hij weer voldoet aan de fabriekseisen.
Ik kan mij indenken dat je pomp versleten is.
+1
donkey63
Ben afhankelijk van iemand die mij helpt en heeft het druk. Doet dit soort dingen "tussendoor".
Hij zei dat de inspuitdruk van de oude verstuivers OK was maar het spuitbeeld niet. Lijkt me dat de pomp OK is, druk is er. Mijn "hulp" wil eerst nog zelf luisteren als de tractor wordt gestart en er gas wordt gegeven.
Hoop niet dat we van kwaad naar erger gaan, want trekker liep voorheen goed. Startte bij koud weer allen wat slechter.
Moet even afwachten en dan terug koppelen.
redeagle14
@donkey63 zit er een B pomp (schuine uitgangen) of een C pomp met rechte uitgangen?
cyrus-van-gelder
@donkey63 zelf heb ik een 644 uit 1975.
Daar zijn de nozzles ook net van vervangen. Eerst liep de trekker voor geen meter!!! De verstuiver tester bleek niet goed te zijn. Bij de 44 is dus de verstuiver maximaal 225 bar. Als dat te zwaar staat af gesteld krijgt de brandstof pomp het te zwaar . Zoals ik al aan hooidonk schreef gaf 210 bar een hele mooie nevel . Daar staat ie nu dus op afgesteld. Motor loopt nu perfect,zowel warm als koud.
Nu weet ik niet zeker hoeveel bar nozzle druk jouw trekker nodig heeft. Maar het is zeker de moeite waard dat het goed afgesteld staat.
Corne S
Zijn er wel de juiste nozzles gemonteerd (juiste aantal gaatjes etc)?

Wat gebeurt er als je tijdens het lopen van de motor de stopknop uittrekt?

Gebruik je de stopknop ook tijdens het starten?
cyrus-van-gelder
@Corne S dat zou ook nog kunnen ja. Dat er de verkeerde nozzles type in zitten. Dan loopt de motor ook voor geen meter. Ook wel eens mee gemaakt met een fordson dus.
cyrus-van-gelder
@Klein Rot dan kun je het beste de pomp reviseren. Vaak komt het ook door roest vorming op de drukklep. Dan sluit ie minder goed. Dan heb je ook drukverlies.
Corne S
@cyrus-van-gelder

Heb me weleens laten vertellen dat pompen met schuine uitlopen niets aan te doen is, gezien materiaal. Heb bij m'n 624 zijn er van 2 pompen 1 gemaakt.

Misschien is het dan beter om een nieuwe alternatieve op te zoeken of een tweedehandse van een 553 of 633. Weet alleen niet hoe nauw het komt in combi met de verstuivers.
+1
redeagle14
@Corne S gaat perfect.
cyrus-van-gelder
@redeagle14 nuttig om te weten dat dit perfect werkt
Quote:
👍👍👍👍
cyrus-van-gelder
@Corne S is wel een goed idee
  • 👍👍👍👍👍
+1
donkey63
Bedankt allen voor het meedenken.
Weet even niet hoe ik op ieder apart moet reageren. Hoop dat ieder die gereageerd heeft dit zal lezen.
Onze "hulp" bij deze zaken wil komende dagen naar de trekker kijken. Wat Cyrus vermelde heeft ons aan het denken gezet. Verstuivers worden gedemonteerd, gekontroleerd en eventueel opnieuw afgesteld.
Een extra probleem, Madame Corona rent in de buurt rond en wil daarom en beetje afstand houden en kan dus een aantal vragen daarom wat lastig beantwoorden.

Als ik meer weet zal dit zeker kenbaar maken!
cyrus-van-gelder
@donkey63 ik hoop echt dat de trekker dan wel mooi soepel loopt. Toen bij mijn trekker in eerste instantie de verstuivers verkeerd stonden afgesteld was het echt een drama!! Zeer slecht aan slaan , witte rook. Die brandstof pomp kreeg het gewoon niet voor elkaar!! De motor liep met horten en stoten. Flink hand gas geven totdat er genoeg druk was opgebouwd. Was dat eenmaal zo dan ging de motor wel wat beter lopen, maar zeker niet van harte. Zoals ik zei moest het max 225 bar zijn, bij 210 bar een prachtige nevel. De motor loopt nu wel soepel, niet meer dat je het idee krijgt dat de brandstof pomp z,n best doet, maar toch te weinig brandstof boven de zuigers.
Achter haal de juiste verstuiver druk , stel em desnoods iets lichter af( bij jou trekker weet ik niet zeker of dat ook max 225 bar is)
En nu maar hopen dat die corona zooi eens ophoepeld
+2
Corne S
@cyrus-van-gelder

Beter een beetje diesel inspuiten dan vaccins 😉.
+1
cyrus-van-gelder
@Corne S Dat is wel zo. Toch is het zo dat we maar beter zo snel mogelijk van die corona zooi af zijn . Over wel/ niet vaccineren ga ik geen discussies aan . Op me werk geeft dat de nodige flinke ruzies.
Laten we maar gewoon doen waar TF voor bedoeld is. Over trekkers en dergelijke kletsen dus.
  • 😉😉😉😉😉😉
+1
cyrus-van-gelder
@Corne S is wel een goed idee
  • 👍👍👍👍👍
+1
donkey63
Denk dat we corona al lang moe zijn. Was mooi geweest als dit met beetje diesel te verhelpen was!!
+1
Corne S
@donkey63

Zeker. Echter was het niet mijn bedoeling om een discussie te beginnen daarover. Die zijn er al genoeg op andere media te vinden.
+1
cyrus-van-gelder
@Corne S dat ben ik met je eens hoor.
Was van mijn kant ook niet raar bedoelt naar jou toe. Maar ik wou het gewoon voorkomen dat er toch iemand op inhaakt. En dan is die hele topic verknalt.
+1
donkey63
Beste TF ers. Hoe kan ik filmpje invoegen.
donkey63

