Illustratie van:
65

International 844S - bijgeluid aan voorwieltractie 844S

Ik ben recent gaan kijken naar een international 844S. Mooi opgemaakt qua carrosserie, motorrevisie, nieuwe koppeling en remmen.
Enige wat me opviel: bij inschakelen 4x4 (nog volledig mechanisch bij deze, gelukkig) hoorde ik als ik wat sneller reed een ratelend geluid.
Is dit normaal? Of indien niet wat zou dat kunnen zijn? Volgens mij van de kardanas maar weet niet of het normaal is dat deze wat lawaai maakt als je wat sneller rijdt?

Deel dit topic

Reacties

Het kan zijn dat de kruisjes speling hebben, je zou het eigenlijk is moeten proberen zonder die as ertussen
@brauheist denk idd speling op de koppelpunten (de kruisjes die jij bedoelt denk ik). Valt nog mee vermoed ik qua reparatie?
@Alonso ik lees nu pas dat je het past hebt als je de 4wd inschakeld, dan zijn het niet de kruisjes die ik bedoel want die as draaid altijd mee.
Onder de cabine zit een pot voor de 4wd dan zal daar iets mee mis zijn,
Wat het is geen idee daarvoor zul je het uit elkaar moeten halen. Geen idee of dit kan zonder de bak open te maken.
@Alonso je kunt ook bij jezelf nagaan, een tractor die helemaal klaar gemaakt is maar nog wel een bijgeluid heeft, dan had ik het wel geweten
@brauheist tja, vreemd idd. Hoe werkt die mechanische inschakeling eigenlijk? Wat doet die hendel juist die de voorwieltractie inschakelt? Want zoals je zegt, de kardanas naar de vooras draait sowieso altijd mee. Heb onlangs en 845XL laten staan waar de (elektrische) bediening van de voorwieltractie overbrugd was. Dacht met een 844 alvast dat probleem niet te hebben, en nu dit…
@Alonso je drukt tandwielen in elkaar met die mechanische schakeling, misschien zijn er tandwielen rond waardoor ze meer ruimte hebben en ratelen, misschien een lager
@brauheist dat is in de versnellingsbak bedoel je? Raar eigenlijk dat die kardan sowieso altijd draait.
@Alonso of een tandwiel of lager in de 4wd pot maar ik weet niet of deze er zomaar vanaf kan.
Dat de kardanas altijd mee draaid is niet zo raar, deze is verbonden met de voorwielen die draaien ook altijd toch?
@brauheist klopt 😄
Toch even proberen horen bij specialist wat het zou kunnen zijn voor ik eventueel een bod doe. Jammer, was voor de rest technisch en optisch helemaal ok. (Vond wel dat rempedaal nogal ver moest ingeduwd worden om nog ander puntje te vermelden)
@Alonso kan zijn dat er niet genoeg remvloeistof inzit, lucht erin of een inwendige lekkage.
Er zou met elke gebruikte tractor wel iets zijn. Is het niet meteen is het wel als je er even mee gewerkt hebt.
Anders kun je beter naar een nieuwe kijken
@brauheist remmen zit ik idd niet mee, viel gewon op. Die 4WD vind ik wel vervelend omdat ik nog geen zocht heb om complexiteit (en dus kost) herstelling
+1
@brauheist
Je schakelt een lamellen koppeling in, je kan deze 4 wiel aandrijving onder last in en uit schakelen
@Klein Rot oke daar was ik me niet zeker van of dat bij de mechanische ook ging.
+1
@brauheist
kijk even hier: drive.google.com/file/d/…
op bladzijde 55 wordt de aandrijving van de vooras behandeld. Er zijn 2 uitvoeringen die van IH en van ZF
@Klein Rot in datzelfde document op p10 zie je tabel met mogelijke combinaties voor en achterbanden. Combinatie zoals degene die ik zag is toch mogelijk zie je daar ( in oude maten 12.4/24 met 16.9/34)
+2
@brauheist nee, de tandwielen zijn in aangrijping. Als je de hendel omhoog trekt geef je een schotelveer de ruimte om een lamellen koppeling tegen elkaar te drukken.
Quote Reactie van @brauheist:
je drukt tandwielen in elkaar

Ik dacht dat het bij die trekker ook met een lamellenkoppeling werkt. Dat zijn een stuk of 8 in elkaar liggende schoteltjes, waarvan de ene helft met bak is verbonden en de andere helft met de cardan naar voren. Druk je de hendel om, dan worden de schoteltjes in elkaar geperst, zodat er verbinding is. Zo niet, dan kunnen ze verdraaien t.o.v. elkaar.
De cardan naar voren draait sneller dan de vooras. Die extra snelheid wordt vertraagd in de eindaandrijving van de voorwielen (de ronde potten in de velgen). Door dit snellere draaien kan meer kracht worden overgebracht.
Op zich kan er natuurlijk iets mis zijn met die eindaandrijvingen of zelfs met het voordifferentieel. Bijvoorbeeld dat pignon- en kroonwiel over elkaar heen "knobbelen". Dat laatste zal vooral gebeuren als de voorloop niet helemaal klopt en er spanning op het systeem komt.
@roscho klopt, ik was van mening dat de lamellen koppeling pas bij de case modellen was maar ook ik leer elke dag bij
@brauheist Heb mijn stukje nog iets aangevuld na jouw reactie. Misschien kun je dat er ook even bij lezen en indien correct, je fiat eraan geven.
@roscho volgesmij klopt het aardig
Op lage snelheid was niks te horen, maar als ik even doorreed in 4 laag (nog altijd niet echt snel dus begon het te te ratelen
Versnellingsbak maakt in 2WD geen bijgeluiden, dus zou denken dat vermeld geluid bij ingeschakelde 4WD van de 4WD pot komt, maar geen idee waar dit zit (en binnen of buiten versnellingsbak), als ik hoor hoe het werkt denk ik idd aal speling op tandwielen daar
Las in een ander topic (over een massey ferguson) iets mogelijk gelijkaardigs: lag daar aan de ‘mof’ die de as van de versnellingsbak met de vooras verbindt waarvan de tanden uitgesleten waren. Gelijkaardige mof zit aan vooras. Dus wshl hier ook iets met de tandwielen, vervelend…
+1
ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/…

Hier staat een 4wd aandrijving te koop, om je een idee te geven.
In mijn ogen moet deze er vanaf kunnen zonder de bak open te maken.
@brauheist bedankt, ik loop dinsdag ook even bij de dealer langs om te horen wat zij ervan denken (oorzaak en herstelling)
+1
@brauheist moet idd bijna in dat onderdeel zitten, bak zelf lijkt me uitgesloten, want maakt geen lawaai bij 2WD.
+1
@brauheist Die moet er inderdaad onder kunnen zonder bak te demonteren. Waarschijnlijk zijn er verschillende versies, zeker bij verschillende typen tractor. Mensen met inzage in het systeem zouden aan de onderdeelnummer moeten kunnen zien wat bij elkaar past. Dat laatste is belangrijk anders klopt de voorloop niet meer, ook al omdat voordifferentieel en eindaandrijvingen er weer op zijn afgesteld.
Heb eens gekeken naar verhouding voor/achterbanden. Volgens mij klopt die niet. Origineel lag er 11.2/24 en 16.9/34 op. Nu ligt er 320/85/24 en 420/85/34 op. Achteraan klopt dat. Vooraan zou dat 280/85 of 320/70 moeten zijn om overeen te komen met de originele bandenmaat, en dus de correcte voorloop te hebben. Zou kunnen dat dit reden is van het geratel?
@Alonso het zou kunnen dat met een verkeerde voorloop gewerkt te hebben er schade is ontstaan
@brauheist vrees ik ook voor in die 4WD pot…
Quote Reactie van @Alonso:
4WD pot

Die pot, maar ook het voordifferentieel en dat is ws. nog een stuk duurder.
@Alonso
Dat is zeer goed mogelijk. Door aanpassing van de banden maat klopt de voorloop niet meer
@Klein Rot zat net te kijken op een handleiding waarin heel wat stond over bandenmaten. Blijkt dat deze combinatie (Afh bandenmerk) wel ok zou zijn. Komt vooraan overeen met vroegere 12.4/24 namelijk. Dus benieuwd of de dealer me iets wijzer gaat maken obv mijn bevindingen …
+1
@Alonso
Je kan hem met de voorwielen op een krik zetten en wiel aandrijving inschakelen en dan iemand de voorwielen heen en weer schudden dan kan je zien waar er in de aandrijving ruimte/speling zit
die het geluid zou kunnen veroorzaken
De gebruikte vs ideale verhouding scheelt een goeie 3cm in bandhoogte, is ook niet meer dan verschil nieuwe vs oude band, dus kan dit zo gewenst effect hebben?
Nog te checken trouwens: of er water bij de lolie zit. Hoe makkelijkst? Zeer dunne olie die boven maxpeil staat?
+1
@Alonso grijze olie, of aansteker bij de peilstok, als er dan luchtbellen komen zit er water bij.
Quote Reactie van @Alonso:
Zeer dunne olie die boven maxpeil staat

