Hanomag R12 - Wil maar niet starten

Ik heb de motor gereviseerd en de compressie gemeten en dit is 24 (terwijl ze voorschrijven dat deze tussen 22 en 26 moet zijn)

Mazoutpomp gereviseerd + injector eveneens in een erkend dieselcentrum (alles geïnstalleerd) + nokkenas afgesteld van dieselpomp op inspuitmoment op FB van het vliegwiel.

Als je de motor start, slaat hij aan +- 2 minuten op ralantie & dan valt hij uit. Als je gas geeft reageert de motor op niets.

Wie kan mij helpen, ik ben ten einde raad na 4 lange jaren.

Ivan (whatsapp) 0497891379

Deel dit topic

IvanHanomag1

Bijlages

(klik om te vergroten)

Reacties

guy s
Lijkt alsof die geen brandstof krijgt . misschien helemaal nog eens controleren . beginnen bij de ontluchting van de tank , filter in de tank , filters in de leiding of voor of in de pomp en zeer goed ontluchten
IvanHanomag
@guy s bedankt voor de reacties maar heb opvoer pomp getest geeft voldoende brandstof nieuwe leidingen nieuwe filter en alles ontlucht zelfs met injector buiten motor gestart en blijft constant mazout geven maar als hij draait reageert hij op niets
roscho
Quote Reactie van @IvanHanomag:
nieuwe filter

Ik heb het idee dat er toch nog ergens een filtertje verstopt zit. Heb je gecontroleerd:
- uitgang van de tank
- eventuele filters in de banjobouten waarmee de leidingen op de brandstofpomp geschroefd zitten
- eventuele rubberen slangen die misschien van binnen verweerd zijn en daardoor verstopt zitten

Is alles schoon, dan heel goed ontluchten. Het is mogelijk dat de brandstofpomp een kleine hoeveelheid diesel kan geven, maar daarna komt er lucht.
Misschien ten overvloede hier nog tips voor ontluchten:
Als de trekker een handpompje heeft, ontlucht dan tot er echt geen luchtbelletjes meer uit de brandstofpomp komen, daarna meteen na een pompslag de ontluchtingsschroef dicht. Draai daarna de leidingen van de verstuivers los en start (2e persoon) net zolang tot er geen luchtbelletjes meer uit de leidingen komen. Blijf doorstarten en draai nu de leidingen vast. Nu zou de motor moeten aanslaan. Komt er bij het ontluchten geen diesel uit de leidingen, dan zit het probleem in de brandstofpomp, die geen dan dus geen diesel.

Loopt de motor, maar reageert hij helemaal niet op het gas, dan moet je het probleem in de brandstofpomp (of de centrifugaalregeling) zoeken. Smoort de motor door gasgeven, dan komt hij brandstof tekort en zit er dus nog iets verstopt.
IvanHanomag
@roscho aldus filters zijn gecontroleerd en proper de bak heb ik volledig gereinigd en de leidingen zijn allemaal nieuwe plus filter is ook nieuw opvoerpomp getest en gaf voldoende mazout en als ik de leiding aan injector losschroefde en start spuit de diesel er uit zonder luchtremmen maar het rare er aan hij start direct als hij voorverwarmt is
IvanHanomag
@IvanHanomag zonder lucht bellen
Melvin92
Als hij die 2 minuten loopt , loopt die dan mooi rond? En rookt hij ?
IvanHanomag
@Melvin92 hij draait alleen stationair en begint steeds harder en harder te roken en valt dan stil reageert ook niet op gas
+1
Melvin92
@IvanHanomag
Roken mag, het is een 2 takt dus dat is prima.
Kan je hem daarna vlot weer laten starten of dat niet?

Zoja dan lijkt het me geen brandstof probleem

Dan zou je kunnen kijken of die wel genoeg lucht krijgt, een 2 takt loopt namelijk niet als er niet voldoende druk in de cilinder komt via de blower aan zijkant van je blok.
Melvin92
@IvanHanomag bij ons zit de blower aangedreven op de krukas met een koppeling, bij de r12 loopt hij aan voorkant van blok met je v snaar mee over de poelie.
Kijk of die niet slipt bijvoorbeeld
IvanHanomag
@Melvin92 heb ik ook al aan gedacht en na gekeken v snaar is nieuw en slibt niet en hij draait mee rond maar hoe kan je die testen dat hij nog goed is als ik mijn hand op de ruber leg zuigt hij als ik start maar is dat voldoende
roscho
@IvanHanomag Als hij zuigt, moet dat in ieder geval voldoende zijn om te blijven lopen. Met minder lucht zou hij niet het max. vermogen/toerental kunnen halen, maar hij zal toch blijven rondgaan.
Ik zit nu te gissen wat er na 2 minuten verandert, waardoor de motor juist dan afslaat...
Melvin92
@IvanHanomag
Zie het als een turbo, moet flink zuigen.
Als je je hand erop leg moet het eigenlijk zeer doen.
Als de trekker loopt moet hij harder gaan zuigen.

