Koppeling functioneert niet meer na koude winter

Ik heb een McCormick 353 in de Franse Ardennen staan. In november 2021 nog drie dagen prima mee gewerkt. Afgelopen week kon ik nagenoeg niet meer schakelen. Remmen waren al niet top, maar die deden het helemaal niet meer. In het werkplaatshandboek kan ik niets over de koppeling vinden. Er zit op het pedaal nog voldoende weerstand. Weet ook niet of het een droge plaat koppeling is of een cilinder met olie. Kan de koude winter de oorzaak zijn geweest? Graag jullie visie, dank!!

Deel dit topic

Reacties

+1
Fendttrisixfan
Veel kans dat de plaat vastplakt
+3
Klein Rot
@Arqanum
Proberen trekker in de hoogste versnelling zetten goed op de rem koppeling indrukken en dan starten hopelijk komt de plaat dan los. Goed opletten dat je nergens tegenaan kan rijden. Als de koppeling dan los is deze even laten slippen om te poetsen.
+1
Jan mf6465
@Klein Rot
In de hoogste versnelling gaat je starter niet fijn vinden
+1
Klein Rot
@Jan mf6465
Wel een beetje met verstand starten natuurlijk.
blauwe tractor
@Klein Rot
Alsof uw reactie betuigt van met verstand te werk gaan??
bas101
Platen vastgeplakt , motor starten en dan proberen de versnellingspook in 1e versnelling te drukken , zal wel wat gekraak van de tandwielen geven , dan koppelingspedaal en rem tegelijk intrappen en gokken dat i e loskomt , evt al rijden opschakelen naar hogere versnelling , indien ze los komen tractor weer stil zetten en dan koppelingsplaten schoonmakene door m in de hoogste versnelling te zetten en dan optrekken door koppeling langzaam te laten opkomen m dit niet lang want dan kunnen de platen wer verbranden
+1
roscho
Trekker in een lage versnelling zetten, dan starten. Hij gaat nu rijden. Beetje handgas erop, dan koppeling in en remmen tot stilstand. Nu zou de koppeling los moeten komen. Eenmaal los, de koppeling even wat laten slippen, zodat de roest van het vliegwiel af slijt.
Je voorkomt hiermee dat je de versnellingsbak vernielt door de versnelling bij draaiende motor in te schakelen.
bas101
@roscho ja idd was vergeten dat t hier om een mc knormick ging , ikzelf rijdt zwitserse tractoren.
Jan mf6465
@roscho
Zo zou ik het ook doen. Starten met een kleine versnelling ingeschakeld is geen probleem voor de starter. In grote versnelling brand hij gewoon op. Ik heb ooit een fiat gehad wat uit de versnellingsbak op de koppeling lekte. Je kan niet geloven hoe fel de plaat kan kleven met olie. In kruip versnelling met 2 voeten op de rem en dan viel hij nog bijna stil. 1 keer de koppeling oplaten komen en opnieuw vast. Uit elkaar gedaan, dichting vervangen en de plaat ontvet en daarna nooit meer geplakt.
bas101
@Jan mf6465 starten als tractor stil staat betekent ook een zware belasting voor starter en accu maar vooruit t is een optie t is t 1 of t ander , de minste slijtage geeft t als je m aantrekt met andere tractor , je hebt dan wel een 2e tractor 2e persoon en trekstan v nodig
roscho
@bas101 In een lage versnelling trekt die startmotor dat gemakkelijk. En als de motor eenmaal loopt, krijg je hem niet meer in de versnelling zonder de bak te slopen.
Op deze manier ben ik 30 jaar geleden al eens met mijn Simca 1000 van Lelystad naar de Achterhoek teruggereden (zo'n 80 km). Daarvan deed ook de koppeling het niet meer. Gelukkig was er toen veel minder verkeer, maar elke keer als ik moest stoppen de motor uitzetten, in de versnelling en dan wegtrekken op de startmotor. Schakelen bij heel lage toerentallen en terug met tussengas en heel voorzichtig de pook bij het goede toerental in de goede versnelling duwen. En natuurlijk hééél ver vooruitkijken om maar zo min mogelijk te hoeven stoppen. Thuis was alles nog heel, behalve de koppeling, maar die was al stuk.
Klein Rot
@roscho
De bedoeling is om met de startmotor de koppeling los te trekken, niet om de trekker rijdend te krijgen. De koppeling zal na 1 winter stilstand niet zo erg vast zitten.
roscho
Quote Reactie van @Klein Rot:
De bedoeling is om met de startmotor de koppeling los te trekken

Dat snap ik. Als je een hoge versnelling kiest zal de trekker idd. niet gaan rijden, maar smoort misschien de startmotor en zou kunnen doorbranden. De motor heeft veel meer kracht en zal ws. beter in staat zijn de koppeling los te trekken. Daarom zou ik liever met lopende motor de koppeling proberen los te krijgen. Natuurlijk wel oppassen dat je niet zomaar door de muur rijdt, dus stopknop bij de hand houden...
+1
Klein Rot
@roscho
Tuurlijk niet doorstarten als het met 2 keer niet lukt stoppen en andere oplossing zoeken.
+2
janvledders
Heb ik ook af en toe met mijn oude Hanomag. In de winter loop ik er af en toe naar toe, en trap ik de koppeling paar keer in om dit te voorkomen. Zit ie na de winter toch vast, dan draai ik hem eerst warm in de vrijstand, zodat hij daarna gemakkelijk start. Daarna in lage versnelling starten, weiland in rijden, vaart maken, ontkoppelen en tegelijk stevig remmen. Dan schiet ie los.
+1
Corne S
Ff aan de gang trekken in de hoogste versnelling kan ook. Alleen moet de voorste wel snel weg kunnen zijn. Al kun je op een vlak stuk een trekker wel in z'n vrij krijgen.

Of aan de gang trekken met stopknop uit in een lagere versnelling en de koppeling intrappen. Misschien komt hij dan ook los.
hooidonk
@Corne S
Of aan de gang duwen met een stang. Dan kan er niks gebeuren en kan de achterste mee remmen
Inchnfeet
Je schrijft dat je bijna niet meer kan schakelen, maar zit de koppelingsplaat helemaal vast of kun je nog gedeeltelijk ontkoppelen?

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden versnellingsbak en koppeling geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
18
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
0