Illustratie van:
18

Ford 5000 - Spanning regelaar afstellen

Mijn ford 5000 laad niet voldoende bij, dynamo levert ruim voldoende spanning, maar het gaat mis bij de regelaar. Wie kan mij uitleggen hoe ik deze afstel. (Lampje vd laadstroom blijft branden op het dashboard)

Deel dit topic

Reacties

Ik vraag me af of je zo'n ding af kunt stellen. Ik dacht dat het alleen maar een elektronisch plankje was met de goede chips en elco's erop. Misschien dat je een elektrotechnicus kunt vinden om te kijken of die elco's nog de goede waarde hebben. Voor 6 tientjes koop je trouwens een nieuwe: techniekwebshop.nl/dynamo-passend-voor-ford-5000.h…
@roscho Weet niet hoe modern deze elektronica is, maar bij mijn tractor, met zo'n oud type dynamo kon je het dekseltje van de spanningsregelaar af halen en intern afstellen. Je kunt de gok nemen en proberen of die af te stellen is, of voor die 6 tientjes een nieuwe kopen. Suc6.
@donkey63 heb al een nieuwe geprobeerd, maar deze moet ook afgesteld worden. Ben al bezig geweest, maar kom niet aan voldoende laagspanning op B
+1
@5000 fan stop er maar mee. Wij hebben het gevecht gestaakt en een MF model er op gezet. Probleem opgelost. 13000119 bij Kramp.
@redeagle14 is het bij deze dan een kwestie van monteren, of moet deze dan ook nog afgeregeld worden? Is anders wel het proberen waard kost 70 euro zag k bij kramp
@5000 fan normaal staan ze goed ingesteld. Maar die 3 spoel modellen is altijd tobben. Krijg je niet afgesteld. De 2 spoel versie van MF meteen goed.
+1
@redeagle14 toevallig had ik nog een mf regelateur liggen, deze gemonteerd en inderdaad meteen laadstroom op de accu.
heb je soms nog een oplossing voor het controle lampje? deze regelateur heeft hier geen aansluiting voor
@5000 fan
Lampje aansluiting is volgens mij dezelfde als D+ ; dus daar het lampje ook bij aansluiten (NIET DF dus )
@5000 fan Bij mijn MF175, gaat de stroom vanaf dynamo door A-meter op dashbord, en kan je zien of hij laadt. Lampje is bij mij om te zien of sleutelkontakt nog aanstaat, meer niet. Heb wel een batterijsleutel (op - pool naar chassis) gemonteerd, want deze modules trekken batterij rustig leeg als je trekker tijdje (2-3 maand) niet gebruikt.
Hoi,
Weet je zeker dat je de juiste spanningsregelaar hebt gemonteerd? Bij onze Ford 2000 heb je namelijk een 11 en een 22 ampère versie spanningsregelaar.
Wij hadden dynamo laten reviseren, maar laadde niet bij. Toen nieuwe spanningsregelaar, maar accu laadde nog steeds niet of hij laadde teveel. Toen de 11 ampère versie gekocht. Na die gemonteerd te hebben laadt die weer zoals het hoort, daar hoefden we hem niet voor af te stellen.
@Fendt303LS_Vincent de originele zit er nog op, heb een nieuwe gekocht om zeker te weten dat de oude niet defect was, ondanks dat hij gewoon doormeet. Ga nog 1 poging doen tot afstellen, anders wordt het een mf model zoals redeagle adviseert
Je moet hem eerst aarden. Ik heb toen op YouTube gekeken hoe dat moest. Zoekterm Ford (4000 of 5000) altenator.
@Fast Eddy

Een wisselstroomdynamo word ook wel alternator genoemd , die moet i.daad een begin stroompje hebben
om magnetisme te geven ; dat word gegeven door het het controlelampje .
Waarschijnlijk gaat in dit topic over een gelijkstroomdynamo ; die met een losse regelaar werkt
@basia

De Ford 4000 die mijn vader had een dynamo met losse spanningsregelaar. Na installatie van een nieuwe dynamo en spanningsregelaar ging het acculampje ook niet uit. Toen heb ik op YouTube gezien hoe het wel moest.
+1
@Fast Eddy
Ja ; klopt , een nieuwe dynamo moet ook even "gepoolt c.q. gemagnetiseerd worden " vaak door even spanning op D+ en DF te zetten (gelijkstroomdynamo dus )
Aarde had ik al eens gedaan, maar nogmaals geprobeerd maar zonder resultaat.
+1
@5000 fan Bij ons op het werk ook heel lang bezig geweest om een ford 3000 goed aan het laden te krijgen. Diverse malen nieuwe dynamo's en regelateurs vervangen.
De dynamoboer bij ons in de buurt vertelde al dat de regelateurs van zeer slechte kwaliteit zijn die nu gemaakt worden.
De klant een paar keer voorgelegd om een wisselstroomdynamo te monteren maar die wilde dit niet.
Uiteindelijk heeft onze dynamoboer de mechanische regelaar elektronisch gemaakt. Dit had hij nog nooit gedaan. Maar na een 2 weken heeft hij alles passend in de originele regelaar gekregen.
Deze zit nu al weer 3 jaar gemonteerd en werkt nog steeds super.
@nhmonteur

Wat je zegt klopt helemaal. De Ford van mijn vader heeft ook 2 regelateurs versleten binnen een jaar. Dat lag ook puur aan de kwaliteit van het product.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 5000 en hebben de trefwoorden ford , dynamo , afstellen , ford 5000 en spanning geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
18
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
0