Illustratie van:

Onbekend Mestwagen - Nieuwe bodem, welk soort hout

Hallo,

we hebben een mestwagen staan die we misschien gaan opknappen,
maar er moet een nieuwe bodem in.
wat is goede kwaliteit hout voor een laag mogelijke prijs.
of het nou platen of planken zijn maakt me niet zoveel uit.

alvast bedankt

Deel dit topic

Reacties

+3
cyrus-van-gelder
Zelf heb ik een schammelkar opgeknapt. De bodem bestaat uit steigerplanken. Dat is nu 6 jaar geleden. De bodem is nog steeds goed. Heb er van alles op vervoerd. Ook mest toevallig
+1
FendtF12
+1
FendtF12
We hebben van oude meerpalen planken laten zagen. Basralocus hout
+2
valtra1
Onlangs nieuwe bodem op mestkar gelegd, douglas planken van 175 breed en 28 dik gebruikt. Tand en groef aangemaakt met handfreesmachine, hout is gemakkelijk te bewerken. Normaal zou dit relatief duurzaam hout moeten zijn, dit ga ik binnen een jaar of 15 weten. Planken ongeschaafd lengte 5 meter gekocht voor 10 euro per stuk.
+1
cyrus-van-gelder
@valtra1 het hoeft dus niet duur te zijn .
  • 👍👍👍👍
+2
T60401
@cyrus-van-gelder Heb deze in de opraapwagen gelegd. zit al mes en groef aan. houthandelvangelder.nl/douglas-blokhutprofiel.html…
+1
cyrus-van-gelder
@T60401 niks mis mee
  • 👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻
+2
mestyle
Wij hebben het met oude grenen vloerplanken gedaan. Waren al gelakt. Zijn toch door warmte en vocht wat na boven krom gaan staan
cyrus-van-gelder
@mestyle dat klinkt ook goed!!!
+1
BuvaM
Lakken helpt vaak weinig. Lak ligt er vooral op, beschadigd en vocht komt in het hout en gaat meer trekken/uitzetten.
Een paar lagen gekookte lijnolie of misschien is beter spul dat goed in het hout trekt verlengt de levensduur wel.
Er worden weleens smalle planken gebruikt omdat die minder vervormen meen ik.
Van onderen inzagen vermindert vervorming.
Gebruikt hout uit binnenomgeving is vaak minder geschikt voor buiten.
Verder vermoed ik dat het vooral de kwaliteit-prijsverhouding is die de keus bepaald.
+1
mestyle
@BuvaM
Vloerplanken voor binnen zijn meestal al wel voorzien van veer en groef, en vanonder in gezaagd. Dat het gelakt is is puur voor huisnom het schoon te houden. Als je er veel mest mee gaat vervoeren dan is het wellicht beter om onbehandeld hout te hebben en dan met een silo lak gaan behandelen. En dan zowel boven en onder kant. Of onbehandeld hout ren mooie poos in een bak met afgelopen olie laten liggen
+1
contitour
Tamme kastanje is na robinia het meest rotbestendige hout uit europa. Goed te bewerken en relatief niet te duur (hard en zachthout in loenen levert het). Qua afwerking........., afgewerkte motorolie doet het goed.
+1
ford 9600
Heb in onze mestrooier een kunstof bodem in gemaakt.
Sjon
Kunstof rijplaten erin maken, zijn 2cm dik en gaan langer mee dan de wagen zelf.
+4
trekkerdockter
Surinaams hout gebruiken, dat werkt niet.
+1
hoest
@trekkerdockter onze balenwagen werd door de vorige eigenaar de Surinamer genoemd omdat de laadvloer van Surinaams hout was. Nog nooit een vloer gezien die zo werkte.

Als jonge jongen een keer een nieuwe vloer in een mestwagen gemaakt met dikke planken en(cm of 3) bij een sloopbedrijf vandaan. Voor hij voor het eerst gebruikt werd dik ingesmeerd afgelopen olie en er gebeurt niks mee
+2
fendt2
Heb hardhouten planken gebruikt die uit een vrachtschip zijn gekomen. Misschien ten overvloede maar zorg dat je wagen onderdak slaapt.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Onbekend Mestwagen ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
17
DEELNEMERS
12
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN