Ik heb een tm115 en deze springt heel hard op de vooras, wat kan ik hieraan doen?

Ik heb een tm 115 , deze heeft geen geveerde vooras , maar springt eenorm op de baan tijdes het rijden wat zou ik hieraan kunnen doen?

Deel dit topic

Reacties

Fendt926Driver
Bandenspanning hoger of lager maken in de voorbanden
Jeffreyserwy
@Fendt926Driver zit 1,2 bar in
Jeffreyserwy
@Fendt926Driver het is juist een schommelpaardje waar je mee rijd
Bietenbrug
Meer frontgewichten aanhangen.
Jeffreyserwy
@Bietenbrug hangt al 250 kg aan
dennisbouter
@Jeffreyserwy aan mijn 7810 hangt 550kg ofzo, wat hangt er achter de trekker iets zwaars in de hef of op de trekhaak?
hobbyboer
Quote Reactie van @Bietenbrug:
Meer frontgewichten aanhangen

Dat wil wel eens helpen idd.
Wat je dan aan het doen bent is het gewicht aanpassen aan de bandenspanning.

Je kan beter, zoals @Fendt926Driver zegt, de bandenspanning aanpassen aan het gewicht.

Vaak kunnen ze zachter dan je denkt, heb je al eens alleen de vooras gewogen?
En kijk eens in de tabel van jou banden hoe zacht ze mogen bij transportsnelheid.
Ik weet niet wat voor banden jij hebt, maar het zou zomaar eens ver onder de 1 bar kunnen zijn.
Jeffreyserwy
@hobbyboer er ligt nu vredestein op
Pieter Buren
@hobbyboer ver onder de 1 bar krijg je ook het gevoel dat je op een deinend schip zit. Heb gisteren toevallig de vooras gewogen. Ongeveer 2 ton dus 1 ton per band. Volgens de michelin tabel hoeft er dan maar 0.6 bar in bij 40km/uur. Ik wil eigenlijk niet lager dan 1 bar. Ze staan nu op 1.6 want m'n vader is nog die oude banden gewend waar veel meer lucht in moest.
nhfendt fan
Zijn de nokken nog rondom heel ? En is dit ineens ontstaan of was dit al en is het nu erger geworden ?
Jeffreyserwy
@nhfendt fan heeft het altijd altijd wel gedaan
angelo-nabben
Zit er een fronthef op?
Anders een stikstofbol monteren tussen de cillinders van de fronthef.En dan een gewichtblok in de fronthef pakken en een beetje vrijeslag geven van de cillinders zodat deze de schokken opvangen. De fronthef zal dan wat veren.
Jeffreyserwy
@angelo-nabben neen heeft deze niet
Jeroen 86
Nieuwe voorbanden kunnen soms ook helpen. Als de huidige niet helemaal meer gelijk zijn kan hij beginnen schommelen
county854t
Voorbanden op 1 bar zetten
+1
PieterA
Is de trekker uitgerust met supersteer? Zo ja; de voorbanden vervangen door nieuwe. Dit is een bekend, veel voorkomend probleem.
Jeffreyserwy
@PieterA liggen. Nieuwe vredestein op
+1
DANOONTJE POWERR
@Jeffreyserwy
Zitten ze er helemaal goed op?
Kan ook zijn dat ze niet helemaal lekker op de velgrand zitten.
En bij verstelbare velgen kan het ook zijn dat de pannen er niet gecentreerd in zitten.
Fast Eddy
Doe je veel trekwerk in het land met de trekker? Soms helpt omdraaien van de voorbanden tegen het stuiteren. Eerder heb ik dat veel gedaan bij trekkers zonder voorasvering.
+1
CoenNijenhuis
@Fast Eddy achterstevoren monteren of links en rechts omwisselen? Wij hebben ook zo’n stuiterbal voor de dieplader.. niet mee te rijden.
+2
Fast Eddy
@CoenNijenhuis

Achterstevoren monteren.
+1
hobbyboer
Quote Reactie van @Fast Eddy:
Achterstevoren monteren

Ooow, ik dacht 2 meter rijden 😉
Alhoewel, dat wil ook weleens helpen, als er wat een vlakke kant op de banden zit van het stilstaan
roscho
Quote Reactie van @hobbyboer:
vlakke kant op de banden

