Tractorgigant John Deere ligt onder vuur: boeren eisen "recht op reparatie" van hun apparatuur buiten Deere om

Tractorfabrikant John Deere zou zijn producten op zo'n manier ontwerpen zodat het bijna onmogelijk is om de machines te reparen buiten de fabrikant om.

Bron

Tractorgigant John Deere ligt onder vuur: boeren eisen "recht op reparatie" van hun apparatuur buiten Deere om
businessam.be

Deel dit topic

Nieuwsgrazer

Reacties

diekman
Trekker kopen zonder sensoren
dennisbouter
@diekman een hele ouwe dus
MaxxuM4ever
@diekman die zijn hierdoor ook sterk in prijs gestegen, kijk maar eens wat er voor 50-55 en 60 serie John deeres betaalt wordt in de vs
weurding
@MaxxuM4ever zag deze week een frontklepelmaaier perfect, nieuw 2500 duurder dan 2 jaar terug, alles vliegt omhoog, oude miedema en bijlsma hercules kippers tegen 20000 aan
bio boer
@MaxxuM4ever zijn ook wel liefhebber types aan het worden
+1
paul1
Melkrobot ben je ook afhankelijk van de producent
de hoef
Quote Reactie van @paul1:
afhankelijk van de producent

dat heet service niet afhankelijk
duitser
@de hoef net zoiets als een oorlog een vredesmissie noemen?
de hoef
@duitser dat zie ik weer anders
+2
Sjon
Is met auto’s niet anders. Dealer laten onderhouden anders weg garantie.
+3
bio boer
@Sjon dat is wel logisch daar na maakt jd het ook onmogelijk om de computer uitelezen en het verstreken van reperatie informatie onderdelen zijn waarschijnlijk ook niet beschikbaar bij mijn eigen lmb heb ik ook wel eens jd dealer bus gezien om mijn eigen dealer niks met een jonge jd kan 🤷‍♂️
+2
huub
@bio boer de meesten weten toch wel raad met een 'jonge deerne'.
+1
caseboy
@bio boer hoezo maakt john deere het uitlezen onmogelijk? als ik zo even google kan je een JD gewoon uitlezen met universele laptops zoals Texa en Jaltest. onderdelen kan iedereen zo op de website vinden zonder in te loggen: partscatalog.deere.com/jdrc/
Noorderling
@caseboy
kun je dan ook nieuwe sensoren inlezen? Communiceert de motor nog met de rest van de trekker?
Want als dat ophoudt, kun je nog zo handig zijn, vroeg of laad strand je wel een keer.
weurding
@Noorderling claas gebruikt deels ook dps motoren, hebben ook hun eigen apparatuur, weet niet in hoeverre je daar een deere mee kan uitlezen
Noorderling
@weurding
Niet denk ik, Deutz motoren hebben in een Fendt ook eigen computer en stekker.
Draait weer op ander programma op de laptop, denk niet dat het allemaal 1 pot nat is.
caseboy
@Noorderling jot met universele uitleescomputer kun je gewoon resetten, inleren en kalibreren alleen software programeren kan niet maar je hoeft ook geen software te programeren als je een sensor vervangt. veel sensoren zijn ook gewoon te vervangen zonder inleren. iedereen heeft het altijd over sensoren die kapot gaan mijn ervaring is dat het vaker actuatoren of mechanische componenten zijn die kapot gaan en de sensor zet om die reden een foutcode en krijgt dan dikwijls de schuld
JarnoDrenthe
@caseboy als er niks zichtbaars aan de hand is check ik wel eerst de sensor. Een defecte sensor kun je gauw genoeg uitsluiten om daarna eventueel verder te zoeken.
caseboy
@JarnoDrenthe als t een goedkope sensor is kan dat wel maar er zijn ook sensoren van honderden euro's
+1
JarnoDrenthe
@caseboy Klopt , Ik bedoel ook het testen van de sensor , maar je hebt wel gelijk. Soms heb je geluk en verschijnt een foutcode door defecte sensor en ben je voor de koffie klaar maar vaak leest de sensor een verkeerde waarde door een ander mankement.
walker1
@Sjon Officieel ben je dat verplicht om een auto bij de merkdealer te laten onderhouden en het mag ook niet zomaar een reden zijn om de garantie te laten vervallen. De fabrikant/importeur moet wel kunnen aantonen dat eventuele reparaties die onder de garantie horen te vallen veroorzaakt zijn door niet goed uitgevoerd onderhoud. Maar om gezeur en gedoe te voorkomen is het wel het beste om gedurende de garantie periode bij de merkdealer het onderhoud en eventuele reparaties te laten doen.
Ik heb 2 jaar geleden een Renault gekocht, die was 2½ jaar oud, dus net uit de fabrieksgarantie. Tot nu toe alleen een apk en een kleine beurt laten doen, beide niet bij de Renault dealer, maar bij een autobedrijf dat alle merken doet, maar ze kunnen de Renault gewoon uitlezen. Reparatie kan met originele Renault onderdelen, maar kan eventueel ook met goedkopere merkloze onderdelen, of met gebruikte onderdelen.
+1
Ford revisiemotor
@Sjon
Klopt niet,je mag je auto buiten het dealer circuit laten onderhouden,
zonder je garantie te verliezen.
+2
Sjon
@Ford revisiemotor mijn vorige auto had met 45.000km een kapot motorblok als gevolg van gebroken distributieketting. De dealer zette er kosteloos een compleet nieuw blok in met opnieuw jaren garantie. Gaan ze echt niet doen als de plaatselijke smid/ jijzelf de olie en filters heeft ververst.
Het onderhoud moet bij een officiële dealer uitgevoerd en geregistreerd staan.
Maar jij hebt waarschijnlijk geen ervaring met nieuwe/ jong gebruikte auto’s.
roscho
Quote Reactie van @Sjon:
Gaan ze echt niet doen als de plaatselijke smid/ jijzelf de olie en filters heeft ververst.

