Illustratie van:

International 743 XL - Richtingaanwijzer rechts werkt prima, links werkt soms en zekering brand door.

Hoi,

Sinds 1 dag heb ik last van dat mijn linker knipperlicht het soms niet en soms wel doet.

Als de rechter richting aan gaat, gaat zo als gewoonlijk de rechter kant knipperen en het lampje op het dashboard.

Als de linker richting aan gaat dan knippert hij even en daarna niet meer ( of steeds wel en niet), dan gaat het lampje op het dashboard van de richtingaanwijzer + 2 aanhanger richtingaanwijzer knipperen. Ook gaan de handrem , olie en accu lampje mee knipperen, Tank meter en temperatuur meter gaat ook mee op en neer. ( stilstaande motor) ( bij draaiende motor brandt de accu , olie natuurlijk niet)

Wanneer de linker knipperlicht aanzet springt de zekering kapot.

Wie kan mij helpen met mijn probleem.

Alvast Bedankt 😄

Deel dit topic

Reacties

+3
Twentsch Land
Massa is vaak de oorzaak, alle massa punten goed schoonmaken.
+1
blauwe tractor
@Twentsch Land
Van massa gaan er geen zekeringen stuk, lamp kan sluiting maken en een uur later weer gewoon branden.
Aansluitingen en fittingen goed schoon maken, lampen vervangen en kijken wat er gebeurd.
+4
Rondeutz06
Misschien kortsluiting in de knipperautomaat
+1
TrekkerBoer1
Ik heb met de multimeter even iets doorgemeten wat het misschien duidelijker maakt.

Ik heb op de zekeringkast gemeten.

Als ik de richting naar rechts doe gaat hij niet hoger als 7 a 8 m v maar als ik naar links doe dan is het ruim 80 - 100 m v ( als ik goed ( en knapt de zekering wel) zou dit realistische getallen zijn?


De knipperautomaat tikt wel gewoon.
+3
roscho
Misschien een doorgesleten draad die af en toe kortsluiting maakt? Controleer eerst het stuk vanaf schakelaar tot het knipperrelais.
+3
Jan mf6465
De enige manier om een zekering te laten springen is als de + ergens massa raakt. Volg je kabels maar, dan kom je er vanzelf op uit.
+1
TrekkerBoer1
Hoi,

Ben er nog niet helmaal aan uit.

Ik heb ook even naar de alarmlicht schakelaar gekeken ( daar zit ook iets van de knipperlicht aangesloten volgensmij)

Klopt het dat er op nummer 5 niks hoort te zitten?
Of ziet iemand zo als iets wat niet klopt?

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+2
valtra1
Als er op 5 iets zou moeten zitten, dan zal er in de omgeving wel ergens een losse draad hangen. Misschien zit het probleem, zoals reeds aangegeven, ergens bij een loszittende draad die af en toe verkeerd contact maakt. Misschien eens controleren bij stopcontact voor aanhangwagenverlichting, gebeurt wel meer dat er daar iets niet klopt (contact tussen draden )?
+2
TrekkerBoer1
@valtra1

Oke,

Wat ik ook heb gemerkt is dat de draden naar de alarmlichtschakelaar warm tot heet worden? Dat lijkt me ook niet de bedoeling?
+1
roscho
@TrekkerBoer1 Er zit dus ergens een dikke kortsluiting of een verkeerd aangesloten draad, waarschijnlijk gecombineerd met een veel te zware zekering die er dan niet op tijd uitvliegt. Dit zorgt ervoor dat de draden warm worden. Op onderstaande link vind je een tabel met coderingen, waar je kunt zien wat precies waar aangesloten moet worden. Wat precies de betekenis is van de coderingen 1 t/m 8 op je schakelaar, zou je moeten kunnen vinden in de beschrijving van de schakelaar of op de website van de fabrikant.

mvwautotechniek.nl/klemcoderingen/
cyrus-van-gelder
@roscho geheel met je eens!!! Wat je zegt is vaak precies wat er aan de hand is
  • 👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻
TrekkerBoer1
@roscho

Aan de codering kom ik niet echt aan uit van de schakelaar, ik heb al een tijdje op internet gekeken en ook in de schakelaar gekeken of er iets op staat maar word er niet wijzer van.

Heeft iemand toevallig ook een XL cabine en die toevallig een foto heeft met wellicht de zelfde kleuren kabels of iemand die weet wat de codes 1 tm 8 kunnen betekenen?

Groetjes Jordy
+1
roscho
@TrekkerBoer1 Neem dan een acculader, koppel de plus van de accu los. Maak de min vast op een blank deel. Nu kun je met de plus de draden van het relais 1 voor 1 stroom geven. Zo kun je zien of en welke lampen gaan branden. Als er een is die kortsluiting geeft, dan is dat een massadraad. Opschrijven. Daarna het relais op dezelfde manier. Zo moet je erachter kunnen komen waar alles voor is. Evt. spanningzoeker gebruiken om te kijken of op de plusdraad van de accu ook stroom komt, dat is dan de plus vanaf de accu.
cyrus-van-gelder
@TrekkerBoer1 als de bedrading heet word is dat sowieso NIET goed!!!! Dan is het inderdaad maar goed dat de zekering eruit knapt, anders kan de bedrading ook nog eens in de brand vliegen en daarmee de hele trekker
  • 😨😨😨😨😨😨
    Quote:

    Ik denk inderdaad ook dat er ergens bedrading elkaar raakt. Kan ook zijn dat van een draad de isolatie afgesleten is , en dus contact maakt. Dat werd in bovenstaande reacties ook al opgemerkt trouwens.
    Maak NIET de fout om de zekering te omzeilen!!!! Sommige lui doen er dan een stukje koper draad tussen ipv een zekering. ( want het zo irritant dat ie steeds knapt he?) Dan weet je bijna 100procent zeker dat de boel in de fik gaat.

+1
roscho
@cyrus-van-gelder @TrekkerBoer1 Waarschijnlijk heeft die schakelaar een klem met 30 (de plus vanaf accu/contactslot) en een 31 (massa, om het controlelampje te kunnen laten branden). Misschien zitten die twee omgewisseld?
Ik zou eerst alle stekkers eraf trekken en dan opnieuw beginnen met aansluiten. Wel vooraf even uitzoeken wat waarheen gaat. De plus is gemakkelijk te meten, die geeft aan de meter 12V. De min is ook gemakkelijk te meten, die heeft aan de massa een weerstand van 0.
Daarna de richtingaanwijzers, dat zijn de R en de L. Op die 2 draden meet je een weerstand, omdat er een lampje tussen zit. Meet je op een van de richtingaanwijzerdraden een weerstand van 0 ohm, dan zit daar de kortsluiting. Misschien dus de L, omdat die de zekering laat doorknallen.
Kijk tenslotte nog even binnenin de richtingaanwijzerlampjes. Misschien zit daar een verbogen contactje in. Pas misschien een lampje gewisseld en te ver doorgedrukt?

Zo, met dit verhaal kun je weer even verder.
cyrus-van-gelder
@roscho mee eens !!!! Het kan in ieder geval niet zo blijven. Gaat geheid in de fik zo. Dan ook nog met schuur en al erbij , zal je net zien dan.
+1
TrekkerBoer1
@cyrus-van-gelder en @roscho

Ik ga idd zeker NIET de zekering te omzeilen.

Ik ga ermee aan de slag.

( Niemand )( ik ) wil dat de hele trekker afbrand 🤗 dus zekering mooi laten zitten zoals het hoort enz.

Ik ga even de codes nakijken en kijken of het goed is aangesloten.👍🏼

Alleen wel vreemd ( toen ik hem kocht ) deed alles het goed zonder “ storingen “ en nu doet hij het opeens niet goed?

Als ik meer weet laat ik het jullie wete😃
+1
roscho
Quote Reactie van @TrekkerBoer1:
nu doet hij het opeens niet goed?

Lampje gewisseld? Corrosie in de lampjes of stekkertje binnenin losgeschoten? Het hoeft maar iets kleins te zijn. Met hogedrukspuit ook de lampjes schoongespoten, zodat er vocht in is gekomen? Zo maar enkele suggesties.
TrekkerBoer1
@roscho

Water zowiezo niet ( tenminste niet bij mij), lampjes heb ik ook niet vervangen, maar ga kijken.

Wat de vorige eigenaar heeft gedaan ….?

Heb het gevoel dat de vorige eigenaar het een keer opnieuw aangesloten heeft… want sommige hebben nieuwe kabelschoentjes en sommige weer niet.

Ik ben niet van het snel snel het moet nu klaar ( ik wil het wel goed aansluiten en veilig houden)
+1
Pauls
@TrekkerBoer1 mss dat de kabel isolatie ergens defekt (een klein scheurtje is vaak al genoeg) is en zo de massa raakt bij een plaat doorgang, verf is klein beetje isolator, en zo kan het dat de kabel wat warm wordt en de zekering net niet knapt. en bij het rijden schudt de trekker af en toe zodat het niet altijd kontakt maakt.
cyrus-van-gelder
@TrekkerBoer1 rosco is me eigenlijk net een stap voor!!! Geheel eens met wat ie zegt.
  • 👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻
+1
TrekkerBoer1
@roscho @cyrus-van-gelder

Probleem waarschijnlijk gevonden….

Linker deed het eerst niet.

Nu heb ik aan de andere kant ( rechter kant gekeken en daar was een contact pinnetje die niet goed op het lampje bleef.

Ook heb ik een aantal kabeltjes waar een klein scheurtje in zat vervangen..

Zou het daar aan hebben kunnen liggen ?
+1
TrekkerBoer1
@TrekkerBoer1

Linker kant zat hij er ook niet goed op…. Blijkbaar

Update 15 min erna, start de tractor en doet ie het weer niet 🤗 ander keer maar even verder kijken of het moet zijn dat hij er weer vanaf geschoten is ( spatbord trilt stiekem nog al wat )
+2
cyrus-van-gelder
@TrekkerBoer1 jazeker kan het dat geweest zijn. Beschadigde kabels vervangen is altijd goed. Bedrading verslijt op een gegeven moment ook he.
Wel in de gaten houden of de Bedrading nu niet heet word, als dat zo is kan er toch nog wat verkeerd aangesloten zijn.
  • 👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻
+2
TrekkerBoer1
@cyrus-van-gelder

Ok

ga morgen even nog kijken of dat ie er nier vanaf is getrild omdat hij het niet meer goed deed toen ik hem starten.. of er raakt toch ergens een kabel tegen ijzer…
+3
cyrus-van-gelder
@TrekkerBoer1 nog eventjes een tip: het is uiteraard goed om bedrading te vervangen als dat nodig blijkt.
Let er altijd wel op dat je de draad NOOIT
Vervangd voor een dunnere draad. Dunnere draden hebben meer weerstand, dus die worden dan ook te heet. I
Ik werk regelmatig als lasser, dan hoor je ook te weten wat voor weerstand lengte/ en dikte van kabels is, vandaar
  • 😉😉😉😉😉😉
+1
roscho
@TrekkerBoer1 Mocht dat stekkertje steeds los gaan, dan kun je het misschien iets aanknijpen met een tang. Dan maakt het meteen weer beter kontakt.
TrekkerBoer1
@roscho en @cyrus-van-gelder @Rondeutz06

Ik heb zoon sterk vermoede dat het knipperrelais de storing maakt…

Knipperlicht naar links wordt hij heet en rookt een beetje ( ik let er wel op )

Knipperlicht naar rechts, is er niks te zien…

Het was het niet wat ik gisteren had gezegd want hij zat er nog goed op…

Is dit mogelijk?
+1
roscho
Quote Reactie van @TrekkerBoer1:
het knipperrelais de storing maakt

Verwissel de draden van rechts en links eens (zodat rechts knippert als je de schakelaar naar links zet). Is nu het probleem verplaatst naar rechts, dan zat het inderdaad in het relais. Blijft het probleem links, dan zit het toch in de bekabeling.
TrekkerBoer1
@roscho

Je bedoelt de kabels omwisselen bij het relais?

Het knipperelais wordt zo in de zekeringkast geschoven…
+2
roscho
@TrekkerBoer1 Ik bedoel de kabels op het blokje met codering 1 t/m 8. Even met de spanningzoeker uitzoeken welke kabels stroom krijgen met richting naar links, resp. naar rechts. En die twee stekkers dan omwisselen. Verplaatst het probleem zich nu naar de andere kant, dat zit het in de bekabeling. Blijft het links, dan zit het in het relais.
TrekkerBoer1
@roscho

Ga er morgen mee verder nu kan het relais ook even goed afkoelen😉
+1
cyrus-van-gelder
@roscho zeer zeker het proberen waard. Dan weet je waar het probleem zit.
TrekkerBoer1
@roscho @cyrus-van-gelder

Kabel zoals jij zei omgewisseld, knipperlicht naar rechts niks aan de hand. Relais normaal temperatuur.

Kabels ook geen warmte.

Kabels weer omgewisseld, knipperlicht naar links, relais word heet en rookt.

En de kabels van de zekeringen kast ( naar het alarm knipperlicht schakelaar worden ook warm.( maar niet nog niet zo heet als het relais)🤔

Relais kan ik dan niet in me handen laten want te heet en kabels kan ik zo vast houden.

Dan is de kans groot dat het de relais is?
roscho
Quote Reactie van @TrekkerBoer1:
Dan is de kans groot dat het de relais is

Juist niet. Als het relais stuk is, dan zou de rechter richtingaanwijzer nu het probleem moeten hebben, die is dan immers op de linkerkant van het relais aangesloten, jij zegt dat die het na de verwisseling goed deed. Het is nu eigenlijk wel zeker dat het in de kabel naar de linker richtingaanwijzer of naar het aanhangerstopcontact stuk is. Heb je dat stopcontact (en dan het contact 1L) trouwens al gecontroleerd?
Zie het aansluitschema in de afbeelding.

(klik om te vergroten)

Aansluitschema 7 polige stekker.
(Overgenomen van 2cheap.nl/service/aansluitschema-7-polig/)
TrekkerBoer1
@roscho

Hij werd rechts ook wel een beetje warm maar niet zo, als de linker

Contact 1L gecontroleerd deze zit er goed op. Of moet ik hier nog iets anders controleren?

Toch had ik al een relais besteld, die oude was ook al ingesmolten ( wat ook niet goed is ) en ruikt verbrand en die paar tientjes voor een relais….
roscho
@TrekkerBoer1 Als je de kortsluiting niet oplost, vrees ik dat de nieuwe ook weer zal smelten. Maar goed, het is te proberen, nu geef je aan dat de boel bij de rechter ook warm werd en dan ligt het idd. aan het relais.
TrekkerBoer1
@roscho

Ik wil wel zeker de kortsluiting oplossen anders blijft het aan de gang.

Maar eigenlijk als ik de kabels op het kastje van 1 tm 8 verwisseld had snap ik wel dat er niks veranderd want op de schakelaar is eigelijk gewoon een stroomkring. Dan zou ik ze toch ook moeten wisselen bij het relais.

Rechts en links omwisselen op schakelaartje 1 tm 8

Rechts staat nu op de linkerpool aangesloten op de schakelaar. Maar op het relais staat hij nog op dezelfde plek. Of komt het beide bij hetzelfde uit.

Waar kan ik nu het beste eerst naar kijken…

Bedankt 🙂
+1
roscho
@TrekkerBoer1 Je hebt helemaal gelijk. Ik ging ervan uit dat het blokje 1 t/m 8 aan het relais zat. Als dat mogelijk is, zou ik dan nu de kabeltjes aan het relais wisselen.
Heb je trouwens het aanhangerstopcontact er helemaal af gehad? Wie weet zit er aan de achterkant iets wat contact maakt tussen 1L en de massa (spatbord o.i.d.).
TrekkerBoer1
@roscho

Stekker doos eraf gehad en alles schoongemaakt + nieuwe kabel schoentjes. En gekeken of het goed aangesloten was.

Massa zou ik naar moeten kijken spatbord o.i.d moet ik even kijken.
+2
roscho
Quote Reactie van @TrekkerBoer1:
Massa zou ik naar moeten kijken

Als je de achterkant van de stekkerdoos hebt schoongemaakt en opnieuw aangesloten, zal het daar niet meer aan liggen. Eigenlijk houdt mijn fantasie hier op. Er zit weinig anders op dan te wachten tot het nieuwe relais komt.
Voorlopig maar niet meer linksaf slaan....
Wellicht is een optie om een massasleutel te monteren. Als het elektrisch systeem niet te vertrouwen is, kun je daarmee alles in een klap stroomloos maken. Als je dan de trekker wegzet, haal je de stroom eraf.
cyrus-van-gelder
@roscho zo,n massa sleutel heb ik ook op m,n 644 gezet. Wel zo verstandig, de vorige eigenaar had ook aardig aan het prutsen geweest met de bedrading. Nu schakel ik na gebruik alles uit.
TrekkerBoer1
@TrekkerBoer1

Zie foto’s

(klik om te vergroten)

1

(klik om te vergroten)

2
+1
roscho
@TrekkerBoer1 Mijn fotootje kwam niet over, hierbij nogmaals.

(klik om te vergroten)

Ik bedoel dit blokje.
+2
@TrekkerBoer1 Wat betreft het knipper relais, die kent geen verschil tussen links en rechts, dat verschil maak je met je hendel. Het relais verzorgt enkel het knipperen, niet het verschil links/rechts.
Haal eens 1 lampje links uit de houder, zou sneller moeten knipperen. Met wat geluk blijft je zekering ook heel.

Testen, voor en achter kan je normaal apart afkoppelen, de kabelboom, door de juiste stekker in/onder de cabine los te halen.
Zo kan je al een deel van de bekabeling uitsluiten.
Blijft de zekering sneuvelen als zowel voor als achter los zijn, dan zit het in het eerste stuk van de kabelboom.

Persoonlijk zou ik ook eens de aansluitingen/kabels rondom je bedieningshendel controleren. Die zitten onder je dashboard, ook een plek waar vaak doorgeschuurde kabels te vinden zijn.
Testen, opdelen, weer testen, tot je een punt vindt wanneer de zekering heel blijft. Het laatst afgekoppelde deel dan heel kritisch nakijken.
TrekkerBoer1
@luk-van-der-velpen en @roscho en @Rondeutz06

Wat ik net heb gedaan.

Kabeltjes losgemaakt voor en achter om en om en de lampjes gaan sneller knipperen uiteraard.

Ik heb toen alles weer aangesloten behalve de 2 linker en rechter lampjes, deze heb ik losgehaald van de cabine, aan beide kanten wat met de kabel gewiebeld, ( zag geen beschadiging ). Vervolgens het oppervlak schoongemaakt ( deel van de massa, hier zat wat verf op) waar het hele lampje op zit geschroefd. Daarna alles weer aangesloten.

Oude relais erin en 8 ampere zekering erin gedaan en ja hoor hij doet het weer goed ( zo ver ik nu kan zien ) relais wordt niet heet enz en de zekeing blijft heel.🤗🤨

Wat is het dan geweest of wat zou er dan terug kunnen komen?

Of was het toch een massa probleem🤔

Groetjes, Jordy
Pauls
Quote Reactie van @TrekkerBoer1:
Of was het toch een massa probleem

ik denk het wel, geen goede massa is vaak het probleem
+1
roscho
@TrekkerBoer1 Tsja, wat is het dan geweest:
- Misschien toch een doorgesleten kabel waarvan je de doorgesleten plek nu wat verplaatst hebt doordat je het lampje eraf hebt gehad.
- Misschien een contactje in de lamphuis wat iets verbogen was en massa maakte of een lampje wat te ver naar binnen was gedrukt.
- Misschien zat er wat vuil in het lamphuis tussen plus en massa, net voldoende om stroom door te laten.
- .... (vast nog meer mogelijkheden)

Het lijkt me niet dat het aan de massa lag, als die niet goed was, zou het lampje zwakker of helemaal niet branden, maar zou het relais niet heet worden. Bij een zware stroomverbruiker kan wel de plek van het slechte contact warm worden door de hogere weerstand, dat was bij jou geen probleem.
Rondeutz06
@TrekkerBoer1 ik denk toch Massa
+2
roscho
@Rondeutz06 We zullen het niet komen te weten, het lijkt nu goed te werken. Tenzij het probleem terug komt.
+2
Rondeutz06
@roscho dat denk ik ook, maar het belangrijkste is dat het weer werkt
TrekkerBoer1
Beste allen,

Nieuwe relais binnen maar nog steeds zonder succes helaas.

Wat is nu de beste optie ?

Ik blijf het toch raar vinden dat hij het eerst wel goed deed ( niks aan de kabels veranderd enz.) en nu doet links niet goed. ( ook met nieuw relais )
TrekkerBoer1
@roscho en de rest…

Ik zou ook eventueel hem een grootte onderhouds beurt kunnen geven. Bij een mechanisatiebedrijf, waar ik het relais ook heb gehaald.

Alleen wat doen ze precies allemaal controleren / vervangen met een grootte ondehoud beurt ?
+1
roscho
Quote Reactie van @TrekkerBoer1:
wat doen ze precies allemaal controleren / vervangen met een grootte ondehoud beurt

Ze doen wat jij wilt. In het onderhoudsboekje staat aangegeven wat wanneer zou moeten gebeuren.
Dingen die periodiek moeten gebeuren, maar niet alles bij elke beurt:
- olie verversen, zowel carter als achterbrug en oliefilters vervangen
- luchtfilter schoonmaken, evt. vernieuwen
- vetnippels doorsmeren
- kleppen afstellen
- V-snaren controleren, zo nodig spannen of vervangen
- druk hydrauliekpomp controleren
- verlichting controleren >>> hierbij komt jouw probleem aan de orde
- bandenspanning en -slijtage controleren
- speling op stuur, wiellagers, uitlijning en fusees controleren
- druppeltjes olie aan scharnierpunten waar geen vetnippel zit
- koppelingafstelling controleren, ook van aftakas
- bij enige klacht over slecht starten, slecht lopen: verstuivers controleren.
- .... (vast nog iets vergeten)

Het best kun je een lijstje maken van zaken waarvan jij vindt dat ze moeten gebeuren. Jij hebt tenslotte het beste overzicht wat er de laatste jaren aan gebeurd is. En sla zaken over die je zelf wel kunt (als je voldoende tijd hebt), dat kun je zelf wel verdienen. Vraag dan van tevoren een prijsopgave, liefst schriftelijk en vraag om je te bellen wanneer iets ontdekt wordt wat duurder is.
+1
Rondeutz06
@TrekkerBoer1 ik heb et zelf geen ervaring mee maar ik heb weleens gehoord dat het ook belangrijk is dat je controle lampen in het dashboard qua wattage overeenkomen met het gegeven wattage op het relais. Ik denk niet dat dit jouw probleem is aangezien jij alleen problemen links heb
+1
TrekkerBoer1
@Rondeutz06

Nee dat denk ik ook niet. Lampen zijn ook nooit vervangen en werken allemaal goed op het dashboard.
roscho
Quote Reactie van @Rondeutz06:
belangrijk is dat je controle lampen in het dashboard qua wattage overeenkomen met het gegeven wattage op het relais

Dat geldt vooral voor het laadstroom-lampje. Met een verkeerd lampje zal de dynamo niet laden. Voor de andere controlelampjes is dit van minder belang, alleen zie je een te klein lampje niet goed en kan een te groot lampje te warm worden en geeft het irritant veel licht. Maar meestal is het goed als het lampje normaal in de fitting past.
blauwe tractor
Heeft simpelweg ergens een verkeerde lamp gestoken.
+2
roscho
Quote Reactie van @blauwe tractor:
ergens een verkeerde lamp gestoken

Als de zekering gewoon elke keer doorbrandt, zou dat haast een verwarmingskacheltje moeten zijn. En dat zou je toch aan de hoeveelheid licht moeten zien?
+2
Rick V
Ik weet niet wat voor richting aanwijzer schakelaar je hebt?

In iedergeval heb ik een gelijk soort probleem gehad bij m'n d2505, deze heeft een metalen dashboard, het ijzeren steeltje kwam af en toe tegen het dashboard aan en knapte er een zekering, dit was bij mij als ik t groot licht aanzette dacht ik

Misschien kun je niks met zo'n verhaal😉

Maar misschien ook wel
+1
Dairy-Special
De kabelboom wil ook weleens doorslijten op de linker voorste cabinesteun.
Het beste is dan om de stekkers voor uit de cabine te nemen en de hele kabelboom even over de cabinesteun weg te halen zodat je deze goed kunt bekijken en opnieuw te isoleren.
TrekkerBoer1
Hallo,

Weer een tijdje geleden maar hier ben ik weer😊

De richting aanwijzer doet het links nog steeds niet goed.

Nu ben ik er achter gekomen dat als ik richting naar links aan geef en ik druk de rem in dan doet hij niet knipperen. Naar rechts kan dit wel gewoon.

( zekering van de remlicht was geknapt )

Als ik nu rem dan gaat het knipperlicht links achter en voor ook aan. ( maar niet knipperen )

Wat me wel opvalt, alles wat ik van lampen aanzet of rem ect, gaan de lampen op het dashboard ook minder fel branden en bij veel lampen ook de voorlampen enz. ( hij doet dit ook zonder een draaiende motor als ik op de rem druk )

Wat kan dit wezen dan?

- Zit een nieuw knipperautomaat in.
+1
Rondeutz06
@TrekkerBoer1 dit is volgens mij een massa probleem. Hij gaat via andere wegen zijn massa zoeken
TrekkerBoer1
Dus, even in het kort

-Wanneer ik rijd met de 743xl en ik zet de voorlampen aan, dan gaat de toertellerverlichting zwakker branden en wanneer ik nog meer lampen aan zet of doe remmen, gaat alles zwakker branden wat er aan zit. Wat kan dit wezen?

