Help: hoe sluit ik de cabine ventilator aan bij een 745XL?

De originele cabineventilator werkte niet meer goed. Dus ik heb een nieuwe besteld.
Echter, de oude ventilator zat met 2 kabels aangesloten (plus en massa). Via een tweetal relais zit er dan een schakeling ingebouwd, waarmee de ventilator op 3 snelheden kon draaien.

De nieuwe ventilator dient echter met 4 kabels te worden aangesloten. (Zwart = Massa, geel = langzaam draaien, rood = normaal draaien, oranje = snel draaien).
Ik kan de nieuwe ventilator dus niet zomaar aansluiten op de twee kabels, waarmee de oude ventilator aangesloten zat.
Kan ik deze nieuwe ventilator dan rechtstreeks op dashboard schakelaar aansluiten, en alle relais er tussenuit gooien? Of gaat dat niet werken?

Als iemand hier verstand van heeft, dan hoor ik het graag.
Indien iemand de motor wil komen aansluiten (tegen betaling uiteraard), dan hoor ik het ook graag. De tractor staat in Noord-Limburg.

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Reacties

roscho
Ik zou de ventilator niet zonder relais schakelen. Deze trekt flink wat stroom en de kans is groot dat je schakelaar (of in het ergste geval je contactslot) verbrandt.
Dus:
- gezekerde draad vanaf de accu naar een relais-ingang.
- draad van + uitgang contactslot naar schakelaar
- draad van schakelaar naar relais-schakelpool om dit in te schakelen.
- draad van relais-uitgang naar ventilator.
Hiermee heb je slechts 1 stand op je ventilator. Om 2 of 3 standen te kunnen schakelen, weet ik niet.
Hieronder nog een link waar je kunt zien wat de nummers bij de contacten op contactslot en relais betekenen:
mvwautotechniek.nl/klemcoderingen/
Rik_533
@roscho Dank je, ik had inderdaad al het vermoeden dat de schakelaar teveel stroom zou krijgen, wanneer ik alles rechtstreeks daarop zet.
jan-broekate
Je hebt een motor met verschillende standen de originele motor heeft alleen maar + en - die gaan naar de diode die maakt van 12volt zeg maar 9 en 7 volt om zo zachter te draaien . Dat diode moet er dan tussen weg en de nieuwe motor moet je gelijk aan de schakelaar maken . gewoon even meten om te kijken welke pin met welke positie verbind . Je hebt 1 ingang en 3 uitgangen dus voor laag midden en hoog dus die gewoon verbinden met de kleur van de motor dus geel is stand 1 rood is stand 2 en oranje is stand 3
Rik_533
Ik snap je plan. Maar ik vroeg me af of er dan niet teveel stroom over de schakelaar gaat, waardoor de schakelaar kapot kan gaan. Volgens de reactie hierboven, bestaat dat risico. Maar uit jouw reactie begrijp ik, dat dat eigenlijk geen kwaad kan?
+1
jan-broekate
@Rik_533 die stroom gaat er met die regelaar ook door . Het is alleen maar een motortje die hij aan stuurt die trekt niet zo heel veel stroom

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden tractor , cabine , motor , massa , ventilator , oranje , kabels , dashboard , aansluiten en relais geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
5
DEELNEMERS
3
WEERGAVES
0