Hoewel het wettelijk niet toegestaan is, klopt je verhaal wel. Wettelijk zou de dealer aan moeten tonen dat het mankement is ontstaan door geen/verkeerd onderhoud om de reparatie te mogen weigeren.
Ford revisiemotor
@Sjon
Lees hier dat het anders is;
anwb.nl/experts/auto/…
jjthefrenchman
@Ford revisiemotor Mijn olieboer heeft een rechtzaak gewonnen tegen de lokale (20 vestigingen) JD dealer. Doordat JD klanten verplichte JD olie te kopen liep hij flink omzet mis.
Maar hij heeft het dus gewonnen.
roscho
Quote Reactie van @jjthefrenchman:
Doordat JD klanten verplichte JD olie te kopen liep hij flink omzet mis.

En waar zou JD die olie inkopen? Misschien wel bij dezelfde producent als die plaatselijke olieboer. Alleen zet JD dan flink wat bij de prijs op.
+1
Twentsch Land
JD heeft olie van de shell.

@roscho
+1
slagakker
Dus geen john deere meer. Er zijn nog meer merken.
+4
George
Quote Reactie van @slagakker:
Er zijn nog meer merken.

Die passen hetzelfde foefje toe. Ze doen elkaar allemaal na.
komelker 2
@George BMW doet dit al jaren.
+1
George
Quote Reactie van @komelker 2:
BMW doet dit al jaren.

Dat kan , maar dat is echt zo'n probleemloos merk en eens per 30000 km een beurtje ga ik liever naar de echte dealer. En ze staan achter hun product. Echt een topmerk.
bio boer
@George heb bmw x1 mij locale auto garage kan gewoon uitlezen
Bij bmw moet je eigelijk wel diesel hebben is mij verteld
George
Quote Reactie van @bio boer:
Bij bmw moet je eigelijk wel diesel hebben is mij verteld

Ik heb 3 probleemloze BMW met benzinemotoren gehad.
jjthefrenchman
@George Ik ken meer probleemdiesels dan probleem benzines bij bmw.
Zowiezo moet je qua betrouwbaarheid/kosten de topmerken links laten. Maarja ze rijden zo lekker 😀
+1
George
@jjthefrenchman
Er zijn niet zoveel topmerken hoor. Eigenlijk staat BMW op eenzame hoogte wat dat betreft. Dat ringenmerk en sterrenmerk staan een stuk lager op de trede. 😀
+1
jjthefrenchman
@George haha, is prima sjors! 😃
Maakt elkaar allemaal niet zo gek veel hoor. In dezelfd klasse hebben ze allemaal autos die goed te vergelijken zijn .
+1
mdoornekamp
@George bmw bevalt mij ook erg goed. Geen oud en afgetrapt lijk kopen natuurlijk. Het merk met de ster is wel enigszins vergelijkbaar. Derest staat een stapje lager
+1
weurding
@mdoornekamp en allemaal gaan van a naar b
mdoornekamp
@weurding
Quote:
en allemaal gaan van a naar b

Ja klopt. Maar hobby mag geld kosten hé
+4
weurding
Tijd voor een belarus🤭🤭
+3
Twentsch Land
Laten we die nog mooi even in de Rus laten 😉

@weurding
+1
spotmelker
@weurding geven ze daar ook nog garantie op? 😁
+11
akkermopet
Gewoon uploaden..😜🤣🤣

(klik om te vergroten)

Humor 2022
+1
cyrus-van-gelder
@akkermopet grappig dit
  • 🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Jotke
Bietje onzinnig om daar over te klagen.
Das bij iedere fabrikant hetzelfde.