Bij deze het filmpje waar de trekker wordt gestart, stationair loopt en vooral als je een beetje gas geeft hoor je hem onregelmatig lopen.
Klein Rot
@donkey63
Dat lijkt echt op een verstuiver probleem.
Haal ze eruit en dan opnieuw aan de testpomp aansluiten en kijken wat de openingsdruk is en het sproeibeeld.
donkey63
@Klein Rot Leek ons ook, dat dit het probleem zou zijn, omdat alleen de nozzles zijn vervangen.
Kennis van ons heeft alleen aan de stopafstelling gedraaid, weet alleen niet of hij in of uit is gedraaid. Starten doet hij beter, alleen het mooie lopen moet nog aan gewerkt worden. Jullie horen nog van mij.
RPCounty
@donkey63 dat heeft niks met onregelmatig lopen te maken....dit is een typisch verschijnsel voor een 3 cyl inter met een Bosch VA pomp. Soms lijkt het of de motor zich zelf inhaalt qua galopperen. Zou me geen zorgen maken.
+2
donkey63
Verstuivers gedemonteerd en bij revisiebedrijf laten testen. Staan alle drie op 215 bar, zoals het zou moeten volgens hun. Sproeinevel is ook goed. Had verwacht dat daar het probleem zou liggen, niet dus.
Volgens revisiebedrijf blijft de pomp over.
Verstuivers gemonteerd en tractor laten lopen. Vraag me niet hoe het kan, maar hij lijkt beter te lopen. Rond de 800 omw galoppeerd hij een beetje. We laten het voorlopig zo, ook al omdat hij nu ook beter start.
Mocht er wat wijzigen zullen jullie het horen. Bedankt voor het meedenken.
cyrus-van-gelder
@donkey63 mooi dat het nu toch beter gaat. De brandstof pomp is dan inderdaad nog een mogelijkheid. Het kan zijn dat er roestvorming in de pomp zit. Dan sluit de druk klep minder goed.
+1
Klein Rot
@donkey63
Ok mooi dat het beter gaat je kan nog proberen wat motorolie door de diesel te doen zodat de diesel iets vetter wordt en de pomp beter smeert.
cyrus-van-gelder
@Klein Rot Dat werkt ook goed inderdaad!!! Heb zelf ook wel eens 2 takt olie door de diesel gedaan.
+1
Corne S
@Klein Rot
Bovensmering zoals m'n vader dat noemt.
mestyle
Draai de verstuivers er eens af rn de leidingen van de pomp los en probeer de verstuivers op de pomp aan te sluiten met de leidingen anders. Zodat je de verstuivers buiten de trekker hebt hangen. Dan ontluchten en starten zodat je de nevel zien kan. Kan je gelijk zien of er 1 minder mooi nevels. Zo doe ik dat bij de d serie geen idee of dat bij deze ook wil. Als dan 1 war minder mee doet weet je gelijk welke. Kan je de verstuivers nog onderling uit wisselen doet dan de verstuiver het op 1 andere ook ligt het aan de verstuiver of dat die zwaarder afgesteld staat. Doet ze het allemaal bij dezelfde pomp uitgang. Zou het toch kunnen dat het aan de pomp ligt. Dan alsnog kijken of je alle verstuivers wat lager kan afstellen
+1
Corne S
@mestyle
Deze pomp heeft 1 roterende plunjer. De D-series hadden een lijnpomp (of de 2 cilinders 2 apartes). Die hadden een plunjer per verstuiver.

Eigenlijk na de 323 heeft Inter alleen roterende plunjer pompen gehad. Oftewel een opbrengst / druk verschil per uitgang is eigenlijk niet aannemelijk in tegenstelling tot de lijnpompen.

Wel kan de pomp versleten zijn waardoor hij inwendig lekt of de regulateur niet goed werkt / fluctueert.
donkey63
Tweetakt olie is een goeie! Vorige auto van mij liep hoorbaar soepeler. Wil dit wel uitproberen.
Tractor wordt op moment weinig gebruikt, als er nieuws onder de horizon is, horen jullie het.
DB780
@donkey63 Wat is dan de juiste meng verhouding?, dan kan ik het ook eens proberen.
donkey63
@DB780 Wat bedoel je in de auto of in de tractor?
Voorlopig alleen in auto gedaan, 250 cc in een 100ltr tank. Bij elke keer tanken ongeveer 200cc. Gewone minerale 2 takt olie. Heb niet de indruk dat het snel teveel is, misschien dat andere mensen hier anders over denken.
DB780
@donkey63 De juiste meng verhouding om in de tractor te doen., Het zijn oudere diesels, Geheel mechanisch, geen elektronica. Dank voor je gegevens
donkey63
Heb net nieuwe, Kroon 2T super, besteld. Die gaat dan in de traktor. Jullie horen als er iets leuks te melden is.
Klein Rot
donkey63
@Klein Rot Heb ik ook gelezen. Als ik in mijn kettingzaag om de 3 tot 4 tankbeurten 2takt olie heb ik een "vet" probleem. Lijkt me dus niet verstandig. Kan aantal zaken natuurlijk niet bewijzen, gaan op gevoel. Dat met beperkte hoeveelheid 2 takt olie de viscositeit en daardoor de drukken extreem oplopen lijkt me ook dubieus. Alles valt en staat op verhoudingen.
Ieder moet dit voor zich bepalen, maar wat extra smering lijkt me niet het grote probleem.
We zullen het zien en of dit direkt "meetbaar" is valt te betwijfelen.
We gaan het proberen als de bestelling binnen is.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
54
DEELNEMERS
13
WEERGAVES
0