En

Het knipperlicht links werkt nog niet goed zoals hierboven beschreven.

🤔
TrekkerBoer1
@TrekkerBoer1
Kleine update, contact uit , knipperlicht naar links en de rem in, gaat het accu lampje, oliedruk en de handrem + tankmeter en de richtingaanwijzer lampjes allemaal knipperen ( dus aan uit aan uit enz.)

Pff hier is echt iets goed mis maar waar moet ik beginnen….
+2
Rondeutz06
@TrekkerBoer1 ik zou bij elke lamp eerst eens zorgen voor een goede massa
+1
stephan-inter
@TrekkerBoer1 lees jij ook wel eens de adviezen? En doe je er echt wat mee? Of kijk je er overheen en vraag je elke x wat nieuws
TrekkerBoer1
@stephan-inter

Eerst werkte het weer en nu is het weer terug met nog meer problemen..

Ik kijk zeker wel wat er wordt gezegd en doe er zeker wat mee, alleen soms gebeurd er weer iets nieuws ( zoals met de rem i.c.m linker knipperlicht) en dan kan het zijn dat er mede tractorfaners er anders over gaan denken.👍🏼🙂

Maar wat ik idd moet uitzoeken tussen de vele kabels, waar hij geen goede massa maakt of de + draad ergens het ijzer raakt.

Ik snap helemaal dat het misschien wat raar over komt al die vragen…
+2
cyrus-van-gelder
@TrekkerBoer1 volgens m,n Opa is vragen niet dom!!
    [*]😉😉😉
    Zomaar wat doen zonder dat je echt weet waar je mee bezig bent is wel dom. Dan kun je er zeker van zijn dat het een keer goed misgaat
    .better safe than sorry mate.
+3
stephan-inter
@TrekkerBoer1 daarom advies van vele anderen. Controleer je massa punten. Leg desnoods een stukje kabel buitenlangs om te testen. Van accu naar massa van een knipperlicht. Werkt de lamp dan wel goed weet je in welke richting je het moet zoeken.
+1
ambu954
@stephan-inter Zo zou ik het ook doen Originele kabel er even afhalen en draad buitenlangs leggen om te kijken of het probleem in de originele kabel zit
TrekkerBoer1
@stephan-inter @ambu954 @roscho

Directe kabel van - van de accu naar de massa van het knipperlicht, nog steeds het zelfde probleem..

Of moet ik de plus gebruiken en waar moet ik deze op het lampje aansluiten?
ambu954
@TrekkerBoer1 probeer de plus eens
roscho
@TrekkerBoer1 Het lijkt of de richtingaanwijzerdraad en remlichtdraad tegen elkaar aanliggen. Controleer je linker achterlicht en de draden erheen eens goed. Controleer ook je aanhangerstopcontact, in het bijzonder de draden naar 1L en 6/54, daar kan ook gemakkelijk een te lange draad contact maken met de buurman.
+1
Rondeutz06
@TrekkerBoer1 blijf maar vragen hoor Jordy, ik weet uit ervaring hoe je kunt blijven zoeken naar een kleinigheidje in het elektrische systeem
+1
TrekkerBoer1
Dit lijkt me ook niet helmaal goed??🤨

Van 2 kabels naar 1 kabel
Lijkt als of er plastic is weggesmolten en de vorige eigenaar maar het aan elkaar heeft proberen te solderen, maar het zit toch niet aan elkaar vast🤔

(klik om te vergroten)

+1
TrekkerBoer1
@TrekkerBoer1

Het zit eigenlijk nauwelijks tot niet vast , tape er afgehaald en ik had 2 losse kabels.., maar even goed maken dan👍🏼

Helaas, het probleem is hiermee niet op gelost, ik blijf verder zoeken.
+3
roscho
Quote Reactie van @TrekkerBoer1:
het probleem is hiermee niet op gelost

Als je zoiets vindt, is er vast nog wel zo'n constructie. Als tape warm wordt, laat de lijm los en dan liggen de draden blank. Succes bij je speurtocht naar nog meer van dat broddelwerk.
cyrus-van-gelder
@roscho ziet er idd uit als vakkundig knoeiwerk!!!! Was bij mij trekker ook zo, heb alles opnieuw kunnen doen. Anders heb je altijd problemen als de tape loslaat idd.
cyrus-van-gelder
@TrekkerBoer1 ik denk dat je verder op in de trekker nog wel meer van dit soort geknoei kan vinden. Was bij mijn trekker ook zo dat de vorige eigenaar (s) aardig aan het knutselen was geweest. De zekeringen waren zelf vervangen door een stuk koperdraad. Die zekeringen sprongen er steeds uit natuurlijk.
Succes met het vinden van het probleem.
+3
roscho
Quote Reactie van @cyrus-van-gelder:
zekeringen waren zelf vervangen door een stuk koperdraad

Italiaanse zekeringen. Op een camping waar wij ooit stonden viel tijdens een regenbui de stroom uit. De zekering bleek te bestaan uit één enkel koperdraadje van zo'n 5 cm dat tussen twee schroefjes was bevestigd. Als de boel te zwaar werd belast, brandde dat draadje door. Maar als dat draadje meteen weer doorbrandde, werden twee van die draadjes in elkaar gedraaid en gingen die tussen de schroefjes. Bij ieder regenbui was het raak, want de campingverlichting hing ook met tape en niet-waterdichte fittingen in de bomen... 😂
+1
cyrus-van-gelder
@roscho echt zo,n houtje touwtje camping dus. Het was meer CRAMPEREN dan gewoon camperen geloof ik
  • 🤔🤔🤔🤔🤔🤪🤪🤪🤪🤪
    Bij mijn trekker zat er ook een stuk koperdraad die veel dikker was dan de zgn porseleinen zekering.