Is ook om te zorgen dat de trekker, machine, auto etc. goed onderhouden wordt. Binnen de garantie is het verstandig om bij de merkendealer te blijven. Erbuiten kun je gerust naar de concurrent. Die haalt z'n onderdelen vervolgens wel bij de John Deere dealer of bij een andere onderdelen leverancier.
Hannesman
@Jotke je kan bij JD bepaalde delen van de software niet openen met universele diagnostiek. Daar gaat het ze om. Als je het zelf kan, moet je ook de mogelijkheid hebben. Dat is " the right to repair"
+1
weurding
Kijkende wat een beetje deere kost ga je toch niet mekkeren over paar honderd onderhoud extra bij de dealer, wees dan ook een fendt en bijt door de zure appel heen💸💸📞🤣
+4
Kars
Dacht dat die alleen gazonmaaiers maakten.
sjuu
Dan koop je toch een ander merk.
+2
aan
Een nieuwe trekker is toch leasewerk? Of zijn er nog collega's die een nieuwe trekker contant aftikken?
+1
labella
@aan Ik lease eigenlijk nooit en tik altijd gelijk af, alleen 1 keer een claas schudder gekocht in de actie van de helft betalen en de rest over een jaar.
+2
Noorderling
Quote Reactie van @labella:
alleen 1 keer een claas schudder gekocht in de actie van de helft betalen en de rest over een jaar.

financial lease dus 😉
niemand doet het openbaar, dealers geven het beestje een andere naam, uitgestelde betaling en er wordt toegehapt.

Blijkbaar was het een goede deal, zou het ook niet weten waarom je zoiets zou moeten laten lopen, gaat om de deal, niet of het wel of geen lease heet.
jjthefrenchman
@labella Hoe je het doet maakt ook niet. Ik "lease" zelfs al mn oude meuk. Maar betaal erverharding/kalfjestal/mestschuiven/koematrassen/stukje land contant .
Het zegt allemaal echt niks, zolang je goed inkomen hebt + liquiditeit, zal de bank het een rotzorg zijn.
bio boer
@aan ben ook geen leaser koop ook vaak jonggebruikt
+5
weurding
@bio boer 1 letter veranderen, dan ben je een lasser🤣
cs-agrar
Quote Reactie van @weurding:
1 letter veranderen, dan ben je een lasser

liever gelast dan geleasd
hoest
@aan wat is het verschil bij onderhoud en reparatie dan tussen lease of gelijk aftikken?
bio boer
@hoest bij leas ben je dealer gebonden lijkt mij denk niet dat je trekker van jd least je die mag laten onderhouden door ander als je koopt ben je zelf baas
+1
hoest
@bio boer financial lease is gewoon financiering. Je brengt de machine in als onderpand en besteld een x aantal maanden en x bedrag en dan is hij van jou.
De leasemaatschappij boeit het geen reet waar of hoe jij het onderhoud doet. Ze eisen hooguit dat de machine allrisk verzekerd is. Mijn dealer doet veel met agco finance en de pottinger machines die ik er gekocht heb zijn ook via agco gefinancieerd terwijl agco en pottinger niks meet elkaar te maken hebben.
weurding
@hoest hoor dat er nogal eens een hooimachine bij in leasebedrag trekker verdwijnt
hoest
@weurding ik zou niet weten waarom, ook een weidemachine kun je gewoon los leasen. Koop je beide tegelijk dan druk je het natuurlijk in 1 transactie maar dan staan ze ook gewoon beide in het leasecontract
weurding
@hoest dit geval was een andere leasemaatschappij, merken verschillend
hoest
@weurding hoe bedoel je?
+1
contitour
Heb dit jaar een nieuwe maaier en kleine balen pers gekocht. Ook nog even aan John Deere gedacht. Heb veel moeite moeten doen om uberhaupt iemand te spreken te krijgen die die dingen verkoopt (zowel aan de nederlandse als de duitse kant). Als je dan navraagt wat de ervaringen met die machines zijn, blijkt dat je met een verkoper aan de telefoon zit en niet met iemand die ervaring heeft met de machines. Mijn gedachte is dan: "als de verkoop al zo moeizaam gaat bij zo'n centraal gestuurde organisatie, dan zal het niet makkelijker zijn als er later een keer problemen zijn." Ik ben voor hen maar een kleine peuteraar. Ook hier in de buurt rijdt veel John Deere rond en daar hoor ik ook klachten dat service duur en stroperig is.
Blij dat ik het spul bij vd Kolk heb gekocht, krijg je tenminste een monteur aan de telefoon als er wat is.
Kosk123
In Europa zijn fabrikanten sinds 2018 verplicht diagnose software, onderdelenboeken, etc aan te bieden aan een ieder die dat wil.
Hierbij mag het niet zo zijn dat een merkdealer minder betaald voor deze toegangen, het moet voor een dealer met 200 trekkers net zo duur zijn als voor de smid op de hoek
GerbertXL
Mocht je hier wat meer over willen weten, zoek dan op de youtoebs op "louis rossmann john deere".
En dit is zijn definitie van "right to repair":
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden john deere en machines geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!