Een vlakke kant van het stilstaan gaat meestal na 1 of 2 km weg en als je rustig met je rit begint, veroorzaakt dat wel wat hobbelen, maar niet echt het springen.
hobbyboer
Quote Reactie van @roscho:
Een vlakke kant van het stilstaan gaat meestal na 1 of 2 km weg

Misschien rijdt de topicstarter wel kleine stukjes van max 2 km?
Hij geeft namelijk erg weinig info, dus ik dacht ik noem de mogelijkheid van vlakke kanten door stilstand toch even.
+4
walker1
Of gewoon wat zachter rijden natuurlijk.
+3
blauwe tractor
@walker1
Eindelijk iemand die weet hoe een koe een haas vangt.
jd4050
Hoogteslag in nieuwe band?
frank_mf
Hoogteslag, kromme velg? Eventueel een bandenspecialist naar laten kijken. Eventueel kunnen ze met een balanceermachine kijken of het bijvoorbeeld zin heeft om de band een halve slag te draaien ten opzichte van de velg.
+2
roscho
Doet hij dat altijd, dan is er iets met band of velg (onrond, band niet goed op de velg, enz.)
Doet hij het alleen op bepaalde hobbelwegen, dan is de trekker kennelijk gevoelig voor het ritme bij een bepaalde snelheid bij een bepaalde belasting. Oplossing is daar langzamer rijden, of hardere banden monteren.
Ik heb vroeger wel eens op een Valmet 8150 gereden met zachte Michelins M108 erop. Op bepaalde wegen kwam er een ritme, waarbij de trekker met beide voorwielen van de grond sprong, gewoon met een maiswagen erachter. Op mooie gladde wegen kon je toch gerust topsnelheid rijden (bijna 50). Net of de banden de hobbels opspaarden en dan plotseling in het ritme gingen hobbelen.
Je leert zo snel waar de rotstukken in de weg zitten en je mindert al ruim van tevoren snelheid. De kunst van trekkerrijden is niet alleen maar planken, maar ook weten wat de trekker doet in bepaalde omstandigheden.
mfrijder
Is de vooras netjes uitgelijnd?
Zit er hoogteslag in de velgen en/of banden?
Is er al gemeten aan de trekker?
+1
kerstrunner
Water in de voorbanden scheelt ook veel, maar dan zit je met een paar 100 kg extra gewicht. Ik had dit probleem ook met mijn NH, zoals hierboven al beschreven heb ik dat opgelost door de vooras apart te wegen en in de bandenspanningstabel kijken op welke minimum druk je mag rijden, hetzelfde met de achteras
roscho
Quote Reactie van @kerstrunner:
Water in de voorbanden

Water in de voorbanden zorgt ervoor dat de hoeveelheid lucht (=vering) met 3/4 afneemt. Water is immers niet samendrukbaar. Het stuiteren zal daarmee inderdaad verminderen, maar schokken worden ook veel minder opgevangen.
Verder zijn er nog meer nadelen: je moet bij vorst zorgen dat het niet bevriest (antivriesmiddel), een lekke band plak je niet meer zomaar en als je wiel er een keer af moet, weegt dat zo een paar honderd kilo meer. Verder geven de antivriesmiddelen soms extra roest in/aan de velgen.
+1
Hobby boertje
Volgensmij komt dat vaak voor bij tm's zonder voorasvering. Onze 8560 begint ook te springen vanaf 35km/u, denk dat de enigste oplossing een flink gewicht voorop hangen is of gewoon zachter rijden natuurlijk.
Jeffreyserwy
Uiteindelijk denke we dat het probleem aan de velgen gaat hangen , deze zijn nu geschroefd (flens op de ring) en daar gaat het probleem aan hangen
roscho
Quote Reactie van @Jeffreyserwy:
aan de velgen

In dat geval zou ik beide voorwielen eraf draaien en ze bij een bandenboer laten controleren of ze wel rond zijn. Misschien kun je heel simpel de bouten van de flens losdraaien, de plaat iets verzetten en weer vastzetten.
mfrijder
@roscho gewoon zelf doen aan de trekker, die bandenmachines zijn maar zelden mooi rond!
arjen90
Laat eens een foto zien, of meerdere foto's van de trekker zien, misschien maakt dat het wat duidelijker om te bekijken wat de oorzaak is...

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden tm115 en vooras geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
37
DEELNEMERS
23
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN