Wat moet in orde zijn voor de Belgische tractor keuring

Beste,
Ik wil een gloeikop opmaken en laten keuren maar wat voor lampen moeten er allemaal opstaan voor de keuring?
Mvg Maarten pipeleers

Deel dit topic

Reacties

Towaberg
Standlicht kruislicht en pinkers
+2
deJong
@Towaberg uiteindelijk moet gewoon je hele trekker in orde zijn voor hij de weg op gaat🤷‍♂️
Towaberg
@deJong ja weet ik wel, maar ik antwoordde op zijn bijvraag.
Mario-fransen
@Towaberg heb begrepen dat ze ook streng met gelaste delen zijn bijvoorbeeld met de vooras en stuurarmen.Vroeger werden ze vaak gelast in plaats van vervangen.
De remmen is ook vaak een puntje van aandacht.
Klein Rot
@Towaberg
Wat is kruislicht
Towaberg
Dimlicht @Klein Rot
+1
Klein Rot
@Towaberg
Dank u weer wat geleerd
+1
MANAckerdiesel
Als je hem als oldtimer laat keuren valt dit volgens mijn ervaring goed mee. Bij mijn oldtimer keken ze naar de speling op de vooras, staat van de banden (en of dit links en rechts dezelfde waren). Remeigenschappen (gewoon eens rijden en de rem intrappen zodat ze zien of beide wielen blokkeren). en werking van de lichten. Ook kijken ze natuurlijk je papieren na en moet dit overeenkomen met een goed leesbaar chassisnummer.
Krispax
@MANAckerdiesel heb mijne met landbouwplaat ingeschreven en was hetzelfde zoals jij beschrijft.
+1
Davy73
Stuurinrichting mag absoluut geen speling bevatten, remmen moeten functioneren en alle lichten (stand, groot, knipper en zwaailicht) remlichten zijn niet verplicht maar dan moet er wel een bordje van 25km/u aanhangen hadden ze mij verteld. Reflectoren terhoogte van de achteras ook nodig dacht ik
+1
Towaberg
Klopt van die reflectoren 👍@Davy73
+2
jo845xl
@Davy73 Zwaailicht is in België niet verplicht , maar dan mag je natuurlijk niet in het donker of over een tweebaansweg rijden .
Towaberg
@jo845xl zou ik er toch wel opzetten voor de keuring 😉
Maarten p
@Davy73 moet mijn tractor ook breedte lichten hebben?
+1
wouterdp
Voor een oldtimer is verlichting niet verplicht, dan moet je natuurlijk wel een O plaat aanvragen. stuurinrichting, fusees, remmen en lagers achteras zijn de belangerijkste punten. Wat er op staat van verlichting moet wel werken.
vanheule
Ik heb ook een vraag, ik moet vrijdag voor een kennis naar de keuring met zijn deutz 6006, moet de verlichting geregeld worden zoals van een auto, ik denk van niet maar hij beweert van wel.
En is ook in belgie
En voor mn eigen trekker heb ik ook een vraag, ik wil deze ook keuren maar de achterbanden zitten vol droogte scheuren, moet voor de keuring de originele bandenmaat op de tractor liggen of mag groter/breder ook? Die ik evt van iemand kan lenen.
Mvg jelle
Towaberg
@vanheule grootste probleem zouden droogte scheurtjes kunnen zijn, eventueel even donor/uitleen wielen opleggen 😉
vanheule
@Towaberg ja, maar moet de bandenmaat hetzelfde zijn of mohen er andere op?
Towaberg
@vanheule dat mogen andere zijn volgens mij, denk niet dat zij de standaard maten kennen van tractoren 😉
+1
Fendttrisixfan
@Towaberg vroeger was originele bandenmaat verplicht, sinds een paar jaar word er alleen nog maar naar de laadindex gekeken
Towaberg
@vanheule grootste probleem zouden droogte scheurtjes kunnen zijn, eventueel even donor/uitleen wielen opleggen 😉
Maarten p
@Davy73 moet mijn tractor ook breedte lichten hebben?
+1
Krispax
@Maarten p antwoord staat in de reactie van wouterdp
Davy73
@Maarten p Lijkt mij overbodig.
+1
Mdbm
@Maarten p Je tractor moet dezelfde lichten hebben zoals hij origineel geleverd is. Niets meer, niets minder. Mijn 1256 heeft geen pinkers, geen achterlichten, geen lichten in de neus,…, maar is origineel. Daarom goedgekeurd.

Een geslagen chassisnummer is trouwens pas verplicht van 1968.
Towaberg
@Mdbm weer wat bijgeleerd 👍
MANAckerdiesel
@Mdbm Klopt, mijne is ook goedgekeurd zonder pinkers, koplampen of spiegels. Voor de pinkers heb ik wel eens met de stationchef van de keuring gebeld om te vragen of dat geen probleem was.
Pauls
Quote Reactie van @Mdbm:
Een geslagen chassisnummer is trouwens pas verplicht van 1968.

Dat klopt , maar bij mijn 175 uit 1965 deed men er moeilijk over 30 jaar geleden, ik werd daarop afgekeurd en (zelf) nr ingeslagen waar ze later ook werden ingeslagen, en dag later terug gereden, gezegd dat de dealer het erin had geklopt, dan was het OK, begrijpe wie begrijpe kan.
Als de achterlichten te hoog hangen, moet men een reflector bijzetten net aan binnenzijde (max 40 cm van het buitenste deel) en max op 1,2m hoogte of zoiets, weet het niet meer zeker.
Ook de normale voorlichten moeten naar onder schijnen, zoals bij een auto, is een paar cm per lopende meter, ze mogen zeker niet verblinden.
Maarten p
@Pauls mijn tractor is van 1959 deze is origineel met twee koplampen en twee kleine achter lampen en dat is het, maar dat kan toch nooit goed gekeurd worden?
+3
Mdbm
@Maarten p Toch wel, niets aan doen. Gewoon rijden zoals hij is. En afgekeurd worden is ook geen ramp hoor. Een herkeuring kost minder dan een bakje friet, dus daar moet je het al zeker niet voor laten.
Je trekker niet lelijk maken met meer en betere lichten als het (waarschijnlijk) niet nodig is.
+1
Pauls
@Mdbm dit is een goede aanrader, een keertje rijden en dan merken wat ze afkeuren of willen afkeuren (valt soms te betwisten).
+1
Pauls
@Maarten p Alles wat voor 1968 in het verkeer is gebracht, hebben ze eigenlijk weinig of niks aan af te keuren. Wat erop opstaat moet wel werken ivm verlichting. Wat ze wel kunnen vragen is een zwaailamp opbouwen, en eventueel pinklichten, maar dat is dan eerder voor jou veiligheid en zicht van de andere weggebruikers dat ze merken dat het een 'old timer' trekker is. Als je een aanhangwagen eraan hangt, is het wel makkelijk dat je aangeeft dat je gaat afslaan, sommige hebben er sympathie voor andere een afkeer en weten zelf niet hoe ze zich moeten gedragen tov deze 'old timer'. Ook als je alleen met de trekker op baan bent is achterlicht wel raadzaam, als het niet te hoog hangt anders een katoog herhalen op lagere hoogte, en max 40 cm van buitenste deel.
Spijtig, ik was gisteren nog in de buurt (kasteel van Nieuwenhoven), een dagje bloesemroute gefietst maar waren nog niet veel bloesems te zien, en volgende week zit ik wss op de trekker, als het weer een beetje wil meewerken. Ik vind het altijd wel mooi zo'n 'old timer'.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden tractor , keuring , lampen en Gloeikop geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
32
DEELNEMERS
14
WEERGAVES
0