International 423 - Motor komt niet op temperatuur volgend meter

Hallo.

Ik heb sinds kort het probleem dat mijn koelvloeistof temperatuur niet hoger komt dan 70 graden. Ik heb de thermostaat gecontroleerd en gaat keurig open bij 82 graden. Ook na een poosje rijden met een kipper zijn de bovenste en onderste radiateur slangen warm. Ook de radiateur zelf is goed warm. Dan lijkt mij dat de koelvloeistof warmer is als 82 graden? Omdat de thermostaat goed is?

Draad naar de sensor is vernieuwd. Hij deed het tot vorig jaar goed tot heel het koelsysteem los is geweest ..

Wat kan dit zijn?

Deel dit topic

Inter644fan

Reacties

cyrus-van-gelder
De draad naar de sensor is vernieuwd zeg je. Radiateur en de slangen worden wel warm, en de thermostaat gaat open.
Misschien is de sensor wel stuk, of misschien is de meter op het dashboard niet in orde.
  • 🤔🤔🤔🤔🤔
cyrus-van-gelder
Vuil / corrosie op de sensor wil ook wel eens oorzaak zijn.
+1
Inter644fan
T lijkt mij sterk dat ineens m’n sensor of klok kapot zou zijn. Tis meteen gekomen nadat het hele koel systeem los is geweest. Daarvoor was het altijd prima in orde
cyrus-van-gelder
@Inter644fan wel heel vreemd dan. Ik denk op zo,n moment luid op he? Een breuk in de kabel lijkt me ook stug, want die had je net vernieuwd.
Inter644fan
@cyrus-van-gelder ja is allemaal dubbel gecontroleerd
+1
cyrus-van-gelder
@Inter644fan luchtbel in het systeem misschien? Maar die er na een paar uur werken toch ook wel uit. Is de sensor goed aangedraaid?
+1
cyrus-van-gelder
@Inter644fan heb zelf ook wel eens gehad dat het stekkertje( kabel schoentje) niet goed vast op het kabeltje vast geknepen zat. Het zijn vaak van die stomme dingetjes dat het systeem niet goed meer werkt.
+1
matrafan
Als ik dit zo lees lijkt me dat ge weinig of geen circulatie in uw systeem hebt. (luchtbel? waterpomp? of toch thermostaat die open blijft?)
Zou inderdaad ook vuil op de sensor kunnen zijn omdat ge zegt dat heel het koel gebeuren los geweest is.
Temperatuur van de motor eventueel eens rechtstreeks op het blok meten.
Succes.
Inter644fan
@matrafan thermostaat lijkt mij helemaal dicht te gaan. Waterpomp is recent vervangen. Hoe zou ik die luchtbel eruit moeten krijgen?
cyrus-van-gelder
@Inter644fan die luchtbel gaat er vanzelf wel uit! Heb het zelf bij mijn 644 ook wel gehad dat er na het terugbouwen van het koelsysteem een luchtbel in zat. Heb toen gewoon met draaiende motor gewacht tot de thermostaat open gaat. En als je de radiateur dop er dan aflaat, zie je het koelwater duidelijk in beweging komen , het stroomt dan door de radiateur. Op een gegeven moment zul je dan ook zien dat het koelwater ineens zakt! Dat is dan de luchtbel!!!!.
Nu gewoon met draaiende motor het koelwater aanvullen ,zodat het keurig boven de platen blijft staan. Dan ben je van de luchtbel af. Wel koelwater bij vullen he. Zo,n luchtbel neemt ruimte in, als die weg is ,is er weer ruimte voor koelvloeistof.
roscho
Quote Reactie van @Inter644fan:
Hoe zou ik die luchtbel eruit moeten krijgen

Koeler vol, motor laten lopen en de dikke slang inknijpen.
+2
contitour
Gaat de thermostaat wel goed dicht. Als die een beetje open blijft staan, dan blijft ie de motor koelen. Bij twijfel zou ik gewoon de thermostaat en de sensor vervangen. Kosten niet de wereld en je kan dingen uitsluiten.

Grts,. Bouke
dutchgamer
Kan zijn dat je juist voor het onderhoud dat je gedaan had te weinig koelwater er in had. Onze 423 word ook niet warmer als 70-72 graden voor de weilandbloter in het najaar. Dan gaan we al in de laagste versnelling, zelfs dan gaat de weilandbloter eerder door de beveiliging heen. Dus wij hebben de trekker nog niet aan de kook gehad. Dan zou je hem voor een vermogenstester kunnen zetten. Dan moet die feitelijk wel warm worden.
bas101
Is vrij normaal en komt veel vaker voor dat in t koude jaargetijde de meter 10 graden minder aangeeft dan de thermostaat open gaat , zomers als t plus 20 graden is loopt de meter weer op naar 80 graden
IHCparts
Je zegt dat de draad tussen sensor en meter vervangen is. Kan het zijn dat je een dikkere of dunnere draad gebruikt hebt, waardoor de gemeten weerstand anders is? Het is immers een elektrisch meetsysteem..

Verder lijkt het me niet zo'n probleem als de motor verder goed op temperatuur komt en de thermostaat gewoon opent.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 423 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!