Dat gaat niet helemaal op. Olie wordt niet dunner van water, het wordt een soort emulsie. Meng maar eens een beetje patatolie met water en schud dat flink: het wordt een soort witte melk. Maar het smeert wel veel minder goed, waardoor in de eerste plaats je krukaslagers stuk lopen. Motorolie met koelvloeistof wordt grijs en geeft meestal dikke smurrie rond de peilstok. Maar die kan er ook komen doordat de motor vaak maar kort draait en niet goed warm wordt, waardoor veel condens in de motor komt.
Olie boven het maxpeil is ook geen goede indicator, voor hetzelfde geld lekt of verbruikt het ding olie, waardoor het peil toch weer normaal wordt.
Wat ratelen 4WD betreft: op een heel oud topic hier vind ik iets gelijkaardig (op een 845XL) en was toen blijkbaar lager van de aandrijfas dat defect was.
Vandaag even langsgelopen bij de dealer: kan vanalles zijn die ratel: lager aandrijfas in beste geval, tot de 4WD pot of versnellingsbak. Raad me ten stelligste aan ervan weg te blijven om niet in een bodemloze geldput te vervallen. Vroeg ook of ik echt een 4WD nodig heb, indien niet beter voor een 2DW gaan, dan alvast die zorg minder.
Weet niet of hier de ervaring is dat er relatief veel problemen met 4WD zijn?
Quote Reactie van @Alonso:
Vroeg ook of ik echt een 4WD nodig heb, indien niet beter voor een 2DW gaan, dan alvast die zorg minder.

Had de dealer toevallig een 2wd staan die hij graag kwijt wou? Maar hij heeft wel een beetje gelijk, als je het niet nodig hebt, zit het in de weg: er kan meer aan stuk, het vraagt wat onderhoud (olie in de eindaandrijvingen en vetnippels in de cardan) en de draaicirkel is meestal groter. Toch betreur je die aanschaf als je eens per ongeluk in een modderhokje terecht komt. Iemand gaf mij eens aan: je kunt beter een trekker kopen met 10 pk minder mét 4wd als een met 10 pk méér en 2wd.
+1
@roscho nee, hij had niks te koop staan, dus dat was het zeker niet 😄 Eerder idd van wat er niet op zit kan niet kapot gaan, en de 4WD uit ie tijd zijn al bij al relatief delicaat, op eindounten vooraan slechts half litertje olie erin, als daar wat uit is rij je droog enzo. Hoedanook: de 4WD waar ik het hier over heb: neem ik alleen als verkoper eerst het probleem oplost, koop die absoluut niet met dit probleem.
Nog even verder gepraat met dealer en foto’s getoond, slijtsporen op kardan zijn raar; voorste komen van de banden allicht, achterste eerder van tegen metaal voorlader? Ook raar dat de kardan vooraan blijkbaar toch open geweest is, aan de (niet geverfde) bouten te zien.

(klik om te vergroten)

@Alonso
Ga maar eens kijken of de cardanas de steunen van de voorlader kan raken als het linker voorwiel omhoog komt. Krik er even onder en tot aan de aanslag omhoog halen. Als hij de steun kan raken dan is dat in het verleden zeker al gebeurt. Misschien is da cardanas iets krom
@Klein Rot zou best kunnen dat dat idd in die omstandigheden ertegen komt. Op zicht was de kardanas niet kom (ook tijdens draaien zag ik geen vreemde bewegingen). Het vreemde is dat het bijgeluid er enkel is in de lage versnelling 3 en 4. Niet in laag 1 of 2, niet in de hoge versnellingen, niet in achteruit…
Ik ben vanavond nog eens gaan kijken naar de tractor: motorisch zeer goed, zat wel teveel olie in, maar nu goed gekeken, en mooie olie, zeker geen symptomen van water. Was koudstart en was perfect. Op weg gereden, ook prima. Maar dan dus die 4WD: in de lage verhouding in versnelling 3 en 4 enorme ratel, eerder geklop zelfs. In de hoge versnellingen heeft hij dat niet, en ook niet in achteruit). Komt duidelijk van aan de achteras ergens, dus zeker niet van voordifferentieel, vermoedelijk ergens uit de 4WD pot dus. Maar wat ik totaal niet begrijp is dat hij het alleen doet in de lage 3 en 4 …
Van buitenaf niks speciaals te zien