Onze start altijd onregelmatig maar zodra hij loopt en de blower bouwt druk op loopt hij mooier

Tussen het onderblok en cilinderkop zit zo aluminium kap daar bouwt de blower druk in op. Daarachter zitten je spoelpoorten in je cilinderwand waar de lucht na binnen gaat

Overal goede pakkingen gebruikt?
Tussen de aluminium kap en onderblok moet een een kurk pakking zitten.
En tussen je uitlaat en aluminium kap messing/koper

Nergens geen lucht lekkage?
IvanHanomag
@Melvin92 nee heb ik gecontroleerd en de juiste dichtingen besteld gehad en geplaatst en heb nergens een fit
Melvin92
@IvanHanomag zou je een filmpje kunnen maken van die 2 minuten kunnen weer meer zien en horen
roscho
@IvanHanomag Niet toevallig voor de werkzaamheden een prop in de luchttoevoer gedrukt, die je vergeten hebt?
IvanHanomag
@roschoben ben net gaan kijken en de lucht in laat van de blouwer is open
Melvin92
@IvanHanomag
Al geprobeerd door te starten zonder luchtfilter
Dus de slang tussen blower en luchtfilter weg halen
Testen of er iets verandert
IvanHanomag
@Melvin92 heb ik al geprobeerd maar geeft geen verschil
+1
duitshuisje
De 1 gek en 10 wijzen vraag: bouwt de uitlaat misschien tegendruk op in die 2 minuten?
IvanHanomag
@duitshuisje niet dat ik weet hij begint altijd harder en harder te roken en valt dan stil
+1
IvanHanomag
@duitshuisje ben naar mijn traktor gewandeld en heb de buis aan de motor los gedraaid en verwijderd en de motor gestart en hij sloeg onmiddellijk aan en draaid bedankt voor de info
+1
duitshuisje
@IvanHanomag Zo, dat is wat je noemt een meevaller!
+1
akkermopet
Naar Jansen Duiven bellen. (0316 261239)
En naar Peter Jansen vragen ,en die is gespecialiseerd in R12`s !!
+1
roscho
@akkermopet Volgens mij is het probleem opgelost. @IvanHanomag heeft de "buis aan de motor" (hij zal de uitlaat bedoelen) losgedraaid en zonder uitlaat bleef de motor lopen. Kennelijk zat dus de uitlaat verstopt.
+1
akkermopet
@roscho Benzine erin laten lopen en uitlaten branden!! hahaha
+2
roscho
Quote Reactie van @akkermopet:
Benzine erin laten lopen en uitlaten branden!

Zo ging dat vroeger bij mijn bromfiets wel. We hadden een oud gasstel in de schuur. Daar ging de demper bovenop. Mijn moeder is wel eens gealarmeerd aan komen lopen omdat ze dacht dat er brand in de schuur was.
akkermopet
@roscho Ja dat brand als een gek. 🤣🤣
Maar het mooiste is het onder zware belasting begint de R12 plotseling te ploffen en zwaar te roken en dan ... heb je de schoorsteen aan het branden....
Verschillende keren mee gemaakt!
+1
IvanHanomag
@roscho ga ze open schroeven en uit branden en dan zal het probleem verholpen zijn
+1
cyrus-van-gelder
@roscho toch mooi dat het probleem nu duidelijk is!!! Heb zelf het verhaal en de reacties meegelezen. Had de oplossing niet geweten, maar was wel erg nieuwsgierig. Hiervoor is TF nou voor bedoeld. Klasse allemaal.
  • 👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻
+1
bas101
Oorzaak was dus verstopte uitlaat , ergens niet onlogisch , heeft voor revisie met slechte motor gelopen met als zodanig veel roet en evt olieuitstoot , nu motor gereviseerd is heeft ie een betere spoeling en meer kracht , ikzelf tipte op een verkeerd ingesteld distributie maar goed t probleem is gevonden, mijn denkvermogen is wat achteruitgegaan , kennelijk is t denkvermogen groter als je vroeger een 2 takt bromfiets had met een grietje achterop als passagier. Wel mooi gerestaureerd deze R12 ,hoewel t niet mijn favoriete tractor is , pluim voor de restaurateur,
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Hanomag R12 en hebben de trefwoorden hanomag , motor , startproblemen , starten , gas , vliegwiel en dieselpomp geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!