Illustratie van:
4

Leyland 262 - Zekering verlichting klapt erui

Goedemiddag,

Ik heb een probleem met de trekker die ongeveer een maand geleden is ontstaan. Ik reed in het donker en ineens klapt de zekering voor de breedte, achter en dashboard verlichting eruit. Zekering vervangen gelijk weer eruit geknald. De volgende morgen zekering vervangen en alles werkte weer. Half uur gereden en de zekering slaat er weer uit. Koplampen blijven werken, bedrading lijkt ook niet erg warm te worden van die verlichting.
Nu zou je zeggen dat de spanning van de dynamo te hoog is, maar dan zou de rest van de bedrading daar toch ook last van moeten hebben? Het rare is dat de zekering er alleen uit slaat na een tijdje toeren gedraaid te hebben. Om uit te proberen een zekering van 25amp erin gedaan, die smelt op ten duur gewoon. Bedrading wordt dus extreem heet. Moet ik het in de kortsluiting hoek zoeken? Is raar want waarom geen problemen na een tijdje stil te hebben gestaan. Zijn het de massaaansluitingen op de verlichting rondom? Of toch in de spanningsregelaar zoeken? Heb geprobeerd ampere te meten, lukt mij niet met mijn multimeter. Ligt hoogstwaarschijnlijk aan mij, zal daar een how to voor zoeken. Zou iemand mij in de juiste richting kunnen sturen met het probleem zoeken? Voordat ik onnodig de dynamo vervang of de halve kabelboom openhaal. Alvast bedankt!

Deel dit topic

Reacties

+1
Een zekering van 25 A is genoeg om brand te veroorzaken. Vervang je zekeringen NOOIT door zwaardere! Hoe zwaar die zekering moet zijn, kun je zelf uitrekenen door de wattages van alle lampen bij elkaar op te tellen (achterlicht 5W, breedte 5W, dashboard 2W, richtingaanwijzer 21 W). Deel dit door het voltage (12 V) en je krijgt het aantal amperes dat de zekering moet zijn. Tel daar 50% bij op voor eventuele extra lampen (aanhanger etc.). Voor de lampen die jij aangeeft zou 10 A. genoeg moeten zijn.
Ik vermoed dat ergens een doorgesleten draad zit die tijdens het rijden door het stoten/rammelen kortsluiting maakt. Als dit alleen gebeurt als het licht aan staat, kun je ervan uitgaan dat het probleem daar ergens zit. Gebeurt het ook zonder dat het licht aan staan, dan denk ik dat je onder het dashboard moet zoeken.
Het probleem zit niet in de dynamo of spanningsregelaar, dan zouden de lampjes doorbranden door het te hoge voltage en niet de zekering. Bovendien heb je met de andere lampen geen probleem, die zouden bij te hoog voltage ook door moeten branden.
Soms kan je de raarste dingen oplossen door een simpele massadraad van het chassis naar het dashboard.
+2
@Gerron Ontbreken van goede massa kan tot gevolg hebben dat lampjes zwak of helemaal niet branden of zelfs dat "buurlampjes" gaan meebranden: remlichten gaan bijv. meeknipperen met de richtingaanwijzer. Maar als er geen massa is, loopt er minder of geen stroom en kan dat er niet toe leiden dat zekeringen doorbranden. Dat laatste kan alleen als er te veel stroom vloeit, dus als er kortsluiting is.
Ik hou het dus op dat laatste, meestal op een plek waar kabels door het metaal zijn geleid, of in de lampjes bij verbogen contacten (pluscontacten die bijv. door een te ver aangedrukt lampje tegen de massa komen). Plekken waar kabels vaak doorslijten: doorvoer door de spatborden naar de lampjes, onder de spatborden waar ze vast gezet zijn met klemmetjes, onder de vloer waar ze aanliggen tegen steeds weer bewegende pedalen, rond het stuur, achter het dashboard waar de kabels gebundeld zijn vastgemaakt meestal met metalen klemmetjes. Misschien ook op een plek waar de kabels bereikbaar zijn met handen of voeten, haak je erachter, dan trek je de boel stuk. En natuurlijk achter schakelaars waar draden te lang in de contacten zijn gestoken of waar ook een massadraad voor een controlelampje zit. Ook zo'n schakelaar kan natuurlijk zelf stuk zijn.
De grote vraag is: "Waar???" En die vraag kunnen wij helaas niet beantwoorden.
@roscho je hebt helemaal gelijk en zoiets op afstand oplossen is bijna onmogelijk of je moet zoiets bij dit model trekker al eens meegemaakt hebben

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Leyland 262 en hebben de trefwoorden trekker , breedte , kortsluiting , dynamo , zekering , verlichting , vervangen , dashboard , spanning , kabelboom en richting geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!