(klik om te vergroten)

+1
Als ik het allemaal zo lees denk ik dat het naaldlager van het tussentandwiel naar de 4wd aandrijfkast kapot is. Dit gebeurt veel vaker. Je kunt er dan beter niet meer mee rijden om verdere schade te voorkomen.

Om de aandrijfas naar de aftakas achter zit een tussentandwiel die de aandrijving verzorgt tussen de pionas en de aandrijfkast van de 4wd. Als je de aandrijfkast eraf haalt kun je het tandwiel zien. Als het aftakasdeksel er achter afgehaald wordt kan de lange aandrijfas van aftakas er naar achteren uit en is het tussentandwiel ook los.
@Dairy-Special bedankt voor de tip! Moet het nog eens goed lezen om helemaal te begrijpen 😄 Maar als ik het zo lees haalbaar qua herstelling? Maa r is het idd mogelijk dat dat alleen in bepaalde versnellingen is?
@Dairy-Special is dat tussentandwiel te zien op bijgevoegde tekening? Of zit het in de versnellingsbak?

(klik om te vergroten)

+1

(klik om te vergroten)

Het tussentandwiel is nummer 51 en het kapotte naaldlager nummer 40. Let bij demontage op kogel nummer 41 dat je deze er eerst met een magneet uit haalt.
@Dairy-Special bedankt, enige waar ik nog niet wijs uit raak is feit dat hij het enkel in bepaalde versnellingen heeft..
@Dairy-Special is dit trouwens een ander schema van de 4WD-bak? (Dacht dat schema dat ik poste er eentje was)
@Alonso
ze zijn geleverd met een IH bak en een ZF bak voor de voorwiel aandrijving.
@Klein Rot voordifferentieel van die die ik ging kijken is van zf dus vermoed dan dat de vak ook zf zal zijn; Tekening die ik postte is de ZF 4WD pot normaliter
+1
Oude international mechanieker gehoord, bevestigt suggestie hierboven van Dairy-Special. Gaat even kijken welk onderdeel (obv chassisnummer) en benodigde werk. Wordt vervolgd…
Bovenkant kleppendeksel staat ook vettig, misschien van uitlaat? Rand zou kunnen dichting zijn, maar bovenkant wat raar anders.

(klik om te vergroten)

@Alonso
Dat is gespetter uit de uitlaat, kijk maar eens in de uitlaat zal ook helemaal vet zijn. Dit hoeft niet verkeerd te zijn kan komen van lange tijd stationair draaien of lange tijd niet goed op temperatuur geweest. Deze motor moet een keer goed aan het werk dan brand hij we schoon.
@Klein Rot geruststelling. Zit trouwens teveel olie in de motor, stond boven max, maar olie voelde wel goed aan en ook goed van kleur, dus geen water erin waardoor zou gestegen zijn.
@Alonso zal ik me geen druk om maken, ik heb een 845 daar zag je geen rood meer zo vet was die
+1
Zou die olie ook niet uit de bevestigingsgaten van de kleppendeksel kunnen komen?
Zou idd lager zijn, kosten worden geraamd op 1000euro. Verkoper doet stuk van prijs maar laat herstelling aan mij ver. Ga daar niet op ingaan denk ik, alle risico zit bij mij dan.
@Alonso ik heb gister een tractor gekocht die heeft ook met verkeerde banden rond gereden, ik zie het wel of die schade heeft ja of nee
@brauheist welke heb je gekocht?
+1
@Alonso 856xl

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 844 en hebben de trefwoorden remmen , koppeling , geluid , international 844 , 4x4 , international 844s en International geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
65
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
0