Illustratie van:
64

John Deere 6R serie - Groot onderhoud, tips en tricks

Ik voer het groot onderhoud uit van een 6R195 autopowr na 1500u.
1)Transmissie en hydrauliek:
Aflaten van transmissieolie door 3 aftapbouten uit te draaien: 1 onder vertrek voorwielaandrijving, 1onder transmissie en 1 onder differentieel. Heeft het zin om er nog meer uit te draaien?
Verwijderen oude filters: transmissiefilter halverwege trekker, hydrauliekfilter naast rechter achterwiel en reinigen aanzuigfilterbuis met filter.
monteren nieuwe filters en vulllen nieuwe olie.
2) Motor:
2nieuwe luchtfilters.
Carterontluchtingsfilter verwijder ik en steek geen nieuwe erin. ik laat het gewoon leeg.
Dieselfilters: vooraan aan de radiator de dieselvoorfilter en naast motor de gewone dieselfilter.
v- riem controleren en luchtaanzuigcircuit controleren op lekken of losse spanbanden.
3) vooras:
2x eindreductie olie aflaten en opnieuw vullen
Centrale huis van vooras ververs ik niet omdat ik weinig vervuiling aan de olie zie.
4) Cabine
2 cabninefilters uitblazen die achter de bestuurdersstoel zitten
1 filter buiten achteraan de cabine reinigen

Zijn er nog puntjes die moeten ververst of gecontroleerd worden?

Deel dit topic

Reacties

+5
Denk dat er wel weer een filter in je carterontluchting moet. Hij "leest" ook wanneer deze vuil is, dus zal het ook lezen wanneer er niks in zit gok ik? Dan krijg je wel een fout melding.
Olie vd vooras niet verversen vind ik persoonlijk verkeerde bezuiniging. Gaat maar om n paar liter, daar wou ik geen risico's voor lopen.
@Siete als die aan pijl is en je gaat met de vinger in het gat ff kijken of die schoon is en het is zo dan is er niks aan de hand. Is die grijs of zwart dan word het anders
+7
@JD 6110 maar dat kun je aan je vinger ook slecht zien anders 😅 we hebben het regelmatig dat het goed lijkt tot dat het in de emmer zit en dan schrik je toch van de kleur. Wij nemen geen risico, die paar liter zijn de kosten niet zoals @Siete zegt, in mijn ogen ook verkeerde zuinigheid
+3
@JD 6110 maar als je wacht met verversen tot de olie zwart is ben je te laat.
@Siete carterontluchtingsfilter kan er zonder problemen uit. Heb al enkele rijden zonder die filter. Het is zelfs zo, als de filter vervuilt is, er een sensor het meet, verminderd vermogen als gevolg, zonder een melding of code te krijgen
+2
Je wabco droge luchtrem filter vernieuwen. Vocht aftappen uit de ketel. Oude type telecoop Spiegels Ff weer gangbaar maken anders gaan ze vast staan naar een tijd niet gebruiken. Koelvloeistof check. Niet dezelfde 0 - ring gebruiken voor de buis met aanzuig zeef.
Rails van de stoel even inspuiten met siliconen spray. Glijd het weer lekker. Zwaailamp steunen checken. Wil wel eens maïs in gaan zitten of roest. Contact spray er aan
@JD 6110 wabcofilter inderdaad ook, was ik vergeten te vermelden.
De o-ring aan de zuigbuis laat ik altijd zitten, nog niet echt problemen gehad daarmee...
@JD 6110 Zit er eigenlijk geen filtertje in het ad blue circuit?
+1
@FarmerJ zitten 3 als het goed is, een aanzuigfilter onder aan het pomp element in de tank, een in-line DEF filter, en een tank ontluchting filter
@catfan55 wordt nergens vermeld dat die vernieuwd moet worden...
@FarmerJ 4500u of 3jaar. De eerdere hebbenn zuigfiltertje in de tank en 1 op de pomp. Vanaf 2018 een inline filter naast de tussenas onder de cabine.
@Mauritsdb Moet bij de nieuwere motoren ook nog kleppen afgeregeld worden aan 7000u ofzo?
@FarmerJ de 7, 8 & 9R moet je kleppen stellen bij 5000 uur
@catfan55 en gebeurt dat ook in de praktijk?
+1
@FarmerJ 100%, behoud van je materiaal
@FarmerJ kleppen stellen staan bij 3000uur in de onderhoudstabel
@Mauritsdb daar lees ik inderdaad ook weinig over. Die adblue filters. Trouwens ook nog een carter ontluchtings filter om te vervangen
@JD 6110 ik haal de filter eruit en steek geen nieuwe meer in, op aanraden van dealer
@FarmerJ De carter filter in dat potje geen nieuwe meer in ?
@JD 6110 ja heeft totaal geen nut, is enkel een milieueis...
+4
Best knap dat je zo kan zien of de asbrug van je vooras nog schone olie heeft, voor die paar liter zou ik hem verversen, reparatie later is een stuk duurder, daarvoor kan je hem wekelijks verversen…
@trekkerdockter ja klopt volledig wat je zegt. De vraag blijft alleen: vanaf wanneer moet het echt vervangen worden...
Van veel olie die ik ververs, zeker de gefilterde oliën, heb ik echt het gevoel dat het geld weggooien is...
@FarmerJ
de kwaliteit van olie veranderd ook bij warm en koud worden en kan dan ook meer water gaan aantrekken dus minder gaan smeren
@FarmerJ ik weet een groote aannemer loonwerker die haalt er een beetje olie uit en laat die testen.
Aan de hand daarvan word er ververst. Ik weet ook voor de rest ook niet hoe dat gaat. En of die dat met alles doet of alleen de moter en hydroliek olie.
Schild wel in kosten.
+1
@FarmerJ ik weet niet hoe dat bij jullie in de buurt gaat, hier krijgen de snelkoppelingen en stofkap/olieopvangsysteem in mijn ogen te kort of zelfs helemaal geen aandacht.
Als ik dan de transmissie zeef reinig, denk ik van dat knapt weer lekker op, dus zeker geen overbodige actie nieuwe olie enzovoort.
+1
@FarmerJ je kunt een monstertje van je olie laten onderzoeken toch of de dopes nog voldoende aanwezig zijn, wellicht dat je op basis daarvan de verversingstermijnen wat zou kunnen aanpassen?
+2
Kijk in je boek wat je allemaal hoort te verversen bij de juiste urenstand
er zit 1 stop in de autopower en 1 in de 4wd pot en 2 onder het differentieel
vooras zou ik persoonlijk wel doen
@50evem4 die stop in de autopowr valt niet op, er zitten 3 grote inbusbouten. 1 van deze dan?
@FarmerJ
1tje zit helemaal achteraan van de autopower zit gewoon een vierkantje in
Misschien ook een goeie om te kijken of al je vetnippels van oa de vooras nog fatsoenlijk vet nemen, het wil nog wel eens gebeuren bij te weinig smeren ze dicht gaan zitten en je er niks meer in krijgt.
@chef beunhaas die jd´s hebben echt weinig nippels. Fronthef, achterhef en 1 waar de vooras gefixeerd wordt midden de trekker onderaan
@FarmerJ Kruisstukken in de fussee's 2 cilinders van de TLS eventueel meedraaiende spatborden
@2850Johndeere6R wat is het onderhoud aan de meedraaiende spatborden? Staat niks over in het boek van mijn trekker
+1
@catfan55 hij heeft het over vetnippels. Op ieder schanier onderaan de draag arm zit 1 vernippel
@2850Johndeere6R is dat ik de 7 & 8R ook zo? Wordt nergens in het boek over gesproken
@catfan55 wij hebben 5 6r’en en er zitten 4 verschillende systemen op
@houthandel1056 jd heeft daar veel last van. Verschillende systemen op dezelfde trekkers. Is zo met de deuren, dieselfilters,... ook
@catfan55 hier zitten ze bij mij

(klik om te vergroten)

Zo zit het bij de mijne
@2850Johndeere6R @mdoornekamp dat is een heel ander systeem als op de 7 & 8R, wij hebben er nog nooit wat mee gehad, zitten (zover ik weet) ook geen vet nippels op.
@catfan55 hoe zit dat bij die van jullie dan?
+1
@2850Johndeere6R ik zal morgen even een foto maken (als ik er aan denk 😂 )
@catfan55 Ik heb er overigens in 5 jaar ook nog geen problemen mee gehad hoor
+1
@2850Johndeere6R bij ons ook geen last mee. En soms sta ik er zelfs nog boven op met schoon maken ofzo
+2
@catfan55
Quote:
meedraaiende voorspatborden

Die hebben we er hier liever niet op. Kwetsbaar en duur in reparatie
@mdoornekamp Hebben er hier weinig problemen mee anders. Hooguit een keertje de lagers van een paar tientjes vervangen.
@jmos hier gingen de sparborden al vrij snel hangen. En toch wel vaak gesmeerd
+2
@mdoornekamp daar hadden de eerste snel last van, ze zijn later ook veranderd, gaat nu goed.
@trekkerdockter Vanaf waneer zijn de ''goede'' geleverd? weet jij dat toevallig?
+1
@2850Johndeere6R ik dacht vanaf 2006 zo ongeveer, uit m’n hoofd.
+1
@trekkerdockter mijn 6930 van 2008 heeft nog de slechte. Ben pas over een spatbord heengereden...
@GerbertXL hebben ze oude troep gemonteerd 😉
1500 uur... Is dat dan al de 2e grote beurt of de eerste ? Wat is de interval ?
@Derkmax eerste
Front pto olie verversen en dat filtertje . Hier ook zo. Als je front pto hebt tenminste
+1
Bij 1500 uur de eerste beurt??
Dan zou ik die vooras olie zeker niet overslaan. De koelvloeistof kan je laten zitten voor de rest liet ik na 1500 uur de hele trekker leeglopen. Waar smerigere olie uitkomt misschien nog even wat extra door kiepen om te spoelen?
@edwin-hensbergen 1500 uur is toch een normaal interval? Motor elke 500 en de rest 1500. Dat is hier het doel, lukt lang niet altijd
@rommert14 geremde vooras 750 uur. Trekker zal wel 50 km zijn. En brandstof filter is ook nog wel een puntje
+1
@rommert14 jaaoke, nee dacht uberhaupt nieuwe olie bij 1500 uur. Tussendoor niks leek me heel karig haha
+2
@edwin-hensbergen eerste beurt is bij 100uur transmissie en hyrd filters en vooras compleet. Is zeker nodig.
Interval van motorolie en trans en hyrd filters is bij de 6cil jd 750 uur. Hydrauliekolie en voorasdiff en front pto 1500uur.
@Mauritsdb welke olie gebruiken jullie voor de vooras dif?
@JD 6110 bij transportwerk gewoon hygard. Trekkers die veel ploegen doen we nogal eens 90ls in. (Extreme gard.)
@Mauritsdb ja de hygard staat ook in het boek ja. Bedoel van de vooras eigenlijk, daar ook hygard meende ik ?
Welke olie gebruik je bij de andere type deer's dan . 00. 10 en 20 serie daar zit alleen 80/ 90 toch ?
@JD 6110 allemaal hygard zover ik weet. Ik heb weleens meegemaakt dat er een eindaandrijving lekte en mij werd geadviseerd om er dan 80w90 in te gooien maar als er remmen in zaten was dat geen optie geloof ik.
@GerbertXL met remmen erin idd niet doen, zonder remmen maakt het niet veel uit. 85w140 gaat ook wel

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de John Deere 6R serie en hebben de trefwoorden john deere , onderhoud , transmissie , autopowr , voorwielaandrijving , radiator , john deere 6r , differentieel , reinigen en controleren geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
64
DEELNEMERS
20
WEERGAVES
0