Illustratie van:
29

Fendt 305 LSA - Hefarmkogel afgebroken, kan dit gelast worden?

De kogel op de hefarm van mijn 305 is gisteren afgebroken. Weet iemand wat voor staal dit is en of ik hier zo een nieuwe kogel aan kan lassen? Een nieuwe hefarm kost rond de 1000 euro dus dat is ook niet even voor het makkelijke.

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

Reacties

Als ik het goed zie is ie van de achterbrug gebroken en dan is er wel een probleem
@Albert Peters

Het is de (categorie 1?) Kogel op de arm, de hef as is verder niks mis mee.
@Albert Peters
Gewoon ven de hefarm afgebroken gewoon een gebruikte eraan . Het is gietijzer dit laten lassen kost ook 1000eurtjes.
En dan is het nog kwetsbaar toch??
@blauwe tractor gebruikte in goede staat valt niet mee, meestal veel speling op de kogel. Maar dit ijzer is dus niet lasbaar?
+2
Quote Reactie van @bieske98:
Maar dit ijzer is dus niet lasbaar?

Dit ijzer is door de specialist zeker wel te lassen.
Maar misschien joop platen even bellen of appen in pesse.
Die heeft zoiets wel liggen.

marktplaats.nl/v/zakelijke-goederen/…
@Fendt926Driver

Dankjewel, klopt het dat het dezelfde zijn als op mijn 104?
+2
@bieske98 Denk dat je en duidelijke foto moet maken WAT er is afgebroken! Is het de arm die de achterbrug ingaat, zal dit gietijzer of gietstaal zijn. Beide zijn zoals gezegd te lassen. Gietstaal beter dan gietijzer.
Zoal IK het begrijp is het de kogel van de hefarm waar je machines in op hangen. Nieuwe kogel cat 1 of 2 bestellen en de nieuwe kogel aan de arm lassen. Dit is een staallegering die lasbaar is.

Suc6
@donkey63 dat noemen ze de trekarmen/treklatten. Dus JIJ begrijpt 't nie goed
+1
@bartjuh Nooit te oud om te leren. Ben de laatste die zegt dat ik alleswetend ben. Maar waar aan de hefarm zit dan die kogel??
@donkey63 foto is van bovenaf genomen, de kogel zit aan de hefarm waar je de hefcilinder aan ziet zitten
@siem
Zijn die kogel-ogen origineel ook niet aangelast ?
@basia zou kunnen dat de kogel einden er origineel ook aangelast zitten, maar ben geen fendt kenner..
@donkey63 als je de foto helemaal uitvergroot zie je het breukvlak en is het onderste deel van de schaal waar de kogel in zat weggebroken. Volgens mij kan een goede monteur/lasser er zo een nieuwe aan lassen eventueel met een versteviging rondom. Hoeft de wereld niet te kosten.
+1
@spotmelker Je hebt gelijk. Alleen door uitvergroting kon ik het zien. Hefkogel aan de treklat/trekarm vastlassen kunnen de kosten niet zijn. Juiste man met de juiste elektrode.
+3
@bieske98 denk dat er met chroom nikkel electroden wel een nieuw kogeleind aan te lassen is, volgens mij is lastek 90 daar geschikt voor, heb zelf bij massey ferguson de hefarmen er ook wel eens mee gelast
+1
@siem ik denk dat een fuso-electrode geschikt is. Ik hen daarmee eens zwaardere fusees onder de vooras van een Renault 461 gelast omdat de standaard fusees en naven het voorladerwerk niet volhielden.
@bieske98 Ik had het toch verkeerd gezien, de heflat daar kan je nieuwe kogels aanlassen. Wel door een specilist laten doen, niet zelf gaan knoeien en amateuristisch laswerk leveren . suc6
+2
Joop platen ff bellen, heb ik er 1 vandaan
+3
Zo op de foto te zien is het afgebroken kogelhuis ook aangelast aan de hefarm. Net als de schoortjes en de gaffel van de hulp hefcylinder. Grote kans dat deze hefarm gewoon van gesneden staal is. Dat deed fendt vroeger wel vaker. Bij de 600 sl serie was dat ook zo. Deze mochten dan ook graag krom trekken met bv een Hemos slootreiniger er in. Dat red je met gietstaal niet. Dat blijft recht of breekt. Dus ff met een verfkrabber kijken of het las verbindingen zijn of niet. Als het al gelast is dan kan dat rustig opnieuw.
Quote Reactie van @langeslagdiesel:
red je met gietstaal niet. Dat blijft recht of breekt

Klopt ook niet helemaal, heb al 2x een 4wd vooras geweten die krom was, is ook gietijzer of gietstaal
@Fendttrisixfan is ook niet zo zwart-wit, zit enorm veel verschil in gietijzer en dus hardheid en buigbaarheid
Prima een nieuwe kogel aan te lassen. Kan zelfs met MIG/MAG gelast worden. Maar als je iets fraaier wil volstaat een RVS elektrode. Niet spannender maken dan het is 😄
@BouwmanH

Mooi, bedoel je gewoon die dikke electrodes waar je rvs mee last?
@bieske98 Mooi, bedoel je gewoon die dikke electrodes waar je rvs mee last? 3.2mm. Weet de pendikte niet meer uit mijn hoofd, maar is die geen 19 mm? kramp.com/shop-nl/nl/… kost minder dan 20 euro. Netjes lassen, in een deken af laten koelen en je zit bijna voor een dubbeltje op de eerste rang. Meerdere zo gedaan, en zonder problemen
+1
@BouwmanH mooie v aan beide kanten slijpen.
2mm los zetten en goed uitlijnen.
Invullen en uitgloeien en het zit weer muurvast.

Maar ik zou eerst vragen wat een 2e handse originele kost
En eens kijken wat er achter hangt waarom dit zo knapt?
Een enorme zijmaaier??
@Fendt926Driver
2e hands kan je haast niet voor knoeien. Zal ergens tussen de 100 en 150 zijn. Wel is dan de kogel niet nieuw natuurlijk
@mf 6150

Het probleem is ook dat ik niet in Nederland woon buiten de slijtage om
@bieske98
Opsturen is niet zo'n punt denk ik hoor, belletje wagen kan altijd
@Fendt926Driver

Hij is geknapt met de cultivator erachter, de cultivator heeft nogal stekende tanden en bleef hangen onder een grote kei. Wel apart.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 305 LSA en hebben de trefwoorden fendt en hefarm geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
29
DEELNEMERS
14
WEERGAVES
0
ONDERWERPEN