+1
roscho
Quote Reactie van @cyrus-van-gelder:
houtje touwtje camping

Camping in 1975, Sestri Levante, Italië. Krakkemikkige camping, maar prachtige omgeving.
+1
cyrus-van-gelder
@roscho Het is een prachtig mooi land heb ik wel vaker begrepen. Maar net als in Frankrijk zijn de voorzieningen niet altijd wat we hier gewend zijn.
+1
roscho
Quote Reactie van @cyrus-van-gelder:
net als in Frankrijk zijn de voorzieningen niet altijd wat we hier gewend zijn

Klopt, hoewel het de laatste jaren wel flink verbeterd is. Maar in Nederland waren regelgeving en toezicht in de jaren '70 heel wat verder dan in Italië en Frankrijk.
+2
cyrus-van-gelder
@roscho met porseleinen zekeringen bedoel ik die pil vormige zekeringen die ze ook in auto,s uit de 60 70 er jaren gebruiken.
Die zijn er in verschillende kleuren om aan te geven welke sterkte het is. Bij mijn inter 644 word dit type ook gebruikt ( bj 1975) je kunt ze er makkelijk uit pakken en er dan een stuk koperdraad tussen zetten. Ik denk dat de meesten op tf die bekend zijn met oudere modellen wel weten wat ik bedoel
  • 😉😉😉😉😉
+1
roscho
Quote Reactie van @cyrus-van-gelder:
je kunt ze er makkelijk uit pakken

Met dat uitpakken heb ik meestal weinig geluk. Pak ik er 1, dan vallen er 3 uit omdat de lipjes waar ze tussen staan te ver uitgebogen zijn. En buig ik die lipjes terug, dan breken die verroeste dingen gegarandeerd af. Dus dan die draad er maar uit prutsen en een zwevende zekering monteren. Tsja, ook in een Schlüter van 50 jaar oud zitten gewoon dit soort standaardzekeringen uit die tijd en dat zaakje is net zo verroest als bij elk ander merk.
+1
cyrus-van-gelder
@roscho Dit komt me ook niet onbekend voor wat je nu verteld. Inderdaad zijn die lipjes vaak niet zo bijzonder meer. Vind dan een zwevende zekering een prima oplossing
  • 👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻 heb wel vaker op tf gezegd dat ik vaak aan opel kadett b en c gesleuteld heb. Dan kwam je het probleem ook vaak tegen hoor. Er moest niet zelden een andere zekering kast in.

cyrus-van-gelder
@roscho lekker irritant is dat ja. Pak je er 1 uit, en er rollen gelijk 3 of 4 er ook uit.
  • 🤪🤪🤪🤪🤪🤪
+1
roscho
Quote Reactie van @cyrus-van-gelder:
Pak je er 1 uit, en er rollen gelijk 3 of 4 er ook uit

Ik ken nu het probleem en ik pak ze er nu uit met een punttangetje. Want vallen ze eruit, dan schieten ze naast het zekeringkastje ergens in een gleufje van het dashboard. Ik doe het dus nu als twee egeltjes die paren: hééél voorzichtig.
cyrus-van-gelder
@roscho mooie uitleg heb je erbij!!
  • 😂😂😂😂😂
    Quote:
    als 2 egeltjes die paren zegt ie.

+2
1046
@TrekkerBoer1 zo moet de verbinding er uitzien. Tin gesmolten in et midden en plastic huls heel. Dan is die goed

(klik om te vergroten)

cyrus-van-gelder
@1046 Dit ziet er goed uit idd
  • 👍🏻👍🏻👍🏻
1046
@TrekkerBoer1 zo te zien te heet geweest met smelten, principe werkt wel. Mits je niet te heet stookt. Dit is in ieder geval niet goed
TrekkerBoer1
Goedemorgen,

Weer even bezig geweest, verder heb ik niks meer gevonden helaas. ( ik lees nov steeds al jullie reacties)

Accu pool losgemaakt. Alle kabelblokjes (7 ) losgemaakt aan beide kanten en schoongemaakt.

Maar dit blijkt het probleem alleen maar verergeren.

Zodra ik de accu weer koppel knalt de zekering nr1 er meteen uit. Op die zekering zit constante spanning en de knipperlicht, radio, zwaailicht en misschien nog wel iets meer zit hier op geschakeld.

Ik ben een beetje ten einde raad.
+1
roscho
Quote Reactie van @TrekkerBoer1:
Maar dit blijkt het probleem alleen maar verergeren

Da's op zich wel logisch. Als de contacten schoon zijn, zal de stroom beter lopen, maar ook de kortsluiting.

Ik kan me voorstellen dat je het langzamerhand aardig zat bent. Misschien is het nu tijd om er deskundige hulp bij te vragen uit jouw omgeving. Misschien vindt die het probleem binnen een uur. En wat kost een uurtje werk, vergeleken met de dagen narigheid die je er nu zelf mee hebt gehad.
Die deskundige kan je dan meteen adviseren over waarom en hoe je een massaslot zou kunnen monteren. Om het geld hoef je dat niet te laten, voor minder dan €20 heb je zo'n ding (hofstra-tijnje.nl/product/…) en het geeft je een hoop zekerheid.
TrekkerBoer1
Met verergeren bedoel ik dat het meer wordt als het knipperlicht, nu ook zoals het lampje van de handrem niet uit gaat bijv.

de Elektra is nu niet meer te vertrouwen, en lijkt me misschien nog wel het beste om de kabelboom te laten vervangen bij een LMB ? of zouden hun zoiets niet doen? Of denk er hier iemand anders over 😄

Verder heb ik dan de vraag of jullie weten wat dit ongeveer, zal gaan kosten? ( misschien iemand anders met een IHC xl wellicht gedaan )

Groetjes, Jordy
+1
roscho
Quote Reactie van @TrekkerBoer1:
de kabelboom te laten vervangen

De kabelboom vervangen is een duur geintje en moet je niet doen als het grootste deel nog intact is. Ik denk dat je al snel over €1000 gaat. Raak niet te snel in panier, straks wil je de hele trekker nog inruilen omdat een paar lampjes vreemd doen. Laat je gewoon eens adviseren door een deskundige, ga er bijv. eens mee naar een LMB of doe een oproep op TF voor iemand bij jou uit de buurt, er zitten vast wel bereidwilligen in deze groep.
Mario-fransen
@TrekkerBoer1 ik zie dat je uit Asten komt, zoals @roscho je ook al adviseert misschien eens iemand er bij halen of ergens met de trekker naar toe. Ik zou zeggen rijd hier eens naar mijn buurman Leenders in Liessel, en vraag hun om hulp. Leg het probleem uit en wie weet kunnen ze je voor een schappelijke prijs uit de ellende helpen. Ik ken verder niemand hier uit de buurt als zzp ers maar die vragen natuurlijk ook een tarief. Of mischien dat jouw dorpsgenoot @RVM nog iemand kent.
TrekkerBoer1
@Mario-fransen en @roscho

Dat zal idd nog een optie zijn,

Wat ik nog zou kunnen doen is draden ( wel gezekerd maar dan rechtstreeks maken.

Wat ik wel gek vind als ik de accu los haal een nieuwe zekering erin doe, dat hij er meteen uit knalt als ik de accu weer aansluit. Zonder dat er iets aan staat of op contact.?🤔
1046
@TrekkerBoer1 dan is er gewoon ergens sluiting
TrekkerBoer1
@1046

Sluiting in de zin van kortsluiting? Op zekering 1 ( die er uit knalt) gemeten is de spanning 12,7 volt. Dus daarom vond ik het raar.
+1
1046
@TrekkerBoer1 kortsluiting ja , op dit moment langsluiting, duurt wel lang zo😉😉🤣🤣
TrekkerBoer1
Na wat tegenslag, ben ik toch een stap dichterbij.

In een keer dacht ik laat ik de gekleurde blokjes ( bij de motor) ( niet in de cabine ) een los koppelen en vast maken net zo lang totdat de zekering eruit klapt met suc6. Als ik het rode blokje aansluit knalt de zekering er meteen uit.

Dan naar mijn zegge zit de kortsluiting dan Niet in/ bij had dashboard?

Het linkerknipperlicht doet het niet als het rode blokje eruit is, maar dat komt denk ik omdat er te weinig lampen zijn aangesloten, want alleen linksvoor zit aangelsloten.

(klik om te vergroten)

Onderste blokje van de foto
TrekkerBoer1
Is het dan slim om van de aansluitingen van de motor allemaal naar de losse draden te leggen en kijken of het dan wel werkt?🤗
+1
roscho
@TrekkerBoer1 Als het om zo'n combistekker gaat, kun je daar de stekkertjes apart uithalen. Noteer wat waar zit en trek alles eruit. Daarna de combistekker weer in elkaar en dan alle stekkertjes er 1 voor 1 er weer in, tot de zekering knalt. Dan heb je de draad te pakken.
Het lijkt wel of ergens een plus-stekker is aangesloten op een plek waar massa moet zitten (of omgekeerd).
TrekkerBoer1
@roscho

Ja is een combistekker, ( soort van blokje met allemaal verschillende draden)

Volgens mij, maar weet niet zeker. Zit op dit blokje nergens een massa, het zit allemaal volgens de afbeelding die ik had gestuurd zo zit het erin.

Alleen bij de “festelbremssem” ( handrem ) zitten 2 draden aangesloten op 1 kabelschoentje, maar als je dan naar de schakelaar gaat zie er maar weer 1, draad ipv 2 en 1 massa die zit op het frame aangesloten.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 743 XL en hebben de trefwoorden kapot , tractor , motor , brand , temperatuur , zekering , handrem , lampje , dashboard , heet , aanhanger en richting geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!